ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

بهترین فیلم ها در مورد بازار سهام، فارکس و معامله گری

زمان مطالعه: 26 دقیقه

فیلم درمانی

فهرست مطالب نمایش

آیا تا کنون واژه سینما درمانی (Cinema Therapy) یا فیلم درمانی (Movie Therapy) را شنیده‌اید؟

این واژه نخسین بار توسط دکتر گری سولومون (Dr. Gary Solomon) ایجاد و رایج شد. وی اولین کسی بود در مورد استفاده از فیلم به عنوان درمان نوشت. در حقیقت فیلم درمانی می‌تواند ابزاری قدرتمند برای بهبودی و رشد افراد در زمینه‌های مختلف شود.

این متد روانشناسی به ما این امکان را ارائه می‌دهد که از تصویرسازی، رفتار شخصیت‌ها و سایرموارد در فیلم درس بگیریم. در نهایت نسبت به موضوعی که در فیلم به آن پرداخته شده، بر روی روان خود برای بینش، الهام، تسکین، تغییر شخصیت، شناخت و آگاهی بیشتر استفاده کنیم.

دکتر گری سولومون در ارتباط با سینما درمانی می‌گوید:

ایده اصلی برای فیلم دیدن این است که موضوعات فیلم‌ها باید کاملا آگاهانه انتخاب شود؛ به طوری که منعکس کننده مشکلات یا موقعیت فعلی شما باشد. شما نباید هیچ فیلمی را به صورت تصادفی انتخاب کنید. در عوض، بر روی تماشای فیلم‌هایی تمرکز کنید که می‌تواند به آگاهی شما در ارتباط با موضوعی که درگیر آن هستید بیافزاید.

از این رو اکنون که در مسیر شناخت بازارهای مالی قرار دارید، بر آن شدیم که بهترین فیلم‌ها و مستندهایی که در ارتباط با بازارهای مالی هستند را برای شما عزیزان معرفی کنیم.

با توجه به فلسفه سینما درمانی، این فیلم‌ها منجر به شناخت و آگاهی شما نسبت به کلیت بازارهای مالی می‌شود و علاوه بر جنبه سرگرمی، درس‌های زیادی نیز می‌توانید از آنها بیاموزید.

نمونه‌ای از این افسانه‌ها در مورد پول‌های کلان است، که زیربنایی برای چندین فیلم بازار سهام بوده و بسیاری از آنها بر اساس رویدادهای واقعی ساخته شده‌اند مانند موفقیت در معاملات روزانه، فروپاشی بازار، نوسان‌گیری‌های نادرست و ورشکستگی.

این داستان‌های شغلی پرتلاطم و شکست‌های تلخ، پیرامون معاملات سهام، آپشن، معاملات فیوچرز کالا و قدرت پول است. در ادامه، با مهم‌ترین فیلم‌های بازار سرمایه از ابتدای سینما تا امروز بیشتر آشنا می‌شوید.

آیا این فیلم‌ها به این سوال پاسخ می‌دهند که چگونه در سهام سرمایه گذاری کنیم؟ مستقیما نه، اما یک نقش سرگرم‌کننده قدرتمندی دارند و برخی از این داستان ها، در مورد وقایع احتمالی دنیای سرمایه گذاری می‌تواند آموزنده باشند.

بهترین فیلم‌های بازار سرمایه

نه تنها فیلم‌هایی درباره وال استریت، بلکه فیلم‌های بی‌نظیر مالی و بازار سرمایه، با فیلم‌نامه‌ای چشمگیر و بازیگران عالی وجود دارند که به شدت سرگرم کننده هستند.

برخی از این فیلم‌ها، بر اساس داستان‌های واقعی، برخی تخیلی و برخی فقط پرحادثه و هیجان انگیز یا حتی کمدی هستند. در ادامه، 10 فیلم برتر مالی و بازار بورس وجود دارد که شدیدا ارزش تماشا دارند.

دوره مستر کلاس طلا

جامع‌ترین دوره آموزشی طلا

این دوره در مجموعه یوتوفارکس تهیه شده و نتیجه سال‌ها تجربه در حوزه معامله‌گری طلا و فارکس است. این دوره توسط مجموعه‌ای از معامله‌گران حرفه‌ای یوتوفارکس تهیه شده است. با خرید این دوره از تجربه چندین معامله‌گر بهره‌مند خواهید شد.

دوره طلا

فیلم Edison, the Man (1940)

فیلم Edison, the Man (1940)نامزد 1 جایزه اسکار در سال 1941

در این فیلم بازار سرمایه، زندگی و مسیر شغلی توماس آلوا ادیسون به صورت بیوگرافی ارائه شده است. در شخصیت اول فیلم، اسپنسر تریسی نقش تاجر توماس ادیسون را ایفا می‌کند.

او با پیشرفت‌ها و استارت‌آپ‌های خود، به‌ویژه در بخش تامین برق، یک شور و شوق جهانی ایجاد می‌کند. ضمنا ادیسون به عنوان سهامدار در بسیاری از شرکت‌ها از جمله جنرال الکتریک مشارکت داشته است.

توماس آ. ادیسون: «نکته خنده‌دار در مورد اشتباهات این است که آنها نباید دائمی باشند. وقتی جوان بودم باید به تنهایی، به این موضوع پی می‌بردم.»

فیلم Citizen Kane (1941)

فیلم Citizen Kane (1941)برنده 1 جایزه اسکار در سال 1942  و برنده 9 جایزه و 13 نامزدی در جوایز مختلف دیگر.

اورسون ولز، با بازی فراموش نشدنی خود در نقش چارلز کین، تاجر روزنامه فروش موفق نیویورکی می‌درخشد. فیلم با مرگ کین در قلعه‌اش زانادو شروع می‌شود؛ جایی که او آخرین کلمه‌اش را زیر لب زمزمه می‌کند: « رزباد (غنچه گل رز).»

یک خبرنگار در جستجوی معنی پشت آخرین کلمه معمایی کین می‌گردد و ما را به گذشته او می‌برد، زمانی که او تبدیل به یک روزنامه‌فروش موفق شد و با استفاده از روزنامه‌های خود، مردم را فریب داده و قیمت سهام را دستکاری می‌کرد.

شاهکار ولز که بر اساس زندگی ناشر روزنامه، ویلیام راندولف هرست ساخته شده است، به قول برخی منتقدین، تبدیل به بهترین فیلم جهان شده است.

علی‌رغم تلاش‌های هرست برای ممنوع کردن نمایش فیلم، این اثر هنری، همچنان به خاطر نوآوری‌های هنری و فنی‌اش مورد تحسین قرار می‌گیرد.

چارلز فاستر کین: «حق با شماست، من سال گذشته یک میلیون دلار ضرر کردم. انتظار دارم امسال یک میلیون دلار ضرر کنم. انتظار دارم سال آینده نیز یک میلیون دلار ضرر کنم. آقای تاچر، با نرخ یک میلیون دلار در سال، من مجبورم این کسب و کار را در 60 سال آینده تعطیل کنم.

فیلم The Pursuit of Happiness (2006)

فیلم The Pursuit of Happiness (2006)

ایکس چیف

نامزد 1 اسکار در سال 2007 و 11 جایزه و 24 نامزدی برای جوایز دیگر

این فیلم محصول سال 2006 با بازی ویل اسمیت است که بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده و بسیار احساسی است. پدر مجرد، کریس گاردنر (ویل اسمیت) برای شادی و آزادی تلاش می‌کند.

