روز گذشته قیمت گاز در اروپا 30% رشد کرد

روز گذشته قیمت گاز در اروپا 30% رشد کرد

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 15 شهریور

  • رشد محدود قیمت نفت پس از جلسه اوپک

روز گذشته قیمت گاز در اروپا 30% رشد کرد. یورو نیز افت خود در برابر دلار را ادامه داد. نفت خام به بالای 100 دلار رسید، چرا که اوپک تصمیم گرفت تولید خود را 100 هزار بشکه در روز کاهش دهد. اوپک تمایل دارد قیمت نفت را پس از طولانی‌ترین روند کاهش قیمت از ابتدای همه گیری ویروس کرونا، “تثبیت” کند.

دوره مستر کلاس طلا

  • نقش بانک‌های مرکزی در بازار طلا
  • ترید طلا بر اساس شاخص‌های اقتصادی
  • تحلیل بین بازاری
  • استفاده کاربردی از سنتیمنت در معامله‌گری طلا
دوره طلا

در واقع با توجه به پیش‌بینی‌ها در زمینه رکود اقتصادی، اوپک از کاهش قیمت نفت خشنود نیست و کاهش عرضه به طور ناگهانی و در تئوری باید روند را به سمت صعودی برگرداند (البته اگر بحث در زمینه توافق هسته‌ای ایران را نادیده بگیریم)، چرا که اگر آمریکا با ایران به توافق هسته‌ای دست یابد و روزانه حدود 4 میلیون بشکه نفت اضافی به بازار عرضه شود، کاهش 100 هزار بشکه‌ای اوپک مضحک به نظر می‌رسد. مشکل اینجاست که ایرانی‌ها اکنون پهبادهایی را به روس‌ها می‌فروشند و این می‌تواند مذاکرات پیچیده بین آمریکا و ایران را پیچیده‌تر کند و توافق را به تاخیر بیاندازد یا حتی مانع آن شود.

در حال حاضر، قیمت نفت خام آمریکا نتوانسته از مقاومت 90 دلاری عبور کند، چرا که هیچ کس واقعاً نمی داند در سیاست پیچیده بازار نفت چه اتفاقی می‌تواند رخ دهد و نگرانی‌های رکود بر چشم انداز تقاضا تأثیر گذاشته است. قیمت نفت از محدوده سقف قمیتی ماه ژوئن نزدیک به 123 دلار فاصله گرفته و همچنان در کانال نزولی معامله می‌شود. خریداران در محدوده 85 دلار در کمین هستند و روند کوتاه مدت نفت همچنان مبهم است.

آنچه واضح است این است که تصمیم اوپک برای کاهش تولید نفت در میانه یک بحران عمیق انرژی مورد استقبال غرب قرار نگرفته و زمینه را برای مالیات‌ها بر سود غیر منتظره (که تنها یک بار و نه هر سال پرداخت می شود) برای شرکت‌های انرژی فراهم کرده است. مکرون، رئیس جمهور فرانسه، آخرین رهبر اروپایی است که از مالیات غیرمنتظره (windfall tax) بر شرکت‌های انرژی برای تامین مالی کمک‌هایی که دولت برای مقابله با تاثیر آسیب‌های طولانی ناشی از افزایش قیمت انجام می‌دهد، حمایت کرده است.

آیا این مالیات‌ها باعث ضرر شرکت‌های انرژی اروپایی می‌شوند؟ قطعا نه! شرکت‌های نفت و گاز همچنان سود خوبی به جیب می‌زنند و سهام این شرکتها هنوز هم پوشش ریسک خوبی در برابر سقوط واقعی اقتصاد کلان که بیشتر ناشی از افزایش شدید قیمت‌های انرژی است، محسوب می‌شوند. برای مثال TotalEnergies، شرکت نفت‌وگاز فرانسوی، دیروز بیش از 3% رشد کردجهش کرد، در حالی که کَک ۴۰ (CAC40)، یکی از شاخص‌های بازار بورس فرانسه، 1.20% افت داشت.

شاخص FTSE انگلیس روز گذشته می‌توانست کمی رشد کند چرا که BP بیش از 2% رشد کرد، در حالی که گلنکور، شرکت بریتانیایی-سوئیسی چندملیتی صنایع معدنی و تجارت کالا، بیش از 4% افزایش یافت. افزایش 30 درصدی قیمت گاز طبیعی اروپا چشم‌انداز تقاضا برای زغال سنگ را در زمستان امسال افزایش داده است.

کانال اخبار فوری فارکس و بازارهای جهانی

پیروزی نه چندان متقاعد کننده تراس

لیز تراس در رقابت نخست وزیری انگلیس پیروز شد، اما او یک ماموریت دشوار را به دست آورده است چرا که باید کشوری را که با تورم سرسام آور، بحران انرژی عمیق، کاهش استانداردهای زندگی، ناآرامی‌های صنعتی، وخامت خدمات عمومی و نرخ‌های بهره بالا مواجه است، را دوباره متحد کند.
وی تمایل دارد مالیات‌ها را کاهش دهد و از بانک مرکزی انگلیس (BoE) می‌خواهد که برای تصویب سیاست‌های پولی تمرکز بر تورم را متوقف کند و در عوض بر روی رشد اقتصادی تمرکز کند. مشکل این است زمانی که تورم و بدهی‌ها در حال افزایش است، اگر سعی کنید رشد را تقویت کنید، ممکن است اقتصاد را بیش از حد داغ کنید و آسیب بیشتری به بار آورید. (از نظم خارج شدن (اقتصاد) زیاد شدن تورم و قیمت‌ها)

با این حال واکنش پوند به پیروزی تراس، منطقی بود. GBPUSD به دلیل قدرت دلار، به کف جدیدی رسید اما این جفت در پس سیو سود معامله گران جهشی به سمت بالا داشت. تراس همچنین بسته کمکی 130 میلیارد پوندی برای محدود کردن قبض انرژی سالانه خانوارها به کمتر از 2000 پوند (در مقایسه با حدود 3600 پوند پیش بینی شده برای زمستان) در نظر گرفته است. این امر منجر به رشد پوند در ساعات اولیه معاملاتی امروز شد. با این حال ریسک‌ها همچنان برای پوند نزولی باقی ماندند، چرا که سرمایه‌گذاران نگران سیاست‌هایی که لیز تراس اعمال خواهد کرد و پیامدهای اقتصادی آن هستند. نرخ برابری همچنان در رادار فروشندگان پوند است.

امروز بانک مرکزی استرالیا طبق پیش‌بینی‌ها نرخ بهره را 0.50% داد. این چهارمین افزایش متوالی نرخ بهره توسط بانک مرکزی استرالیا بود و نرخ بهره این کشور به بالاترین سطح از سال 2015 رسیده است. بانک مرکزی استرالیا همچنین اعلام کرد در صورت نیاز، افزایش نرخ بهره در ماه‌های آینده ادامه خواهد داشت. AUDUSD افزایش نرخ بهره کمی رشد کرد. همچنین اخبار مبنی بر تسریع هزینه‌های زیرساختی چین برای تحریک رشد اقتصادی به این جفت ارز کمک کرد.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

1 دیدگاه در “روز گذشته قیمت گاز در اروپا 30% رشد کرد
  1. masood گفت:

    پاراگراف چهارم مکرون، رئیس جمهور آمریکا اصلاح کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