آیا بانک مرکزی انگلیس به افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره رضایت خواهد داد؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

آیا بانک مرکزی انگلیس به افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره رضایت خواهد داد؟

مقدمه

سرمایه‌گذاران و فعالان بازار مشتاقانه منتظر نشست پولی بانک مرکزی انگلیس که در روز پنجشنبه در ساعت 14:30 به وقت ایران برگزار می‌شود، هستند. گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه آیا بانک مرکزی انگلیس سرعت افزایش نرخ بهره را از 0.5 به 0.25 درصد کاهش خواهد داد، وجود دارد. شاخص‌های اقتصادی اخیر، از جمله کاهش نرخ تورم و تضعیف فعالیت‌های تجاری، باعث تغییر در احساسات بازار شده است و بسیاری را به بازنگری در انتظارات قبلی خود در مورد چرخه انقباض پولی بانک مرکزی انگلیس سوق داده است. در ادامه، به بررسی عوامل مؤثر بر پیش‌بینی سرمایه‌گذاران و پیامدهای احتمالی آن‌ها برای پوند انگلیس پرداخته می‌شود

 

انقباض تهاجمی پولی توسط بانک مرکزی انگلیس در ژوئن

بانک مرکزی انگلیس در جلسه ژوئن خود، با افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره، بازارها را غافلگیر کرد. این اقدام در بحبوحه تورم بالا و افزایش فشار سیاسی بر بانک مرکزی انگلیس صورت گرفت. اظهارات بعدی بیلی، رئیس بانک مرکزی انگلیس، بر ضرورت مهار تورم تاکید کرد و انتظارات را برای تشدید بیشتر در صورت تداوم فشارهای تورمی تقویت کرد.

دوره مستر کلاس طلا

  • نقش بانک‌های مرکزی در بازار طلا
  • ترید طلا بر اساس شاخص‌های اقتصادی
  • تحلیل بین بازاری
  • استفاده کاربردی از سنتیمنت در معامله‌گری طلا
دوره طلا

آیا بانک مرکزی انگلیس به افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره رضایت خواهد داد؟

نرخ کل و هسته تورم بریتانیا

بازار انتظار لحنی انقباضی از سوی بانک مرکزی انگلیس را دارد

پس از افزایش نرخ بهره در ژوئن، فعالان بازار به سرعت انتظارات خود را تعدیل کردند و روی افزایش 0.5 درصدی دیگر در ماه اوت قیمت‌گذاری کردند. در آن زمان، بازار انتظار افزایش بیش از 1 درصد دیگر نرخ بهره توسط بانک مرکزی انگلیس را داشت. این انتظارات، بانک مرکزی انگلیس را از نظر انقباضات پولی پیش‌بینی‌شده در میان بانک‌های مرکزی بزرگ در خط مقدم قرار داد، که عملکرد پوند انگلیس را در برابر سایر ارزهای اصلی در دوره از سال تا به امروز تقویت کرد.

 

شاخص‌های اقتصادی نرم

با این حال، داده های اقتصادی برتانیا از نشست ژوئن تصویر متفاوتی را ترسیم کرده است. تورم در بریتانیا در ماه ژوئن بیش از پیش‌بینی‌ها کاهش یافت، به‌طوری‌که نرخ کل شاخص بهای مصرف‌کننده از 8.7 درصد به 7.9 درصد سالانه کاهش یافت و نرخ هسته این شاخص از 7.1 درصد به 6.9 درصد سالانه کاهش یافت. این داده‌ها نشان‌دهنده کاهش احتمالی فشارهای تورمی بود.

آیا بانک مرکزی انگلیس به افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره رضایت خواهد داد؟

مقایسه تولید ناخالص داخلی و شاخص‌های مدیران خرید بریتانیا

برآوردهای اولیه شاخص مدیران خرید در ماه ژوئیه نیز نگرانی‌هایی را ایجاد کرد. فعالیت تجاری در بریتانیا به تضعیف خود ادامه داد و شاخص تولید به عمق بیشتری در محدوده انقباض سقوط کرد. شاخص مدیران خرید ترکیبی، در حالی که هنوز نشان‌دهنده گسترش اقتصادی است، به سطح بحرانی 50 نزدیک‌تر شد که رشد را از انقباض جدا می‌کند. علاوه بر این، آخرین گزارش نشان می‌دهد که دور اخیر قیمت‌ها، کندترین تورم را در تقریباً دو سال و نیم گذشته داشته است، و به نشانه‌هایی مبنی بر کاهش احتمالی روندهای تورمی افزوده است.

