بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم نوامبر (30 آبان تا 4 آذر)

تحلیل بنیادی فارکس هفتگی

هفته پیش رو – معامله‌گران در انتظار صورتجلسه فدرال رزرو، نرخ بهره بانک مرکزی نیوزیلند و نظرسنجی‌های تجاری

هفته پیش رو – هفته شلوغ دیگری برای بازار فارکس در راه است که شامل صورتجلسه آخرین جلسه فدرال رزرو و تصمیم‌گیری بانک مرکزی نیوزلند در مورد نرخ بهره که سرمایه‌گذاران در مورد آن اختلاف نظر دارند، خواهد بود. مهم‌تر از همه، نظرسنجی‌های تجاری در اقتصادهای بزرگ نشان خواهند داد که آیا فشارهای تورمی ایالات متحده همچنان رو به کاهش هستند؟ و آیا اروپا در حال حاضر در رکود است؟

افت جذابیت دلار

نشانه‌هایی که اخیراً نشان داده‌اند تورم آمریکا در نهایت در حال فروکش کردن است، ضربه سنگینی به دلار آمریکا وارد کرد، زیرا معامله‌گران شرط‌بندی‌های خود را مبنی بر افزایش نرخ بهره بیش از 5 درصد توسط فدرال رزرو را پس گرفتند. البته باید اذعان کرد که واکنش شدید بازار فارکس بیش از حد افراطی بود و ناشی از معاملات یک طرفه در شرط بندی‌های “خرید دلار” بوده است.

به طور خلاصه باید گفت که سیاست فدرال رزرو به اندازه‌ای تغییر نکرده است که چنین حرکت‌های هیجانی شدیدی را تضمین کند. دلار طوری معامله می‌شود که گویی جنگ علیه تورم در شرف پایان است، اما قیمت‌گذاری فدرال رزرو و بازدهی اوراق قرضه ایالات متحده نشان می‌دهند که این فقط یک پیروزی کوچک بوده است. تورم همچنان نزدیک به چهار برابر هدف خود است، بازار کار در وضعیت خوبی قرار دارد و مصرف هنوز کند نشده است.

شاخص دلار و اوراق قرضه 10 ساله

آیا دلار آمریکا به داده تورمی ایالات متحده واکنشی افراطی نشان داد؟

به عبارت دیگر، معامله در جهت چرخش سیاست فدرال رزرو هنوز زود است. در حالی که تورم احتمالا به اوج خود رسیده است، نمی‌توان گفت که چقدر سریع کاهش خواهد یافت. مقامات فدرال ‌رزرو قاطعانه گفته‌اند که حتی زمانی که افزایش نرخ بهره را متوقف کنند، آن را تا زمانی که مطمئن شوند تورم را شکست داده‌اند، بالا نگه می‌دارند.

با نظرسنجی‌های تجاری S&PGlobal در ماه نوامبر، بازارها اطلاعات جدیدی در مورد چگونگی تغییر فشارهای تورمی و اقتصاد ایالات متحده به طور گسترده دریافت خواهند کرد. در ماه‌های اخیر، سنتیمنت بازار این بود که نیروهای تورمی در حال عقب نشینی هستند، اما بیشتر به این دلیل که تقاضا در حال سقوط است.

در اواخر روز چهارشنبه، صورتجلسه آخرین جلسه فدرال رزرو منتشر خواهد شد. اطلاعات این جلسه دیگر قدیمی است، زیرا این جلسه قبل از انتشار گزارش بسیار مهم تورمی برگزار شد و از آن زمان تقریباً همه مقامات فدرال رزرو سخنرانی کرده‌اند، اما بازارها همیشه راهی برای واکنش به انتشار این صورتجلسه پیدا می‌کنند. پیام کلی این صورتجلسه احتمالاً «قاطعیت» فدرال رزرو خواهد بود که می‌تواند باعث صعود جزئی دلار بشود.

نرخ سالانه تورم اصلی و تورم هسته ایالات متحده

کاهش تورم

به طور کلی، دلار در یک دوراهی قرار دارد. به نظر می‌رسد اکثر عناصری که در دو سال گذشته به این رالی خیره ‌کننده دلار دامن زدند، با کاهش تورم و کاهش سرعت فدرال رزرو، تاثیر خود را از دست داده‌اند، با این حال هنوز خیلی زود است که انتظار یک تغییر روند اساسی را داشته باشیم.

حتی اخیراً با وجود بهبود شرایط برای سایر ارزهای اصلی، مثلاً کاهش شدید قیمت انرژی در اروپا، بیشتر اقتصادهای خارجی احتمالاً خیلی زودتر از آمریکا دچار رکود خواهند شد. از این رو، در حالی که افزایش قدرت دلار احتمالاً در آخرین فصل‌های خود است، ممکن است یک رالی دیگر برای دلار باقی مانده باشد.

بانک مرکزی نیوزیلند و انتظاراتی دوگانه

در نیوزلند، بانک مرکزی جلسه خود را در اوایل روز چهارشنبه به پایان خواهد رساند. فعالان بازار در حال حاضر در مورد اینکه آیا نرخ بهره 0.5 درصد یا 0.75 درصد افزایش می‌یابد اختلاف نظر دارند. بازار هر دو احتمال را تقریبا یکسان قیمت‌گذاری کرده است اما کمی به سمت حرکت کوچکتر متمایل شده است.

