سوگیری مختلط تحلیلگران وال استریت و سرمایه‌گذاران خرد نسبت به چشم‌انداز طلا در هفته آینده

زمان مطالعه: 5 دقیقه

سنتیمنت برابر در میان تحلیلگران وال استریت

پس از یک رشته ناگسستنی از افت قیمت طلا در تایم فریم روزانه از زمانی که فدرال رزرو نرخ بهره را در 20 سپتامبر بدون تغییر باقی گذاشت و پس از اینکه گزارش NFP ایالات متحده قیمت طلا در بازار اسپات را به پایین‌ترین سطح خود در 7 ماه اخیر یعنی 1810.46 دلار کاهش داد، بالاخره کندل روزانه طلا در روز جمعه بالاتر از روز قبل در محدوده مثبت بسته شد.

آخرین نظرسنجی هفتگی طلای کیتکو نیوز نشان می‌دهد که سنتیمنت هم در میان تحلیلگران بازار و هم در میان سرمایه‌گذاران خرد نسبت به طلا در هفته آینده مختلط است.

دارین نیوسام، تحلیلگر ارشد بازار در Barchart.com، پیش‌بینی افزایش قیمت طلا در هفته آینده را می‌کند. نیوسام گفت: «طلا در روز جمعه یک الگوی برگشتی صعودی را در تایم فریم روزانه تکمیل کرده است، و سقف قیمتی روز پنجشنبه در بازار آتی طلا یعنی 1843.50 دلار را زده است که می‌تواند یک محدوده برگشتی کلیدی باشد. الگوهای برگشتی کلیدی اعتبار زیادی دارند. در نتیجه روند کوتاه‌مدت نزولی طلا علیرغم تقویت دلار آمریکا احتمالاً تغییر کرده است.»

آقای نیوسام هشدار داد که روند نزولی بلندمدت طلا همچنان به قوت خود پابرجاست.

دوره مستر کلاس طلا

  • نقش بانک‌های مرکزی در بازار طلا
  • ترید طلا بر اساس شاخص‌های اقتصادی
  • تحلیل بین بازاری
  • استفاده کاربردی از سنتیمنت در معامله‌گری طلا
دوره طلا

مایکل مور، خالق Moor Analytics، گفت که او نسبت به طلا نزولی است، اما روند نزولی در بازار طلا در یک سطح مهمی از فرسودگی قرار دارد و احتمالاً زمان یک پولبک  فرا رسیده باشد.

مور گفت: «از دیدگاه تکنیکال، همه چیز به کاهش قیمت اشاره می‌کند. اما این سطوح فرسودگی جایی هستند که معامله‌گران باید بازار را مورد آزمایش قرار دهند. اگر این سطح حمایتی شکسته نشود، احتمالاً شاهد شروع یک روند جدید بلندمدت صعودی خواهیم بود.»

جیمز استنلی، استراتژیست ارشد بازار در Forex.com، معتقد است که طلا احتمالاً در همین محدوده رنج در هفته آینده باقی خواهد ماند. او گفت: «نظرم همچنان نسبت به رشد طلا تغییر نکرده است، اما احتمالاً در اوایل هفته آینده شاهد کاهش قیمت طلا باشیم. طلا به شدت به سمت پایین کشیده شده است. هفته قبل در بازار اسپات اندیکاتور RSI در نمودار روزانه به زیر سطح 20 رفت و این یک اتفاق نادر است، در 20 سال گذشته تنها سه بار این اتفاق رخ داده است. با توجه به اینکه ریزش قیمت طلا بسیار سریع اتفاق افتاده است و به کف قیمتی ماه مارس خیلی نزدیک شده‌ایم، انتظارات برای ادامه موج فروش در بازار طلا فوق العاده بالا رفته است. حس می‌کنم که شرایط فعلی یک تله باشد.»

