آخرین مقالات
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

آیا قیمت طلا در این هفته کاهش خواهد یافت یا افزایش؟

زمان مطالعه: 9 دقیقه

تحلیل طلا

این هفته برای معامله‌گران طلا یک مسیر آشنا بود؛ زیرا این فلز زرد در بازار آسیا به اوج خود رسید و سپس با ورود سرمایه‌گذاران اروپایی و آمریکایی یا روند افزایش قیمت تأیید شد و یا قیمت‌ها به‌شدت کاهش یافت.

طلا هفته را در محدوده ۲۴۰۰ دلار آغاز نمود، که در طول تابستان به عنوان یک سطح قوی حمایتی و مقاومتی عمل کرده است. اولین کاهش شدید قیمت در روز دوشنبه، کمی قبل از ساعت ۷ صبح به وقت شرق آمریکا رخ داد و طلا ریزشی را از ۲۴۰۷ دلار تا ۲۳۸۶ دلار تجربه کرد. اما دوشنبه شب، معامله‌گران آسیایی دوباره قیمت طلا را به بالای ۲۴۰۰ دلار رساندند، اما این روند دوام نیاورد و دوباره قیمت به محدوده ۲۳۸۰ دلار در صبح روز سه‌شنبه بازگشت.

از آنجا، طلا شروع به افزایش مستمر و قوی کرد و تا صبح چهارشنبه، از ۲۳۸۸.۴۷ دلار به سقف هفتگی خود در محدوده ۲۴۳۰.۳۷ دلار رسید. این سطوح به‌شدت ناپایدار بود و طلا در ساعات باقی‌مانده بازار آمریکای شمالی به‌شدت فروخته شد و در طول شب نیز باز هم کاهش یافت، تا نهایتاً به پایین‌ترین سطح هفتگی ۲۳۵۴.۶۰ دلار در هر اونس تا ساعت ۱:۳۰ بعدازظهر پنج‌شنبه رسید.

در این سطح، طلا دوباره جذاب شد و خریداران قوی وارد شدند تا قیمت را تا محدوده ۲۳۶۰ دلار تا پایان بازار آمریکای شمالی افزایش دهند و سپس این فلز گران‌بها پیش از اینکه کاهش کوچکی را تجربه کند به محدوده ۲۳۷۶ دلار در هر اونس رسید.

دوره مستر کلاس طلا

جامع‌ترین دوره آموزشی طلا

این دوره در مجموعه یوتوفارکس تهیه شده و نتیجه سال‌ها تجربه در حوزه معامله‌گری طلا و فارکس است. این دوره توسط مجموعه‌ای از معامله‌گران حرفه‌ای یوتوفارکس تهیه شده است. با خرید این دوره از تجربه چندین معامله‌گر بهره‌مند خواهید شد.

ترکیبی از امیدواری‌های جدید درباره کاهش نرخ بهره و افزایش معاملات آتی طلا در روز جمعه، باعث شد تا طلا به طور پیوسته بالاتر رود و دو بار مقاومت در ۲۳۹۰ دلار را تا اوایل بعدازظهر آزمایش کند و سپس به محدوده ۲۳۸۰ دلار بازگشت و به کار خود در این هفته پایان داد.

قیمت طلا

آخرین نظرسنجی هفتگی کیتکو نشان می‌دهد که تحلیلگران وال‌استریت دوباره به سمت دیدگاه مثبت درباره طلا متمایل شده‌اند و احساسات عمومی نیز نسبت به هفته گذشته بهبود یافته است.

کالین سیزینسکی، استراتژیست ارشد بازار در SIA Wealth Management، گفت: «من برای هفته آینده نسبت به طلا خوش‌بین هستم.» او اضافه کرد: «اگر پاول در نشست فدرال رزرو صحبت‌های ملایمی داشته باشد و به کاهش نرخ بهره در سپتامبر اشاره کند، این می‌تواند دلار آمریکا را ضعیف کند و به طلا کمک کند تا دوباره رشد کند.»

چرا آکادمی ماکروترید؟

با عضویت در آکادمی ماکروترید، شما تحلیل فاندامنتال بازار فارکس را در کنار سیگنال، آموزش و گفتگو با تحلیلگران و اعضای آکادمی دریافت خواهید کرد.

