بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

همه خبرها برای طلا بد هستند

همه خبرها برای طلا بد هستند

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 23 شهریور

  • بهای خوشحالی زودهنگام

داده تورمی آمریکا روز گذشته طبق پیش‌بینی‌ها منتشر نشد. شاخص تورمی اصلی (headline) در ارزیابی سالانه ماه اوت 8.3% اعلام شد که نسبت به انتظارات (8.1%) بالاتر بود. با این حال این شاخص نسبت به ماه پیش که 8.5% اعلام شده بود، پایین‌تر بود.

با این حال، تورم قیمت مواد غذایی در ایالات متحده از 10.9٪ در ماه قبل به 11.4٪ رسید. دلایل این امر قیمت‌های بالای انرژی، جنگ در اوکراین (که عرضه گندم را مختل کرد)، خشکسالی در برزیل که فشار صعودی شدیدی بر هزینه قهوه وارد کرد و افزایش شیوع آنفولانزای پرندگان در ژانویه که قیمت مرغ و تخم مرغ را بالا برد، بودند.

به علاوه، تورم هسته (Core) که قیمت‌های بی‌ثبات مواد غذایی و انرژی را در نظر نمی‌گیرد، سریع‌تر از حد انتظار به 6.3% رسید، در حالی که انتظار افزایش جزئی از 5.9% به 6.1% می‌رفت.

می‌توان گفت، آخرین داده‌های CPI ایالات متحده به اندازه‌ای که سرمایه‌گذاران امیدوار بودند کاهش نیافته بود و به اندازه‌ای که سرمایه‌گذاران قیمت‌گذاری کردند، خوش‌بینانه نبود. کاهش 10 درصدی قیمت انرژی با افزایش اجاره بها، مراقبت‌های پزشکی و قیمت مواد غذایی جبران شد. تمامی اقلام بدون احتساب انرژی 7.4% در سه ماه گذشته افزایش یافتند که سریع‌تر از اعداد منتشر شده در بهار گذشته بودند.

نیازی به گفتن نیست که امید به مشاهده یک چرخش در مورد سیاست‌های فدرال رزرو به وضوح از بین رفته است. بازار آتی نرخ بهره فد احتمال 100 درصدی برای حداقل افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره در جلسه هفته آینده را قیمت گذاری کردند، در حالی که 34% احتمال افزایش 1 درصدی نرخ بهره نیز وجود دارد.

شرط بندی‌ها مبنی بر اینکه نرخ هدف فدرال رزرو تا پایان سال جاری به بالای 4% خواهد رسید، از 25% پیش از داده‌های CPI دیروز به 80% افزایش یافت. نرخ معیار ایالات متحده در اوایل سال 2023 حدود 4.3% است.

علاوه بر این‌ها صحبت از یک اعتصاب احتمالی راه آهن در ایالات متحده – که یک شوک زنجیره تامین دیگر را به کل اقتصاد وارد می‌کند – عامل جدیدی است که می‌تواند از کاهش تورم در این ماه جلوگیری کند و به انتظارات هاوکیش فدرال رزرو اضافه کند.

واکنش طوفانی بازار به داده‌های دیروز

بازده اوراق 2 ساله روز گذشته بیش از 5% افزایش یافت و به 3.80% رسید. شاخص دلار بیش از 1.50% افزایش یافت و بازار سهام افت کرد. معاملات آتی شاخص S&P 500 با انتشار داده‌های تورمی سقوط آزادی داشت و این شاخص با افت 4.3 درصدی به زیر محدوده 4 هزار رسید.

دو کاتالیزور اصلی رشد بازار در فصل تابستان هر دو از بین رفتند:

  • رشد فصل تابستان به دلیل کاهش انتظارات هاوکیش فدرال رزرو به دلیل زمزمه‌ها در زمینه کود بود. جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، این امیدها را در سخنرانی جکسون هول خود از بین برد و اعلام کرد که فدرال رزرو برای مبارزه با تورم با وجود آسیب‌هایی که به اقتصاد وارد می‌شود، سیاست‌های انقباضی را ادامه خواهد داد. این اولین ضربه بود.
  • سپس، بازارها با این امید که تورم ممکن است به اندازه‌ای کاهش یافته باشد که به فدرال رزرو اجازه دهد لحن خود را در اواخر سال جاری کاهش دهد، دوباره روی پای خود ایستادند اما داده‌های تورم دیروز این امیدها را نیز از بین برد.

