تحلیل طلا:‌ آیا زمان خرید طلا فرارسیده است؟ + لایو تحلیلی

زمان مطالعه: 6 دقیقه

تحلیل طلا:‌ آیا زمان خرید طلا فرارسیده است؟ + لایو تحلیلی

چشم‌انداز اونس جهانی طلا

در این مقاله قصد داریم ضمن تحلیل طلا، عناصر موثر بر بازار این فلز گرانبها را بررسی کنیم. با توجه به اینکه به نظر می رسد نرخ بهره فدرال رزرو به اوج خود رسیده است بسیاری از سرمایه‌گذاران به دنبال نگاهی دقیق‌تر به سبد سرمایه‌گذاری خود هستند. بدیهی است که در این میان هیچ سرمایه‌گذاری اضافه کردن مقداری طلا به پورتفوی خود را از نظر دو نگه نمی‌دارد.
طلا به طور سنتی و تقریبا در تمام دنیا به عنوان محافظی در برابر تورم در نظر گرفته می‌شود. همچنین در سرمایه‌؛ذاری همیشه یک پای ثابت تنوع بخشی به پورتفو برای گذر از ناهواری‌های اقتصادی است. اما این که چه زمانی باید طلا را به پورتفوی خود اضافه کنیم و چه زمانی باید آن را بفروشیم، سوالی است که پاسخ به آن می‌تواند تفاوت میان یک سرمایه گذار خوب و یک سرمایه‌گذار متوسط را تعیین کند.
در ادامه به برخی دلایل برای خرید طلا و همچنین فروش طلا در شرایط فعلی اشاره خواهیم کرد:

تورم تمام نشده است

اگرچه در سال ۲۰۲۳ شاهد کاهش تورم به خاطر افزایش سریع و شدید نرخ بهره فدرال رزرو بودیم، اما تورم هنوز تمام نشده است. با وجود اینکه نرخ بهره فدرال رزرو به بالاترین سطح خود در ۲۲ سال گذشته رسید، اما تورم در ماه آگوست افزایش یافت که این مساله منجر به ایجاد برخی ابهامات در مورد موفقیت فدرال رزرو برای کاهش تورم شده است.
همچنین به دلیل نرخ بالای بهره، ریسک رکود نیز در ایالات متحده و سایر اقتصادهای پیشرفته افزایش یافته است. در اروپا نرخ بالای بهره بلای جان کشورهای بدهکار شده است چرا که بار بدهی آنها را افزایش داده است. در خود ایالات متحده نیز بار بهره منجر به افزایش کسری بودجه دولت شده است.
در این میان برخی از سرمایه‌گذران شروع به شرط‌بندی علیه فدرال رزرو کرده‌اند. آنها معتقدند که فدرال رزرو توانایی بالا نگه داشتن نرخ بهره تا رسیدن تورم به نرخ هدف ۲ درصدی را ندارد. اگر ناتوانی فدرال رزرو در بالا نگه داشتن نرخ بهره مشخص شود، طلا می‌تواند افزایش قیمت خوبی را مشاهده کند.

احتمال پیروزی فدرال رزرو وجود دارد

با این همه، شکست فدرال رزرو قطعی نیست. احتمال آن وجود دارد که فدرال رزرو بتواند بدون اینکه اقتصاد ایالات متحده را وارد رکود کند، تورم را تا سطح هدف کاهش دهد.

فقط تا 10 خرداد دوره مستر کلاس طلا با قیمت فعلی در دسترس است

  • بهترین دوره آموزش طلا در ایران
  • نقش بانک‌های مرکزی در بازار طلا
  • ترید طلا بر اساس شاخص‌های اقتصادی
  • تحلیل بین بازاری
  • استفاده کاربردی از سنتیمنت در معامله‌گری طلا

در حال حاضر بازار کار وضعیت مناسبی دارد، آمار خرده‌فروشی و PMI بجز چند ضعف مقطعی مشکل خاصی را گزارش نمی‌کند و تولید ناخالص داخلی نیز در حال افزایش است. بنابراین ممکن است فدرال رزرو بتواند تا سال ۲۰۲۴ که احتمالا نرخ بهره را کمی کاهش می‌دهد،  سیاست‌های انقباضی خود را طبق برنامه پیش ببرد و حتی نرخ بهره را تا سطح ۷ درصد نیز افزایش دهد.

ابزار انقباضی دیگری که فدرال رزرو می‌تواند در پیش بگیرد، فروش سریع‌تر دارایی‌های خود است. فدرال رزرو اکنون در حال کاهش ترازنامه حدود ۸ تریلیون دلاری خود است و کاهش این ترازنامه می‌تواند فشار فزاینده‌ای بر قیمت طلا وارد کند.