آقای استنلی فکر نمی‌کند که پولبک قیمت لزوماً نشانه یک کف قیمتی جدید باشد، اگرچه احتمال آن وجود دارد. او گفت:«من این پولبک را بیشتر به‌ عنوان یک جهش قیمت بخاطر اشباع فروش در نظر می‌گیرم که زمینه را برای حضور دوباره فروشندگان در سقف پایین‌تر (Lower High) فراهم می‌کند، به خصوص اگر همچنان شاهد رشد بازده اوراق قرضه آمریکا باشیم.»

این هفته، 13 تحلیلگر وال استریت در نظرسنجی هفتگی طلای کیتکو نیوز شرکت کردند. پنج تحلیلگر معادل 38 درصد انتظار افزایش قیمت طلا در هفته آینده را دارند، در حالی که همین تعداد کاهش قیمت طلا در هفته آینده را پیش‌بینی می‌کنند. سه تحلیلگر معادل 23 درصد نیز نسبت به طلا در هفته آینده خنثی هستند.

این در حالی است که در نظرسنجی آنلاین 528 نفر شرکت کردند. از این تعداد، 227 نفر معادل 43 درصد به دنبال افزایش قیمت طلا در هفته آینده هستند. 222 نفر معادل 42 درصد انتظار کاهش قیمت طلا را دارند، و نهایتاً 79 نفر معادل 15 درصد در مورد چشم‌انداز کوتاه‌مدت این فلز گرانبها سوگیری خنثی اتخاذ کرده‌اند.

سوگیری مختلط تحلیلگران وال استریت و سرمایه‌گذاران خرد نسبت به چشم‌انداز طلا در هفته آینده

آخرین نظرسنجی هفتگی طلای کیتکو نیوز نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران خرد انتظار دارند طلا در هفته آینده در محدوده 1842 دلار در هر اونس معامله شود که 30 دلار کمتر از پیش‌بینی هفته گذشته است و نشان دهنده افزایش 11 دلاری از قیمت طلا در بازار اسپات است.

هفته پیش رو، هفته نسبتاً آرامی است. داده‌های مهم اقتصادی که منتشر خواهند شد شامل گزارش تورم و شاخص PPI ایالات متحده برای ماه سپتامبر در روز چهارشنبه، و به دنبال آنها شاخص CPI در روز پنجشنبه می‌شوند. این داده‌ها در مجموع درک بهتری به بازارها نسبت به حرکت بعدی فدرال رزرو می‌دهند.

کانال اخبار فوری فارکس و بازارهای جهانی

دانیل پاویلونیس، کارگزار ارشد کالا در RJO Futures، معتقد است که به احتمال زیاد طلا به یک کف قیمتی رسیده است. او می‌گوید: «اگر به ‌دنبال خرید طلا بودم، احتمالاً از همینجا کم کم شروع به خرید طلا می‌کردم. اگر معامله فروش طلا داشتم، در آخر هفته قبل آن را می‌بستم، چراکه بازار حرکت خوبی به سمت پایین داشت. از طرفی این احتمال وجود دارد که بازده اوراق قرضه یک سقف زده باشد، که دوشنبه با باز شدن بازار مشخص خواهد شد.»

پاویلونیس انتظار دارد که داده‌های CPI نشان دهنده کاهش تورم باشند و او فکر می‌کند که این موضوع به نفع طلا است. او گفت: «من فکر می‌کنم هفته آینده شاهد برگشت قیمت و رشد طلا خواهیم بود.»

مارک چندلر، مدیر عامل بنوکبرن گلوبال فارکس، گفت برای اینکه متقاعد شود طلا صعودی شده است باید شاهد تثبیت قدرت این فلز گرانبها باشد. او گفت: «طلا در روزهای اخیر یک حمایت قوی در محدوده 1813 تا 1815 ساخته بود، اما رشد غیرمنتظره اشتغال در ایالات متحده، تقریباً دو برابر آنچه که اقتصاددانان در نظرسنجی‌های بلومبرگ و داو جونز انتظار داشتند، دلار آمریکا و بازده اوراق قرضه را بالاتر برد. حمایت‌های مهم بعدی در سطح 1800 دلار و سپس 1787 دلار قرار دارند.»

