آخرین مقالات
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

انتخابات و ژئوپلیتیک بر روی طلا سایه تردید انداخته است

زمان مطالعه: 7 دقیقه

سنتیمنت برابر در میان تحلیلگران وال استریت

هفته‌ای که گذشت یکی از آرام‌ترین هفته‌های بازار طلا در سال جاری بود، اما به روال هفته‌های اخیر، روز پایانی هفته به روز پر هیجانی برای معامله‌گران تبدیل شد. طلا، هفته را با قیمت ۲,۳۳۲.۶۴ دلار برای هر اونس آغاز کرد و پس از کاهش به کف روزانه ۲,۳۱۱.۵۰ دلار، دوشنبه آرامی را پشت سر گذاشت. با این‌حال در صبح سه‌شنبه به وقت ساحل شرقی، کف هفتگی ۲,۳۰۷.۳۸ دلار برای طلا ثبت شد. ثبات و نوسان کم قیمت تا حدی بود که تا ظهر روز چهارشنبه که  مصادف با تعطیلات روز لغو برده‌داری در ایالات متحده بود، طلا تنها در حدود ۲۰ دلار نوسان داشت و در طول هفته تقریباً ثابت ماند.

بازگشت معامله‌گران آمریکایی در روز پنجشنبه انرژی تازه‌ای به بازارها بخشید و قیمت طلا را از ۲,۳۳۲ دلار در اوایل صبح به ۲,۳۶۴.۰۹ دلار تا ساعت ۱۰:۴۵ صبح رساند. سپس طلا در محدوده ۲,۳۵۰ دلار و سقف هفتگی ۲,۳۶۷.۷۰ دلار در نوسان بود تا اینکه صبح جمعه (به وقت شرق امریکا) کاهش ناگهانی این فلز گران‌بها باعث شد که قیمت طلا از ۲,۳۶۳.۷۱ دلار به ۲,۳۱۷.۷۰ دلار برسد و این سؤال را برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران مطرح کند که آیا سطح حمایت روانی مهم ۲,۳۰۰ دلار برای هر اونس تا پایان معاملات جمعه حفظ خواهد شد یا خیر.

قیمت طلا

آخرین نظرسنجی هفتگی طلا در کیتکونیوز نشان می‌دهد که تحلیل‌گران درباره مسیر کوتاه‌مدت طلا مردد هستند، درحالی‌که احساسات معامله‌گران خرد همچنان مثبت باقی‌مانده است.

دوره مستر کلاس طلا

جامع‌ترین دوره آموزشی طلا

این دوره در مجموعه یوتوفارکس تهیه شده و نتیجه سال‌ها تجربه در حوزه معامله‌گری طلا و فارکس است. این دوره توسط مجموعه‌ای از معامله‌گران حرفه‌ای یوتوفارکس تهیه شده است. با خرید این دوره از تجربه چندین معامله‌گر بهره‌مند خواهید شد.

مارک چندلر، مدیرعامل Bannockburn Global Forex، معتقد است که رویدادهای ژئوپلیتیک، قیمت طلا را در هفته آینده بالاتر خواهد برد. وی گفت: «نرخ‌های بازدهی در ایالات متحده همچنان پایین هستند و اگرچه رئیس‌جمهور منتخب مکزیک، افرادی را در کابینه خود منصوب کرده که مورد استقبال بازار قرار گرفته است، اما تنش‌های سیاسی در اروپا (اتحادیه اروپا، فرانسه و بریتانیا) همچنان بالا باقی‌مانده است. در چنین شرایطی، افزایش تنش‌ها بین چین و فیلیپین را نیز باید اضافه کرد.»

چندلر پیرامون کاهش نرخ‌های بازدهی در امریکا گفت: «به نظر می‌رسد این کاهش نرخ‌ها برخلاف روند صعودی نفت خام باشد، جایی که قرارداد آگوست WTI به بالاترین سطح خود از پایان آوریل رسیده است». وی نظرش را این‌گونه جمع‌بندی کرد: «فلز زرد در حال آزمودن منطقه ۲,۳۶۸ دلار است و در صورت پیشروی بیشتر می‌تواند به ۲,۳۸۸-۲,۳۹۰ دلار برسد».