سرمایه‌گذاران فکر می‌کنند که بانک مرکزی نیوزیلند ممکن است محتاطانه عمل کند زیرا تا کنون نرخ را 0.75 درصد افزایش نداده است و سایر بانک‌های مرکزی (مثل استرالیا) اخیراً سرعت سیاست انقباضی خود را کاهش داده‌اند. با این حال، این بار ممکن است یک اشتباه محاسباتی باشد.

نرخ بیکاری و نرخ مشارکت نیروی کار

بازار کار داغ در نیوزیلند

از آخرین جلسه بانک مرکزی نیوزیلند، مجموعه‌ای از داده‌های قدرتمند نشان می‌دهد که اقتصاد بسیار داغ‌‌تر (اقتصادی که با سرعتی ناپایدار در حال گسترش است) از آن چیزی است که سیاست‌گذاران پیش‌بینی می‌کردند. برای شروع، تورم در سه ماهه سوم بسیار فراتر از پیش‌بینی‌های بانک مرکزی بود، در حالی که بازار کار به شدت پیش رفت و عملکرد بسیار خوبی داشت و نرخ بیکاری نزدیک به پایین‌ترین حد خود باقی ماند، حتی زمانی که مشارکت نیروی کار به بالاترین حد خود رسید.

مهمتر از همه، معیار انتظارات تورمی 2 ساله خود بانک مرکزی نیوریلند بالاتر رفته است و نشان می‌دهد که فشارهای تورمی در حال تثبیت هستند. این موضوع با تسریع در رشد دستمزدها مجدداً تأیید شد. البته ریسک‌هایی نیز وجود دارد. قیمت مسکن نسبت به سال گذشته بیش از 10 درصد کاهش یافته است، در حالی که کاهش شدید رشد در چین تهدید بزرگی برای صادرات نیوزیلند است.

انتظارات تورمی 2 ساله بانک مرکزی نیوزیلند و نرخ تورمی CPI

تورم در حال تثبیت در نیوزیلند

با این حال، تعادل شواهد حاکی از افزایش 0.75 درصدی به عنوان محتاطانه‌ترین گزینه است، نتیجه‌ای که می‌تواند موقتاً دلار نیوزیلند را تقویت کند. اگر به جای آن، شاهد افزایش 0.5 درصدی باشیم، احتمالاً با اظهارنظرهای فوق‌العاده هاوکیشی همراه خواهد بود که کاهش ارزش دلار نیوزیلند را محدود می‌کند.

شاخص مدیران خرید منطقه یورو و بریتانیا

در منطقه یورو و بریتانیا، همه نگاه‌ها به آخرین نظرسنجی‌های تجاری شاخص مدیران خرید (PMI) در روز چهارشنبه خواهد بود. پیش‌بینی‌ها به کاهش دیگری در این شاخص‌ها اشاره می‌کنند که به نگرانی‌ها مبنی بر اینکه هر دو اقتصاد یا در حال حاضر در رکود هستند یا مستقیماً به سمت رکود می‌روند، اعتبار می‌بخشد.

با وجود تورم دو رقمی، و علیرغم نشانه‌های واضحی که رشد اقتصادی در حال فروپاشی است بازارها همچنان به سمت افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره از بانک مرکزی اروپا در ماه آینده گرایش دارند. در واقع، آخرین پیش‌بینی‌های کمیسیون اروپا حاکی از آن است که اقتصاد در این سه ماهه شروع به انقباض خواهد کرد.

داده‌های منطقه یورو

وخیم‌تر شدن بحران اقتصاد منطقه یورو

خوشبختانه کاهش شدید قیمت انرژی نشان می‌دهد که این رکود به آن اندازه که در ابتدا تصور می‌شد سخت نخواهد بود، که برای یورو دلگرم کننده است، اما تغییری در شرایط حاکم ایجاد نمی‌کند. یک رالی پایدار مستلزم نشانه‌هایی از بهبود رشد یا اخبار خوب از اوکراین است که فعلا امیدی به این دو نیست.

در مورد پوند، چشم‌انداز حتی تیره‌تر است. هم دولت و هم بانک مرکزی انگلستان انتظار یک رکود طولانی مدت را دارند که با بودجه ریاضتی اخیر احتمالاً بدتر خواهد شد.

پوند، دلار و S&P500

همبستگی پوند، دلار و S&P500

در همین حال، کسری دوگانه انگلستان هنوز هم زیاد است و نیاز به بودجه دارد و پوند را در معرض سنتمینت ریسک جهانی قرار می‌دهد. این یک شرایط بحرانی است، زیرا ارزش‌گذاری بازار سهام همچنان ادامه دارد و برآوردهای درآمد هنوز بیش از حد خوش‌بینانه هستند.

در نهایت در ژاپن، همه منتظر انتشار شاخص قیمت مصرف‌ کننده توکیو در روز جمعه هستند. این داده برای کمک به سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا بانک مرکزی ژاپن سیاست‌های خود را در ماه آینده تعدیل خواهد کرد یا خیر، بسیار مهم خواهد بود.

منبع: XM

 

«برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.»

بیشتر بخوانید: 

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