عضویت رایگان

سیزینسکی ادامه داد: «حتی امروز که به هسته تورم PCE نگاه می‌کنم که تا حدودی خنثی و کمی هاوکیش بود، باز هم دلار آمریکا کاهش یافت، بازدهی اوراق‌قرضه پایین آمد و طلا افزایش یافت.»

درین نیوسام، تحلیلگر ارشد بازار در Barchart.com، نظر متفاوتی دارد و گفت: «قیمت طلا کاهش خواهد یافت.» او دیدگاه خود را این‌گونه تشریح کرد: «باتوجه‌به اینکه قیمت طلا در قرارداد دسامبر تا جمعه این هفته کاهش یافته است، فروش‌های بیشتری در هفته آینده می‌تواند منجر به سومین کلوز هفتگی متوالی در سطح پایین‌تر شود. حمایت در نمودار هفتگی در محدوده ۲۳۵۰ دلار است. اسیلاتور استوکاستیک هفتگی همچنان خنثی است و هنوز به سطح اشباع‌خرید نرسیده است، به این معنی که هنوز زمان و فضای کافی برای کاهش بیشتر قرارداد وجود دارد.»

مارک چندلر، مدیرعامل Bannockburn Global Forex، معتقد است که احتمالاً بازار طلا به سمت تثبیت حرکت می‌کند. او گفت: «طلا در بازار نقدی به تارگت من نزدیک شد (حدود ۲۳۵۰ دلار) و در این سطح مورد حمایت قرار گرفت تا در پایان هفته به حدود ۲۳۸۰ دلار برسد. شاخص‌های مومنتومی هنوز در حال کاهش هستند و میانگین متحرک پنج‌روزه برای اولین‌بار از اوایل ماه به زیر میانگین ۲۰ روزه رسیده است. منطقه ۲۴۰۰ دلار، مقاومت بسیار قدرتمندی است».

آدریان دی، رئیس Adrian Day Asset Management، دیدگاه مثبتی به طلا داشت و در این باره گفت: «طلا افزایش خواهد یافت؛ زیرا احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در کوتاه‌مدت افزایش یافته است».

مارک لیبوویت، ناشر VR Metals/Resource Letter، همچنان محتاط است و گفت: «ریسک سقوط طلا تا محدوده ۱۹۰۰-۲۰۰۰ دلار همچنان پابرجا است».

کوین گرادی، رئیس Phoenix Futures and Options، توضیح داد که بسیاری از نوسانات این هفته به دلیل گزارشات ضعیف درآمدی و تغییرات بین قراردادهای آتی بوده است.

او گفت: «اگر به روزهایی که طلا کاهش یافت نگاه کنید، می‌بینید که با افت‌های بزرگ در S&P همبستگی داشتند. دو مسئله در اینجا وجود دارد. یکی این که طلا در حال حاضر در یک دوره تغییرات بزرگ است و قرارداد آگوست به دسامبر منتقل می‌شود. این موضوع برای همه از جمله صندوق‌ها و بانک‌ها مهم است».

او افزود: «وقتی تغییرات را بررسی می‌کنید، متوجه الگوهایی می‌شوید. تغییرات در شاخص‌ها همیشه ثابت و طولانی‌مدت هستند و در همان پوزیشن باقی می‌مانند. اما صندوق‌های کوتاه‌مدت تا آخر صبر می‌کنند، چون نمی‌خواهند پوزیشن خود را تغییر دهند و هزینه تغییر به دسامبر را پرداخت کنند. اگر فروش اتفاق بیفتد، مجبور به نقدکردن می‌شوند».

گرادی گفت که بسیاری از سرمایه‌گذاران تا آخر در پوزیشن‌های خود باقی می‌مانند. او توضیح داد: «شما شاهد بودید که برخی پوزیشن‌های سودآور در طلا به فروش رفتند تا سرمایه لازم برای جبران زیان‌های بزرگ در S&P جمع‌آوری شود». او افزود: «زمانی که بازار سهام به مسیر صعودی خود بازگردند، تقاضای جدیدی برای طلا نیز ایجاد می‌گردد.»

گرادی همچنین معتقد است که این روند فروش برای بازارها مفید است. او گفت: «نگاهی به تصویر کلی طلا نشان می‌دهد که این نوع فروش‌ ضروری است. حتی افت S&P هم مفید است. نمی‌توان همه چیز را به طور مداوم در حال افزایش نگه داشت و این نوع فروش‌، بسیاری از افرادی که در کوتاه‌مدت از استراتژی‌های مبتنی بر روند استفاده می‌کنند را از بازار خارج می‌کند».