پس از جدایی همسرش لیندا از او، کریس باید به تنهایی از پسرش کریستوفر مراقبت کند. این فیلم به طور واقع بینانه‌ای نشان می‌دهد که رسیدن به یک مقام مطمئن در بانک سرمایه گذاری، چقدر دشوار است.

کریس و کریستوفر که بی خانمان هستند و زمانی را به کارآموزی بدون حقوق در یک بانک سرمایه گذاری می‌پردازند، باید برای بقای خود مبارزه کنند.

آیا اراده قوی و سخت کوشی در نهایت نتیجه خواهد داد؟

کریستوفر گاردنر: «تو رویایی داری… باید از آن محافظت کنی. وقتی مردم خودشان نمی‌توانند کاری را انجام دهند، آنها به تو می‌گویند که نمی‌توانی آن را انجام دهی. اگر چیزی را می‌خواهی، برو آن را به دست آور. تمام.”

فیلم Arbitrage (2012)

فیلم Arbitrage (2012)

نامزد 1 گلدن گلوب در سال 2013 و برنده 4 جایزه و 4 نامزدی برای جوایز دیگر.

فیلم آربیتراژ محصول سال 2012 درواقع، نقدی بر یک دنیای مالی تنها با محوریت کسب سود است. رابرت میلر (ریچارد گیر) هر آنچه که در نگاه اول می‌توان آرزو کرد را در اختیار دارد.

رابرت یک مدیر موفق صندوق تامینی است که قصد دارد شرکت سرمایه گذاری خود را با پول زیادی به فروش برساند. اما پس از معامله رابرت روی یک معدن مس، ناگهان 400 میلیون دلار گم می‌شود.

علیرغم تمام تلاش‌های پنهان، کمکی حاصل نمی‌شود و مشکلاتی در زندگی شخصی او شروع می‌شود.

رابرت میلر: «وقتی بچه بودم، معلم مورد علاقه من آقای جیمز بود. آقای جیمز گفت که رویدادهای جهان همه حول پنج چیز می‌چرخند. M – O – N – E – Y. [به معنای پول].»

فیلم Barbarians at the Gate (1993)

فیلم Barbarians at the Gate (1993)

برنده 2 گلدن گلوب در سال 1994. برنده 6 جایزه و 16 نامزدی برای جوایز دیگر.

این فیلم درباره تصاحب یکی از بزرگترین شرکت‌های رقیب در تاریخ ایالات متحده است. شرکت کولبرگ کراویس رابرتز، به مبلغ 31 میلیارد دلار، غول دخانیات و مواد غذایی آر.جی.آر نابیسکو  را پس از یک پیشنهاد خرید سنگین، تصاحب کرد.

این فیلم بر اساس کتابی غیرداستانی با همین نام، توسط HBO در سال 1993 ساخته شد. با 2 جایزه گلدن گلوب و امتیاز 7.3 در سایت  IMDB، این اثر هنری،  یکی از محبوب‌ترین فیلم‌ها در بین بینندگان است.

راس جانسون: «ما فقط در مورد پول شما صحبت نمی‌کنیم. ما در مورد پول همه مردم صحبت می‌کنیم.»

فیلم The Bank (2001)

فیلم The Bank (2001)برنده 1 جایزه  AFIدر سال 2001. برنده 8 جایزه و 21 نامزدی برای جوایز دیگر.

این فیلم محصول سال 2001 در مورد یک نرم افزار مالی است که می‌تواند روندهای بازار سهام را پیش بینی کند. یک ریاضیدان جوان، جیم دویل، توسط یک کارمند فاسد بانک سرمایه گذاری، سایمون اوریلی استخدام می‌شود. او می‌خواهد از این نرم افزار به نفع خود استفاده کند و فیلم در این موضوع ادامه پیدا می‌کند. این فیلم که در استرالیا و ایتالیا تولید شده است، نقدهای متفاوتی داشته است، اما جایزه موسسه فیلم استرالیا در سال 2001 را برای فیلمنامه خود دریافت کرد.

وین دیویس: «حدس می‌زنم اگر مشکلی وجود داشته باشد، بانک به ما اطلاع خواهد داد…»

فیلم The Wizard of Lies (2017)

فیلم The Wizard of Lies (2017)

نامزد 2 گلدن گلوب در سال 2018.  برنده 3 جایزه و 17 نامزدی برای جوایز دیگر.

این فیلم بار دیگر به کلاهبرداری مالی برنی مدوف می‌پردازد. رابرت دنیرو نقش یک کلاهبردار بزرگ را ایفا می‌کند و بری لوینسون، این فیلم بی نظیر را کارگردانی می‌کند.

این فیلم در سال ۲۰۱۸ نامزد دریافت ۲ جایزه گلدن گلوب شد. نقش‌های دیگر این فیلم محصول HBO را میشل فایفر، در نقش همسرش روث و ناتان داروو و الساندرو نیوولا در نقش فرزندانش بازی می‌کنند. این فیلم همچنین نشان می‌دهد که چگونه خانواده برنارد ال. مدوف در میان این رسوایی از هم می‌پاشد.

برنی مدوف: «من از برخی افراد پول گرفتم و به دیگران دادم… حالا دیگر چیزی باقی نمانده است. قرار بود 50 میلیارد دلار مانده باشد، مطلقاً چیزی باقی نمانده، همه چیز از بین رفته است.»

فیلم Glengarry Glen Ross (1992)

فیلم Glengarry Glen Ross (1992)

نامزد 1 اسکار در سال 1993. برنده 8  جایزه و 12 نامزدی برای جوایز دیگر.

این اثر هنری یکی از بهترین فیلم‌های مالی شناخته می‌شود. با بازی آل پاچینو در نقش ریکی روما، جک لمون در نقش شلی لوین و الک بالدوین در نقش بلیک، شخصیت‌ها شدیدا کاریزماتیک و فوق العاده خوب بازی می‌کنند.

پس از آن که مدیر ارشد دفتر، بلیک، یک رقابت فروش برگزار می‌کند، مبارزه برای قدرت و نفوذ بین کارکنان دفتر املاک و مستغلات شدت می‌گیرد. بازنده باید اخراج شود و برنده با یک ماشین لوکس پاداش داده شود.

ناگهان تمام روش‌های غیرمعمول جایز شده و دعوای بی رحمانه ای برای مشتریان آغاز می‌شود. قطعات زمین با فشار زیاد و با روش‌هایی که قبلا غیرقابل تصور به نظر می‌رسید به مشتریان فروخته می‌شود.

ریکی روما: « شما برای این استخدام شده‌اید که به ما کمک کنید… آیا برای شما واضح است؟ برای کمک به ما، نه برای خرابکاری .. برای کمک به کسانی که برای کسب درآمد به آنجا می‌روند… ای آدم پست. »

فیلم Money for Nothing: Inside the Federal Reserve (2013)

فیلم Money for Nothing: Inside the Federal Reserve (2013)

این فیلم، واقعیت پشت ظاهر فدرال رزرو ایالات متحده را بررسی کرده است.

این فیلم ساختارها را توضیح می‌دهد و سعی می‌کند اعتماد سرمایه گذاران را ارتقا دهد. در نهایت، این فیلم به بیننده نشان می‌دهد که فدرال رزرو،  به ثبات سیستم مالی آمریکا کمک می‌کند.

با این حال، مصاحبه با پل ولکر(رئیس فدرال رزرو از 1979 تا 1987) و جانت یلن (رئیس فدرال رزرو از 2014 تا 2018)،  دیدگاهی انتقادی از آنچه در زمینه بحران اقتصادی در سال 2008 و پس از آن رخ داد را به تصویر می‌کشد.

