بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

افزایش فشار بر بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن

تحلیل هفتگی فارکس

افزایش فشار بر بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن پس از صعود اخیر دلار

پس از انتشار یک گزارش تورمی داغ دیگر در ایالات‌متحده، بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن بازهم با شرایط نگران‌کننده‌ ارزهای خود مواجه شده‌اند. انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا چرخه انقباضی خود را به‌زودی آغاز کند اما بانک مرکزی ژاپن علی‌رغم اینکه سیگنالی تاکنون صادر نکرده، شاید اقدامی غافلگیرکننده در آستین داشته باشد. هفته آتی ازنظر داده‌های اقتصادی نیز پرحادثه پیش‌بینی می‌شود، PMI ماه ژوئیه و تورم چندین کشور در این هفته منتشر خواهند شد.

پس از افزایش 25 نقطه پایه‌ای نرخ بهره در اروپا چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

شکی وجود ندارد که بانک مرکزی اروپا دیر وارد مسابقه سختگیری کمی شده، اما سیاست‌گذاران با افزایش نرخ بهره در روز پنج‌شنبه، آن‌هم پس یک دهه، امیدوارند پیام درستی به بازار مخابره کنند. طبق داده‌های اولیه، تورم اروپا در ماه ژوئن به 8.6 درصد رسیده و انتظار می‌رود این عدد در روز سه‌شنبه تایید شود. تصمیم بانک مرکزی اروپا مبنی بر چندین مرتبه افزایش نرخ بهره به‌جای یک یا دومرتبه افزایش در انتهای سال بسیار هاوکیش تلقی می‌شود و این بانک با صحبت از افزایش 50 نقطه پایه‌ای در ماه سپتامبر احتمالا بر اهداف خود تاکید بیشتری داشته باشد.

افزایش فشار بر بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن

نرخ بهره اروپا

اما یورویی که در برابر دلار در هفته گذشته حول نرخ برابری در حال بازی بوده، باوجود چرخش هاوکیش ECB نیز بعید است که قدرت چندانی کسب کند، چراکه فشار زیادی از سوی کاهش رشد اقتصادی بر این ارز وارد می‌شود، و از آن سمت هم دلار با فدرال رزروی هاوکیش و جریان‌های امن نقدینگی در حال تقویت است. اگر بانک مرکزی اروپا به‌جای اشاره به افزایش نرخ بهره، جزئیات برنامه مقابله با واگرایی مالی بازارهای اوراق قرضه خود را نهایی کند، می‌تواند تاثیر مثبت بیشتری بر یورو داشته باشد. در روز جمعه با انتشار داده‌های PMI ماه ژوئیه، یورو تحت‌فشار قرار خواهد گرفت. فعالیت‌های اقتصادی ماه ژوئن به دلیل تاثیرپذیری از افزایش هزینه‌ها، قیمت انرژی و کاهش تقاضا به طرز قابل‌توجهی کاهش داشته‌اند. انتظار می‌رود داده PMI ترکیبی ماه ژوئیه از 52 به 51 برسد.

افزایش فشار بر بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن

PMI اتحادیه اروپا

بانک مرکزی ژاپن غیرقابل‌پیش‌بینی

ارز دیگری که توسط دلار نابود شده، ین ژاپن است. امتناع بانک مرکزی ژاپن از رها کردن سیاست کنترل منحنی بازده آن‌هم در زمانی که سایر بانک‌های مرکزی در حال افزایش شدید نرخ بهره خود هستند، موجب شده تا دلار برای اولین بار طی 24 سال اخیر تقریبا برابر با 140 ین شود. می‌توان گفت که بانک مرکزی ژاپن در دفاع از حد بالای 0.25 درصدی بازدهی صفر درصدی اوراق قرضه 10 ساله خود موفق عمل کرده است. بااین‌وجود آن زمان که بازار کنترل امور را در دست گیرد و بانک مرکزی ژاپن را مجبور به تغییر سیاست‌هایش کند، چندان دور نیست. به همین دلیل شاید سیاست‌گذاران تصمیم بگیرند که تغییر سیاست‌ها به میل خودشان می‌تواند مانع دردسرهای بیشمار آینده شود.

افزایش فشار بر بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن

بازدهی اوراق 10 ساله ژاپن

در روز جمعه داده تورمی ماه ژوئن به‌دقت زیر نظر خواهد بود. شاخص اصلی قیمت مصرف‌کننده که شامل مواد غذایی نمی‌شود و موردتوجه BOJ است، در ماه مه به 2.1 درصد رسید و پیش‌بینی می‌شود در ماه ژوئن به 2.2 درصد برسد. اما سایر شاخص‌هایی که شامل قیمت‌های انرژی نمی‌شوند ممکن است همچنان زیر 1 درصد باقی بمانند. علت تعلل کورودا، رئیس بانک مرکزی ژاپن، نیز همین مساله است، ازنظر او هیچ نشانه‌ای مبنی بر رسیدن پایدار تورم به هدف 2 درصدی مشاهده نمی‌شود.

پوند امیدی برای تقویت ندارد

در انگلستان با انتشار کوهی از داده‌ها، پوند ممکن است نوسانات زیادی تجربه کند. این داده‌ها از روز سه‌شنبه با داده اشتغال شروع شده و در ادامه با گزارش تورم در روز چهارشنبه و خرده‌فروشی و PMI در روز جمعه پیگیری می‌شوند. انگلستان در ماه مه رشد غافلگیرکننده‌ای داشت و بازبینی تولید ناخالص داخلی در 2 ماه متوالی بالاتر ظاهر شد. این امر دستان بانک مرکزی انگلستان را برای افزایش نرخ بهره در ماه اوت باز می‌گذارد. هرچند پوند در برابر دلار همچنان ریزشی خواهد بود.