تحلیل طلا:‌ آیا زمان خرید طلا فرارسیده است؟ + لایو تحلیلی

وضعیت چین و اروپا مهم است

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر روی قیمت طلا، ارزش دلار آمریکا است و یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر دلار آمریکا اقتصاد چین و اروپا است. چین و اروپا بزرگترین شرکای تجاری ایالات متحده هستند و هرگونه رکود اقتصادی در آنها منجر به تشدید رکود اقتصادی در ایالات متحده خواهد شد.

همچنین اختلالات در اقتصاد چین منجر به افزایش تورم در ایالات متحده خواهد شد. همانطور که در میانه بحران کرونا دیدیم، بحران زنجیره تامین در چین منجر به افزایش شدید تورم در ایالات متحده به بالاترین سطوح در چند دهه گذشته شد.
به هر حال کاهش رشد اقتصادی در چین و اروپا می‌تواند فشار بر سیاست‌های انقباضی ایالات متحده را افزایش دهد و این کشور را مجبور به معکوس کردن سیاست‌های پولی خود کند که به نوبه خود برای طلا یک عامل صعودی در نظر گرفته می‌شود.

انتظارات به واقعیت تبدیل خواهند شد

هنگامی که بحث از تورم پیش‌ می‌آید، همواره منظور انتظارات تورمی است نه خود تورم. انتظارات تورمی یعنی آن سطحی که فعالین اقتصادی از تورم آتی انتظار دارند. اگر انتظارات تورمی بالا باشند، فعالیت‌های اقتصادی به سمتی حرکت می‌کنند که این انتظارات تبدیل به واقعیت شوند.
در حال حاضر انتظارات تورمی مهار شده و در سطوحی نسبتا مطلوب قرار گرفته‌اند. با این حال، اگر فدرال رزرو نتواند با اتخاذ سیاست‌های انقباضی برای مدت کافی، انتظارات را مهار کند، ممکن است این انتظارات به یکباره لنگرزدایی شده و تورم را تقویت کنند.
در حال حاضر انتظارات تورمی پایین نقطه‌ای منفی برای افزایش قیمت طلا است.

ریسک‌های سیاسی جهان را نادیده نگیرید

یکی از مهم‌ترین محرک‌های طلا ریسک‌های سیاسی است. اگرچه در حال حاضر هیچ بحران مهم جدیدی وجود ندارد اما چند موضوع ژئوپلیتیکی همواره می‌تواند تنش‌ها را افزایش دهد. از جمله مناقشات تجاری آمریکا و چین، توافق هسته‌ای ایران، آزمایش‌های موشکی کره شمالی، درگیری‌های مرزی روسیه و اوکراین، روابط چین و تایوان، انتخابات ایالات متحده، نشست جهانی آب و هوا، انتخابات در بریتانیا و درگیری‌ها میان آذربایجان و ارمنستان.
هرکدام از این تنش‌ها درجه متفاوتی از نااطمینانی سیاسی را ایجاد می‌کنند و باید از نزدیک دنبال شوند.

کانال اخبار فوری فارکس و بازارهای جهانی

تحلیل طلا و ژئوپلیتیک

بانک‌های مرکزی بزرگترین بازیگران بازار طلا

پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸، بانک‌های مرکزی جهانی به صورت خالص خریدار طلا بوده‌اند. همچنین ظهور اقتصادهای نوظهور مانند چین، ترکیه، روسیه، هند، آفریقای جنوبی و برزیل باعث شده است که تقاضا برای این فلز افزایش یابد. از طرف دیگر ترس از ورود به یک دهه با تورم بالا منجر به آن شده است که بانک‌های مرکزی به سمت خرید دارایی‌های سخت مانند طلا و نقره حرکت کنند.

خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی
در ویدیوی زیر مشاهده می‌کنید که چگونه طی سال‌های گذشته اقتصادهای نوظهور (بریکس) در بازار طلا نقش آفرینی کرده و به زودی جایگاه اقتصادهای پیشرفته را در زمینه ذخایر طلا می‌گیرند. رسیدن به چنین جایگاهی نیاز به حضور فعال در بازار طلا دارد که به نوبه خود منجر به افزایش قیمت طلا خواهد شد.

