بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

تحلیل اقتصادی اولین مناظره ریاست جمهوری؛ پیروزی بایدن یا ترامپ؟

تحلیل اقتصادی اولین مناظره ریاست جمهوری؛ پیروزی بایدن یا ترامپ؟

بسیاری از فعالان بازار احتمال می دادند که به دلیل شانس بالای شکست خوردن بایدن در مناظره شب گذشته، نوسانات شدیدی در بازار رخ بدهد؛ اتفاقی که هرگز نیفتاد.

مهمترین دستاوردهای مناظره ریاست جمهوری آمریکا:
  • بایدن بسیار بهتر از آنچه انتظار می‌رفت، عمل کرد
  • بعد از مناظره امشب،شایعه ها پیرامون سلامت روانی بایدن باید تمام می‌شد که احتمالا چنین نشد.
  • ترامپ در مناظره های رو در رو با بایدن بیشترین بهره‌برداری را کرد.
  • واکنش بازار نسبت به مناظره خنثی بود.
  •  بهترین حدس ممکن در مورد شرایط اقتصادی بعد از انتخابات، پیروزی بایدن، اوج گیری بازار دارایی‌های ریسکی و تضعیف دلار است.

پیش‌بینی می‌شد که بایدن در طول مناظره اول دچار فروپاشی شود که این اتفاق رخ نداد و این موضوع باعث شد بازار واکنشی به مناظره نشان ندهد. در حقیقت، بایدن عملکردی فراتر از انتظار بسیاری‌ها داشت و اصلا خبری از گسست بایدن و واکنش شدید بازار نبود. تمام شایعه ها پیرامون سلامت روانی بایدن امشب باید تمام می‌شد که البته به نظر می‌رسد این اتفاق قرار نیست رخ دهد.
اما نکته واضح همچنان این است که ترامپ در مناظره های رو در رو با بایدن، دست بالاتری دارد. اوقاتی که ترامپ با قلدری، صحبت های بایدن را قطع می کرد، بایدن در ساکت‌کردن او با مشکل مواجه بود. گرچه زمانی که ترامپ به او اجازه می داد صحبت کند، بایدن عملکرد بهتری داشت. در 3 مناظره ای که بین این دو قرار است انجام شود، احتمالا اختلاف آرا کمتر می‌شود، اما هنوز نمی توان مطمئن بود که کفه ترازو به نفع بایدن سنگین تر خواهد شد یا خیر.تحلیل اقتصادی اولین مناظره ریاست جمهوری؛ پیروزی بایدن یا ترامپ؟

زمان‌بندی برنامه های انتخابات

مناظره دیشب به 6 بخش 15 دقیقه ای تقسیم می‌شد که این موضوعات در آن مورد بررسی قرار گرفت.
1. سوابق سیاسی
2. انتخاب نامزد برای دیوان عالی
3. ویروس کرونا
4. اقتصاد
5. اعتراضات نژادی
6. سلامت انتخابات

بحث در موضوعات 2،4 و 5 بسیار داغ و پر تنش بود. در روز یکشنبه، با نامزد شدن امی برت (Amy Barret) برای صندلی خالی در دیوان عالی به نظر می رسد که امیدها برای بسته بزرگ محرک مالی، از بین رفت. همانطور که در مناظره به وضوح مشخص بود، بایدن کاملا با نظر نانسی پلوسی در مورد بسته محرک اقتصادی موافق است. برخلاف پیشنهاد جمهوری خواهان، پلوسی یک بسته 1 تریلیون دلاری دیگر را برای توافق پیشنهاد داده است، که نظر می رسد تصویب چنین مبلف بزرگی در شرایط فعلی کمی دور از ذهن باشد. از آن طرف ترامپ حمایت کامل خود را از نامزد شدن امی برت نشان داد.
اما در بخش 5 و در موضوع اعتراضات نژادی ترامپ توانست بایدن را ضربه فنی کند. ترامپ اصرار داشت که بایدن نمی تواند حتی 1 نفر از اتحادیه اجرای قانون را نام ببرد که از او حمایت کند. بایدن نتوانست به او جوابی بدهد که به نظر بسیاری، همین ضعیف ترین بخش عملکرد بایدن در مناظره دیشب بود. ما هنوز به این موضوع اعتقاد نداریم که ممکن است نتیجه انتخابات مورد مناقشه قرار بگیرد؛ هر چند که ترامپ حمایت چندین اتحادیه اجرای قانون منطقه را دارد و بارها در طول مناظره تکرار می‌کرد که ” ممکن است ماه ها طول بکشد تا بفهمیم چه کسی برنده واقعی انتخابات شده است”. نهاد های آمریکا بسیار بزرگتر از آن هستند که به چنین سخنان بی‌اساسی اعتنا کنیم.
در بحث اقتصادی هم مناظره بحث بسیار داغ بود. در حالی که ترامپ اصرار داشت که بهبود اقتصادی به سرعت و به شکل V رو به بهبودی هستند، بایدن این بهبودی را نه تنها به شکل V بلکه به شکل K می داند. (که در آن اقتصاد به شکل نامساعد و نابرابر رو به بهبود است و بسیاری از بخش ها اقتصادی از دیگر بخش های دیگر عقب می مانند و افراد ثروتمند اوضاع بهتری نسبت به قشر متوسط و فقیر پیدا می کنند، همچنین بازار سهام اوضاع مساعد اما تولید ناخالص ملی و نرخ بیکاری اوضاع بدی دارند)
به نظر می رسد نسخه بایدن برای اقتصاد به واقعیت نزدیک‌تر است؛ اگرچه هر دو نامزد قبول دارند که اوضاع اقتصادی بسیار بهتر از پیش بینی‌ها بهبود یافته است و این از معدود مواردی بود که در آن هر دو نامزد اتفاق نظر داشتند.
بایدن این موضوع را چندین بار تکرار کرد که «به دلیل اینکه ثروتمندان مالیات کمتری پرداخت کرده اند در طول فراگیری ویروس کرونا توانسته اند میلیاردها دلار ثروت خود را افزایش دهند» این موضوع می‌تواند سیگنالی باشد که اگر بایدن در انتخابات پیروز شود، ممکن است مالیات شرکت‌ها را افزایش دهد.