به طور خلاصه هم رکود و هم کاتالیزورهای تورم ملایم‌تر، هر دو اکنون از بین رفته‌اند. این برای بازار بدین معنی است: شاخص S&P500 می‌تواند به سفر نزولی خود ادامه دهد و ما می‌توانیم شاهد کاهش این شاخص به 3800 در هفته‌های آینده باشیم.

افت و سپس رشد نفت

داده‌های قوی تورمی که اعضای هاوکیش بانک مرکزی آمریکا را تقویت کرد همچنین بر چشم انداز رشد جهانی تاثیر گذاشت و نفت خام آمریکا را ابتدا به 81 دلار کاهش داد. اما نفت با اخباری مبنی بر اینکه ایالات متحده ذخایر استراتژیک نفت را با قیمت‌های زیر 80 دلار در هر بشکه دوباره پر می‌کند، توانست افت خود را جبران کند. این مسئله منجر به تقویت خریداران شد و قیمت هر بشکه را به مرز 88 دلار رساند. امروز صبح قیمت به حدود 87 دلار رسید، با این حال حرکت صعودی احتمالا حوالی محدوده مقاومتی 90 دلار محدود خواهد شد.

همه خبرها برای طلا بد هستند

طلا پس از انتشار آمار تورم آمریکا به زیر سطح 1700 دلار سقوط کرد و امروز صبح در تلاش بود تا بالای این سطح قرار گیرد.

چشم انداز طلا برای هر دو انتظارات هاوکیش و داویش فدرال رزرو کاهشی است. انتظارات هاوکیش فدرال رزرو باعث افزایش دلار و بازده اوراق می‌شود و بر تقاضا برای طلا تاثیر می‌گذارد. از سوی دیگر، انتظارات داویش فدرال‌رزرو ، اشتهای ریسک پذیری را افزایش می‌دهد و سرمایه را به سمت دارایی‌های پرریسک‌تر و با بازده بهتر (مانند بازار سهام) سوق می‌دهد. بنابراین، ریسک‌ها برای طلا همچنان به سمت نزولی هستندو کاهش بیشتر به سمت 1650 دلار پیش‌بینی می‌شود.

انتشار داده‌های تورمی بیشتر در روز جاری

انگلیس صبح امروز آخرین آمار تورم خود را اعلام کرد. تورم در بریتانیا در ماه اوت به 9.9% رسید که کمتر از مرز 10% و کمتر از 10.2% پیش بینی تحلیلگران بود.

انتشار کمتر از انتظارات این داده‌ها کمکی به پوند نکرد. جفت ارز GBPUSD که روز گذشته و پیش از داده‌های تورمی آمریکا بالاتر از محدوده 1.17 معامله می‌شد با انتشار این داده‌ها به زیر محدوده 1.15 رسید.

همچنین قدرت دلار بار دیگر منجر شد جفت ارز EURUSD پایین‌تر از محدوده برابری قرار گیرد. اخبار مربوط به عقب راندن نیروهای روسیه توسط اوکراین برای یورو مثبت است، اما احتمال کمی وجود دارد که اخبار خوش بینانه جنگ، در حالی که دلار در پی چنین داده‌های ناامیدکننده تورم ایالات متحده بسیار قوی است، بتواند کمکی به یورو کند.

امروز شاخص قیمت تولید کننده (PPI) آمریکا منتشر می‌شود. پیش‌بینی می‌شود این شاخص از 9.8% به 8.8% کاهش یابد. کاهش به اندازه کافی این شاخص می‌تواند مقداری آب روی آتش بپاشد. با این حال دلار احتمالا قوی باقی خواهد ماند و بازار سهام، طلا و رمزارزها احتمالاً تحت فشار خواهند بود تا زمانی که سرمایه گذاران امید دیگری پیدا کنند.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