بهترین فیلم‌های وال استریت

فیلم‌های مربوط به وال استریت، افرادی که به بازار سرمایه و امور مالی علاقه‌مند هستند را از سراسر جهان جذب می‌کند. این جذابیت با توجه به تمام داستان‌های مربوط به افرادی که در وال استریت درآمدهای هنگفتی به دست آورده‌اند، تعجب‌آور نیست. به هر حال، وال استریت اولین مبدا برای تجارت سهام در ایالات متحده است. در ادامه 6 فیلم برتر وال استریت در تمام دوران بررسی شده است.

فیلم Trading Places (1983)

فیلم Trading Places (1983)

نامزد 1 جایزه اسکار در سال 1984. برنده 3 جایزه و 4 نامزدی برای جوایز دیگر.

ادی مورفی نقش مردی بی خانمان به نام بیلی ری ولنتاین را بازی می‌کند که پس از شرط بندی بین دو معامله‌گر موفق سهام، جایگاه خود را با یک مدیر مالی، لوئیس وینتورپ سوم (دن آیکروید) از شرکت کارگزاری کالای دوک تعویض می‌کند.

در نهایت، این دو با هم متحد می‌شوند و در مقابل معامله‌گران سهام، که قبلاً از هر دو این افراد به عنوان بازیچه در شرط بندی خود استفاده می‌کردند، یک طرح توطئه ایجاد می‌کنند. در پایان، آنها این معامله‌گران را به وسیله قراردادهای آب پرتقال، به ورشکستگی می‌کشانند. این فیلم، یک کمدی بسیار سرگرم کننده و خنده دار بر اساس داستان کوتاه مارک تواین، «اسکناس میلیون پوندی» ساخته شده است.

بیلی ری ولنتاین: «هی، ما داریم تمام پول خودمان را از دست می‌دهیم، و کریسمس نزدیک است، و من پولی برای خرید اسباب بازی برای پسرم ندارم… اگر من پولی نداشته باشم، همسرم به من ابراز علاقه نخواهد کرد!»

فیلم Wall Street (1987)

فیلم Wall Street (1987)

برنده 1 جایزه اسکار در سال 1988. برنده 9 جایزه و 4 نامزدی در جوایز دیگر.پ

این یک فیلم برجسته بازار سهام است که نیمه جذاب، اما همچنین کثیف معاملات سهام را نشان می‌دهد. مایکل داگلاس نقش یک نزول خور، گوردون گکو را بازی می‌کند.

او یک کارگزار جوان بورس باد فاکس (چارلی شین) را متقاعد می‌کند تا اطلاعات داخلی در مورد شرکتی که پدرش در آن مشغول به کار است را به دست آورد. همانطور که شایسته یک فیلم پرفروش هالیوود است، داستان فیلم سرعت بیشتری پیدا می‌کند. شخصیت‌های گوردون گکو و باد فاکس، به شکل فوق العاده‌ای کارگردانی شده‌اند و بدون شک این فیلم ارزش چندین بار تماشا را دارد.

این فیلم به لطف بی نقصی سینمایی خود، الهام بخش بسیاری از جوانان شد تا وارد بازار سهام شوند. با این حال، منتقدان، کارگردان این فیلم الیور استون، را به خاطر پررنگ کردن بیش از حد بازار سهام و تمرکز بیش از حد روی جنبه زیبا و پر زرق و برق افراد فعال، سرزنش کردند.

گوردون گکو: « خانم‌ها و آقایان، نکته این است که طمع، به دلیل نداشتن کلمه بهتر، خوب است. طمع خوب است. طمع، عنصر روحیه تکاملی را روشن کرده، شکافته و تسخیر می‌کند.»

فیلم The Big Short (2015)

فیلم The Big Short (2015)

برنده 1 جایزه اسکار در سال 2016. برنده 37 جایزه و 79 نامزدی برای جوایز دیگر.

فیلم آدام مک‌کی با جزئیات کامل، وقایعی را که منجر به بحران مالی در سال‌های 2007 و 2008 شد را توصیف می‌کند. بحرانی که حدود 8 میلیون نفر بیکار شدند و حدود 6 میلیون نفر خانه‌های خود را از دست دادند.

در بازار املاک و مستغلات ایالات متحده، به دلیل وام‌های مسکنی که تقریباً به هر کسی اعطا می‌شد، حباب بزرگی منفجر شد. این فیلم نشان می‌دهد که در آن زمان حتی می‌شد به نام سگ خود، پول قرض کرد.

مدیر صندوق سرمایه گذاری مایکل بری، با بازی کریستین بیل، وضعیت را تشخیص می‌دهد و بحران مالی را پیش بینی می‌کند. او از اطلاعات به دست آمده، به نفع خود استفاده می‌کند و به زودی کل اقتصاد حبابی همانطور که پیش بینی شده بود، فرو می‌ریزد.

این فیلم مالی بر اساس یکی از بهترین کتاب‌های معاملاتی سهام مایکل لوئیس با عنوان The Big Short: Inside the Doomsday Machine ساخته شده است.

بن ریکرت: «اگر حق با ما باشد، مردم خانه‌های خود را از دست می‌دهند. مردم شغل خود را از دست می‌دهند. مردم پس انداز بازنشستگی را از دست می‌دهند. مردم حقوق بازنشستگی را از دست می‌دهند. می‌دانید از چه چیزی در مورد بانکداری متنفرم؟ بانکداری، مردم را به عدد تقلیل می‌دهد. یک مثال از این اعداد این است که با افزایش هر 1 درصد نرخ بیکاری، 40000 نفر می‌میرند، آیا می‌دانید؟»

فیلم Boiler Room (2000)

فیلم Boiler Room (2000)

برنده 1 جایزه و 9 نامزدی برای جوایز دیگر

با بازیگران برجسته در سال 2000، قسمت تاریک وال استریت و معاملات بازار سهام به طرز چشمگیری در این فیلم کارگردانی شده است. ست دیویس (جیوانی ریبیسی) 19 ساله دانشگاه را ترک کرده و یک کازینو غیرقانونی در آپارتمانش افتتاح می‌کند.

پس از اینکه یکی از دوستانش به او گفت که با کارگزاری جی.تی. مارلین، تماس بگیرد، او برای پول کلان به مشامش می‌رسد و رویای میلیونر شدنش را نزدیکتر از همیشه می‌بیند. او که به سختی در کار خود مستقر شده است، به زودی متوجه می‌شود که کارفرمایش درگیر فعالیت‌های غیرقانونی است و این شرکت، کانونی برای طمع ناجوانمردانه و سودهای بی حد و اندازه است.

جیم یانگ: «آنها می‌گویند با پول نمی‌توان شادی را خرید؟ به لبخند روی صورتم نگاه کن. این لبخند شادی است عزیزم.»

فیلم Margin Call (2011)

فیلم Margin Call (2011)

نامزد 1 جایزه اسکار در سال 2012. برنده 8 جایزه و 23 نامزدی برای جوایز دیگر.

فیلم هیجان‌انگیز Margin Call در سال 2011 وارد سینماها شد و نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اصلی شد. پیتر سالیوان (زاکاری کوینتو) به عنوان یک تحلیلگر در مدیریت ریسک در یک بانک سرمایه گذاری نیویورک کار می‌کند و یک فلش درایو حاوی مواد منفجره را از اریک دیل (استنلی توچی) دریافت می‌کند.

