بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

جنگ داخلی در روسیه؟ آنچه می‌دانیم و آنچه فکر می‌کنیم می‌دانیم

جنگ داخلی در روسیه  

چه کسی می توانست این را پیش‌بینی کند؟ پس از شروع ناامیدکننده حمله تابستانی اوکراین، طرف روسی از درون با شورش آشکار یوگنی پریگوژین علیه پوتین در حال فروپاشی است. همه چیز در حال حاضر بسیار سریع در حال حرکت است، اما در اینجا خلاصه‌ای سریع از آنچه می‌دانیم، آنچه فکر می‌کنیم و آنچه ممکن است اتفاق بیفتد آورده شده است. در روزهای آتی با شفاف‌تر شدن وضعیت، تحلیل‌ها و به روزرسانی‌های بیشتری را برای شما ارائه خواهیم کرد.

 

آنچه ما درباره شورش گروه واگنر در روسیه می‌دانیم

مزدوران واگنر با حدود 25000 سرباز، علیه ارتش روسیه اسلحه به دست گرفته‌اند. چندین واحد ارتش روسیه به شورش ملحق شده‌اند.

واگنر کنترل شهر کلیدی روستوف را به دست گرفته است که اساساً مرکز تلاش‌های جنگی روسیه در اوکراین است و به نظر می‌رسد در حال حمله به شمال علیه ورونژ و در نهایت مسکو است.

پوتین واگنر و پریگوژین را محکوم کرده است و به نظر می‌رسد نخبگان در مسکو در حال فرار یا مخفی شدن در اطراف شهر هستند.

ارتش روسیه و نیروهای امنیتی در حال تلاش برای واکنش به شورش هستند. گزارش‌هایی از حمله به مقر واگنر در سن پترزبورگ و همچنین چندین درگیری بین واحدهای ارتش و گروه‌های واگنر در جنوب وجود دارد.

 

آنچه ما درباره شورش گروه واگنر در روسیه فکر می‌کنیم

به نظر می‌رسد که وزیر دفاع، آقای شویگو (احتمالاً به نمایندگی پوتین) دستور عملیاتی را که “عملیات قلعه” نامیده می شود به منظور تخریب گروه واگنر داده بوده است. این دستور پس از هفته‌ها توهین و نافرمانی آشکار توسط پریگوژین صورت گرفته است.

این ممکن است محرک شورش پریگوژین بوده باشد یا در پاسخ به شورش سربازان واگنر در آینده. ما این را دقیقا نمی‌دانیم، اما اولی محتمل‌تر به نظر می‌رسد. پریگوژین ممکن است عملیات آینده برای نابودی واگنر را شنیده یا حس کرده باشد و به این نتیجه رسیده باشد که چاره‌ای جز مبارزه ندارد.

پوتین خود را محکم در اردوگاه شویگو قرار داده است و این یک نبرد نسبتا واضح “رژیم در مقابل پریگوژین” است. این بدان معنا نیست که پوتین ممکن است شویگو را دائما در دسته اطرافیان خود حفظ کند، اما این قابل پیش‌بینی است که نزدیک شدن پوتین-پریگوژین قابل مذاکره نیست.

پریگوژین در آخرین سرکشی‌های خود قبل از شورش، سخنان ضد جنگ خود را افزایش داد. او خود و واگنر را به عنوان سربازانی معرفی کرد که در حال انجام وظیفه برای جنایتکاران فاسد در مسکو هستند. این می‌تواند یک روایت مناسب برای عقب‌نشینی گروه تحت کنترل پریگوژین از اوکراین باشد – اما آنچه گفته شد صرفا یک بسط رویدادهاست و رسما شفاف نیست.

 

آنچه احتمالا در ادامه شورش گروه واگنر در روسیه اتفاق می‌افتد

اولاً باید دانست که این نوع شورش تاریخ انقضا دارد. پریگوژین باید شتاب خود را حفظ کند و اهداف خود را ظرف 4-6 روز به دست آورد وگرنه پوتین قادر خواهد بود دستگاه دولتی را علیه پریگوژین جمع کند و با او مقابله کند. هیچ عنصر جدایی‌طلب یا محلی در شورش پریگوژین وجود ندارد، بنابراین ایده ایجاد یک پایگاه قدرت در جنوب روسیه برای یک جنگ داخلی طولانی مدت غیرواقعی است. به خصوص که او باید همزمان با اوکراینی‌ها مبارزه کند.

اما برای پوتین نیز عنصر زمان اهمیت دارد. اگر این موضوع برای چند هفته به طول بینجامد، تلاش جنگی او در اوکراین اساسا محکوم به شکست است. پریگوژین خطوط تدارکات کل خط مقدم را کنترل می‌کند و اگر کسی مطمئن نیست چه کسی بر روسیه حکومت می‌کند، چرا سربازان خط مقدم به مبارزه ادامه دهند؟

در هر صورت – به نظر می‌رسد این آغازی بر پایان جنگ پوتین در اوکراین و احتمالاً برای خود پوتین است. حتی اگر پوتین با واگنر بجنگد، او اکنون توضیحی برای شکست جنگ اوکراین خواهد داشت – «ما نتوانستیم پیروز شویم زیرا توسط واگنر از پشت خنجر خوردیم». این ممکن است راهی برای خروج از آشفتگی اوکراین برای پوتین باشد – اما در درازمدت به جایگاه و مشروعیت او آسیب زیادی وارد خواهد کرد. یا پریگوژین او را برکنار خواهد کرد یا به زودی شاهد شورش مسالمت‌آمیز در کرملین خواهیم بود.

 

برای پیگیری اخبار لحظه‌ای حوزه بازار جهانی و ژئوپلیتیک، عضو گروه تلگرامی UtoFX شوید.

بیشتر بخوانید:

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