چندلر گفت که محرک اصلی طلا همچنان دلار آمریکا و نرخ بهره هستند، نه خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی. من فکر می‌کنم که رفتن قیمت به بالای محدوده 1833 تا 1835 دلار می‌تواند باعث تثبیت قیمت در بازار طلا شود.»

کالین سیزینسکی، استراتژیست ارشد بازار در SIA Wealth Management می‌گوید: «من در هفته آینده نسبت به طلا صعودی هستم. طلا از نظر تکنیکال در محدوده اشباع فروش قرار گرفته است و به نظر می‌رسد در نزدیکی سطح 1820 دلار در حال تثبیت است. به نظر می‌رسد دلار آمریکا و بازده اوراق قرضه پس از رالی بزرگ در روز جمعه و تست سطح 5 درصدی آماده توقف است.»

سیزینسکی فکر می‌کند مومنتوم نزولی طلا در حال محو شدن است. او گفت: «حداقل در کوتاه‌مدت برای چند روز، بنظر می‌رسد طلا خود را برای یک جهش جزئی آماده می‌کند. بدون شک حرکت قیمت (پرایس اکشن) در روز جمعه دلگرم کننده بود. ما شاهد واکنش قیمت به حمایت 1810 دلار برای دو روز متوالی بودیم، این حمایت نزدیک کف قیمتی بسیار مهم در ماه مارس است. فعلاً این حمایت شکسته نشده است و باید ببینیم که آیا هفته آینده هم می‌تواند جلوی ریزش قیمت را بگیرد یا نه، اما تا اینجای کار که خوب عمل کرده است.»

سیزینسکی همچنین منتظر گزارش CPI در هفته آینده خواهد بود. او گفت: «قیمت نفت خام احتمالاً تاثیر زیادی بر روی CPI اصلی خواهد داشت، اما اگر CPI هسته به کاهش خود ادامه دهد، امیدوارکننده خواهد بود و می‌تواند به نفع طلا باشد. در روز جمعه، می‌توانستیم شاهد یک رالی بزرگ در بازار طلا باشیم اما این اتفاق رخ نداد، احتمالاً دلایلی که ذکر کردم رفته رفته تاثیر خود را بر روی قیمت طلا نشان خواهند داد. رقم شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در هفته آینده نیز باید بسیار غافلگیرکننده باشد که بتواند این روند را تغییر دهد.»

آدریان دی، رئیس موسسه مدیریت دارایی آدریان دی، ادامه کاهش قیمت طلا در هفته آینده را پیش‌بینی می‌کند. او هشدار داد که بازارها ممکن است گزارش NFP را اشتباه تفسیر کرده باشند.»

دی گفت: «ریسک کوتاه‌مدت همچنان نزولی است. سیاست‌های انقباضی همچنان طلا را تحت فشار قرار می‌دهند، از نظر تکنیکال هم، طلا میانگین‌های متحرک 50 و 100 و 200 روزه را به سمت پایین شکسته است، طلا می‌تواند تا حمایت مهم بعدی در نزدیکی 1750 دلار سقوط کند. سرمایه‌گذاران همچنان تفسیر اشتباهی از داده‌های اشتغال قوی به عنوان نشانه‌ای از عدم توانایی فدرال رزرو برای کاهش تورم تا هدف 2 درصدی می‌کنند، که تأثیر منفی بر روی طلا خواهد داشت، اما نرخ بیکاری همیشه درست قبل از وقوع رکود به بالاترین سطح خود می‌رسد.»

مارک لیبوویت، ناشر VR Metals/Resource Letter، پیش‌بینی مومنتوم صعودی در بازار طلا و افزایش از کف قیمتی اخیر را می‌کند. او گفت: «نسبت به طلا صعودی هستم و برای یک جهش قیمتی آماده.»

جیم ویکوف، تحلیلگر ارشد کیتکو، همچنان ریسک نزولی را برای این فلز گرانبها پیش‌بینی می‌کند. او گفت: «از نظر تکنیکال، طلا نزولی بوده، و بازار در دست فروشندگان است.»

منبع: kitco

 

برای پیگیری دقیق وضعیت سنتیمنت بازارهای مالی، اخبار روز و فوری فارکس به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