در این فیلم، مکانیسم‌های صنعت مالی به شکلی چشمگیر آشکار می‌شوند و لحظات پیش‌بینی بازار، این فیلم را شدیدا جذاب می‌کند. دمی مور، کوین اسپیسی، پل بتانی و جرمی آیرونز به دلیل بازی‌های فوق‌العاده‌شان مورد استقبال تماشاگران قرار گرفتند.

جان تولد: «سه راه برای گذران زندگی در این تجارت وجود دارد: نفر اول باشید، باهوش‌تر باشید یا تقلب کنید.»

فیلم The Wolf of Wall Street (2013)

فیلم The Wolf of Wall Street (2013)

نامزد دریافت 5 جایزه اسکار در سال 2014. برنده 38 جایزه و 165 نامزدی برای جوایز مختلف دیگر.

جردن بلفورت (لئوناردو دی کاپریو) با استفاده از روش‌های فروش مبتکرانه، با متقاعد کردن 1500 سرمایه‌گذار به سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار بی‌ارزش و ارزانی که قبلاً خریده بود، 200 میلیون دلار ثروت به دست آورد. سرمایه گذاری مشتریان او، قیمت سهام را بالا و بالاتر می‌برد، بلفورت دارایی‌های خود را با سود بالا فروخت و در نهایت سرمایه گذاران پس از سقوط قیمت سهام، پول خود را از دست دادند.

زندگی واقعی جردن بلفورت مبنای موفقیت‌آمیزترین فیلم مارتین اسکورسیزی تا به امروز بوده است و قطعاً برای هر عاشق سینما، از فیلم‌هایی است که حتما باید دیده شود. هر بیننده ای باید خود فیلم گرگ وال استریت را به عنوان یک هشدار در نظر بگیرد. سرمایه‌گذاران خصوصی که فریب خورده‌اند، درک زیادی از این فیلم دارند و حاضر بودند قبل از اینکه کورکورانه از روی طمع سرمایه‌گذاری کنند و ساده‌لوحانه به یک فرد ناشناس اعتماد کنند، برای دیدن این فیلم هزینه زیادی پرداخت کنند.

جردن بلفورت: «افراد جوان، تشنه و احمق را به من بسپارید و من در کوتاه‌ترین زمان، آنها را ثروتمند خواهم کرد.»

بهترین مستندهای مالی

در وال استریت، همه چیز همیشه آنطور که به نظر می‌رسد عالی نیست. واقعیت چیزی نیست  که بهترین فیلم‌های وال استریت تلاش می‌کنند به ما نشان دهند. واقعیت کاملا متفاوت است و هنگامی که می‌خواهید نگاه عمیق‌تری به پشت صحنه داشته باشید، مستندهای بازارهای مالی، بهترین گزینه هستند.

بیشتر مستندهای مالی که در ادامه مطرح شده است، به صورت رایگان در یوتیوب یا با حساب نتفلیکس یا آمازون پرایم در دسترس هستند.

 

مستند Enron – The Smartest Guys in the Room (2005)

مستند Enron – The Smartest Guys in the Room (2005)

نامزد 1 جایزه اسکار در سال 2006. برنده 3 جایزه و 10 نامزدی برای جوایز مختلف دیگر.

در این مستند مالی، کارگردان الکس گیبنی داستان انرون را روایت می‌کند. انرون، یک شرکت انرژی ایالات متحده بوده که یکی از بزرگترین شکست‌های اقتصادی در ایالات متحده را داشت.  انرون در سال 1985 تأسیس شد و تا زمان ورشکستگی در سال 2001، جایگاهی برای مدیران شرکت بود که سعی داشتند خود را ثروتمند کنند.

در نهایت، کلاهبرداری حسابداری، پول شویی و ماجراجویی‌های کارآفرینی، منجر به از دست دادن شغل بیش از 20000 نفر شد. علاوه بر این، صندوق بازنشستگی کارکنان به مبلغ 2 میلیارد دلار اختلاص شد. در پایان، بدهی‌های انرون به حدود 30 میلیارد دلار رسید.

جفری اسکیلینگ: «اوه من نمی‌توانم جلوی خودم را بگیرم. می‌دانید تفاوت بین ایالت کالیفرنیا و تایتانیک چیست؟ این مصاحبه در حال پخش اینترنتی است و می‌دانم که از این صحبت پشیمان خواهم شد. حداقل زمانی که تایتانیک سقوط کرد، چراغ‌ها روشن بودند.»

مستند Inside Job (2010)

مستند Inside Job (2010)

برنده 1 جایزه اسکار در سال 2011. برنده 7 جایزه  و 26 نامزدی در جوایز دیگر.

در سال 2008، بزرگ‌ترین حباب اقتصادی سال‌های اخیر منفجر شد. در مدت زمان بسیار کوتاهی، پول بسیار زیادی در نتیجه کاهش قیمت در سهام شرکت‌ها از بین رفت. میلیون‌ها نفر شغل، پس انداز و مسکن خود را از دست دادند.

مستند  Inside Job، چارلز فرگوسن تمام مشکلاتی را که منجر به بحران شد را آشکار نمی‌کند، اما جنبه‌های جالب بسیار زیادیی را پوشش می‌دهد که باعث شده قطعا این مستند ارزش دیدن داشته باشد. این مستند با گویندگی مت دیمون، در سال 2011 برنده جایزه اسکار بهترین فیلم مستند بلند شد و در بین فیلم‌های دارای رتبه برتر در سایت IMDB.com قرار دارد.

اندرو شنگ: «چرا باید یک مهندس مالی 4 برابر تا 100 برابر بیشتر از یک مهندس واقعی حقوق بگیرد؟ یک مهندس واقعی، پل میسازد یک مهندس مالی رویاها را به واقعیت مبدل می‌کند.  وقتی آن رویاها تبدیل به کابوس می‌شوند، دیگران هستند که هزینه آن را می‌پردازند.»

مستند Quants: The Alchemists of Wall Street (2010)

مستند Quants: The Alchemists of Wall Street (2010)کانال یوتیوب  VPRO، هر هفته گزارشی را در زمینه موضوعات مختلف منتشر می‌کند. مستند Quants: The Alchemist of Wall Street گزارشی بود که در تاریخ 4 مارس 2010 منتشر شد و به ریسک‌های مرتبط با تصمیمات الگوریتم محور معاملاتی در وال استریت می‌پردازد.

 

 

مستند Money and Speed: Inside the Black Box (Flash Crash 2010)

مستند Money and Speed: Inside the Black Box (Flash Crash 2010)این مستند منتشر شده در 13 دسامبر 2012، با یک فیلم هیجان انگیز اینترنتی، قابل مقایسه است. سقوط سریع (Flash crash) که در 6 می‌2010 اتفاق افتاد، تا به امروز به عنوان یکی از بزرگترین اسرار دنیای بازار سهام به حساب می‌آید.

تیم مستند VPRO این موضوع را بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه قانون‌گذاری‌ها، فاقد شفافیتی است که مردم به دنبال آن هستند.

 

 

مستند The Wall Street Code (2013)

مستند The Wall Street Code (2013)The Wall Street Code، سومین قسمت از مجموعه VPRO Backlight در کانال یوتیوب VPRO است که در تاریخ 11 آوریل 2013 منتشر شد.

این مستند به طور منحصر بفردی، درباره هیم بودک است که سال‌ها در صنعت مالی کار می‌کرد و بی نظمی‌هایی در سیستم پیدا کرد. به دلیل فراوانی جزئیات فنی، گاهی اوقات پیگیری کامل داستان برای اولین بار دشوار است.

