ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

این هفته به شدت شلوغ هنوز تمام نشده است!

این هفته به شدت شلوغ هنوز تمام نشده است!

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 1 مهر

  • این هفته به شدت شلوغ هنوز تمام نشده است!

هفته‌ای شلوغ برای بانک‌های مرکزی رو به پایان است. در این هفته شاهد افزایش‌های شدید نرخ بهره و افزایش چشم انداز کاهش رشد اقتصادی بودیم که منجر شد مزاج سرمایه‌گذاران تلخ شود. اما این هفته هنوز به پایان نرسیده است. انتخابات ایتالیا که روز یکشنبه برگزار می‌شود احتمالاً منجر به کاهش یورو خواهد شد.

عجب هفته شلوغی

این هفته سونامی از تصمیمات بانک مرکزی و غافلگیری‌های بسیار داشتیم.

دوره مستر کلاس طلا

  • نقش بانک‌های مرکزی در بازار طلا
  • ترید طلا بر اساس شاخص‌های اقتصادی
  • تحلیل بین بازاری
  • استفاده کاربردی از سنتیمنت در معامله‌گری طلا
دوره طلا

بانک مرکزی سوئد (Riksbank) اولین بانک مرکزی بزرگی بود که با افزایش 1 درصدی نرخ بهره همه را غافلگیر کرد.

بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را تنها 0.75% افزایش داد اما نمودار دات پلات نشان داد که باید منتظر افزایش‌های بزرگ‌ باشیم. این هفته را در شرایطی به پایان می‌رسانیم که 75 درصد این احتمال وجود دارد که نرخ بهره در ماه نوامبر 0.75% افزایش یابد.

بانک مرکزی ژاپن تغییری در سیاست‌های خود اعمال نکرد و نرخ بهره همان %0.10- باقی ماند اما با رسیدن جفت ارز USDJPY به محدوده 145 مستقیما در بازار فارکس مداخله کرد و اقدام به خرید ین کرد تا در برابر دلار قوی مبارزه کند.

این اولین مداخله ارزی توسط بانک مرکزی ژاپن از سال 1998 بود. این جفت ارز به محدوده 140 رسید اما سپس بازگشتی داشت و از محدوده 142 عبور کرد. اطمینانی از این که بانک مرکزی ژاپن تا چه زمانی و تا چه حدی می‌تواند در برابر ین ضعیف مقابله وجود ندارد. ژاپن تنها کشوری است که سیاست‌های به شدت تسهیلی خود را حفظ کرده است. در واقع ژاپن تنها کشوری است که بازده منفی برای اوراق خود ارائه می‌دهد در حالی که در ماه مه سال 2020، 21 کشور چنین وضعیتی داشتند. بنابراین فشار بر روی ین باقی خواهد ماند. اما مداخله بانک مرکزی ژاپن احتمالا فروشندگان ین را آرام خواهد کرد چرا که این تهدید وجود دارد که ین به طور ناگهانی قوی شود و همین مسئله سفته بازی‌ها بر روی ین را کاهش خواهد داد.

روز گذشته بانک مرکزی سوئیس (SNB) نرخ بهره را 0.75% افزایش داد اما فرانک افت شدیدی را تجربه کرد. به نظر می‌رسد معامله‌گران انتظار افزایش 1 درصدی و غافلگیری از سمت بانک مرکزی سوئیس را داشتند، که چنین چیزی رخ نداد. جفت ارز USDCHF به محدوده 0.9850 بازگشت در حالی که EURCHF به محدوده میانگین متحرک 50 در تایم فریم روزانه رسید و سپس جهشی داشت. علی‌رغم واکنش منفی، موضع هاوکیش بانک مرکزی سوئیس می‌تواند همچنان تاثیر مثبتی بر فرانک داشته باشد. در بازار سهام، فرانک قوی احتمالا صادرکنندگان سوئیس را بیشتر تحت فشار قرار خواهد داد و بازار سهام سوئیس روند نزولی را ادامه خواهد داد. شاخص بازار سوئیس (SMI)، شاخص بازار بورس سیکس سوئیس، روز گذشته 1.26% افت کرد. در حال حاضر این شاخص در محدوده ماه دسامبر سال 2020 قرار گرفته و ممکن است به زودی پایین‌تر از محدوده روانی 10000 قرار بگیرد.

