تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 5 دسامبر

زمان مطالعه: 3 دقیقه

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 5 دسامبر

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 14 آذر

  • امتناع سرمایه‌گذاران از قیمت گذاری نرخ بهره 5 درصدی بانک مرکزی آمریکا

روز جمعه در پی انتشار خوب داده‌های اشتغال آمریکا، بازار سهام آمریکا افت کرد. آخرین داده‌ها نشان داد که آمریکایی‌ها در ماه نوامبر شغل بیشتری ایجاد کردند و مهم‌تر از آن حقوق بهتری دریافت کردند. دستمزدها در طول ماه 0.6% رشد کرد که بزرگترین افزایش ماهانه و دو برابر آنچه تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کردند، بود.

این خبر برای کارگران آمریکایی بسیار عالی بود، اما برای فدرال رزرو که رویای بازار کار ضعیف‌تر و دستمزدهای ضعیف را در سر می‌پروراند تا مردم به امید کاهش تورم، هزینه‌کردها را متوقف کنند، خبر خوبی نبود.

یک ماه دیگر شاهد داده‌های اشتغال قوی آمریکا بودیم که به طور قطع پاول را به فکر فرو خواهد برد.

سرمایه‌گذاران نمی‌خواهند نرخ بهره 5% را قیمت گذاری کنند

اشتغال بیشتر و دستمزد بهتر به انتظارات تورمی ایالات متحده دامن زد، قدرت فدرال رزرو را تقویت کرد و این ایده را مطرح کرد که فدرال رزرو می‌تواند به سمت افزایش 75 درصدی نرخ بهره در ماه دسامبر حرکت کند.

دوره مستر کلاس طلا

  • نقش بانک‌های مرکزی در بازار طلا
  • ترید طلا بر اساس شاخص‌های اقتصادی
  • تحلیل بین بازاری
  • استفاده کاربردی از سنتیمنت در معامله‌گری طلا
دوره طلا

در ابتدا بازار سهام آمریکا افت کرد و دلار افزایش یافت.

اما سپس روز جمعه شاخص S&P 500 که در بازگشایی جلسه معاملاتی آمریکا افت کرده بود، بدون تغییر خاصی به کار خود پایان داد. شاخص دلار تمام رشد پس از انتشار گزارش اشتغال را پس داد و حتی امروز در جلسه معاملاتی آسیا افت بیشتری را تجربه کرد.

دلیل این مسئله چه بود؟

 این واقعیت که سرمایه‌گذاران احتمال نمی‌دهند بانک مرکزی آمریکا در ماه جاری نرخ بهره را 0.75% افزایش دهد و این مسئله را قیمت‌گذاری نمی‌کنند، احتمالا دلیل این مسئله است. احتمالا در نیمه اول سال آینده شاهد افزایش بیشتر نرخ بهره خواهیم بود. با این حال قیمت گذاری نرخ ترمینال بانک مرکزی آمریکا همچنان پایین‌تر از 5% است.

در حالی که انتظار می‌رود رالی بازار سهام همچنان ادامه داشته باشد و ضعف دلار در هفته‌های پایانی معاملاتی سال جاری پیش‌بینی می‌شود، ممکن است در هفته‌های اول ماه ژانویه شاهد معکوس شدن این مسئله باشیم.

شاخص S&P 500 در نقطه حساس!

شاخص S&P 500 هفته گذشته بیش از 1% رشد کرد و هفته را درست در محدوده بالا کانال نزولی و بالاتر از میانگین متحرک ساده 200 در تایم فریم روزانه به اتمام رساند.

اندیکاتور RSI شرایط اشباع خریدی را نشان نمی‌دهد و شاخص MACD کمی مثبت است. شاخص نوسانات (volatility index) به زیر 19 رسیده است. پایین‌ بودن این شاخص به معنی بهبود فضای ریسک است و می‌تواند پتانسیل رشد پایدار را نشان دهد.

آیا این احتمال وجود دارد که رالی ادامه داشته باشد؟ با توجه به این مسئله که لحن پاول، همانند لحن سخنرانی وی در کنفرانس جکسون هول است می‌توان گفت بعله احتمال ادامه رالی وجود دارد.
مهم‌ترین داده آمریکا (CPI)، هفته آینده روز سه‌شنبه و یک روز پیش از FOMC منتشر خواهد شد. تا آن زمان سرمایه‌گذاران می‌توانند در مورد داویش بودن بانک مرکزی آمریکا رویاپردازی کنند.

سقوط آزاد دلار

تا آن زمان (جلسه FOMC هفته آینده) ممکن است شاهد افت بیشتر دلار در برابر ارزهای اصلی باشیم. برای مثال جفت ارز EURUSD از اواخر ماه سپتامبر حدود 10% رشد کرده و جفت ارز GBPUSD از زمان سقوط قیمت به دلیل سیاست‌های لیز تراس، رشد تقریبا 20 درصدی داشته است.

کانال اخبار فوری فارکس و بازارهای جهانی

با این حال پیش‌بینی برای بازگشت دلار کمی تهاجمی به نظر می‌رسد، به خصوص با توجه به این که بازارها از قیمت گذاری نرخ ترمینال 5% برای بانک مرکزی آمریکا، امتناع می‌کنند.

با توجه به این که بانک مرکزی آمریکا هاوکیش باقی مانده و قیمت گذاری بازار باید در مرحله‌ای با سخنان اعضای بانک مرکزی آمریکا سازگار شود، این ریسک وجود دارد که شاهد فشار فروش یک طرفه در دلار نباشیم.

اما فشار فروش در دلار نشانه‌ای است که این ارز به طور قطع در سال جاری به اوجی رسیده و سال آینده علی‌رغم هاوکیش بودن بانک مرکزی آمریکا و بهبودهایی در دلار اما سال افت دلار و بهبود ارزهای اصلی دیگر خواهد بود.

اوپک تولیدات را کاهش نداد

در تعطیلات آخر هفته تقریبا رویداد مهمی رخ نداد چرا که اوپک تصمیم گرفت در نشست یکشنبه محدودیت تولید روزانه خود را بدون تغییر در 2 میلیون بشکه در روز حفظ کند. این مسئله می‌تواند به عنوان یک تحول منفی برای خریداران تلقی شود.

اما دو تحول مثبت برای قیمت وجود دارند که می‌توانند مانع از افت قیمت به زیر 80 دلار شود.

اولا، اروپایی‌ها در نهایت بر سر سقف قیمتی نفت روسیه در 60 دلار به توافق رسیدند، که روسیه از پذیرش آن امتناع کرد. این مسئله می‌تواند سبب شود روس‌ها تولید نفت خود را در ماه‌های آینده کاهش دهند که باعث کاهش عرضه جهانی و افزایش قیمت‌ها می‌شود.

دوما، چین در حال کاهش محدودیت‌های ویروس کرونا است. بازگشایی چین می‌تواند احتمال رکود جهانی را کاهش دهد و از قیمت نفت حمایت کند.

محدوده 85 دلار برای نفت خام آمریکا، محدوده مقاومتی مهمی است.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