اما برای شناخت بهتر قدرت برنامه‌های رایانه‌ای که امروزه معاملات بازار سرمایه عمدتاً بر آن تکیه کرده است و همچنین درک عدم شفافیت رو به رشد این سیستم، مستند مالی ارزش چندین بار تماشا دارد.

نکته هیجان‌انگیز مستند این است که هیم بودک فاش می‌کند که شرکت‌های  معامله با فرکانس بالا،  به‌طور ناعادلانه از اجرای سفارش با نوع سفارش جدید ایجاد شده (Hide not Slide) کسب سود می‌کنند. (در این موضوع، شرکت Direct Edge مجبور به پرداخت جریمه 14 میلیون دلاری شد.)

مستند Too Big to Fail (2011)

مستند Too Big to Fail (2011)نامزد 3 جایزه گلدن گلوب در سال 2012. برنده 5  جایزه و 28 نامزدی برای جوایز دیگر.

بر اساس کتاب پرفروش اندرو راس سورکین، به نام « Too Big to Fail: The Inside Story of How Wall Street and Washington Fought to Save the Financial System – and Themselves.». این مستند به بررسی بحران مالی سال 2007 می‌پردازد که در نهایت منجر به ورشکستگی برادران لی. من شد.

سیاست، در برابر بی گناهی اقتصاد ظاهراً ناتوان است و به همین شکل باقی می‌ماند. این مستند سعی می‌کند مکانیسم‌های پشت بحران را توضیح دهد و به بیننده کمک کند تا بفهمد چگونه شرایط می‌تواند تا این حد پیش برود. سوال بزرگ این است که چه نکته‌ای از آن آموخته شده است و چگونه می‌توان از بحران بعدی (در صورت وقوع) جلوگیری کرد؟

میشل دیویس: «آن‌طور که می‌دانیم تقریباً اقتصاد ایالات متحده را خراب می‌کنند، اما نمی‌توانیم محدودیت‌هایی در نحوه خرج کردن ۱۲۵ میلیارد دلاری که به آنها می‌دهیم ایجاد کنیم، زیرا … ممکن است آن را نگیرند!»

مستند Floored (2009)

مستند Floored (2009)مستند مالی جیمز آلن اسمیت، به وضوح در مورد شلوغی بورس آتی کالا در شیکاگو صحبت می‌کند.

در حالی که در دهه 1980، 500 کارمند وجود داشت که سفارش خرید و فروش در بورس را می‌پذیرفتند، امروزه فقط تعداد کمی از آنها وجود دارد زیرا سیستم‌های مالی دیجیتالی و کامپیوتری شده‌اند.

در این مستند مالی، آلن اسمیت به سرنوشت برخی از کارگزاران عجیب و غریب سهام از بورس آتی شیکاگو اشاره می‌کند.

 

مستند The Corporation (2003)

مستند The Corporation (2003)برنده جایزه  EMA در سالل 2004، برنده 11جایزه و 1 نامزدی در جوایز دیگر.

این مستند مالی کانادایی، به بررسی پیامدهای معاملات اقتصادی شرکت‌های بزرگ می‌پردازد. در اینجا، نائومی کلاین، مایکل مور و نوام چامسکی، تصویری بسیار پیچیده و کاملاً انتقادی از اقتصاد مدرن را نشان می‌دهند و درباره آن صحبت می‌کنند. این فیلم 8 موضوع مختلف را روشن می‌کند که از طریق ترکیبی از فیلم‌های تلویزیونی و کلیپ‌های ضبط‌های شده مختلف است.

ریچارد گروسمن: «ما می‌توانیم دولت را تغییر دهیم. این تنها راهی است که می‌توان آن‌چه را که سرمایه و دارایی می‌توانند انجام دهند، بازاندیشی، طراحی مجدد و باز تاسیس کنیم.»

مستند The China Hustle (2017)

مستند The China Hustle (2017)3 نامزدی (از جمله جایزه ستاره دریایی طلایی در سال 2017)

با سقوط بازار سهام در سال 2008، مانورهای مالی پیچیده به پایان نرسید. بانکداران با کمک شرکت‌های چینی با استراتژی‌های جدید، سرمایه گذاران مختلفی را فریب دادند.

حاشیه سود بسیار بالا بود، اما تهدیدی بزرگی برای ثبات اقتصاد جهانی وجود داشت. تولیدکنندگان مستند Enron: The Smartest Guys in the Room، رسوایی دیگری در بازار سهام را فاش می‌کنند و به شیوه‌ای ترسناک نشان می‌دهند که چگونه سرمایه‌گذاران با وجود قوانین اصلاح شده، کسب درآمد می‌کنند.

 

مستند Capitalism: A Love Story (2009)

مستند Capitalism: A Love Story (2009)برنده 3 جایزه SLFCA در سال 2009. برنده 3 جایزه و 12 نامزدی برای جوایز دیگر.

مایکل مور، به سبک طنز خود توضیح می‌دهد که چگونه بحران مالی به وجود آمد و چگونه دولت در نهایت، افرادی را که باعث بحران مالی شدند نجات داد. این انتقاد به طور واضح، به رفتار ناجوانمردانه بانک‌ها و شرکت‌های فعال در سطح جهانی اشاره می‌کند که با انگیزه‌های کسب سود، ریسک می‌کنند و این مردم هستند که در نهایت باید با پول خود این ریسک‌ها را تضمین کنند.

مایکل مور اشاره می‌کند که سودجویان چه کسانی هستند و ارتباط بالقوه بین روند‌های تجاری و سیاست چیست. سرمایه داری: این مستند با امتیاز 7.4 در سایت  IMDB یکی از مستندهای مالی با رتبه بهتر است.

مایکل مور: «این سرمایه داری است. سیستمی متشکل از گرفتن و دادن… بیشتر گرفتن.»

مستند The Ascent of Money (2008)

مستند The Ascent of Money (2008)در این مستند نایل فرگوسن به دور دنیا سفر می‌کند. او در حال بررسی مکانیسم‌های صنعت مالی از وال استریت، در سراسر آمریکای جنوبی، تا اروپا است. مستند مالی منتشر شده در سال 2008 با امتیاز 8.0 امتیاز بسیار خوبی (570 رای) دریافت کرده است. این مستند در سال 2009 جایزه بین المللی امی را برای بهترین مستند دریافت کرد.

 

 

 

مستند Wall Street Warriors (2006)

مستند Wall Street Warriors (2006)در این مجموعه تلویزیونی، زندگی شخصیت‌های مختلف وال استریت با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار گرفته است. با مجموع 3 فصل و 26 قسمت به طور کلی، ویدیوهای بی شماری با سطوح مختلف محتوای اطلاعاتی در کانال یوتیوب Wall Street Insider موجود است.

در هر حال، یک سرگرمی خوب، خارج از چارچوب صنعت هالیوود تضمین می‌شود و زندگی مالی تاجران، سرمایه گذاران و شرکت‌ها را در دسترس عموم قرار می‌دهد.

 

 

مستند Million Dollar Traders (2009)

مستند Million Dollar Traders (2009)مجموعه تلویزیونی سه قسمتی بریتانیایی توسط مدیر صندوق سرمایه گذاری  Lex van Dam، تحت شرایط واقعی انجام شد تا به گروهی از معامله گران تازه کار بیاموزد که چگونه خرید و فروش دارایی در بازارهای مالی را با موفقیت انجام دهند.

با بودجه 1 میلیون دلاری، متقاضیان قادر به معامله‌گری فعال در یک دوره شش هفته ای بودند. در کمال تعجب، این گروه در کل، عملکرد بهتری نسبت به افراد حرفه ای داشت. اما در گروه آزمایشی تفاوت‌های زیادی وجود داشت. 3 شرکت کننده برتر شامل یک دانش آموز، یک سرباز و یک مادر بودند.

