ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

پیش بینی بازار فارکس در سال 2021؛ ارزهای اصلی

پیش بینی بازار فارکس در سال 2021؛ ارزهای اصلیپرسش اصلی معامله گران در سال 2021: سرنوشت دلار آمریکا

در سال 2020، بازار ارز به شدت تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. در سال 2020 معامله‌گران بر اساس تحلیل‌های فاندامنتال اقدام به خرید و فروش نمی‌کردند بلکه بر اساس میزان احساس ریسک‌پذیری خود درقبال دارایی‌های پرریسک وارد معاملات خرید و فروش می‌شدند. در سال 2021، توجه معامله‌گران آهسته آهسته به سمت تحلیل‌های فاندامنتال معطوف می‌شود، هرچند همه‌گیری کرونا همچنان یک فاکتور تعیین‌کننده در تصمیم‌گیری خواهد بود.

دلار آمریکا

شاخص دلار آمریكا كه قدرت دلار آمریكا را در برابر سبدی از ارزهای مختلف اندازه‌گیری می‌كند، در سال 2020 با كاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو و نیز ارائه‌ی بسته‌های محرك اقتصادی بی‌سابقه‌ ازسوی دولت آمریکا، به مقدار زیادی کاهش یافت.

شاخص دلار آمریکا پس از رسیدن به سطح 103 در ماه مارس، به سطح 90 سقوط کرد و در این مسیر نزولی، شاخص دلار آمریکا فقط یک بار در ماه سپتامبر، علائمی حاکی از بازگشت از خود نشان داد.

فشار بر دلار آمریکا شدید است و در بازار درباره ادامه حرکت رو به پایین دلار اتفاق نظر وجود دارد. اگرچه حرکت نزولی 2020 هم زیاد به نظر می‌رسد، اما ممکن است شاخص دلار آمریکا باز هم بیشتر از این سقوط کند.

در سال 2008، شاخص دلار آمریکا سطح 71 را لمس کرد و سپس دوباره به سطح 88 بازگشت. در سال 2011، شاخص دلار آمریکا به سطح 73 رسیده بود.

به بیان ساده، سطح فعلی را نمی‌توان برای دلار آمریکا پایین‌ترین سطح محسوب کرد و در صورت بهبود اوضاع اقتصاد جهانی و افزایش خرید ارزهای پرریسک‌تر توسط معامله‌گران، حتی شاید به راحتی به پایین‌تر از این حد نیز سقوط کند. البته ریسک این فرضیه این است که با کاهش قیمت دلار آمریکا، این ارز به یک ارز پرمعامله تبدیل شود.

دلار استرالیا

دلار استرالیا سال 2020 را به خوبی پایان برد؛ اتفاقی که دلیل آن افزایش قیمت‌ها در بخش کامودیتی و به ویژه در بازار سنگ آهن است.

سیاست «داویش» بانک مرکزی استرالیا (سیاست‌های انبساط پولی و طرفداری از نرخ بهره پایین) تأثیر کمی بر وضعیت AUD/USD داشت؛ زیرا سایر بانکهای مرکزی دنیا نیز سیاست مشابهی داشتند. (در مورد سیاست‌های داویش و هاوکیش بانک مرکزی و تاثیر آن بر ارزها بیشتر بخوانید.)

در میان کارشناسان بازار، بر سر این موضوع اتفاق نظر وجود دارد که نرخ بهره در کشورهای پیشرفته تا چند سال آینده در پایین‌ترین سطح قرار خواهد داشت، بنابراین بانک مرکزی استرالیا می‌تواند بدون نگرانی از اثرات منفی روی دلار استرالیا همچنان به فشار بیشتر بر بازده اوراق قرضه ادامه دهد. (بانک مرکزی استرالیا منحنی بازده خود را کنترل می‌کند)

طی سال 2020، روابط استرالیا با شریک تجاری اصلی خود، چین بدتر شده ‌است، اما وابستگی متقابل این کشورها آنقدر زیاد است که از وخیم شدن جدی روابط آنها جلوگیری کند. در این زمینه ریسک مهمی وجود نخواهد داشت.

در حال حاضر، چشم‌انداز دلار استرالیا صعودی به نظر می‌رسد، اما مسیر آینده آن به ادامه حرکت صعودی در بخش کامودیتی‌ها بستگی خواهد داشت.

پوند انگلیس

اتحادیه اروپا و بریتانیا به تازگی به توافق در زمینه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یا برگزیت دست یافته‌اند، بنابراین ریسک اصلی در ارتباط با GBP/USD محقق نشد.

در ماه‌های اخیر، GBP/USD در حالی بالاتر می‌رفت که معامله‌گران روی موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات برگزیت شرط‌بندی می‌کردند (که در نهایت این شرط‌بندی‌ها را بردند)، اما حالا معامله‌گران باید دلایل دیگری برای صعود پوند پیدا کنند.

در حال حاضر، انگلستان تلاش می‌کند تا ویروس کرونای جدید را مهار کند که می‌تواند فشار بیشتری بر اقتصاد کشور وارد کند. علاوه بر این، اقتصاد بریتانیا ممکن است همچنان از برگزیت ضربه بخورد، اگرچه بزرگی این ضربه به بزرگی برگزیت بدون توافق نخواهد بود.

