بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 9 ژانویه

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 9 ژانویه

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 19 دی

  • اقتصاد نه خیلی داغ، نه خیلی سرد

داده‌های اشتغال روز جمعه در ایالات متحده و به طور خاص، واکنش بازار به داده‌های اشتغال روز جمعه به بازارهای سهام کمک کرد تا بهترین رشد خود را از بیش از یک ماه گذشته در روز جمعه ثبت کنند.

با این حال، گزارش اشتغال روز جمعه نسبتاً مختلط بود و بحث‌های زیادی را در مورد اینکه آیا داده‌ها به اندازه کافی کاهش یافتند که مقامات فدرال رزرو را متقاعد کند نبرد با تورم پایان یافته یا به اندازه کافی قوی بودند که این سیاست‌ها را بیشتر کند، برانگیخت.

گزارش NFP 223000 منتشر شد در حالی که انتظارات برای آن 200000 بود.

اما میانگین مشاغل اضافه شده در سه ماه آخر سال گذشته کمی کمتر از 250000 بوده که نسبت به سه ماهه قبلی یعنی 366000 کاهش یافته است. در سه ماهه اول سال 2022 هر ماه حدود 540000 شغل اضافه می‌شد.

به علاوه، در بخش فناوری مطابق با اخباری که از ماه‌ها قبل می‌خوانیم، مشاغل کاهش یافتند. گلدمن ساکس به تازگی اعلام کرد که 3200 موقعیت شغلی را کاهش می‌دهد. هفته گذشته کاهش بیش از 18000 شغل توسط آمازون اعلام شد.

بنابراین، روند بازار کار ایالات متحده در مسیر کاهش قرار گرفته است. هر چند تعداد مشاغل ایجاد شده ماهانه بالای 200000 با اعدادی که انتظار داریم در شرایط رکود مشاهده کنیم، فاصله زیادی دارند.

اما این خبر خوبی بود. فدرال رزرو به دنبال سوق دادن اقتصاد ایالات متحده به رکود برای سرگرمی نیست، بلکه می‌خواهد بازار کار را رقابتی‌تر کند چرا که در تئوری، بازار کار رقابتی‌تر باید به کاهش تورم کمک کند.

اما اگر فشارهای تورمی با تأثیر منفی کمی بر مشاغل کاهش یابد، همان چیزی خواهد بود که ما آن را سناریوی نه خیلی داغ، نه خیلی سرد می‌نامیم: فرود نرم ناشی از سرخوشی سیاست‌های پولی فوق تسهیلی، کاهش تورم بدون دردسر زیاد در بازار کار.

به عبارت دیگر، این یک برد کلان برای فدرال رزرو خواهد بود!

به همین دلیل بازار آمریکا نسبت به داده‌های اشتغال روز جمعه واکنش بسیار مثبتی را نشان داد. بازده اوراق 2 ساله و 10 ساله پس از انتشار داده‌ها بیش از 4% افت کردند. شاخص دلار نیز کاهش یافت. شاخص S&P 500 بیش از 2.30 و شاخص نزدک 100 تقریبا 2.80% رشد کردند.

در واکنش به کاهش بازده اوراق آمریکا، طلا از فرصت استفاده کرد و به محدوده 1880 دلار رسید.

اما هنوز نباید یک چیز را فراموش کنیم: اقتصاد ایالات متحده در سال گذشته حدود 4.5 میلیون شغل ایجاد کرد که پس از سال 2021 که 6.4 میلیون آمریکایی پس از متلاشی شدن اقتصاد در پی همه‌گیری ویروس کرونا شغل پیدا کردند، دومین رکورد بزرگ است.

با این حال شاخص PMI بخش خدمات موسسه ISM برای ماه دسامبر به زیر 50، منطقه انقباض، سقوط کرد و شواهد بیشتری مبنی بر کند شدن فعالیت اقتصادی ایالات متحده اضافه کرد. این چیزی است که فدرال رزرو از شنیدن آن خوشحال است.

فعالیت‌ها در بازار آتی نرخ بهره فد در حال حاضر برای افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره در جلسه FOMC احتمال 75 درصدی را قیمت گذاری می‌کنند. اما فدرال رزرو از سال گذشته در ناامید کردن بازارها، کاهش خوش بینی‌ها و به آشوب کشیدن بازار سهام تردیدی نداشته است. بنابراین، قیمت‌گذاری داویش در انتظارات فدرال‌رزرو، آخرین دستاوردها را کمی تلخ و شیرین می‌کند، چرا که کوچک‌ترین خبر یا اشاره به اینکه فدرال رزرو از لحن هاوکیش خود عقب نشینی نمی‌کند، می‌تواند آخرین رالی را از بین ببرد.

بنابراین، داده‌های تورم این هفته ایالات متحده برای تقویت بیشتر خریداران یا بازگرداندن فروشندگان کلیدی خواهد بود.

روز سه‌شنبه، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو سخنرانی خواهد کرد و ممکن است در کاهش دادن انتظارات داویش در زمینه نرخ بهره تردیدی نداشته باشد.

در روز پنجشنبه، داده‌های CPI ایالات متحده احتمالاً یک کاهش دلگرم‌کننده را نشان خواهد داد. انتظار می‌رود شاخص قیمت مصرف‌کننده در ایالات متحده از 7.1% در ماه قبل و از 9.1% در تابستان گذشته به 6.5% در دسامبر کاهش یابد. اگر اینطور باشد، کاهش سریع ارقام تورم می‌تواند باعث تقویت بیشتر اعضای داویش فدرال‌رزرو شود و به افزایش رشد بازار سهام و افت دلار کمک کند. اما اگر شاهد کاهش کمتری در تورم دسامبر یا رقمی بالاتر از ماه گذشته باشیم، آخرین رشدها در بازار به سرعت از بین خواهند رفت.

شروع انتشار گزارشات درآمدزایی سه ماهه چهارم

این هفته آغاز انتشار گزارشات درآمدزایی سه ماهه شرکت‌ها خواهد بود. گروه جفریز (Jefferies )، شرکت خدمات مالی و سرمایه‌گذاری آمریکایی، و تیلری (Tilray)، شرکت داروسازی کانادایی، امروز آخرین گزارش خود را منتشر خواهند کرد. شرکت Bed, Bath and Beyond، شرکت فروشگاه‌های خرده فروشی زنجیره ای کالاهای خانگی، که هفته گذشته هشدار ورشکستی داد، روز سه‌شنبه گزارش خود را منتشر خواهد کرد. در حالی که موسسه جی پی مورگان، بانک آمریکا (Bank Of America)، ولز فارگو (Wells Fargo)، بلک راک (Blackrock)، موسسه سیتی (Citigroup)، بانک نیویورک (Bank of New York) و دلتا ایرلاینز (Delta Air Lines)، شرکت هواپیمایی آمریکایی، روز جمعه گزارشات خود را منتشر خواهند کرد.

برای بانک‌ها، سرمایه‌گذاران روی سطح ذخایر وام‌های بد و وام مسکن تمرکز خواهند کرد، چرا که افزایش نرخ‌های بهره برای درآمد مفید است اما نرخ‌های بهره بالاتر از حد انتظار، کیفیت اعتبار، رشد وام‌ها و حاشیه سود خالص را تهدید می‌کند.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