 

امور مالی چنان موضوع پیچیده ای است که جزئیات بیش از حد، نتیجه معکوسی در پی خواهد داشت. برای مثال، کدام تماشاگر فیلم می‌خواهد بداند که دقیقاً چه چیزی در پشت سوآپ نکول اعتباری که قبلاً ذکر شد، پنهان شده است؟

اما این درست است که بانک‌ها و کارگزاری‌های بورس دوست دارند ابزارهای مالی ایجاد کنند که صرفاً با پیچیدگی‌ زیادشان تضمین می‌کند که فقط افراد خودی، از جزئیات آن اگاه هستند. تماشای زندگی نزول خورها، بانکداران و دلالان سهام از روی مبل یا صندلی سینما مطمئناً لذت‌بخش‌ترین راه برای غوطه‌ور شدن در دنیای سرمایه‌گذاری‌های کلان است.

از جذابیت بازی با پول کلان می‌توان بدون ریسک نکول لذت برد. اما این آثارهنری، اغلب سناریویی بسیار زیبا است که برای مخاطب اجرا می‌شود. البته، هالیوود به دنبال تولید فیلم‌هایی در بازار بورس است که در بین مردم محبوبیت داشته باشند و به همین دلیل این فیلم‌ها اغلب پرممخاطب بوده و نقد می‌شوند. واضح است که خود استودیوهای بزرگ هالیوود، همگی شرکت‌های سهامی متعهد به سهامداران خود هستند. در این مورد ممکن است واقعیت بیش از حد نتیجه معکوس داشته باشد.

سایر فیلم ها

معامله‌گر سرکش (1999)

معامله‌گر سرکش (Rogue Trader)، فیلمی بریتانیایی در ژانر درام به کارگردانی و نویسندگی جیمز دیردن است که بر اساس کتاب معامله‌گر سرکش اثر نیک لیسون ساخته شده است. نیک لیسون کارگزار سابق بازار مشتقات بانک تجاری بریتانیایی بارینگز بود. این فیلم نشان می‌دهد که چگونه لیسون در سقوط قدیمی‌ترین بانک سرمایه‌گذاری بریتانیا نقش داشته است.

سفته‌بازی‌های سرمایه‌گذاری عظیم توسط لیسون در بازار مشتقات همراه با سیستم قانون‌گذاری ضعیف، فقدان نظارت قوی توسط دفتر مرکزی و رویداد غیرمنتظره زلزله کوبه منجر به زیان 1.3 میلیارد دلاری معامله‌گران و ورشکستگی قدیمی‌ترین بانک سرمایه‌گذاری بریتانیا شد.

بانک‌داری در بیت‌کوین (2016)

بانک‌داری در بیت‌کوین (Banking on Bitcoin)، نام فیلم مستندی است که ظهور بیت‌کوین و فناوری بلاک‌چین را بطور واضح نشان می‌دهد. در واقع، اگر می‌خواهید درباره بیت‌کوین، بلاک‌چین و تمرکززدایی بیشتر بدانید، این فیلم برای شما عالی است و شامل مصاحبه‌هایی با علاقه‌مندان به بیت‌کوین و بلاک‌چین می‌شود.

به گفته سازندگان این فیلم، ساخت بانک‌داری در بیت‌کوین سه سال طول کشید. این فیلم بطور دقیقی نقش افرادی مانند الکس وینتر، ناتانیل پوپر، بری سیلبرت، کامرون و چارلی شرم را در این زمینه مورد بررسی قرار می‌دهد. این افراد ایده‌ها و نظرات خود را با مخاطبین در مورد چگونگی شکل‌گیری زندگی ما بر اساس فناوری رمزارزها در آینده، به اشتراک می‌گذارند.

حباب مسکن (2018)

فیلم حباب مسکن (The Housing Bubble)، در سال 2018 به کارگردانی جیمی موریسون ساخته شده است. این فیلم در مورد حباب مسکن است که در سال 2008 رخ داد و به بررسی عواملی که باعث ایجاد حباب مسکن شدند و اینکه چرا این اتفاق رخ داد، می‌پردازد. این فیلم همچنین نشان می‌دهد که چگونه افراد مختلف در این مدت وضعیت مالی خود را مدیریت کردند. این فیلم با بازی ران پل، جیم راجرز و مارک فابر منبع خوبی برای شما است تا در مورد حباب مسکن و چگونگی ایجاد آن اطلاعات لازم را کسب کنید و یکی از بهترین مستندهای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود که می‌توانید تماشا کنید.

مدوف (2016)

مدوف (Madoff) سریالی درام، ساخت آمریکا محصول سال ۲۰۱۶ به کارگردانی ریموند دی فلیتا است. این سریال بر اساس کتابی نوشته برایان راس به نام سرگذشت مدوف ساخته شده است که در آن داستان برنی مدوف، یک مشاور سرمایه‌گذاری بدنام را که به دلیل کلاهبرداری پانزی (شبیه به شرکت‌های هرمی) محاکمه شد، روایت می‌کند. در این سریال ریچارد دریفوس، بلیت دانر، لوئیس بلک و دنی دفراری حضور دارند.

شرکت (2006)

فیلم شرکت (Corporate) بر اساس سه اصل اساسی ساخته شده است؛ پول، قدرت و سیاست. این فیلم به طور ماهرانه‌ای نشان می‌دهد که چگونه دو شرکت بزرگ رقیب از تاکتیک‌های حیله‌گرانه برای تصاحب یک معامله مهم استفاده می‌کنند. این فیلم همچنین بر این نکته تأکید دارد که چگونه احساسات انسانی به ‌خاطر کسب سود به شدت تحریک می‌شوند و تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

بازار (2018)

داستان فیلم بازار (Bazaar) در مورد پول، قدرت و تجارت بوده که عمدتا بر اساس بازار سهام است. یک تاجر سهام از شهری کوچک به بمبئی می‌آید و توسط یک تاجر موفق گجراتی استخدام می‌شود. همه چیز خوب به نظر می‌رسد تا زمانی که او به مشکل بر می‌خورد و ضرر می‌کند. این فیلم نوسانات موجود در بازار و کسب‌وکارهایی که با آن سروکار دارند را به تصویر می‌کشد.

گورو (2007)

به نظر اکثریت کسانی که فیلم گورو (Guru) را دیده‌اند، این فیلم عمدتا بر اساس زندگی یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌داران صنعتی هند، دیروبهای آمبانی ساخته شده است، اما عناصری از داستان‌ها و تاجران دیگر نیز در این فیلم حضور خود دارند. یک مرد روستایی ساده اما جاه‌طلب به همراه همسرش در اوایل سال 1958 به بمبئی نقل مکان کرده و از خیابان‌های آن شروع به کار می‌کند تا تبدیل به بزرگترین سرمایه‌دار تاریخ هند شود.

هیولای پول (2016)

فیلم هیولای پول (Money Monster) داستان جالبی دارد. لی گیتس کارشناس مالی، مجری برنامه‌ای است که در آن درباره سرمایه‌گذاری مشاوره می‌دهد. در طول فیلم‌برداری برنامه، شخصی عصبانی به نام کایل که پس از سرمایه‌گذاری در شرکتی که گیتس از آن حمایت کرده بود، پول خود را از دست می‌دهد. در ادامه فیلم، او گیتس و تهیه کننده برنامه‌اش پتی را به گروگان می‌گیرد.