برداشت بازار؛ ضعیف شدن دلار و توزیع مجدد ثروت با پیروزی بایدن
بازار واکنشی خنثی به مناظره اول نشان داد؛ با این وجود همچنان دو مناظره باقی مانده که در 15 و 22 اکتبر برگزار می‌شوند و احتمالا برای بازار ریسک کمتری به همراه خواهند داشت. تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و بلاتکلیفی موجود در نتیجه انتخابات آمریکا می‌تواند برای دارایی های ریسکی در چند هفته آینده مهم باشد. در این میان، یورو نیز به دلایل تورم بسیار ضعیف و افزایش تعداد مبتلایان تحت فشار قرار گرفته است.
عملکرد بهتر آمریکا در دوران ترامپ می تواند نقطه عطفی برای وی در زمان انتخابات باشد. خبر پیروزی بایدن برای بازار دیگر کشور ها می‌تواند مثبت باشد چون در این صورت احتمالا دلار ضعیف می‌شود و بازارهای دیگر کشورها در مقابل آمریکا عملکرد بهتری خواهند داشت. پیروزی بایدن، تاثیرات مستقیم مختلفی بر روی بازار سهام می‌تواند داشته باشد مثلا اگر این ریسک وجود داشته باشد که مالیات شرکت ها افزایش یابد، ممکن است برخی از شرکت ها سود خود را برداشته و از بازار خارج شوند.
به دلیل نوع عملکرد ترامپ در سیاست های خارجی، هر خبر خوبی برای ترامپ، بر دلار هم اثر مثبت دارد. افزایش مجدد محبوبیت ترامپ از موضوعاتی است که می‌تواند در ماه های آینده تاثیر زیادی در نرخ دلار  داشته باشد. یکی از دلایل تقویت دلار همین سیاست های خارجی و جنگ های تجاری ترامپ است چون با کم شدن جریانات تجاری، نقدینگی برای دلار در خارج از مرزهای آمریکا کمتر شده است. اما از آن طرف سیاست های خارجی مصالحت آمیز بایدن ممکن است این جریانات نقدینگی در خارج از آمریکا را برای بازارهای نوپا بیشتر کند و در صورت پیروزی بایدن این بازارها نوپا که در حال حاضر از نبود نقدینگی رنج می برند، اوضاع بهتری پیدا خواهند کرد.
تحلیل اقتصادی اولین مناظره ریاست جمهوری؛ پیروزی بایدن یا ترامپ؟در حالت کلی، در دوران ریاست جمهوری دموکرات‌ها نسبت به جمهوری‌خواهان، بازار سهام قوی‌تر، نرخ بهره (نسبتا) بیشتر و رشد درآمدی بیشتر بوده است. البته این اطلاعات فقط از مطالعه داده های اقتصادی گذشته به دست آمده و در آن، چرخه های اقتصادی و هم‌زمانی دوران ریاست جمهوری‌ها با بحران‌های مالی مورد بررسی قرار نگرفته است.
جمهوری‌خواهان در دوران عدم مسئولیت، تمایل به سیاست‌های مالی هاوکیش (یعنی رشد اقتصادی قوی، افزایش تورم،کاهش ترازنامه، تسریع سیاست پولی و افزایش نرخ بهره) دارند؛ ولی پس از آنکه به قدرت می‌رسند، سیاست‌های داویش (یعنی رشد اقتصادی ضعیف، کاهش تورم (یا تورم منفی)، افزایش ترازنامه، تسهیل سیاست پولی و کاهش نرخ بهره) را در پیش می‌گیرند. ترامپ نمونه خوبی برای این مورد است. از این رو تعجبی ندارد که نرخ بهره بانک مرکزی در زمان مسئولیت دموکرات‌ها بیشتر بالا برود تا زمان جمهوری‌خواهان.

تحلیل اقتصادی اولین مناظره ریاست جمهوری؛ پیروزی بایدن یا ترامپ؟

بررسی اجمالی عملکرد شاخص‌ها و داده‌های اقتصادی در دوران ریاست جمهوری دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان

منبع: corporate.nordea.com

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