وضعیت اقتصاد بریتانیا در نیمه اول سال 2021 از دیدگاه بنیادی چالش‌برانگیز به نظر می‌رسد که می‌تواند GBP/USD را تحت فشار قرار دهد، در این صورت پس از پایان مذاکرات برگزیت، به کاتالیزور یا شتاب‌دهنده‌های دیگری برای صعود نیاز خواهد بود. اگرچه شاید پوند جای بیشتری برای رشد داشته باشد، اما درنهایت شاید وضعیت صعودی GBP/USD احتمالاً به تضعیف کلی دلار آمریکا وابسته باشد.

دلار کانادا

مانند سایر بانک‌های مرکزی دنیا، بانک مرکزی کانادا نیز مجبور به حمایت جدی از اقتصاد تا زمان مشاهده اولین نشانه‌های تورم خواهد بود. کانادا هم دچار موج دوم ویروس کرونا شده، هر چند وضعیت در ماه دسامبر بهتر شده ‌است. باید منتظر ماند و دید آیا این موج دوم فشار بیشتری به اقتصاد کانادا وارد خواهد کرد؟

افزایش قیمت نفت در سال 2021 همچنان به مثابه یک کاتالیزور یا شتاب‌دهنده مهم برای USD/CAD خواهد بود. اگر قیمت نفت WTI بالای سطح 50 دلار تثبیت شود و نوسان رو به بالا داشته باشد، ارزهای مرتبط با کامودیتی‌ها مانند دلار کانادا افزایش قیمت خواهند داشت.

در حال حاضر چشم‌انداز دلار کانادا مطلوب به نظر می‌رسد. ریسک اصلی برای خریداران دلار کانادا قدرت گرفتن ناگهانی دلار آمریکا خواهد بود.

یورو

واحد پول منطقه یورو در پایان سال جاری قدرت زیادی را از خود نشان داد. در سال‌های اخیر، EUR/USD تحت فشار بود که دلیل آن سیاست انبساطی بانک مرکزی اروپا و نرخ رشد ناامیدکننده در منطقه یورو بود.

با این حال، همه‌گیری کرونا باعث تقویت یورو شد زیرا معامله‌گران توجه خود را به مشکلات آمریكا معطوف كرده بودند. پرسش اصلی درباره EUR/USD این است که آیا نرخ یورو در سال 2021 می‌تواند از اوج خود در سال 2018 که برابر با 1.2500 دلار بود، فراتر رود.

اگرچه بانک مرکزی اروپا ممکن است از افزایش اخیر ارزش یورو و اثرات سو آن بر رشد اقتصادی احساس رضایت نکند، اما کار چندانی هم برای جلوگیری از این حرکت صعودی یورو از این بانک ساخته نیست.

همین حالا هم نرخ بهره در پایین‌ترین سطح است و برنامه خرید انواع دارایی‌ها (اوراق مالی) در حال انجام است اما بانک مرکزی اروپا اصرار بر تکرار این مطلب دارد که همچنان گزینه‌هایی برای پشتیبانی از اقتصاد در اختیار دارد در حالی که قدرت هر بانک مرکزی محدودیت‌هایی دارد.

معامله‌گران این موضوع را می‌دانند بنابراین خریداران EUR/USD احتمالاً سعی خواهند کرد که در ابتدای سال 2021 به سقف‌های جدیدی دست پیدا کنند. اگر وقوع این اتفاق  نشان دهنده تقاضا برای یورو باشد، یورو در سال آینده شانس خوبی برای ایجاد روند صعودی قوی در برابر دلار آمریکا خواهد داشت.

نتیجه‌گیری

امسال برای معامله‌گران بازار ارز سال بسیار جالبی بود و سال آینده احتمالاً نوسانات بیشتری را به همراه خواهد داشت.

توجه بازار به سرنوشت دلار آمریکا معطوف خواهد شد و اگر فدرال رزرو همچنان به چاپ پول ادامه دهد و اقتصاد جهانی از ضربه همه‌گیری کرونا بهبود یابد، دلار آمریکا تحت فشار بیشتری قرار خواهد گرفت.

در صورت بهبود اقتصادی و ادامه رشد تقاضا برای کامودیتی‌ها، ارزهای مرتبط با کامودیتی مانند دلار استرالیا و دلار کانادا می‌توانند از حمایت بیشتری برخوردار شوند.

زیر نظر داشتن وضعیت پوند انگلیس پس از مذاکره موفقیت‌آمیز بریتانیا و دستیابی آن به یک معامله تجاری با اتحادیه اروپا و میزان امید برای تداوم این حرکت صعودی، بسیار جالب خواهد بود.

در مورد یورو، با وجود مشکلات فعلی اقتصاد اروپا، شاید سال آینده سال قدرت نمایی یورو در برابر دلار آمریکا باشیم.

برای آگاهی از همه رویدادهای اقتصادی روز، نگاهی به تقویم اقتصادی ما بیاندازید.

منبع: FXempire

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