فریکونومیکس (2010)

فیلم فریکونومیکس (Freakonomics)، رفتار انسان را از طریق مواردی هیجان‌انگیز و اغلب خنده دار مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهد. این فیلم مجموعه‌ای از مستندهایی است که با استفاده از علم اقتصاد، جنبه‌های پنهان ذات انسانی را مورد کاوش قرار می‌دهد.

گفلا (2006)

فیلم (Gafla) الهام گرفته از کلاهبرداری بازار سهام در سال 1992 است و عمدتا شامل نقش هارشاد مهتا می‌شود که باعث به لرزه درآمدن اقتصاد هند و تغییر زندگی هزاران هندی برای همیشه شد. سوبود مردی از طبقه متوسط، وارد بازار سهام شده و به بازیگری بزرگ تبدیل می‌شود، اما چه اتفاقی می‌افتد زمانی که او طعمه کلاهبرداری عظیمی به ارزش 400 کرور روپیه (تقریبا 49 میلیون دلار) می‌شود؟

شرط‌بندی روی صفر (2016)

شرط‌بندی روی صفر (Betting on zero) مستندی آمریکایی محصول سال 2016 است. این فیلم به بررسی این ادعا می‌پردازد که شرکت هربالایف یک شرکت هرمی است و ماجرای سرمایه‌گذاری کوتاه بیل آکمن در شرکت هربالایف را دنبال می‌کند؛ ظاهراً یک شرط میلیارد دلاری بر اساس این پیش‌بینی بسته می‌شود که این شرکت به زودی سقوط خواهد کرد.

پول برای هیچ (1993)

فیلم پول برای هیچ (Money For Nothing)، اقتباسی از یک داستانی واقعی است. یک کارگر اسکله به نام جوی کویل بیش از 1 میلیون دلار پول پیدا می‌کند که از یک ماشین زرهی حمل پول به بیرون پرت شده است. او به جای بازگرداندن پول، شروع به خرج کردن آن می‌کند و برای پولشویی یک گروه خلافکار را استخدام می‌کند.

حمایت مالی (2021)

فیلم 97 دقیقه‌ای حمایت مالی (Bankrolled)، مجموعه‌ای از رویدادهای غیرمعمول را به تصویر می‌کشد که در آن دو برادر ایده جسورانه ساخت یک اپلیکیشن جدید در زمینه عدالت اجتماعی را ارائه می‌دهند و میلیون‌ها دلار برای ساخت آن پول جمع می‌کنند. اما تازه در همان موقع است که متوجه می‌شوند باید آن اپلیکیشن را بسازند.

پول به زبان ساده (2021)

سریال مستند پول به زبان ساده (Money, Explained)، به جایگاه اجتماعی و فرهنگی پول می‌پردازد، به طوری که نحوه خرج کردن، قرض گرفتن و پس‌انداز پول را مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین مشکلات پنهان پول از کارت‌های اعتباری گرفته تا کازینوها، کلاهبرداران و وام‌های دانشجویی را نیز توضیح می‌دهد.

به هیچ‌کس اعتماد نکنید، شکار پادشاه رمز ارز (2022)

داستان فیلم به هیچ‌کس اعتماد نکنید، شکار پادشاه رمز ارز (Trust No One – The Hunt for the Crypto King)، بیننده را به هیجان درمی‌آورد. هنگامی که بنیانگذار جوان یک صرافی رمزارز که در حال فروپاشی است به طور غیرمنتظره‌ای می‌میرد، سرمایه‌گذاران خشمگین گمان می‌کنند که کاسه‌ای زیر نیم کاسه است و ماجرای مرگ او یک توطئه بوده و وی پول‌های آنها را دزدیده است.

سگ‌های جنگی

سگ‌های جنگی

سگ‌های جنگی (2016)

فیلم سگ‌های جنگی (War Dogs) براساس رویدادهای واقعی ساخته شده است و جونا هیل و مایلز تلر در آن نقش آفرینی می‌کنند. این دو، شریک تجاری یکدیگر می‌شوند و به ارتش ایالات متحده تسلیحات می‌دهند که برای این کار از برخی تاکتیک‌های مشکوک استفاده می‌کنند.

ترقی (2020)

فیلم ترقی (Rising High)، داستان مرد جوانی را روایت می‌کند که آماده انجام هر کاری برای ثروتمند شدن است، به طوری که بازار املاک برلین را با رفیق حقه‌باز خود به هم می‌زند، اما زمانی می‌رسد که روزهای خوش آنها تهدید به نابودی می‌شود.

درون مغز بیل (2019)

در سریال درون مغز بیل (Inside Bill’s Brain)، با ایده‌های بیل گیتس آشنا می‌شوید و خواهید دید که این میلیاردر در مورد کسانی که بر او تأثیر گذاشته‌اند و اهداف جسورانه‌ای که هنوز در پی دستیابی به آنها است، صحبت می‌کند.

چگونه بدون وام مسکن زندگی کنیم (2017)

سریال چگونه بدون وام مسکن زندگی کنیم (How to Live Mortgage Free)، مستندی است که در آن کارشناس املاک و مجری تلویزیون، سارا بینی با صاحبان املاک باهوشی ملاقات می‌کند که داستان‌های مختلف خود را در مورد زندگی بدون وام مسکن به اشتراک می‌گذارند.

نجات سرمایه‌داری (2017)

در مستند نجات سرمایه‌داری (Saving Capitalism)، رابرت رایش وزیر سابق کار با مردم آمریکا از همه اقشار جامعه دیدار کرده و در مورد تحولات جنجالی اقتصاد آمریکا به طور مفصل صحبت می‌کند.

بازی مولی (2017)

فیلم بازی مولی (Molly’s Game) که بر اساس داستانی واقعی ساخته شده است، نشان می‌دهد که چگونه یک اسکی‌باز المپیکی قبل از اینکه توسط اف‌بی‌آی دستگیر شود، فقط با استفاده از هوش خود توانست با موفقیت یک باند غیرقانونی بازی پوکر زیرزمینی را تشکیل دهد.

کد میلیارد دلاری (2021)

فیلم کد میلیارد دلاری (The Billion Dollar Code)، داستانی را به تصویر می‌کشد که در برلین دهه 1990، یک هنرمند و یک هکر راه جدیدی را برای نگاه به جهان اختراع می‌کنند. سال‌ها بعد، آنها دوباره گرد هم می‌آیند تا از گوگل به دلیل نقض حق ثبت اختراع شکایت کنند.

هک بزرگ (2019)

در مستند هک بزرگ (The Great Hack)، می‌توانید مشاهده کنید که چگونه یک شرکت داده محور به نام کمبریج آنالیتیکا در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال 2016، نماد جنبه تاریک رسانه‌های اجتماعی شد.

معضل اجتماعی (2020)

معضل اجتماعی (The Social Dilemma)، یک فیلم مستند و درام است که تأثیرات خطرناک شبکه‌های اجتماعی بر انسان را بررسی می‌کند و کارشناسان فناوری زنگ خطر را برای ساخته‌های خود به صدا در می‌آورند.

فایر (2019)

فستیوال فایر (Fyre) به عنوان یک تجربه موسیقی لوکس در جزیره‌ای خصوصی و شیک برپا می‌شود، اما کارآفرینی خودسر به طرز شگفت‌انگیزی موجبات شکست این فستیوال را فراهم می‌کند.

