چرخه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در سپتامبر متوقف خواهد شد!

زمان مطالعه: 4 دقیقه

چرخه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در سپتامبر متوقف خواهد شد!

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، احتمال افزایش مجدد نرخ بهره را اعلام کرده است، اما اقتصاددانان پیش از نشست پولی ماه سپتامبر این بانک مرکزی، جهت دیگری را پیش‌بینی می‌کنند؛ یک مکث!

 

داده‌های اقتصادی چه می‌گویند؟

شاخص‌های اقتصادی اخیر، از جمله کاهش قیمت خودروهای فرسوده و تعدیل اجاره‌بها، نشانه‌هایی از کاهش فشارهای تورمی و تعدیل هزینه‌های مصرف‌کننده را نشان می‌دهد. این عوامل، همراه با بادهای مخالف احتمالی برای اقتصاد مانند بازپرداخت وام‌های دانشجویی و ریسک تعطیلی دولت، رویکرد محتاطانه‌تری را پیشنهاد می‌کند.

دوره مستر کلاس طلا

  • نقش بانک‌های مرکزی در بازار طلا
  • ترید طلا بر اساس شاخص‌های اقتصادی
  • تحلیل بین بازاری
  • استفاده کاربردی از سنتیمنت در معامله‌گری طلا
دوره طلا

سیاست‌گذاران فدرال رزرو به دقت داده‌های دریافتی را زیر نظر دارند تا موضع پولی و افزایش نرخ بهره در نشست بعدی تنظیم کنند. آخرین گزارش‌های تورم، به طرز شگفت‌آوری ضعیف‌تر از انتظارات، تردیدهایی را در مورد فوریت اجرای یک افزایش دیگر نرخ‌ بهره ایجاد کرده است. نشانه‌هایی از کاهش فشار دستمزدها و نرم شدن بازار کار نیز از این ایده حمایت می‌کند که توقف چرخه افزایش نرخ بهره ممکن است در این زمان مناسب باشد.

چرخه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در سپتامبر متوقف خواهد شد!

کاهش قیمت خودروهای فرسوده باعث نرمی تورم خواهد شد

داگلاس پورتر، اقتصاددان ارشد در بانک مونترال، معتقد است که داده‌های دریافتی احتمالاً به اندازه کافی ضعیف هستند که با تایید فدرال رزرو برای توقف چرخه افزایش نرخ بهره مطابقت داشته باشند. انتظار می‌رود تورم هسته، شاخصی مه تورم مواد غذایی و انرژی را حذف می‌کند، اندکی افزایش یابد و توجیه بیشتری برای توقف موقت چرخه افزایش نرخ بهره فراهم کند. علاوه بر این، قیمت خودروهای فرسوده و اجاره‌بها کاهش یافته است و به روند کاهش تورم کمک کرده است.

 

انقباض اعتباری چگونه با سیاست پولی هم‌راستا می‌شود؟

شواهد تداوم انقباض اعتبار از نظرسنجی وام‌دهی فدرال رزرو و انتظارات برای تسهیل بیشتر در بازار کار نشان می‌دهد که اقتصاد در مسیری برای فرود نرم قرار دارد. چرخه انقباض پولی فدرال رزرو از اوایل سال گذشته با هدف مبارزه با تورم فزاینده که در سال 2022 به بالاترین حد خود در 40 سال گذشته رسید، آغاز شد. توقف در چرخه افزایش نرخ بهره در ژوئن به سیاست‌گذاران اجازه داد تا تأثیر اقدامات قبلی را ارزیابی کنند، اما انتظار دو افزایش دیگر نرخ بهره را داشتتند.

چرخه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در سپتامبر متوقف خواهد شد!

مقایسه نرخ تورم و دستمزدها

اقتصاددانانی مانند عمر شریف، رئیس و بنیان‌گذار موسسه تحقیقاتی بینش تورم، انتظار دارند که فدرال رزرو پیش‌بینی خود را برای سال 2023 در نرخ تورم هسته از 3.9 درصد قبلی در ژوئن به 3.6 یا 3.7 درصد کاهش دهد. این کاهش در برآورد تورم می‌تواند توجیه هر گونه افزایش نرخ بهره در کوتاه‌مدت را برای مقامات فدرال رزرو وابسته به داده، چالش‌برانگیز کند.

کانال اخبار فوری فارکس و بازارهای جهانی

پاول، رئیس فدرال رزرو، نگرانی خود را در مورد تورم در بخش خدمات، که ناشی از بازار کار فشرده است، ابراز کرده است. با این حال، داده‌های اخیر نشان می‌دهد که شاخص هزینه اشتغال، معیاری برای دستمزدها و مزایای نیروی کار، در سه‌ماهه دوم با سرعت کمتری افزایش یافته است. این گزارش‌ها با دیدگاه پاول مطابقت دارد که با بازگشت تورم به هدف 2 درصد بدون ایجاد رکود یا آسیب قابل توجه به بازار کار، اقتصاد می‌تواند به فرود نرم دست یابد.

چرخه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در سپتامبر متوقف خواهد شد!

توقف چرخه افزایش نرخ بهره در سپتامبر محتمل است

با این وجود، تهدیدهای احتمالی برای چشم‌انداز رشد می‌تواند احتیاط را در مورد افزایش‌های بیشتر نرخ بهره تضمین کند. از سرگیری پرداخت وام‌های دانشجویی در ماه اکتبر و احتمال تعطیلی دولت ممکن است بر هزینه‌های مصرف کننده و ثبات اقتصادی تأثیر بگذارد. در حالی که اقتصاددانان توقف چرخه افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را در ماه سپتامبر پیش‌بینی می‌کنند، فدرال رزرو احتمالا مراقب باقی خواهد ماند و دست خود را برای جلسات نوامبر و دسامبر باز نگه می‌دارد. پاول و مقامات فدرال رزرو در مورد اعلام پیروزی پیش از موعد در نبرد با تورم، با توجه به ماهیت نامشخص بهبود اقتصادی، محتاط هستند.

 

نتیجه‌گیری

در خاتمه، نشانه‌ها به سمت توقف چرخه افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سپتامبر اشاره می‌کنند. شاخص‌های اقتصادی، از جمله کاهش تورم، کاهش فشار دستمزدها، و سرد شدن بازار کار، نشان می‌دهد که چرخه انقباض فعلی پولی ممکن است به پایان خود رسیده باشد. با این حال، سیاست‌گذاران همچنان به داده‌ها وابسته هستند و پیش از اتخاذ هر گونه تصمیم‌گیری در مورد نرخ بهره، به ارزیابی دقیق چشم‌انداز اقتصادی ادامه خواهند داد. راه بهبود اقتصادی ممکن است ناهموار باشد، اما هدف نهایی دستیابی به فرود نرم و تثبیت تورم همچنان در کانون توجه فدرال رزرو قرار دارد.

منبع: Bloomberg

«برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.»

بیشتر بخوانید: 

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