مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم آگوست (1 تا 5 شهریور)

تحلیل هفتگی فارکس

  • کاهش خرید اوراق توسط فد انجام می‌شود یا نمی‌شود؟
  • شکاف‌ها در جکسون هول ظهور خواهد کرد

هفته سنگینی را در پیش رو داریم. شاخص‌های pmi ماه اگوست روز دوشنبه سرازیر می‌شوند. اما حتی این آمار نیز ممکن است مورد توجه بازار قرار نگیرد چرا که اعضای فدرال رزرو در هفته جاری در نشست هم اندیشی اقتصادی در جکسون هول گرد هم خواهند آمد. جلسه‌ای که تحت الشعاع بحث و بررسی چگونگی و زمان رفع محرک‌های اضطراری فدرال رزرو خواهد بود. آیا سیاست گذاران سرانجام برنامه‌های فوق العاده خود را کاهش می‌دهند و دلار را به سقف سالانه خود می‌رسانند یا شکاف میان اعضا، جهت دیگری به رویداد می‌دهد؟

یورو به ‍۱.۱۷ دلار رسید، آیا pmiها می‌توانند تغییری ایجاد کنند؟

نگرانی‌ها در مورد اینکه بهبود اقتصاد جهانی یکبار دیگر با یک ضربه بزرگ دیگر مواجه شده، تشدید شده است. چرا که گسترش سویه دلتای کرونا نشانه‌ای از کاهش را در هفته گذشته نشان نداده است. همه چیز از سهام، کالا و ارزهای ریسک پذیر به خاطر این ریسک گریزی گسترده، کاهش شدیدی پیدا کرده و سرمایه‌گذاران به پناهگاه‌های امن گریختند. همانطور که در طول همه‌گیری مشاهده کردید، هر زمان که ریسک گریزی افزایش پیدا می‌کند، دلار ایالات متحده رشد خوبی پیدا می‌کند.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم آگوست (1 تا 5 شهریور)

عملکرد هفتگی ارزها

به همین خاطر، اگرچه در منطقه یورو سیاست‌ها تغییری نکرده است، اما موج تخریبی دلار آمریکا حتی به یورو هم رحم نکرد. اگرچه روند یورو به خاطر سیاست‌های بانک مرکزی اروپا از ماه ژوئن و ژوئیه نزولی بوده است اما تغییر سیاست‌های این بانک در حال حاضر قیمت‌گذاری شده است. به همین خاطر، متهم اصلی برای شکسته شدن حمایت مهم  ۱.۱۷ دلار برای اولین بار از اوایل ماه نوامبر، دارایی امن بودن دلار است.

با این حال، این امر عمدتا از اهمیت نمادین برخوردار است و کاهش‌های یورو در قیاس با همتایان خود پس گرفته خواهد شد. به خاطر آنکه اقتصاد منطقه یورو تا کنون بهتر از همه از بحران دلتا عبور کرده است. نه تنها با نرخ بالا واکسیناسیون بلکه برنداشتن تمام محدودیت‌ها (مانند کاری که انگلستان کرد) به این کشور در تحت کنترل نگه داشتن اوج‌گیری کرونا کمک کرده است.

از این رو، انتظار می‌رود آمار پیش روی PMI از IHS Markit برای ماه آگوست اندکی تعدیل شود و نسبت به ماه ژوئیه که برای PMI ترکیبی (کامپوزیت) و تولیدی در اوج ۱۵ سال اخیر بود کمی کاهش یابد. هنوز هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که موج اخیر دلتا تهدیدی جدی برای منطقه یورو باشد، بنابراین اگر PMIها سقوط غیرمنتظره‌ای نکنند، قدرت دلار همچنان بزرگترین ریسک نزولی برای یورو باقی می‌ماند.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم آگوست (1 تا 5 شهریور)

شاخص مدیران خرید ناحیه یورو

پیش‌بینی نمی‌شود که صورتجلسه سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا در ماه ژوئیه که روز پنجشنبه منتشر می‌شود، توجهات زیادی را به خود جلب کند.