استارت‌آپ (2016)

در فیلم استارتاپ (Startup)، تلاش برای پولشویی پول‌های دزدیده شده باعث تامین مالی یک رمزارز می‌شود که کارآفرینان آن را با ماموری فاسد از FBI و باندی خلافکار از میامی وارد تجارت می‌کند.

استیو جابز

استیو جابز

استیو جابز (2015)

فیلم استیو جابز (Steve Jobs)، نگاهی گذرا به زندگی یکی از بزرگترین مدیران عامل تاریخ دارد. شما در این فیلم، با راه پر فراز و نشیب استیو جابز برای گسترش شرکتش و همینطور چالش‌های وی در زندگی شخصی‌اش آشنا می‌شوید.

شبکه اجتماعی (2010)

مارک زاکربرگ الهام‌بخش بسیاری از جوانان دنیا بوده است. فردی باهوش که توانست اولین شبکه اجتماعی دنیا را ایجاد کرده و جهان ما را تحت تاثیر قرار دهد. در فیلم شبکه اجتماعی (The Social Network)، چالش‌های زاکربرگ را در مسیر حرفه‌ای او می‌بینیم.

مردان کمپانی (2010)

بحران اقتصادی بدون شک یکی از تاریک‌ترین اتفاقات نیم قرن اخیر بوده است. این اتفاق الهام‌بخش چندین فیلم بوده است. فیلم مردان کمپانی (The Company Men)، در مورد روزگار سیاه آن روزها است.

بیست و یک (2008)

در فیلم بیست و یک (21) یک گروه باهوش از دانشجویان و معلم آنها به تصویر کشیده شده‌اند که اقدام به بازی در کازینو‌های لاس‌وگاس می‌کنند. این گروه پیش از آنکه از ورود به کازینو‌های لاس‌وگاس محروم شوند، میلیون‌ها دلار برنده می‌شوند.

خشکشویی (2019)

فیلم خشکشویی (The Laundromat)، زندگی یک زن شجاع را روایت می‌کند که در یک شرکت بیمه مشغول به فعالیت است و ناگهان سرنخی از یک کلاهبرداری بزرگ را کشف می‌کند و شجاعانه درصدد افشای آن بر می‌آید.

پول کثیف (2018)

مجموعه مستند پول کثیف (Dirty Money)، در مورد شرکت‌هایی است که بر پایه دروغ و فریب ایجاد شده‌اند. داستان‌هایی از طمع و فساد در امور مالی و فقر و فلاکتی که نصیب مردم ناآگاه می‌شود.

پیش‌بینی با اعداد (2018)

مستند پیش‌بینی با اعداد (Prediction by the Numbers)، به چگونگی پیش‌بینی زندگی ما و قابلیت اطمینان آمار و الگوریتم‌ها می‌پردازد.

درهم‌ شکسته (2019)

مجموعه مستند درهم‌ شکسته (Broken) نشان می‌دهد که چگونه سهل‌انگاری و فریب در کالاهای مصرفی می‌تواند منجر به نتایج وحشتناکی شود.

هنک: پنج سال تا لبه پرتگاه (2013)

مستند هنک: پنج سال تا لبه پرتگاه (Hank: 5 Years from the Brink)، نشان می‌دهد که چگونه هنک پالسون، وزیر خزانه‌داری اسبق ایالات متحده، بسته‌های نجات مالی به ارزش یک تریلیون دلار را در سیستم بانکی اجرایی کرد.

بدبو! (2015)

در مستند بدبو! (!Stink)، یک پدر در پی یافتن بوی عجیب لباس خواب فرزندانش، اسراری هولناک در صنایع شیمیایی را برملا می‌کند.

صنعت مواد مخدر (2010)

مجموعه مستند صنعت مواد مخدر (.Drugs INC)، کل زنجیره تامین تجارت غیرقانونی مواد مخدر، از تولید تا مصرف را دنبال می‌کند.

سرقت پول: پدیده (2020)

پول دزد: پدیده (Money Heist: The Phenomenon)، مستندی مبنی بر چرایی و چگونگی اینکه “Money Heist” موجی از شور و شوق را در سرتاسر جهان برای گروهی دوست داشتنی از سارقان و استاد آنها برانگیخت.

کوبا و فیلم‌بردار (2017)

کوبا و فیلم‌بردار (Cuba and the Cameraman)، یک شرح حال در مورد ثروت سه خانواده کوبایی در طول چهل سال گذشته است.

معامله‌گر (2018)

معامله‌گر (The Trader)، دریچه‌ای به زندگی روستایی در گرجستان که در آن سیب‌زمینی نوعی پول حساب می‌شود و فقر هر نوع رؤیایی را سرکوب می‌کند.

سخن پایانی

همانطور که مشاهده می‌کنید، فیلم‌ها و سریال‌هایی که در این مقاله معرفی شده‌اند، جنبه‌های مختلف از سرمایه‌گذاری را به تصویر می‌کشند. به وسیله آنها با قوانین سرمایه‌گذاری، نحوه کسب درآمد و نحوه مدیریت صحیح امور مالی آشنا می‌شوید. این فیلم‌ها و سریال‌ها به شما کمک می‌کنند تا درک بهتری از بازارهای مالی و سایر اصطلاحات مهم مالی داشته باشید.

به عنوان مثال، بحران مالی سال 2008 به ما آموخت که چقدر مهم است که یاد بگیریم چگونه از راه‌های امن، درآمد کسب کنیم. همین امر در مورد فیلم‌ها و سریال‌هایی که مضمون سرمایه‌گذاری دارند نیز صدق می‌کند. آنها به شما کمک می‌کنند تا اهمیت روش‌های درست سرمایه‌گذاری را درک کنید و از این طریق شما را در راه رسیدن به یک آینده مالی عالی هدایت می‌کنند.

حباب مسکن نیز موضوع بزرگی است که بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار داده است. بنابراین درک علت و معلول این موضوع حائز اهمیت است. دلیل اصلی این امر این است که اگر علت چیزی را درک کنید، می‌توانید از معلول آن در آینده جلوگیری کنید.

شما می‌توانید از این مقاله، فیلم‌ها یا سریال‌هایی را انتخاب کنید که متناسب با نیازهای شخصی شما باشند. با این حال، باید بدانید که همه آنها براساس داستان‌های واقعی از افراد واقعی ساخته شده‌اند که ثروت خود را از طریق را‌ه‌های مختلف سرمایه‌گذاری به دست آورده‌اند.

بنابراین، اگر می‌خواهید درباره استراتژی‌ها و اصول استفاده شده در این فیلم‌ها و سریال‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید، مطمئن شوید که تا حد امکان آن‌ها را تماشا خواهید کرد. شما قادر خواهید بود تفاوت بین یک سرمایه‌گذاری خوب و یک سرمایه‌گذاری بد را مشاهده کنید. همچنین در مورد انواع مختلف سرمایه‌گذاری و نحوه انتخاب صحیح برای آینده خود چیزهای زیادی یاد می‌گیرید. از این گذشته، این یکی از بهترین راه‌ها برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اصطلاحات مختلف مالی و نحوه استفاده از آنها در زندگی روزمره است.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

2 دیدگاه در “بهترین فیلم ها در مورد بازار سهام، فارکس و معامله گری
  1. آواتار حسن حسن گفت:

    من پیشنهادم سریال
    Squid Game
    هستش

  2. آواتار Omid Omid گفت:

    یک سریال هم در ارتباط با وال استریت و بازار بورس و سهام هست که احتمالا فصل جدیدش بیاد و خیلی هم جذابه:

    Billions

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ایکس چیف
نورد اف ایکس
تامین سرمایه
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

پراپ فرم پراپی