انگلستان نیز همانند اروپا در بحران انرژی قرار دارد و تغییرات سیاسی نیز فشار مضاعفی بر این ارز وارد می‌کنند. تورم ماه مه به 9.1 درصد رسیده و اگر اندکی بیش از این افزایش داشته باشد احتمال افزایش نرخ بهره 50 نقطه پایه‌ای در نشست بعدی بانک مرکزی بسیار بالا می‌رود.

افزایش فشار بر بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن

تورم انگلستان

اما تمامی این عوامل هم به نظر نمی‌توانند جلوی ریزش پوند را بگیرند، چراکه تنها به نگرانی‌ها از رکود دامن خواهند زد. شاید اگر سایر داده‌ها بهتر از پیش‌بینی‌ها منتشر شوند پوند کمی تقویت شود.

افزایش تورم به همراه افزایش احتمال رکود

تورم و خرده‌فروشی کانادا در این هفته منتشر می‌شوند و شاید دلار کانادا هم دیگر با افزایش بیشتر تورم تقویت نشود. افزایش 1 درصدی نرخ بهره بانک مرکزی کانادا همه را غافلگیر کرد، اما واکنش دلار کانادا سقوط به پایین‌ترین سطح از نوامبر 2020 در برابر دلار آمریکا بود. سرمایه‌گذاران آشکارا نگران این مساله هستند که افزایش نرخ بهره تنها خطر رکود را افزایش می‌دهد، حتی در اقتصادی همانند کانادا که یکی از قوی‌ترین اقتصادهای G20 است.

در استرالیا صورت‌جلسه نشست ماه ژوئن بانک مرکزی در روز سه‌شنبه منتشر می‌شود و سرمایه‌گذاران به دنبال سرنخ‌های پیروی این بانک از مسیر فدرال رزرو و بانک مرکزی کانادا، آن‌هم پس از دو افزایش نرخ بهره 50 نقطه پایه‌ای متوالی موفق، هستند. بانک مرکزی نیوزلند اما در شرایط نامناسبی قرار دارد و داده‌های تورمی سه‌ماهه دوم روز دوشنبه نشان خواهد داد که آیا سرعت تشدید سیاست‌ها کاهش خواهد یافت یا افزایش.

افزایش فشار بر بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن

تورم نیوزلند

بااین‌حال تا زمانی که دلارهای کالایی تحت‌فشار قرار دارند، گمانه‌زنی‌ها از اقدامات بانک مرکزی و سنتیمنت ریسک عمومی در جایگاه دوم اهمیت قرار خواهند داشت.

دلار امریکا استراحت خواهد داشت؟

پس از افزایش تورم ایالات‌متحده به 9.1 درصد، که در 40 سال اخیر بی‌سابقه بوده و موجب صعود دلار نیز شد، انتظارات از افزایش 100 نقطه پایه‌ای نرخ بهره توسط فدرال رزرو به‌شدت افزایش داشت. در این میان شاخص دلار هم به 109 که بالاترین سطح 20 سال اخیر است، رسید. اما داده‌های بخش مسکن که در هفته آینده منتشر می‌شوند ریسکی نزولی برای دلار دارند. مجوزهای ساخت‌وساز جدید در روز سه‌شنبه و شروع ساخت‌وساز و فروش خانه‌های موجود در روز چهارشنبه منتشر خواهند شد. انتشار داده‌های شاخص تولیدی فیلادلفیا در روز پنج‌شنبه و PMI فلش ماه ژوئیه در روز جمعه نیز مهم خواهند بود.

افزایش فشار بر بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن

بازار مسکن آمریکا

سرمایه‌گذاران در هفته آینده به دلیل اهمیت کمتر داده‌ها نسبت به هفته گذشته، ممکن است در حاشیه منتظر تصمیم فدرال رزرو در 27 ژوئیه باشند، مگر اینکه شروع سنتیمنت ریسک گریزی جدیدی موجب هدایت سرمایه‌ها به سمت ارز شماره یک جهان شود. یکی از موارد بسیار مهم بازگشایی دوباره خط لوله نورد استریم 1، پس از اتمام تعمیرات دوره‌ای توسط روسیه است.

منبع:Xm

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

6 دیدگاه در “افزایش فشار بر بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن
  1. eli گفت:

    سلام.
    چرا با وجودیکه داده های روز جمعه برای دلار امریکا خوب اومد اما دلار رشد نکرد و برعکس سقوط کرد؟
    داده خرده فروشی خیلی خوب بود و وضعیت نسبی اشتغال در نیویورک خیلی خوب بود و اما انتظارات تورمی مردم هم بالا بود که همگی باعث قوی شدن usd باید میشد.

  2. zabih گفت:

    با سلام و خسته نباسید از سایت معتبر و بسیار عالیی که دارین واقعا از تمام زحماتی که میکشید قدردانی میکنم و خیلی سباسگزارم.

  3. eli گفت:

    چرا در روز جمعه داده هایی که منتشر شد با وجودیکه باید باعث صعود دلار میشد اما نشد و دلار ریزش کرد؟ خرده فروشی بالا اومد و وضعیت نسبی کار در نیویورک خوب بود و انتظارات تورمی مردم هم بالاتر از پیش بینی بود که همه اینا باید تاثیر مثبتی روی دلار میزاشت.

  4. تورج گفت:

    بسیار عالی

  5. masror گفت:

    بسیار عالی مچکر

  6. محمدعلی گفت:

    تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