بانک مرکزی انگلیس (BOE) روز گذشته نرخ بهره را 0.50% افزایش داد و در کنار آن سخت‌گیری کمی (QT) 80 میلیارد پوندی را اعلام کرد. این بانک اعلام کرد انگلیس اکنون در رکود قرار دارد. مقامات اعلام کردند که بسته عظیم انرژی برای مهار هزینه‌های انرژی احتمالاً فشار مثبت بر تورم را به میزان قابل توجهی محدود می‌کند. آنها اوج انتظارات تورمی خود را از 13 به 11% برای پاییز امسال کاهش دادند. اما همچنین بیان کردند: “در حالی که تضمین قبوض انرژی تورم را در کوتاه مدت کاهش می‌دهد، اما این بدین معنی است که مخارج خانوارها احتمالا ضعیف‌تر می‌شود که این مساله به فشارهای تورمی در میان مدت می‌افزاید. پوند همچنان حرکت نزولی خود را ادامه می‌دهد. جفت ارز GBPUSD پس از جلسه بانک مرکزی انگلیس به محدوده حمایتی 1.12 رسید. امروز قرار است بودجه کوچک (Mini-Budget) انگلیس معرفی شود. هر چند این بودجه، به هیچ وجه کوچک نیست. دولت بریتانیا از یک بسته هزینه‌کرد 200 میلیارد پوندی شامل طرح عظیمی برای محدود کردن قبوض انرژی و همچنین بزرگترین کاهش مالیات در 34 سال گذشته رونمایی خواهد کرد. دولت همچنین نحوه تامین مالی این هزینه هنگفت را اعلام خواهد کرد. سیاستگذاران امیدوارند که کاهش مالیات باعث تقویت اقتصاد بریتانیا، افزایش درآمدها و جلوگیری از افزایش گسترده بدهی ملی شود. اگرچه دیوانه کننده به نظر می‌رسد، اما در تئوری این مسئله امکان پذیر است. طبق منحنی لافر (Laffer curve) نرخ مالیات ایده آلی وجود دارد که افراد نمی‌خواهند بیشتر کار کنند و مالیات کمتری بپردازند. بنابراین، اگر بریتانیا بالاتر از نرخ مالیات ایده‌آل باشد، کاهش آن در واقع می‌تواند به پر کردن مجدد خزانه دولت کمک کند. اما اطمینانی وجود ندارد که سرمایه‌گذاران بسته هزینه‌های هنگفت را با این آرامش بپذیرند و شاهد افزایش بیشتر بازده اوراق بریتانیا هستیم. بازده اوراق قرضه ده ساله انگلیس در حال حاضر 3.50% است. (مقایسه کنید با ابتدای سال که بازده نردیک صفر بود.)

بانک مرکزی نروژ همچنین نرخ بهره خود را 0.50% افزایش داد اما اعلام کرد که سیاست‌های انقباضی ممکن است به پایان برسند.

کانال اخبار فوری فارکس و بازارهای جهانی

اندونزی و فیلیپین نرخ بهره را 0.50% افزایش دادند. تایوان طبق انتظارات نرخ بهره را 12.5% افزایش داد. ویتنام نیز 1% و آفریقای جنوبی 0.75% نرخ بهره را افزایش دادند.

ترکیه برای دومین ماه پیاپی نرخ بهره را 1% کاهش داد!!! جفت ارز USDTRY به محدوده 18.40 رسید اما این حرکت محدود باقی ماند چرا که بانک مرکزی ترکیه اقدام به فروش دلار کرد.

شاخص S&P 500 به محدوده 3750 رسید در حالی که شاخص نزدک 1% افت کرد و حوالی 11500 نوسان می‌کند. نفت خام آمریکا به قیمت 86 دلار رسید اما فروشندگان به دلیل نگرانی‌ها از رکود با قدرت وارد شدند و قیمت را به 83 دلار کاهش دادند.

شرکت FedEx که جمعه گذشته با هشدار نسبت به کاهش تقاضا بازارها را تکان داد، اعلام کرد که از ژانویه نرخ خدمات تحویل سریع (express)، زمینی و خانگی خود را نزدیک به 7% افزایش می‌دهد و پروازها را کاهش می‌دهد و برخی از عملیات یکشنبه را به حالت تعلیق در می‌آورد.

انتخابات ایتالیا

جفت ارز EURUSD روز گذشته محدوده حمایتی 0.98 را لمس کرد و پیش از انتخابات ایتالیا تحت فشار نزولی باقی مانده است. به گفته کارشناسان، نظرسنجی‌ها شانس بیشتری برای پیروزی جناح راست را در نظر دارند چرا که جناح راست می‌تواند با بازگشتن برلوسکونی به تیتر اخبار با وی وارد ائتلاف شود در حالی که جناح چپ قادر به انجام چنین کاری نیست. همین مسئله شانس پیروزی برای این جناح در روز یک شنبه را کاهش می‌دهد. در نتیجه، انتظار می‌رود که حزب راست افراطی Fratelli d’Italia اکثریت آرا را در روز یکشنبه به دست آورد که یک تغییر جهت سیاسی مهم برای ایتالیا به عنوان یکی از کشورهای محوری اروپا محسوب می‌شود.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