در کوتاه‌مدت، گرادی انتظار دارد که طلا همچنان از روند سهام پیروی کند، به این معنی که حرکت قیمت به سمت بالا متمایل خواهد بود. او دیدگاه خود را این‌گونه تشریح کرد: «من فکر می‌کنم طلا روندی خنثی یا روبه‌بالا خواهد داشت؛ زیرا بازار سهام‌ نیز وضعیت مشابهی دارد. من فکر می‌کنم طلا بدون توجه به هیاهوی بازارها، عمدتاً وضعیت پایداری خواهد داشت.»

او همچنین انتظار دارد که فدرال رزرو همچنان از طلا حمایت کند. او گفت: «من فکر می‌کنم که داده PCE امروز به این دیدگاه کمک خواهد کرد. فرض این است که عدد امروز به‌نوعی از صحبت‌های پاول در مورد کاهش نرخ بهره حمایت می‌کند. این با روند فعلی سازگار است».

این هفته، ۱۶ تحلیلگر در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز شرکت کردند و وال‌استریت خوش‌بینی جدیدی نسبت به چشم‌انداز کوتاه‌مدت طلا نشان داد. هفت کارشناس، معادل ۴۴ درصد، انتظار دارند قیمت طلا هفته آینده افزایش یابد، درحالی‌که تنها چهار نفر، معادل ۲۵ درصد، کاهش قیمت را پیش‌بینی کردند. پنج تحلیلگر باقیمانده، معادل ۳۱ درصد، انتظار دارند که طلا در هفته آینده در محدوده‌ای خنثی باقی بماند.

در همین حال، ۱۹۳ رأی در نظرسنجی آنلاین کیتکو ثبت شد و سرمایه‌گذاران خرد نسبت به هفته گذشته بیشتر خوش‌بین بودند. ۱۲۷ معامله‌گر خرد، معادل ۶۶ درصد، انتظار داشتند که قیمت طلا هفته آینده افزایش یابد. ۳۷ نفر دیگر، معادل ۱۹ درصد، انتظار داشتند که قیمت طلا کاهش یابد، درحالی‌که ۲۹ نفر باقیمانده، معادل ۱۵ درصد، پیش‌بینی کردند که قیمت‌ها در محدوده‌ای خنثی باقی خواهد ماند.

نظرسنجی کیتکو

هفته آینده، با تصمیم‌گیری فدرال رزرو درباره نرخ بهره در ماه جولای و کنفرانس خبری در عصر پنجشنبه و سپس انتشار گزارش اشتغال غیرکشاورزی آمریکا (NFP) برای ماه جولای در صبح جمعه، تمرکز اصلی بر روی دو روز آخر هفته خواهد بود. درحالی‌که اکثر فعالان بازار انتظار دارند که بانک مرکزی، نرخ بهره را تغییر ندهد، معامله‌گران فلزات گران‌بها بسیار علاقه‌مندند که ببینند آیا لحن رئیس فدرال رزرو، جروم پاول، در پاسخ به گزارش تورم PCE بالاتر از حد انتظار این هفته تغییر خواهد کرد یا خیر.

✔️  بیشتر بخوانید: شاخص هزینه های مصرف شخصی PCE چیست؟

رویدادهای مهم دیگر شامل گزارش موقعیت‌های شغلی JOLTS برای ماه ژوئن و نظرسنجی اعتماد مصرف‌کننده Conference Board برای ماه جولای در روز سه‌شنبه، تصمیم‌گیری بانک ژاپن درباره نرخ بهره و گزارش اشتغال ADP در روز چهارشنبه، و اعلام نرخ بهره بانک انگلستان، مدعیان هفتگی بیمه بیکاری و شاخص مدیران خرید ISM در روز پنجشنبه است.

بازارها همچنین با انتشار شاخص قیمت مسکن “کیس شیلر” در روز سه‌شنبه و درخواست‌های وام مسکن MBA و شاخص فروش‌ خانه‌های جدید در روز چهارشنبه، داده‌های جدیدی درباره بخش مسکن آمریکا که با مشکلاتی نیز روبروست، دریافت خواهند کرد.