پوند گرفتار در طوفان دلتا، PMIها احتمالا تسکین چندانی ایجاد نخواهند کرد

مانند منطقه یورو، اقتصاد بریتانیا نیز در تابستان از رشدی قوی برخوردار بوده است. در همین حال، اگرچه نگرانی‌هایی مبنی بر اینکه دولت بریتانیا در مورد محدودیت‌ها سهل‌انگاری می‌کند، وجود دارد، اما هنوز هیچ داده پزشکی نگران کننده‌ای برای بازنگری در رویکرد دولت وجود ندارد. اقتصاد بریتانیا پس از افت حاصل از قرنطینه در زمستان، بهبود قدرتمندی داشته است و بانک انگلستان در حال آماده شدن برای پایان دادن به برنامه خرید اوراق قرضه در پایان امسال است.

بازار کار انگلستان نیز بسیار پررونق است. نرخ مشاغل خالی در بالاترین سطح خود بوده و رشد دستمزد در ماه ژوئن نسبت به سال قبل از آن ۹ درصد بوده است. بنابراین،‌ برای تغییر رویکرد بانک انگلستان در مورد کاهش برنامه QE نیاز به یک فاجعه اساسی در شرایط اقتصاد است و احتمالا این فاجعه در ماه اوت رخ نخواهد داد چرا که داده‌های PMI که روز دوشنبه منتشر می‌شوند، احتمالا به بهبود مداوم شرایط اشاره خواهند کرد.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم آگوست (1 تا 5 شهریور)

شاخص مدیران خرید انگلیس

بنابراین چرا پوند چنین کاهش شدیدی را در آخرین موج ریسک گریزی مشاهده کرده است؟ اگرچه سرمایه‌گذاران به اندازه‌ای که نگران چشم‌انداز کشورهایی مانند استرالیا و نیوزلند در مواجهه با ویروس هستند، نگران انگلستان نیستند، اما استرلینگ به خاطر کسری حساب جاری بریتانیا، ارز ریسک پذیر محسوب می‌شود و در زمان‌هایی که بازار آشفته است، تمایل به فروش این ارز افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر اگر موج ریسک گریزی همچنان ادامه داشته باشد، انتظار کاهش بیشتر پوند دور از ذهن نیست.

آیا جکسون هول یک نشست تبلیغاتی می‌شود؟

مدتی است که سرمایه‌گذاران از جکسون هول به عنوان فرصتی ایده‌آل برای فدرال رزرو برای نشان دادن اهداف نزولی خود و کاهش خرید اوراق یاد می‌کنند. از این گذشته، سمپوزیوم سالانه اقتصادی که توسط فدرال رزرو کانزاس سازماندهی شده است، بارها در گذشته برای نشان دادن تغییرات عمده سیاست پولی استفاده شده است.

با این حال، با نزدیک شدن به رویداد ۲۶-۲۸ اگوست و با وجود اینکه اخیرا سخنرانان فدرال رزرو نکات کوچکی را مورد توجه قرار داده‌اند، این احساس رو به رشد وجود دارد که بازارها هفته آینده به پاسخ تمام سوالات خود نخواهند رسید. صورتجلسه ماه ژوئیه FOMC نشان داد که سیاست گذاران بر سر اینکه کاهش خرید اوراق باید به سرعت آغاز شود، توافق کرده‌اند اما در مورد زمان دقیق و سرعت این کار اختلاف نظر دارند.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم آگوست (1 تا 5 شهریور)

ترازنامه فدرال رزرو

در شمای کلی، زمان بندی تفاوت زیادی در بازارها ایجاد نخواهد کرد. چه تیپرینگ در ماه آینده به عنوان خوشبینانه‌ترین تخمین چه در اول سال ۲۰۲۲ به عنوان بدبینانه‌ترین تخمین شروع شود، به هرحال شروع خواهد شد. با این حال، اختلاف نظرها در مورد میزان پیشرفت نه تنها در جهت اهداف اشتغال فدرال رزرو بلکه در جهت اهداف تورم نیز ممکن است در تغییر سرعت برداشتن محرک‌ها مهم باشد.