 

تغییرات احساسات بازار

با توجه به داده‌های اقتصادی ضعیف‌تر از انتظارات، سرمایه‌گذاران انتظارات خود را برای نشست آتی پولی بانک مرکزی انگلیس تعدیل کرده‌اند. قیمت‌گذاری بازار حاکی از افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی انگلیس با احتمال 70 درصد و افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره با احتمال 30 درصد است. علاوه بر این، اگر بانک مرکزی انگلیس افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره را انتخاب کند، سرمایه‌گذاران حدود 0.65 درصد افزایش بیشتر نرخ بهره را در آینده پیش‌بینی می‌کنند که کاهش قابل توجهی نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی آن‌ها است.

 

کانال اخبار فوری فارکس و بازارهای جهانی

عوامل حمایتی برای پوند

علیرغم کاهش انتظارات، تورم زمینه‌ای در بریتانیا در مقایسه با سایر اقتصادهای بزرگ همچنان بالاست و بیش از سه برابر هدف بانک مرکزی انگلیس است. در نتیجه، مسیر نرخ بهره بازار، اگرچه اخیراً به سمت پایین تعدیل شده است، نسبت به سایر بانک‌های مرکزی سرعت بیشتری دارد.

آیا بانک مرکزی انگلیس به افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره رضایت خواهد داد؟

پیش‌بینی بازار از مسیر آتی نرخ بهره بانک مرکزی انگلیس

علاوه بر این، این باور رو‌به‌رشد وجود دارد که فدرال رزرو ممکن است چرخه انقباض پولی خود را به پایان رسانده باشد و به طور احتمالی با کاهش قابل توجه نرخ بهره در سال آینده مسیر خود را معکوس کند. این واگرایی در سیاست‌های پولی می‌تواند به نفع پوند انگلیس باشد؛ حتی اگر بانک مرکزی انگلیس تصمیم به افزایش تنها 0.25 درصدی نرخ بهره بگیرد. در حالی که چنین حرکتی ممکن است 30 درصدی را که انتظار اقدام تهاجمی‌تر را دارند، ناامید کند، لحن انقباضی بانک مرکزی انگلیس می‌تواند به بازگشت سریع پوند کمک کند و روند صعودی غالب آن را گسترش دهد.

آیا بانک مرکزی انگلیس به افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره رضایت خواهد داد؟

مقایسه جفت‌ارز GBPUSD با تفاوت نرخ بازدهی اوراق قرضه 2 ساله ایالات متحده و برتانیا

نتیجه‌گیری

با توجه به داده‌های ضعیف‌تر از انتظارات، نشست روز پنج‌شنبه بانک مرکزی انگلیس در مورد نرخ بهره، باعث شده است تا بازار از نزدیک شاخص‌های اقتصادی را تجزیه و تحلیل کند و انتظارات خود را مجدداً تنظیم می‌کنند. به دلیل کاهش تورم و تضعیف فعالیت‌های تجاری، احتمال بازگشت به افزایش 0.25 از 0.5 درصدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی انگلیس افزایش یافته است.

در حالی که بازار نامطمئن است، تصمیم و سخنان مقامات بانک مرکزی انگلیس به طور قابل توجهی بر عملکرد آینده پوند انگلیس در برابر دلار و سایر ارزهای اصلی تأثیر خواهد گذاشت. از آنجایی که شرایط اقتصادی جهانی همچنان در حال تحول است، سرمایه‌گذاران اقدامات و سخنان بانک‌های مرکزی را به دقت زیر نظر خواهند داشت تا موقعیت خود را بر این اساس تغییر دهند.

منبع: XM

 

«برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.»

بیشتر بخوانید: 

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