آخرین مقالات
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

رشد چشم‌گیر صادرات نفت و گاز کانادا و تاثیرات آن بر اقتصاد این کشور

زمان مطالعه: 3 دقیقه

نفت و گاز کانادا

صنعت نفت و گاز کانادا طی دو دهه گذشته شاهد افزایش سهم خود از صادرات این کشور بوده است و انرژی اکنون نقش مهمی در تجارت و اقتصاد کانادا دارد.

در حالی که دولت فدرال با یک سقف پیشنهادی برای انتشار گازهای گلخانه‌ای نفت و گاز و مالیات اضافی کربن به دنبال کاهش انتشار این گازها است، آمار و ارقام دهه گذشته نشان می‌دهد که صادرات انرژی در حال حاضر تقریباً یک چهارم ارزش کل صادرات کانادا است.

به گفته جوک فینلیسون، یکی از همکاران ارشد موسسه فریزر، با توجه به تقاضای همچنان قوی نفت در سطح جهان، گسترش خط لوله ترانس ماونتین (Trans Mountain) و راه اندازی پروژه‌های صادراتی LNG کانادا، احتمالاً در آینده نزدیک این وضعیت ادامه خواهد داشت.

دوره مستر کلاس طلا

جامع‌ترین دوره آموزشی طلا

این دوره در مجموعه یوتوفارکس تهیه شده و نتیجه سال‌ها تجربه در حوزه معامله‌گری طلا و فارکس است. این دوره توسط مجموعه‌ای از معامله‌گران حرفه‌ای یوتوفارکس تهیه شده است. با خرید این دوره از تجربه چندین معامله‌گر بهره‌مند خواهید شد.

مرکز انرژی کانادا در اوایل سال جاری اعلام کرد، در کنار افزایش تولید، صادرات نفت و گاز کانادا در دوره ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۲ افزایش یافته و ارزش صادرات از ۲۶.۷ میلیارد دلار (۳۶.۵ میلیارد دلار کانادا) در سال ۲۰۰۲ به ۱۳۳ میلیارد دلار (۱۸۲ میلیارد دلار کانادا) در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته که بیشتر آن به ایالات متحده بوده است.

در سال ۲۰۰۲، نفت و گاز ۹ درصد از محصولات صادراتی کانادا را تشکیل می‌دادند. این سهم در سال ۲۰۲۲ به ۲۳ درصد افزایش یافت و نفت و گاز را به بزرگترین گروه صادرات تبدیل کرد.

داده‌های اداره آمار کانادا نشان می‌دهد که کانادا در سال ۲۰۲۳ در بحبوحه افزایش تولید ماسه‌های نفتی، شاهد رکورد بالای تولید نفت بود. صادرات از نظر حجم نیز در سال گذشته به بالاترین حد خود رسید و ۳.۲ درصد افزایش یافت، اگرچه این مقدار به دلیل کاهش قیمت نفت خام و گاز طبیعی در مقایسه با بالاترین میزان سال ۲۰۲۲ تا حدودی کاهش یافته است.

چرا آکادمی ماکروترید؟

با عضویت در آکادمی ماکروترید، شما تحلیل فاندامنتال بازار فارکس را در کنار سیگنال، آموزش و گفتگو با تحلیلگران و اعضای آکادمی دریافت خواهید کرد.

عضویت رایگان

در سال جاری، تولید نفت خام و گاز طبیعی کانادا همچنان در حال افزایش است. تولیدکنندگان اکنون با افزایش ۶۰۰۰۰۰ بشکه در روز تولید بیشتر برای نفت خام خود با خط لوله توسعه یافته ترانس ماونتین (Trans Mountain)، فعالیت خود را افزایش می‌دهند. صادرات بیشتر نفت و گاز نیز در سال‌های آینده در برنامه است زیرا TMX اکنون نفت بیشتری را به سواحل اقیانوس آرام کانادا برای صادرات از طریق تانکرها به ایالات متحده و آسیا می‌فرستد که ارزشمندترین بازار صادراتی برای هر تولیدکننده است.

لیزا بایتون، رئیس و مدیر عامل انجمن تولیدکنندگان نفت کانادا (CAPP)، گفت: با دسترسی بهتر به بازارهای جهانی، کانادایی‌ها می‌توانند منتظر دریافت ارزش بالاتری برای منابع انرژی ما باشند، یعنی پول بیشتری به اقتصاد بازگردد.

بایتون افزود: «تکمیل توسعه ترانس ماونتین به کانادا کمک خواهد کرد تا نقش استراتژیک پایداری در تضمین دسترسی متحدان و شرکای تجاری ما به منبع قابل اطمینان انرژی حیاتی ایفا کند.»

تولیدکنندگان نفت کانادا در ارائه‌ای در اوایل سال جاری اعلام کرد که صادرات ترکیبی، نفت خام، NGL و گاز طبیعی تقریباً ۲۰ درصد از کل صادرات کانادا را در سال گذشته به خود اختصاص داده است.

همزمان با توسعه ماسه‌های نفتی آلبرتا، کانادا به طور پیوسته صادرات نفت خام خود را افزایش داده است که میانگین آن در سال ۲۰۲۳ حدود ۴.۲ میلیون بشکه در روز بود. این میزان بیش از دو برابر میزان سال ۲۰۰۸ است که میانگین آن حدود ۲ میلیون بشکه در روز بود.

در بازار اصلی صادراتی خود، یعنی ایالات متحده، نفت خام کانادا در سال‌های اخیر سهم بازار را از ونزوئلا و تولیدکنندگان خاورمیانه اوپک گرفته است. CAPP اعلام کرد انتظار می‌رود کانادا اولین صادرات LNG خود را در سال ۲۰۲۵ از ساحل غربی، با راه اندازی فاز ۱ LNG کانادا داشته باشد.

سایر پروژه‌های LNG نیز می‌توانند صادرات گاز طبیعی کانادا را تقویت کنند و مشتریان گاز کانادا را در بازار آسیایی در مقایسه با تنها بازار ایالات متحده در حال حاضر متنوع کنند.

ماه گذشته، شرکت Haisla Nation و Pembina Pipeline تصمیم گرفتند پروژه Cedar LNG، یک تاسیسات شناور صادرات LNG در ساحل غربی کانادا، و اولین پروژه LNG با مالکیت اکثریت بومی در جهان را ادامه دهند.

همراه با پروژه دیگری در سواحل اقیانوس آرام، LNG کانادا تحت رهبری شل، Cedar LNG در کیتیمت، بریتیش کلمبیا، یکی از اولین پروژه‌های صادراتی کانادا خواهد بود که از نزدیکی ساحل اقیانوس آرام به بازارهای وارداتی کلیدی در آسیا بهره می‌برد.

این پروژه ها قرار است صادرات نفت و گاز کانادا را از نظر حجم افزایش دهند، در حالی که انتظار می‌رود راه اندازی TMX قیمت نفت خام سنگین کانادا را برای سال‌های آینده افزایش دهد.

منبع: Oilprice

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

عضویت در کانال سیگنال فارکس

جهت عضویت در تلگرام پیام ارسال کنید.