دنیس گارتمن، خالق Gartman Letter، همچنان نسبت به طلا خوش‌بین است و هر ضعفی را فرصتی برای پوزیشن‌های خرید می‌بیند. او گفت: «اصلاحاتی که در دو هفته گذشته در طلا مشاهده کرده‌ایم، فقط به مردم فرصت بهتری برای خرید می‌دهد. طلا مدت‌هاست که در یک بازار صعودی قرار دارد و در آینده نزدیک نیز در این وضعیت باقی خواهد ماند».

شان لاسک، یکی از مدیران مؤسسه Walsh Trading، حرکات قیمت طلا در روز جمعه را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داده و انتظارات خود را در مورد طلا و سایر بازارها بیان می‌کند.

لاسک گفت: «هدف من برای قیمت طلا ۲۴۸۵ دلار بود که این مقدار ۲۰ درصد بیشتر از سال گذشته است و به این هدف رسیدیم؛ حتی قیمت به ۲۴۸۸ دلار هم رسید. اما کاهش قیمت‌ها در این شرایط عجیب است، چون بازار سهام ناآرام بود و برخی از کاهش‌ها، منطقی به نظر می‌رسید. اکنون دوباره قیمت طلا به همان سطح قبلی بازمی‌گردد».

لاسک گفت وقتی بخش زیادی از شرایط اقتصادی و مالی و ژئوپلیتیکی جهان در حالت تغییر است، سخت است که روی کاهش طلا شرط‌بندی کرد. «چین برای چند ماه از بازار خارج بوده است، اما ممکن است دوباره به بازار بازگردد. اکنون به دلیل انتخابات نیز عدم قطعیت‌های زیادی وجود دارد. آن‌ها پیش‌ازاین یک‌بار موفق شدند که ترامپ را شکست دهند و باید دید این بار چه می‌کنند. بازار اکنون پر از عدم قطعیت‌ها به همراه ‘قوهای سیاه’ است. از دیدگاه طلا، هرگونه کاهش مانند آنچه که اخیراً رخ‌داده است می‌تواند یک فرصت خرید عالی باشد.»

لاسک معتقد است که طلا در این سطوح هم ریسک صعودی و هم نزولی دارد. او گفت: «اگر نتوانیم سطح ۲۲۸۵ تا ۲۲۹۰ دلار را حفظ کنیم، آنگاه حدود ۱۰۰ دلار دیگر کاهش خواهیم داشت تا به آستانه ۵ درصد برسیم. ما در حال حاضر ۱۵ درصد بالاتر از سال گذشته در ۲۳۸۵ دلار هستیم و در مدت‌زمان بسیار کوتاهی کمی بیش از ۵ درصد کاهش داشتیم. اما وقتی به این سطوح برسیم، بسیاری از معامله‌گران واکنش سریع نشان می‌دهند و با الگوریتم‌ها و نوسانات بزرگ، قیمت می‌تواند دوباره به آن سطوح بالا یا نزدیک به آن بازگردد».

لاسک افزود: «به بازارهای اعتباری و اوراق‌قرضه نگاه کنید. قیمت اکنون در ۱۱۹.۱۹ قرار دارد که پیش‌ازاین در ۱۲۰.۱۷ بود. البته تا ۱۱۸ نیز پایین آمد و حالا دوباره در حال افزایش است. اگر این روند ادامه یابد می‌تواند برای طلا مفید باشد. حداقل برای امروز، بازده‌ اوراق کاهش یافته‌اند و معاملات آتی در حال افزایش هستند و به همین دلیل طلا افزایش یافته است».

لاسک برای هفته آینده، به دنبال رفتار طلا در ابتدای هفته است تا بر اساس آن بتواند مسیر حرکت را قبل از تصمیم فدرال رزرو و گزارش اشتغال غیرکشاورزی بسنجند. او گفت: «طلا هفته آینده باید سطح ۲۳۵۰ تا ۲۳۴۰ دلار را حفظ کند. اما اگر هفته را در سطوح پایین‌تری شروع کند، ما به ۲۲۸۰ تا ۲۲۹۰ دلار خواهیم رسید. اگر آن سطح نیز حفظ نشود، فشار زیادی به طلا وارد خواهد شد. البته در نظر داشته باشید که در سطوح پایین، خریداران زیادی در کمین نشسته‌اند».

