مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

لوریج یا leverage چیست و استفاده از آن چه مزایا و معایبی دارد؟

«آیا می‌توان بدون استفاده از لوریج (اهرم) در فارکس معامله کرد؟» این یکی از سوالاتی است که هر معامله‌گر باید قبل از شروع معاملات خود به آن پاسخ دهد.

هر معامله‌گر فارکس باید سعی کند خود را به طور کامل پیرامون مارجین معاملاتی و اهرم موثر و اینکه چگونه کاربرد آن می‌تواند بر فعالیت‌های معاملاتی آنها تأثیر بگذارد، آموزش دهد. مفهوم اهرم ارتباط نزدیکی با مفهوم مارجین دارد که نوعی بدهی است که توسط معامله‌گران و سرمایه‌گذاران برای کنترل حساب‌های معاملاتی استفاده می‌شود.

سپرده حساب مارجین (margin) می‌تواند به عنوان وثیقه توسط یک معامله‌گر فارکس استفاده شود تا بروکر خود در برابر ضررهای ناشی از فعالیت‌های معامله‌گری در بازار، ایمن کند. استفاده از حساب مارجین نیازمند آن است که معامله‌گر فارکس به طور موثری از بروکر خود وام بگیرد و در نتیجه موجودی موقعیت‌های معاملاتی آنها، بیشتر از موجودی حساب واقعی آنها می‌شود.

به طور کلی، اهرم (leverage) به معنای استفاده از سرمایه یا ابزارهای مالی وام گرفته شده، مانند مارجین گفته می‌شود که باعث افزایش سود و همچنین ریسک ناشی از نگهداری یک سرمایه‌گذاری یا موقعیت معاملاتی می‌شود. از آنجایی که استفاده از اهرم در مقایسه با استفاده از سرمایه شخصی، پتانسیل سود و زیان یک معامله‌گر را افزایش می‌دهد، اغلب به عنوان یک شمشیر دو لبه در نظر گرفته می‌شود.

در حال حاضر، انجام معاملات اهرمی در فارکس بسیار متداول است؛ به ویژه از آنجایی که اکثر معامله‌گران خرد فارکس امروزه در بروکرهای آنلاین، از حساب‌های مارجین به عنوان محل اصلی اجرای فعالیت‌های معاملاتی خود استفاده می‌کنند. معاملات فارکس با بیش از 6 تریلیون دلار ارزش معاملات روزانه، یکی از جذاب‌ترین راه‌های کسب درآمد و حتی تامین معاش برای هر سرمایه‌گذار است.

همچنین در معاملات فارکس، معامله‌گران می‌توانند با استفاده از لوریج، چندین برابر سرمایه خود معامله کرده و سود‌های خود را افزایش دهند. انجام این کار ریسک‌ها، مسئولیت‌ها، مزایا و البته معایبی خاص خود را دارد. باید توجه داشت که مردم می‌توانند بدون استفاده از اهرم نیز در فارکس سرمایه‌گذاری کنند، اما از نظر میزان پول نقد و مقدار تحمل ریسک با شرایط خاصی مواجه خواهند شد.

در این مقاله، قصد داریم در مورد لوریج معاملات صحبت کنیم. ابزاری که برای بعضی معامله‌گران مانند سمی تلخ و برای بعضی دیگر مانند نوش‌دارویی جادویی عمل می‌کند. پس با ما همراه باشید.
در ابتدا بیایید در مورد این که اهرم چیست صحبت کنیم.

لوریج چیست؟

لوریج (Leverage) یک ابزار و تکنیک سرمایه‌گذاری است که به سرمایه‌گذار اجازه می‌دهد تا چند برابر سرمایه‌ خود اقدام به معامله کند و سود و زیان احتمالی خود را افزایش دهد. به عبارت دیگر، اهرم با افزایش سرمایه شما، باعث می‌شود تا سود و زیان حاصل از معاملات شما افزایش پیدا کند.

بنابر تعریف ارائه‌شده در کتاب چارلز شواب، به نام راهنمای مارجین «Guide to Margin»، لوریج استفاده از بدهی به عنوان مکمل سرمایه‌گذاری است. اهرم کردن به معنای استفاده از مارجین برای به دست آوردن بازده احتمالی بیشتر نسبت به زمانی است که تنها پول نقد خود را سرمایه‌گذاری می‌کنید.

همانطور که گفته شد، لوریج به عنوان یک شمشیر دولبه عمل می‌کند. معامله‌گران می‌توانند با استفاده از اهرم، سود خود را چند برابر کنند، اما در عین حال اهرم می‌تواند زیان آنها را نیز افزایش دهد. دلیل این امر آن است که اهرم به شما اجازه معامله با مقادیر بیشتری پول را می‌دهد. این امر منجر به آن می‌شود که شما در هنگام زیان کردن نیز پول بیشتری از دست بدهید.