 

پیش‌بینی بانک‌های سرمایه‌گذاری جهانی از اونس طلا

بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند که قیمت طلا تا پایان سال ۲۰۲۴ به متوسط ۱۷۰۰ دلار در هر اونس برسد. این پیش‌بینی بر اساس فرضیات این بانک در مورد رشد اقتصاد جهانی، قیمت کامودیتی‌ها، نرخ ارز و تورم بوده است. اگرچه پیش‌بینی بانک مرکزی بالاتر از میانگین اجماع پیش‌بینی‌ها در ۲۱۰۰ دلار در هر اونس است اما هنوز پیش‌بینی‌های بدتری نسبت به ۱۷۰۰ دلار در هر اونس نیز داریم.
صندوق بین المللی پول پیش‌بینی می‌کند که نرخ طلا تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۱۸۰۰ دلار در هر اونس برسد و در سال ۲۰۲۴ نیز قیمت این فلز به ۱۷۷۵ دلار در هر اونس کاهش یابد.
جی پی مورگان انتظار دارد که قیمت طلا در سال ۲۰۲۴ به ۲۱۷۵ دلار در هر اونس برسد.
بانک ABN AMRO یکی از بانک‌های سرمایه‌گذاری مهم در هلند پیش‌بینی می‌کند که قیمت طلا در سال ۲۰۲۴ به ۲۰۰۰ دلار در هر اونس برسد با این حال، پیش‌بینی قبلی این بانک برای سال ۲۰۲۴ عدد ۲۲۰۰ دلار در هر اونس بود.
بانک گلدمن ساکس چشم‌انداز مثبتی نسبت به طلا دارد. این بانک معتقد است که استرس بانکی و مشکلات تامین مالی احتمال ایجاد رکود در ایالات متحده را بالا برده است. همچنین تقاضای بازارهای نوظهور برای خرید طلا، منجر به افزایش قیمت این فلز گرانبها خواهد شد. پیش‌بینی گلدمن ساکس برای سال ۲۰۲۴ قیمت ۲۱۳۳ دلار به ازای هر اونس است.

سخن پایانی درباره آینده طلا

عوامل متعددی برای حرکت قیمت طلا وجود دارد. کانال یوتوگلد به صورت برنامه ریزی شده لایوهایی برای تحلیل بازارهای مالی از جمله طلا برگزار می‌کند، لایو تحلیل طلا برای سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ در تاریخ ۱۳ مهر ۱۴۰۲ را در کانال UtoGold پیگیری کنید همچنین پس از برگزاری جلسه زنده آنلاین، فایل مربوطه را در کانال تلگرام یوتوگلد ببینید.

 

برای پیگیری وبینارهای لایو تحلیل طلا به کانال تلگرام UtoGold بپیوندید.

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

بیشتر بخوانید:

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

3 دیدگاه در “تحلیل طلا:‌ آیا زمان خرید طلا فرارسیده است؟ + لایو تحلیلی
  1. حامد سلطان بیگی گفت:

    با سلام و تشکر از مطالب مفیدتون.
    به نظرم یک اشتباهی در پاراگراف آخر وجود دارد که مربوط به گلدمن ساکس است این بانک هرچه که از سال 2023 میگذرد احتمال رکود اقتصادی را پایین میاورد در آخرین نظر احتمال رکود اقتصادی در امریکا 15% در نظر گرفته شده.

  2. Mahdi,salimi گفت:

    خیلی ممنون بابت تمام زحماتی که میکشین، خرید پله ای تا محدوده ۱۶۵۰ کار خوبیه ؟ احتمال داره که حتی زیاد به زیر این سطح بره؟
    در صورت وقوع سافتلندینگ بنظرتون وضعیت طلا رو چی میبینین؟
    کم کم که فد بر تورم پیروز بشه و رکودی بوجود نیاد،نرخ بهره رو یواش یواش میاره پایین و نرخ بهره حقیقی کاهش پیدا میکنه،این باعث رشد طلا میشه؟
    ممنون میشم توضیح مختصری بدین🌺

    1. حامد سلطان بیگی گفت:

      خود اعضای فد از جمله آقای پاول انتظار دارند تا پایان سال 2025 به هدف تورمی 2% برسند پس اگر به معنای واقعی کلمه سافت لندینگ اتفاق بیفتد فد عجله ای برای کاهش نرخ بهره نخواهد داشت .تجربه سال 1970 آنها را از کاهش نرخ بهره بدون دلیل موجه بر حذر میدارد.مگر اینکه با ازدیاد بازدهی اوراق قرضه شرایط مالی بانکهای منطقه ای مانند اتفاقی که در ماه مارس افتاد سست شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