بدتر شدن وضعیت کرونا در سراسر جهان، احتمال خروج سریع را کاهش می‌دهد، اگرچه به تعویق انداختن طولانی مدت نیز می‌تواند ریسک حذف سریع محرک‌ها را در بر داشته باشد. اما در کوتاه مدت، عدم قطعیت فدرال رزو می‌تواند منجر به ناآرامی بیشتر بازارها شود. مگر اینکه جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو، در سخنرانی اصلی خود شفافیت بیشتری ارائه دهد، در غیر این صورت، گمانه‌زنی در مورد شکاف فزاینده در بین اعضای فدرال رزرو افزایش می‌یابد.

آیا گاو‌های دلار می‌توانند برای افزایش قیمت روی فدرال رزرو حساب کنند؟

اما وقتی صحبت از دلار می‌شود، نمی‌توان گفت که اگر اظهارات جروم پاول، به معامله‌گران اطلاعات خوبی ارائه ندهد، چه واکنشی نشان می‌دهند. شاخص دلار به تازگی به بالاترین سطح خود در سال ۲۰۲۱ رسیده است و در صورت تداوم احساسات ریسک‌گریزی می‌توان دستاوردهای بیشتری را در مورد این ارز پیش‌بینی کرد. اگر بازارها همچنان بر استراتژی خروج فدرال رزرو از QE متمرکز باشند، ممکن است ریسک‌گریزی بازار افزایش پیدا کند، اما آیا این موضوع ضرورتا دلار را تقویت می‌کند؟

ریسک دیگر این است که پاول سیگنالی قوی از تیپرینگ صادر کند اما این سیگنال را با اطمینان کافی در مورد بسیار تدریجی بودن آن همراه نکند. در شرایطی که مشکلات ویروسی بار دیگر در حال تشدید است، این موضوع می‌تواند وحشت عظیمی ایجاد کند.

اما ممکن است اخبار خوبی از داده‌های ایالات متحده منتشر شود که به کاهش نگرانی‌ها در مورد رکود اقتصادی کمک کند. انتظار می‌رود درآمدهای شخصی‌ و هزینه‌کردها برای ماه ژوئیه که روز جمعه منتشر می‌شوند، ۰.۲ درصد رشد برای درآمد و ۰.۵ درصد رشد برای مصرف را نسبت به ماه پیش از آن نشان دهد. همچنین شاخص خالص قیمت PCE نیز برای ماه ژوئیه منتشر می‌شود. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که معیار تورم سالانه مورد علاقه فدرال رزرو از ۳.۵ درصد در ماه قبل به ۳.۶ درصد رسیده باشد، این می‌تواند نشانه دیگری از کاهش شیب فشارهای تورمی باشد.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم آگوست (1 تا 5 شهریور)

دستمزد و مخارج شخص آمریکا در مقایسه با شاخص تورمی PCE

دیگر اعدادی که می‌توان برای هفته آینده مشاهده کرد، PMIهای ماه اگوست و فروش خانه‌های موجود است که روز دوشنبه منتشر می‌شوند. همچنین فروش خانه‌های جدید در روز سه‌شنبه، سفارش کالاهای بادوام در روز چهارشنبه و دومین برآورد از رشد تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه دوم در روز پنجشنبه منتشر خواهد شد. با این حال، چیزی که ممکن است بیشترین توجه را به خود جلب کند، برآورد نهایی از احساسات مصرف کننده دانشگاه میشیگان است که روز جمعه منتشر می‌شود. تجدید نظر صعودی قوی در این شاخص، پس از کاهش شوکه کننده در آمار اولیه می‌تواند تا حدودی به رفع نگرانی‌ها در مورد رشد ایالات متحده کمک کند.

سرانجام، ارزهای اقیانوسیه پس از کاهش شدید در این هفته، به داده‌ها امیدوارند. استرالیا روز دوشنبه آمار PMI را منتشر کرده و آمار هزینه‌های سرمایه‌ای برای سه ماهه دوم در روز پنجشنبه منتشر می‌شوند. در همین حال کیوی روز سه‌شنبه آما حرده فروشی برای سه ماهه خود را منتشر می‌کند.

منبع: XM

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