الکس کوپتسیکویچ، تحلیل‌گر ارشد بازار در FxPro، معتقد است که با وجود ضعف این هفته، طلا تحت‌فشار قرار گرفته؛ اما هنوز در سطوح بالایی قرار دارد.

او دیدگاه خود را این‌گونه بیان کرد: “طلا در صبح جمعه به قیمت ۲۳۷۲ دلار در هر اونس رسید که ۱۱۱ دلار کمتر از بالاترین قیمت آن در ۱۷ جولای بود. این کاهش طی دو موج رخ داد که در بین آن‌ها یک اصلاح متوسط نیز وجود داشت و با الگوی ۶۱.۸ درصد فیبوناچی از کاهش اولیه سازگار است. ادامه این الگو بر اساس تکنیک فیبوناچی گسترش‌یافته، نشان‌دهنده تارگت نزولی نزدیک به ۲۳۲۰ دلار است. از سوی دیگر، طلا در حدود ۲۳۶۰ دلار که میانگین قیمت ۵۰ روز گذشته است، حمایت شده است. این نقطه همان جایی است که در چند ماه گذشته (از آوریل تا ژوئن) چندین بار قیمت طلا به آن برگشته است. این نشان می‌دهد که کاهش قیمت در این منطقه طبیعی است و هنوز نمی‌توان گفت که روند صعودی طلا شکسته شده یا قیمت به اوج خود رسیده است.

کوپتسیکویچ دو سطح دفاعی احتمالی برای طلا در کوتاه‌مدت را ۲۳۶۰ دلار و ۲۳۲۰ دلار می‌بیند. «باید به‌دقت حرکت قیمت در این سطوح را رصد کرد. اگر طلا با یک حرکت قوی این سطوح را بشکند، باید برای یک نزول طولانی‌مدت آماده شویم. در مقابل اگر خریداران بتوانند روند را در نزدیکی یکی از این سطوح بشکنند، قیمت ممکن است به‌خوبی به مدار صعودی خود بازگردد».

«طلا توانست در ماه ژوئن پس از افت قیمت، از نزول بیشتر جلوگیری کند و همین به آن کمک کرد تا در جولای به قیمت‌های بالاتری برسد. اگر بازارهای مالی بتوانند از یک نزول بزرگ دیگر جلوگیری کنند و بدون کاهش شدید (بیش از ۱۰ درصد از اوج)، به رشد خود ادامه دهند، ممکن است این روند برای طلا دوباره تکرار شود».

فیلیپ استریبل، استراتژیست بازار در Blue Line Futures، انتظار دارد که قیمت طلا در کوتاه‌مدت نوسانات رنجی را تجربه کند. او در این باره گفت: «قیمت باید به بالای ۲۴۳۴.۲۰ دلار برگردد تا بازارها مجدداً به روند صعودی خود بازگردند».

مایکل مور، بنیان‌گذار Moor Analytics، گفت: “من هشدار دادم که معامله زیر ۲۴۶۴ نشان‌دهنده فشار نزولی است و ۱۰۹.۳ دلار کاهش را شاهد بودیم. معامله زیر ۲۴۱۱ (با شتاب ۲.۵ تیک در هر ساعت) می‌تواند ریزش ۶۰ دلاری به همراه داشته باشد که تا این لحظه ۵۹.۱ دلار آن را دیده‌ایم. معامله زیر ۲۳۸۸ (۱ تیک در هر ساعت) نزولی معادل ۳۶.۳ دلار ایجاد نموده است. اگر زیر ۲۳۴۴ برسیم، راه را برای نزول تا محدوده ۲۳۰۴ باز خواهد بود. ما احتمالاً در یک اصلاح نزولی/روند نزولی در مقابل حرکت صعودی هستیم که از ۱۹۰۰ آغاز شده است».

جیم وایکوف، تحلیل‌گر ارشد کیتکو، گفت که نوسانات رنجی را تا آخر هفته متصور است. او در این باره گفت: «ازنقطه‌نظر تکنیکالی تصویر صعودی طلا تا حدودی آسیب‌دیده است و خریداران باید رشد خوبی را ایجاد کنند تا تصویر صعودی طلا مجدداً بهبود یابد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

عضویت در کانال سیگنال فارکس

جهت عضویت در تلگرام پیام ارسال کنید.