مارک لیبوویت، ناشر VR Metals/Resource Letter، نظر خود را در یک کلمه خلاصه نمود: «صعود»

آدریان دی، رئیس مؤسسه مدیریت دارایی آدریان دی، نظر مخالفی داشت: «من طلا را نزولی می‌بینم. قیمت این فلز گران‎بها در حال حاضر در یک محدوده معاملاتی کوتاه‌مدت قرار دارد و پس از افزایش هفته گذشته، ممکن است هفته آینده کاهش یابد. بازار در یک حالت انتظار به سر می‌برد و به دنبال اخبار ازسرگیری خرید رسمی طلا توسط چین و همچنین شفافیت درباره تورم و اشتغال در ایالات متحده است که بینش بهتری درباره زمان‌بندی هرگونه کاهش نرخ بهره ارائه خواهد داد.»

چرا آکادمی ماکروترید؟

با عضویت در آکادمی ماکروترید، شما تحلیل فاندامنتال بازار فارکس را در کنار سیگنال، آموزش و گفتگو با تحلیلگران و اعضای آکادمی دریافت خواهید کرد.

عضویت رایگان

دارین نیوسام، تحلیلگر ارشد بازار در Barchart.com، پیش‌بینی می‌کند که قیمت طلا در هفته آینده روند صعودی داشته باشد. نیوسام نوشت: «روند کوتاه‌مدت طلای ماه آگوست در نمودار روزانه این قرارداد، صعودی است به‌طوری‌که قیمت آتی این فلز گران‌بها در روز پنجشنبه به بالاترین سطح چهارروزه اخیر خود یعنی ۲,۵۳۷.۵۰ دلار رسید.» وی افزود: «اگرچه اوایل هفته آینده ممکن است شاهد اندکی اصلاح در قیمت‌ها باشیم؛ ولی تا روز جمعه آینده احتمال رشد قیمت‌ها بسیار زیاد است».

نیوسام انتظار داشت که این هفته و هفته آینده کندل هفتگی در سطح بالاتری بسته شود که این به معنای سه هفته رشد متوالی در برابر روند نزولی میان‌مدت در تایم هفتگی است. وی افزود: «البته این رشد نیز پایدار نخواهد بود. این موضوع من را به یاد جمله‌ای از بنجامین فرانکلین می‎اندازد که مهمان‌ها اگر بیش از حد در خانه بمانند، باعث ناراحتی میزبان می‌شوند و ماهی‌ها نیز اگر بیش از چند روز نگهداری شوند، فاسد می‌شوند و بوی بدی می‌گیرند در بازارها نیز هر حرکت طولانی‌مدت خلاف جهت اصلی، در نهایت ناپایدار خواهد بود و قیمت به مسیر اصلی خود باز خواهد گشت. لذا انتظار دارم که قراردادهای آتی طلا نیز پس از یک دوره سه‌هفته‌ای که برخلاف روند نزولی میان‌مدت حرکت کرده است، دوباره به سمت پایین برگردند. بنابراین هدف کوتاه‌مدت طلا در محدوده ۲,۳۷۰ تا ۲,۳۹۰ دلار با احتمال رسیدن به ۲,۴۱۰ دلار می‌باشد.»

تحلیلگران CPM Group نیز پیش‌بینی می‌کنند که قیمت طلا در یک یا دو هفته آینده افزایش یابد. آن‌ها اظهار داشتند: «مجموعه‌ای از مسائل سیاسی، اقتصادی ممکن است طلا را به سمت ۲,۴۰۰ دلار و حتی ۲,۴۵۰ دلار سوق دهند. در این میان، دلار قوی‌تر احتمالاً تأثیر منفی بر طلا نخواهد داشت چرا که احتمالاً دلار و طلا هر دو به عنوان ارزهای امن مورد تقاضای شدید سرمایه‌گذاران قرار گیرند. همچنین انتظار می‌رود که قیمت نقره در هفته آینده، پیش از شروع دوره تحویل آتی‌های کومکس در ۲۸ می، رشد یافته و همین موضوع نیز به افزایش قیمت طلا کمک کند. با این حال، این افزایش ممکن است کوتاه‌مدت باشد و پس از هفته اول جولای کاهش یابد.»

این هفته، ۱۴ تحلیلگر وال‌استریت در نظرسنجی طلای کیتکونیوز شرکت کردند و نظرات آن‌ها در هر دو جهت با یکدیگر برابر بود. این نتیجه نشان از عدم قطعیت درباره چشم‌انداز کوتاه‌مدت فلزات گرانبها است. پنج کارشناس، که ۳۶٪ را نمایندگی می‌کنند، انتظار دارند که قیمت طلا در هفته آینده افزایش یابد، در حالی که تعداد مشابهی از تحلیلگران پیش‌بینی کاهش قیمت را دارند. چهار تحلیلگر باقی‌مانده، یا ۲۸٪ از کل، انتظار دارند که طلا در طول هفته آینده به صورت خنثی معامله شود.

در همین حال، ۲۰۹ نفر از سرمایه‌گذاران خرد نیز در نظرسنجی آنلاین کیتکو شرکت کردند و نظر مثبتی درباره فلز زرد داشتند. ۱۱۴ معامله‌گر، معادل ۵۵درصد، انتظار دارند که قیمت طلا در هفته آینده افزایش یابد. ۳۸ نفر دیگر، معادل ۱۸درصد، انتظار دارند که قیمت طلا کاهش یابد، درحالی‌که ۵۷ پاسخ‌دهنده که ۲۷٪ باقی‌مانده را نمایندگی می‌کنند، پیش‌بینی کردند که قیمت‌ها در طول هفته آینده به صورت خنثی نوسان خواهد داشت.

نظرسنچی کیتکو

داده مهم تقویم اقتصادی هفته آینده، انتشار گزارش شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) برای ماه مه است، زیرا بازارها بسیار علاقه‌مند هستند که ببینند آیا معیار ترجیحی فدرال رزرو برای تورم، بهبودی نشان می‌دهد یا خیر که این موضوع احتمال کاهش نرخ بهره در سال ۲۰۲۴ را افزایش می‌دهد.

بازارها همچنین شاخص اعتماد مصرف‌کننده ایالات متحده برای ماه ژوئن، شاخص قیمت خانه S&P Case Shiller برای ماه آوریل در روز سه‌شنبه، و درخواست‌های وام مسکن MBA، فروش خانه‌های جدید و نتایج آزمایش استرس بانک‌های فدرال رزرو را در روز چهارشنبه دریافت خواهند کرد. پنج‌شنبه گزارش کالاهای بادوام برای ماه مه و بازبینی نهایی تولید ناخالص داخلی فصل اول، همراه با داده مدعیان اولیه بیکاری و فروش خانه‌های در انتظار فروش برای ماه مه منتشر می‌شود و هفته با گزارش نهایی احساسات مصرف‌کننده دانشگاه میشیگان برای ماه ژوئن در روز جمعه به پایان می‌رسد.

در این میان تعداد زیادی از سخنرانی‌های مقامات بانک مرکزی برای بازارها قابل‌توجه خواهد بود، از جمله سخنرانی‌های والر و دالی از فدرال رزرو در روز دوشنبه، سخنرانی‌های کوک و بومن در روز سه‌شنبه، و بارکین و مجدداً بومن در روز جمعه.

دنیل پاویلونیس، کارگزار ارشد کامودیتی در RJO Futures، گفت که به نظر می‌رسد طلا در رکود تابستانی خود قرار دارد، اما در زیر این جریان، اتفاقات بسیاری در حال رخ دادن است. او گفت: «اگر به حرکات دلار نگاه کنید، دلار هنوز در حال حرکت به سمت سطوح بالاتر است، همچنین اخیراً با افزایش قیمت انرژی مواجهیم. چنین شرایطی می‌تواند باعث بازگشت نرخ‌های بازدهی شود که طبیعتاً فشارهای نزولی روی طلا وارد می‌آورد. اما این تمام ماجرا نیست زیرا ممکن است انتخابات نیز بر بازارها اثرات متضادی بگذارد. به عنوان مثال ممکن است نرخ‌های بازدهی در اروپا با توجه به وضعیت انتخاباتی در فرانسه رشد یابد و این باعث نا اطمینانی در بازارها شده است. به طور کلی، هر جایی که نگاه کنید، از دلارزدایی، نرخ‌ها بازدهی و سطوح بدهی گرفته تا نااطمینانی‌های ناشی از رویدادهای سیاسی، همه و همه به نفع طلا است. اما در کوتاه مدت ممکن است کمی در این مسیر صعودی توقفی داشته باشیم.»

در مورد کاهش قیمت طلا در روز جمعه، پاویلونیس معتقد است که احتمالاً این کاهش به دلیل نظرات هاوکیش فدرال رزرو بوده است. او در این باره گفت: “فکر می‌کنم بخشی از این کاهش دیروز با صحبت‌های خانم برینارد، در مورد احتمال عدم کاهش نرخ‌ها آغاز شد. سپس، صبح امروز، برخی داده‌های اروپایی نیز بر بازار تاثیر گذاشت، اما مهم‌تر از همه انتشار شاخص‌ PMI تولیدی است که کمی بهتر از انتظارات بود.»

پاویلونیس معتقد است که در شرایط فعلی از داده‌ها نمی‌توان نتیجه‌گیری قاطعی انجام داد و این‌ کار را برای فعالان بازار سخت کرده است. او به طور ضمنی این پرسش را مطرح کرد:«آیا ما به‌دلیل نرخ‌های بهره بالا وارد رکود می‌شویم؟ یا اینکه نرخ‌ها به‌اندازه کافی بالا نیستند؟ برخی داده‌های در شرایط فعلی بسیار ضد و نقیض منتشر می‌شوند و این باعث ایجاد عدم اطمینان در بازار شده است.»

درحالی‌که پاویلونیس انتظار دارد که نااطمینانی‌های فراوان از قیمت طلا در ماه‌های آینده حمایت خواهد کرد، اما برای هفته آینده، او هنوز معتقد است که قیمت فلز زرد ممکن است بیش از این کاهش یابد. او در این باره گفت: «من هنوز فکر می‌کنم ممکن است طلا با اصلاح بیشتری روبرو شود. قیمت ابتدا در محدوده ۲۴۴۰ دلار یک سقف دوقلو ساخت. سپس تلاش برای ایجاد یک سقف جدید بی‌نتیجه بود و در مقابل کف جدیدی شکل گرفت، پس از آن صعودی تا به اینجا شکل‌گرفته است؛ اما کندل‌ها در نمودار روزانه خوب به نظر نمی‌رسند؛ بنابراین فکر می‌کنم مسیر آتی طلا نزولی است و چه‌بسا محدوده ۲۲۵۰ دلار مجدداً دیده شود.»

مایکل مور، بنیان‌گذار Moor Analytics، نوشت که بر اساس جایی که طلا در روز جمعه معامله می‌شود، نمودارها نشان‌دهنده کاهش بیشتر است. او دیدگاه خود را این‌گونه بیان کرد: «معامله بالاتر از محدوده  ۲۳۳۸ دلار (با شتاب ۱.۲-  تیک در ساعت) احتمالاً باقدرت بالایی همراه است و معامله پایین‌تر از محدوده ۲۳۵۲ دلار (۲- تیک در ساعت) باید فشار مناسبی به همراه داشته باشد. همچنین معامله پایین‌تر از محدوده ۲۳۲۴ دلار (۱+ تیک در ساعت) قیمت را حداقل ۳۵ دلار کاهش خواهد داد.»

جیم وایکاف، تحلیلگر ارشد کیتکو، معتقد است که معامله‌گران خود را برای یک هفته صعودی در طلا آماده می‌کنند. او در این باره گفت: “این هفته، ازنقطه‌نظر تکنیکالی، طلا گارد صعودی خود را حفظ نموده که این امر باعث می‌شود که تکنیکالیست‌ها به خرید فلزات گران‌بها روی‌آورند. البته از نظر تکنیکالی خریداران طلا در ماه اوت دست برتر را دارند. بااین‌حال برای رسیدن به تارگت بعدی باید مقاومت قدرتمند ژوئن یعنی محدوده ۲,۴۰۶.۷۰ دلار شکسته شود. از آن سو فروشندگان تنها در صورت شکست کف ماه ژوئن در حوالی ۲,۳۰۴.۲۰ دلار می‌توانند به ادامه ریزش طلا امیدوار باشند. به‌طورکلی اولین مقاومت پیشروی طلا ۲,۳۹۰ دلار و سپس ۲,۴۰۰ دلار و اولین حمایت پیش رو ۲,۳۶۸.۶۰ دلار و سپس ۲,۳۰۰ دلار است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

عضویت در کانال سیگنال فارکس

جهت عضویت در تلگرام پیام ارسال کنید.