معامله‌گران از لوریج به عنوان راهی برای افزایش درآمد احتمالی خود و اجازه برای دسترسی به معامله در بازارهایی استفاده می‌کنند که به دلیل محدودیت پول نقد، امکان معامله در آنها را ندارند. (برای مثال در بازار فارکس تقریبا با کمتر از 1000 دلار نمی‌توان معامله کرد، اما با لوریج 100:1 می‌شود با 10 دلار نیز اقدام به معامله کرد.)

آشنایی با انواع اهرم‌های فارکس و کاربرد آنها

در بازار فارکس، وجود اهرم در معاملات به سود معامله‌گران است؛ زیرا به آنها اجازه می‌دهد موقعیت معاملاتی بزرگ‌تری را نسبت به یک حساب بدون اهرم، کنترل کنند. در صورتی که پیش‌بینی آنها در بازار درست باشد، این قابلیت باعث می‌شود سود بیشتری کسب کنند. البته نکته منفی استفاده از اهرم این است که به همان میزانی که پتانسیل سود معامله‌گران افزایش می‌یابد، به همان اندازه ریسک معاملاتی آنها نیز بزرگ‌تر می‌شود.

معامله‌گران فارکس معمولا اصطلاح “اهرم موثر” (effective leverage) را درباره میزان اهرمی به کار می‌برند که یک حساب معاملاتی برای کنترل کل مبلغ معوق خالص موقعیت‌های باز فعلی که معامله‌گر در حال حاضر در حساب خود ایجاد کرده است، استفاده می‌کند. اهرم موثر معمولاً به صورت نسبت ساده شده خالص کل موقعیت‌های معوق آنها به کل مارجین حساب آنها بیان می‌شود.

اصطلاح مرتبط دیگری که در بازار فارکس استفاده می‌شود، “اهرم در دسترس” (available leverage) است. این به میزان اهرمی اشاره دارد که هنوز در دسترس معامله‌گر است؛ تا با توجه به موقعیت‌های معاملاتی موجود و حداکثر میزان اهرم مجاز بروکر، برای حساب خود استفاده کند. علاوه بر این، مقدار کامل اهرمی که توسط بروکر در اختیار معامله‌گران فارکس قرار می‌گیرد، معمولا به عنوان “حداکثر اهرم” (maximum leverage) شناخته می‌شود.

اهرم و مارجین در بازار فارکس

در بازار فارکس، تریدرهای خردی که معاملات را به صورت شخصی انجام می‌دهند، معمولا در یک حساب مارجین نزد یک بروکر آنلاین فارکس سپرده‌گذاری می‌کنند. این حساب مارجین دارای حداکثر میزان اهرم معاملاتی فارکس خواهد بود که معمولا توسط بروکر معین می‌شود.

اکثر بروکرها امکان استفاده میزان قابل توجهی از حداکثر اهرم را به مشتریان می‌دهند؛ بنابراین معامله‌گران معمولا بخشی از آن سرمایه سپرده شده خود را برای کنترل یک یا چند موقعیت معاملاتی بزرگتر استفاده می‌کنند. برای تعیین کمیت اهرم، معامله‌گران و بروکرها معمولا نسبت‌های اهرمی را بررسی می‌کنند. یکی از اساسی‌ترین حالت‌های نسبت اهرمی مربوط به یک موقعیت معاملاتی خاص، حجم موقعیت معاملاتی را نسبت به مارجین مورد نیاز برای کنترل آن، نشان می‌دهد.

به عنوان یک مثال مناسب از محاسبه اهرم، معامله‌گری را در نظر بگیرید که 5000 دلار در یک حساب مارجین نزد یک بروکر آنلاین فارکس قرار می‌دهد. اگر بروکر به مشتریان خود حداکثر نسبت اهرمی 1 به 100 یا 100:1 را ارائه دهد، به این معنا است که معامله‌گر به طور بالقوه می‌تواند در جفت‌ارز USD/JPY، موقعیتی تا 500 هزار دلار آمریکا را با سپرده مارجین 5,000 دلاری خود، کنترل کند. اگر همین معامله‌گر موقعیت مشخصی مثلا 100 هزار دلار در جفت‌ارز USD/JPY داشته باشد، نسبت اهرم موثر این معامله، 20:1 است.

محاسبه این نوع نسبت اهرمی فارکس، به معامله‌گر یک اندازه کاربردی از ریسکی را که نسبت به اندازه حساب خود متحمل می‌شود، ارائه می‌دهد. همچنین، نتیجه این محاسبه به آن‌ها نشان می‌دهد، قبل از اینکه خود را در معرض مارجین کال (margin call) قرار دهند یا معاملات آنها توسط بروکر بسته شود، چقدر در حساب‌های معاملاتی خود ظرفیت مارجین دارند.

بیشتر بخوانید: چرا باید مواظب کال مارجین شدن باشیم؟

یک مثال واقعی از اهرم موثر

همانطور که قبلا اشاره شد، اصطلاح “اهرم موثر” به حجم کل موقعیتی اشاره دارد که یک معامله‌گر، با توجه به کل مبلغی که به عنوان مارجین نزد کارگزار خود سپرده‌گذاری کرده است، به طور موثر کنترل می‌کند. این از نظر ارزش، می‌تواند به طور قابل توجهی با “حداکثر اهرم” متفاوت باشد؛ به طوری که حداکثر اهرم، به حداکثر حجم موقعیتی گفته می‌شود که یک معامله‌گر می‌تواند با توجه به سپرده مارجینی که توسط بروکر نگهداری می‌شود، معامله کند.

در ادامه یک مثال بارز از اهرم موثر بررسی می‌شود که برای یک معامله‌گر که در بازار فارکس فعالیت می‌کند، کاربرد دارد:

ابتدا، موقعیتی را در نظر بگیرید که یک معامله‌گر فارکس، دارای یک موقعیت باز 100 هزار دلاری (یک لات) در جفت‌ارز USD/JPY است و مجموعا 10 هزار دلار، به عنوان سپرده در یک حساب مارجین نزد بروکر آنلاین فارکس، قرار داده شده است.

در این مثال، اهرم موثر آنها با تقسیم 100 هزار دلار بر 10 هزار دلار تعیین می‌شود تا عدد 10 به دست آید و سپس این عدد به صورت یک نسبت بیان می‌شود؛ به طوری که یک عدد در سمت راست، یک دونقطه یا “:” در مرکز و سپس یک عدد در سمت چپ قرار می‌گیرد. بنابراین در این معامله، نسبت اهرم موثر فعلی 10:1 است؛ به این معنی که به طور موثر با هر 1 دلار سپرده‌گذاری، 10 دلار از یک موقعیت معاملاتی کنترل می‌شود.

این نسبت اهرم موثر، سود و زیان معاملاتی را نسبت به شرایطی که اهرم وجود ندارد، ده برابر بیشتر می‌کند.

علاوه بر این، اگر معامله‌گر با گرفتن یک موقعیت 100 هزار دلاری دیگر در جفت‌ارز USD/JPY، حجم معاملاتی خود را دو برابر کند و از همان سپرده 10 هزار دلاری به عنوان مارجین استفاده کند، حجم کل موقعیت‌های معوقه 200 هزار دلار می‌شود و نسبت اهرم موثر معاملات او به 20:1 تغییر می‌کند، زیرا اکنون معامله‌گر 200 هزار دلار را با یک سپرده مارجین 10 هزار دلاری کنترل می‌کند. این کار سود و زیان معاملاتی او را نسبت به یک موقعیت بدون اهرم، 20 برابر افزایش می‌دهد.

محاسبه اهرم موثر و اهرم در دسترس

بسیاری از معامله‌گران فارکس تمایل دارند تا از میزان اهرم موثری که در حال حاضر در حساب معاملاتی خود استفاده می‌کنند و همچنین میزان اهرم در دسترسی که در حساب معاملاتی آنها باقی مانده است، اطلاع داشته باشند تا در صورت ایجاد یک فرصت معاملاتی جدید، بتوانند از آن بهره ببرند.

این شکل ساده از تجزیه و تحلیل اهرم، به معامله‌گران کمک می‌کند تا هم ریسک کلی معاملات خود را مدیریت کنند و هم آنها را آگاه می‌کند تا ریسک خود را کمتر از حداکثر اهرم مجاز بروکر فارکس نگه دارند. انجام این کار، از مارجین کال شدن یا بسته‌ شدن اجباری موقعیت توسط بروکر، به دلیل مارجین ناکافی در حساب برای پشتیبانی از معاملات باز جلوگیری می‌کند.

مارجین موثر با تقسیم کل مبلغ خالص موقعیت‌های باز برای هر جفت‌ارزی که موقعیت در آن نگهداری می‌شود، بر مجموع مارجین در حساب معاملاتی معامله‌گر، محاسبه می‌شود. ارزش کل مبلغ معوقی که برای این محاسبه نیاز است، به راحتی توسط پلتفرم معاملاتی آنلاین آنها مانند متاتریدر 4 یا 5 نمایش داده شده و باید برای هر جفت ارز به صورت خلاصه ارائه شود.

اگر موقعیت در جفت‌ارز کراس نگهداری شود، کل مبلغ ارز پایه باید به واحد پولی اصلی تبدیل شود. با توجه به موقعیت‌های ترکیبی در جفت‌ارزهای کراس، یک معامله‌گر معمولا نمی‌تواند یک موقعیت خرید در جفت‌ارز USD/JPY را در برابر یک موقعیت فروش در جفت‌ارز USD/CAD قرار دهد تا به خالص موقعیت خرید در جفت‌ارز کراس CAD/JPY برسد، حتی اگر مقادیر دلار آمریکا برابر باشد.

چنین موقعیت‌های ترکیبی در جفت‌ارزهای کراس، توسط اکثر بروکرها به عنوان دو معامله جداگانه در مقابل دلار آمریکا در نظر گرفته می‌شود. این بدین معنا است که از قدر مطلق مقادیر موقعیت‌ها برای محاسبات اهرمی استفاده می‌شود.

راه‌اندازی یک ماشین حساب اهرمی ساده فارکس در اکسل

برای یک معامله‌گر فارکس، محاسبه اهرم موثر و اهرم در دسترس واقعا آسان است. اگر نمی‌توانید این محاسبات را به صورت ذهنی انجام دهید، می‌توانید آنها را به راحتی در یک ماشین حساب ساده محاسبه کنید.

معامله‌گران همچنین می‌توانند مقادیر ورودی و فرمول‌های ساده مورد نیاز را در صفحه اکسل قرار دهند. تصویر زیر توضیحات، مقادیر و مقادیر ورودی یا فرمول‌های مورد نیاز برای انجام این محاسبه را در یک صفحه ساده اکسل نمایش می‌دهد.

لوریج یا leverage چیست و استفاده از آن چه مزایا و معایبی دارد؟

تصویر 1: یک تصویر از یک ماشین حساب اهرمی فارکس ساده که در نرم‌افزار مایکروسافت اکسل برای محاسبه اهرم موثر و اهرم موجود راه‌اندازی شده است. محاسبه هر دو نوع اهرم، معامله‌گر را ملزم می‌کند که مقادیر ورودی کل موقعیت‌های معاملاتی معوق، مجموع مارجین سپرده و حداکثر اهرم را وارد کند.

اهرم و مارجین، ارتباط چندانی به بازار فارکس بین بانکی ندارد

در بازار بین‌بانکی فارکس، معاملات ارزها به جای حساب‌های مارجین، معمولا با استفاده از خطوط اعتباری انجام می‌شود. این خطوط اعتباری معمولا توسط یک مسئول اعتبار داخلی به هر طرف معامله یک موسسه مالی، تخصیص می‌یابد. این پروسه، به اعتبار تجزیه و تحلیل شده طرف مقابل بستگی دارد.

چنین تراکنش‌های بین‌بانکی فارکس، معمولا نیازی به سپرده مارجین ندارند. درعوض، مارجین به طور موثر توسط یک موسسه مالی به طرف مقابل به عنوان یک وام تجاری کوتاه‌مدت با استفاده از خط اعتباری آنها تمدید می‌شود. بنابراین، تا زمانی که آن موسسه یک خط اعتباری داشته باشد که معامله را پوشش دهد، اهرم و مارجین برای تعیین اینکه آیا مشتری می‌تواند معامله‌ای را در بازار بین‌بانکی انجام دهد، استفاده نمی‌شود.

علاوه بر این، اکثر تراکنش‌های بین‌بانکی معمولا بیشتر از یک میلیون دلار آمریکا هستند و از این رو، معمولا ریسک اعتباری قابل‌توجهی دارند. با این وجود، از آنجایی که اکثر معاملات اسپات فارکس تنها در دو روز کاری تصفیه می‌شوند، در این مدت ریسک واقعی نکول در معاملات فارکس در میان طرف‌های دارای اعتبار، معمولا توسط تحلیل‌گران اعتباری نسبتا کوچک تلقی می‌شود.

خطوط اعتباری بین‌بانکی فارکس معمولا به دو صورت نمایش داده می‌شوند. اول از همه، آنها کل حجم خالص موقعیت‌های باز مجاز با آن طرف مقابل را نشان می‌دهند. ثانیا، آنها تعدیل کنونی حساب سپرده را برای موقعیت‌های باز نشان می‌دهند. تا زمانی که طرف مقابل، فضای کافی در خط اعتباری خود برای پوشش یک سفارش فارکس داشته باشد، یک معامله‌گر بازار بین‌بانکی معمولا این اختیار را دارد که بدون کسب مجوزهای بیشتر، معامله را انجام دهد.

از سوی دیگر، اگر فضای کافی در خط اعتباری با طرف مقابل برای پوشش سفارشات فارکس وجود نداشته باشد، معامله‌گر بین‌بانکی برای انجام معامله با طرف مقابل، باید تاییدیه مشخصی از یک مسئول یا مدیر اعتبار داخلی شرکت خود دریافت کند. بستن معاملاتی که یک موقعیت موجود با طرف مقابل را سربه‌سر می‌کند، معمولا به چنین تاییدیه‌هایی نیاز ندارد.

همچنین توجه به این نکته مهم است که یک معامله ارزی که با نرخ ارز فعلی بازار اسپات انجام می‌شود، عموما دارای ارزش ذاتی کمی است یا بدون ارزش تلقی می‌شود، زیرا شامل مبادله یک ارز با مقدار معادل ارز دیگر است. با این وجود، هنگامی که بازار حرکت می‌کند، موقعیت معاملاتی شروع به افزایش سود یا زیان می‌کند و متعاقبا این ارزش «تعدیل حساب سپرده»، می‌تواند در صورت ضرر موقعیت معاملاتی، ریسک اعتباری را افزایش دهد یا در صورت سود موقعیت معاملاتی، ریسک اعتباری را کاهش دهد.

تعدیل حساب سپرده تمام موقعیت های باز طرف مقابل معمولا توسط یک معامله‌گر بین بانکی بررسی می‌شود. این کار با مراجعه به یک گزارش روزانه یا یک سیستم موقعیت‌یابی که توسط شرکت آنها ارائه شده است، انجام می‌شود. انجام این کار به آنها اجازه می‌دهد تا به سرعت تعیین کنند که آیا معاملات با طرف مقابل، تحت خطوط اعتباری موجود شرکت تا چه اندازه مجاز است.

بهینه‌سازی اهرم موثر با استفاده از معیار کلی (Kelly Criterion)

در بین سرمایه‌گذاران و معامله‌گران، مطالب زیادی درباره استفاده ایده‌آل از اهرم موثر نوشته شده است.

ایده اصلی برای بهینه‌سازی استفاده از اهرم موثر معمولا با هدف ایجاد حداکثر رشد در حساب معاملاتی متمرکز است؛ در حالی که ریسک از دست دادن کل سرمایه معاملات ارزی را به حداقل می‌رساند.

بسیاری از معامله‌گران مبتدی فارکس و حتی برخی از معامله‌گران با تجربه، مشاهده کرده‌اند که پس از رعایت نکردن میزان اهرم موثر و ریسک‌های بیش از حد، مانده حساب‌های معاملاتی‌ آنها به سرعت به صفر رسیده است.

پیروی از تکنیک‌های صحیح مدیریت ریسک به طور کلی باید به معامله‌گران کمک کند تا از این وضعیت ناگوار اجتناب کنند. همچنین، نظارت بر اهرم موثر معمولا در این زمینه بسیار مفید خواهد بود، زیرا هم به حفظ سطح ریسک مشهود و هم ریسک قابل تحمل، کمک می‌کند.

برخی از نظریه‌پردازان مالی به طور مستقیم، این دو موضوع با اهمیت ریسک و مدیریت سرمایه را مورد بررسی قرار داده‌اند. یکی از شناخته شده‌ترین آنها، ریاضیدان معروف جان لری کِلی (J. L. Kelly) است که هنگام کار در آزمایشگاه بل در سال ۱۹۵۶، معیار کِلی را مطرح کرد. فرمول مشهور او اغلب توسط معامله‌گران بازارهای مالی و همچنین توسط قماربازان حرفه‌ای برای کمک به بهینه‌سازی شانس عملکرد موفق آنها در طولانی‌مدت استفاده می‌شود.

آن دسته از معامله‌گران فارکس که مایل به استفاده از مفهوم بهینه‌سازی اهرم کلی هستند، معمولا فرمول زیر را برای استراتژی معاملاتی مورد نظر خود محاسبه می‌کنند:

L = (E-R)/V

هدف از انجام این کار، محاسبه مقدار پراهمیت متغیر L است که نشان دهنده اهرم موثر بهینه‌ای است که باید در حساب معاملاتی معامله‌گر، مورد هدف قرار گیرد. زمانی که اهرم بهینه مطابق تعریف کلی استفاده شود، این مقدار L برابر است با نسبت ایده‌آل اندازه کل موقعیت‌های موجود در حساب، به سرمایه‌ای که در حال حاضر در آن واریز شده است تا به عنوان مارجین استفاده شود.

علاوه بر این، عبارت (E-R) نشان دهنده بازده مازاد مورد انتظار، از استراتژی معاملاتی است. در این معادله E، بازده مورد انتظار و R، نرخ بهره بدون ریسک است؛ بنابراین تفاوت این دو، بازده مازاد است. عبارت V در مخرج معادله فوق به واریانس آماری مورد انتظار از بازده مازاد استراتژی معامله‌گر (E-R) اشاره دارد.

به عنوان مثال، یک استراتژی معاملاتی فارکس را در نظر بگیرید که بک تست شده است و بازده سالانه مورد انتظار آن (E)، 35 درصد یا 0.35 است و نرخ بهره سالانه بدون ریسک آن (R)، ۲ درصد یا 0.02 است. اگر واریانس (V) بازده مازاد مورد انتظار معامله‌گر (E-R)، 0.01 باشد، اهرم بهینه (L) برای این حساب با استفاده از این استراتژی به شکل زیر خواهد بود:

L = (0.35-0.02) / (0.01) = 33

بنابراین، مثال ذکر شده نشان دهنده آن است که اگر معامله‌گر قصد دارد این استراتژی سرمایه‌گذاری اهرمی را با پارامترهای بالا دنبال کند، باید نسبت اهرم موثر ایده‌آل 33:1 را مورد هدف قرار دهد.

در عمل، این بدان معناست که یک معامله‌گر فارکس که 10 هزار دلار آمریکا در حساب معاملاتی خود سپرده‌گذاری کرده است و قصد دارد از یک استراتژی معاملاتی با بازده مورد انتظار، نرخ بدون ریسک و واریانس ذکر شده استفاده کند، هنگام استفاده از این استراتژی باید با استفاده از اهرم، حساب خود را تا اندازه یک موقعیت 330 هزار دلاری افزایش دهد.

معیار کِلی یک عدد بهینه نظری برای استفاده از اهرم ارائه می‌دهد. با این حال، خروجی آن برای اکثر معامله‌گران ریسک محور، بسیار تهاجمی است. به طور کلی، اکثر معامله‌گران حرفه‌ای فارکس تمایل دارند موقعیت‌های معاملاتی خود را با اهرم موثر حداقل 2:1  و حداکثر 10:1 انجام دهند.

رایج‌ترین سطوح لوریج

۱:۱– بدون اهرم. با استفاده از این اهرم باید تنها با پول خود به معامله بپردازید. اگر قصد دارید ۵۰ یورو خرید کنید یا بفروشید، باید به همان میزان در حساب معاملاتی خود داشته باشید.
۱:۱۰– با استفاده از این اهرم، شما با داشتن ۱ دلار در حساب خود می‌توانید معامله‌ای به ارزش ۱۰ دلار انجام دهید. اگر ۱۰۰۰ دلار داشته باشید، می‌توانید معامله‌ای به ارزش ۱۰ هزار دلار انجام دهید.
۱:۵۰– با استفاده از این اهرم می‌توانید به ازای هر دلار پولی که در حساب معاملاتی خود دارید، ۵۰ دلار معامله کنید. همچنین با داشتن ۲۰۰۰ دلار در حساب خود می‌توانید معامله‌ای به ارزش یک لات انجام دهید.
۱:۱۰۰– این اهرم متداول‌ترین اهرم در معاملات فارکس است که هر دلار شما را تبدیل به ۱۰۰ دلار می‌کند. با استفاده از این اهرم، شما با داشتن ۱۰۰۰ دلار، می‌توانید یک لات معامله کنید.
۱:۲۰۰– این اهرم خطرناک به شما اجازه می‌دهد به ازای هر یک دلار در حساب معاملاتی خود، تا ۲۰۰ دلار معامله کنید. معامله‌گرانی که این اهرم را استفاده کنند، با داشتن ۵۰۰ دلار در حساب معاملاتی خود می‌توانند یک لات معامله کنند.
۱:۴۰۰– اهرم معاملاتی بالای ۱:۴۰۰ به شما امکان می‌دهد به ازای هر دلار در حساب معاملاتی‌تان تا ۴۰۰ دلار معامله کنید. معامله‌گران می‌توانند با داشتن ۱۰۰۰ دلار در حسابی معاملاتی، به میزان ۴ لات معامله کنند.

بهترین لوریج در فارکس کدام است؟

هیچ سطح لوریج مناسبی برای همه وجود ندارد. انتخاب اهرم به خودتان، وضعیت اقتصادی، نیازها و استراتژی شما بستگی دارد. آنچه برای شما مفید است می‌تواند برای یک نفر دیگر مضر یا بلااستفاده باشد. در صورتی که فرد ریسک‌پذیری هستید، می‌توانید از اهرم‌های بالا استفاده کنید، اما اگر یک معامله‌گر با سرمایه نه چندان قابل توجه و با ریسک‌پذیری پایین هستید، می‌توانید از اهرم‌های پایین استفاده کنید.

همچنین ممکن است یک معامله‌گر ریسک‌های مازاد ناشی از اهرمی کردن سرمایه را دوست نداشته باشد و ترجیح بدهد بدون هیچ اهرمی معامله‌ کند. در این صورت تنها می‌تواند از پول نقد خود استفاده کند.

لوریج

لوریج

معامله در فارکس بدون اهرم

همانطور که پیشتر گفته شد، معامله‌گری بدون اهرم بدان معناست که شما تنها با پول خود معامله کرده و بروکر شما هیچ اهرمی به شما ارائه نمی‌کند. بنابراین برای معامله با یک لات بر روی EUR/USD، باید ۱۰۰ هزار دلار در حساب خود داشته باشید. به همین ترتیب برای معامله دو و سه لات بر روی همین جفت ارز باید بودجه‌ای به میزان ۲۰۰ و ۳۰۰ هزار دلار داشته باشید.

مهم‌ترین نقطه ضعف معاملات در فارکس بدون لوریج، این است که شما توانایی معامله پایینی خواهید داشت، چرا که هر فرد متوسطی توانایی پرداخت ۱۰۰ هزار دلار پول را ندارد تا بتواند سطح بودجه کافی برای معاملات را تامین کند. با این حال همه چیز در فارکس، زیاد بودن حجم معامله نیست. برخی از بروکرها به شما این امکان را می‌دهند تا با حساب‌های کوچک خود نیز به معامله بپردازید. برای این کار بروکرها کسری از یک لات به معامله‌گران ارائه می‌کنند.

یک مینی لات برابر با ۱۰ هزار واحد از ارز پایه است. این بدان معناست که یک معامله‌گر برای معامله یک مینی لات از جفت ارز GBP/USD بدون اهرم نیاز به داشتن حداقل ۱۰ هزار پوند در حساب معاملاتی خود است. به همین ترتیب، یک میکرولات برابر با هزار واحد از ارز پایه است. شما برای معامله با یک میکرولات بدون استفاده از اهرم نیاز به داشتن هزار پوند در حساب معاملاتی خود هستید.

آیا می‌توانم بدون لوریج در فارکس معامله کنم؟

حال که اطلاعاتی در مورد اهرم و معامله در فارکس بدون اهرم کسب کردید، زمان آن رسیده است که به سوالات دیگر بپردازیم. بدون شک شما بدون اهرم می‌توانید در فارکس خرید، فروش و سرمایه‌گذاری کنید، اما باید پول لازم برای موجودی حساب خود را تامین کنید.
همانطور که گفته شد معامله با یک لات در فارکس، نیازمند حداقل ۱۰۰ هزار دلار موجود در حساب فارکس شما است و مشتقات کوچک‌تر آن نیز نیاز به پول کمتری دارد. مشتقات کوچک‌تر لات، فرصت معامله بدون اهرم و با پول کمتر را برای شما فراهم می‌کنید. با این حال یک سوال دیگر مطرح می‌شود. آیا معامله بدون لوریج ایده خوبی است؟

مزایای معامله بدون لوریج

هزینه پایین

از آنجا که شما از لحاظ مارجین یا اهرم، هیچ وجهی را از بروکر خود وام نمی‌گیرید، هیچ هزینه اضافی اعم از هزینه‌های روزانه، سود یا هزینه‌های پنهان دیگر به بروکر خود پرداخت نمی‌کنید. شما تمام سود خود را بدست خواهید آورد، بدون اینکه هزینه‌های اضافی از قبیل سوآپ شبانه بازده شما را کاهش دهند.

در صورت کسب یک درصد سود در معامله EURUSD حساب معاملاتی شما یک درصد سود کسب خواهد کرد و هیچ هزینه جانبی از شما دریافت نخواهد شد. این مبحث زمانی حیاتی است که شما مقدار قابل قابل توجهی پول آماده سرمایه‌گذاری داشته باشید و بخواهید آنها را با کمترین هزینه معامله کنید.

ریسک کمتر برای کال مارجین شدن

وقتی بدون لوریج معامله می‌کنید، چه خوب و چه بد تنها با پول خود در حال معامله هستید و با تغییرات و نوسانات بازار، حساب شما چندان تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. در حالی که با استفاده از اهرم زیاد یا به عبارت دیگر، استقراض بیش از حد، حساب شما به شدت تحت تاثیر نوسانات قرار می‌گیرد.

به یاد داشته باشید که هنگام استفاده از لوریج، ضررهای شما چند برابر می‌شود. هنگامی که از اهرم ۱:۱۰۰ استفاده می‌کنید، اگر یک معامله با حجم یک لات باز کنید با ۵۰ پیپ حرکت در جفت ارز EUR/USD از ۱.۱۰۰۰ به ۱.۰۹۵۰، به میزان 500 دلار از حساب شما کسر می‌شود.

شما آنچه را در اختیار دارید، سازمان‌یافته‌تر معامله می‌کنید

نه بیشتر و نه کمتر. اگر بدون لوریج به معامله بپردازید، تنها به اندازه جیب خود معامله می‌کنید و به این ترتیب، می‌توانید کنترل بیشتری بر روی امور مالی خود داشته باشید و برای آن برنامه‌ریزی کنید. همچنین عدم استفاده از اهرم به شما امکان کنترل تمام درآمد و سرمایه را می‌دهد و در طولانی مدت به شما برای استفاده از یک چارچوب مطمئن کمک می‌کند.

معایب معامله بدون اهرم

نیاز به سرمایه خیلی بالا

مهم‌ترین نقطه ضعف معامله بدون اهرم، میزان سرمایه‌ی مورد نیاز برای معاملات و دستیابی به سود مناسب است. معامله‌گران برای سود بردن از حرکت قیمت در فارکس باید سرمایه زیادی داشته باشند، از این رو عدم استفاده از اهرم نیاز به سرمایه بسیار زیادی برای معاملات دارد.

کاهش سود احتمالی در معاملات

از آنجایی که از اهرم استفاده نمی‌کنید، سود بالقوه شما، به درصد اختلاف بین قیمت باز و بسته شدن معامله محدود می‌شود.
به عنوان مثال شما ۱۰۰۰ دلار بر روی EURUSD معامله می‌کنید. سپس این جفت ارز از ۱.۱۰۰۰ به ۱.۱۱۰۰ برسید، سود شما تنها یک درصد معادل ۱۰ دلار خواهد بود. از طرف دیگر، اگر از اهرم ۱:۱۰۰ استفاده کنید، می‌توانید از همین میزان تغییر تا 1000 دلار سود کسب کنید.

کاهش بازده متوسط ماهانه

گفته می‌شود معامله‌گران موفق در فارکس به طور ماهانه ۵ تا ۱۰ درصد سود می‌کنند. این سود، یک سود بسیار قابل توجه است، با این حال عدم استفاده از اهرم می‌تواند این سود را کاهش دهد چرا که این درصد بازده با توجه به معاملات مارجینال (معاملاتی که سرمایه‌اش از جای دیگر تامین شده است؛ برای مثال در فارکس با استفاده از اهرم، شما چندین برابر پول خود را می‌توانید معامله کنید) و لوریج محاسبه شده است.

معامله‌گران فارکسی که از اهرم استفاده نمی‌کنند، به طور متوسط بازدهی میانگین حدود ۰.۳ تا ۰.۵ درصد دارند. اگر شما با یک حساب هزار یا ده هزار دلاری معامله کنید، می‌بینید که پول زیادی در اختیار ندارید.

آیا باید در فارکس بدون لوریج معامله کنیم؟

متاسفانه هیچ پاسخ قاطعی وجود ندارد. همه اینها به موارد مختلفی از جمله وضعیت مالی و شخصی شما، میزان توانایی شما برای از دست دادن پول، روانشناسی، استراتژی معاملاتی و البته میزان تمایل به سرمایه‌گذاری توسط شما بستگی دارد.
معامله‌گرانی که مبلغ قابل توجهی سرمایه دارند، معامله بدون اهرم را ترجیح می‌دهند؛ در حالی که معامله‌گرانی که پول نقد زیادی ندارند، استفاده از اهرم را برای معاملات خود جذاب‌تر می‌دانند.

به طور خلاصه، معامله بدون لوریج یک ضعف قابل توجه دارد که آن محدودیت حجم پول قابل معامله شما است. از طرف دیگر، معامله بدون لوریج به معنای کاهش هزینه‌ها و سود منصفانه و منطقی است.

در نتیجه، لوریج برای معاملات بد نیست. در واقع، استفاده از لوریج یک روش عالی برای کسب درآمد است به شرطی که مدیریت ریسک را به درستی انجام داده باشید. اما در کنار آن، ریسک بالاتری در معاملات وجود دارد که می‌تواند باعث گسترش زیان‌های شما شود.

منبع: forexpeacearmy, forextraininggroup

جهت پیگیری اخبار و تحلیل های فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرامی UtoFX بپیوندید.

بیشتر بخوانید:

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

4 دیدگاه در “لوریج یا leverage چیست و استفاده از آن چه مزایا و معایبی دارد؟
  1. پریسا گفت:

    هر پیپ یه دلار محسوب میشه؟

    1. ادمین گفت:

      پیپ رو بر مبنای حجم معامله باید به دلار تبدیل کرد. برای مثال در EUR/USD اگر یا لات حجم معامله ما باشه هر پیپ معادل 10 دلار هست.
      واسه بقیه جفت ارزها هم بر مبنای حجمشون و خود جفت ارزش باید حساب کرد هر پیپ چند دلاره.

  2. تبریز سوئیت گفت:

    عالی و کامل بود ممنون

    1. ادمین گفت:

      ممنونم دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