سرمایه‌گذاران خرد همچنان نسبت به طلا صعودی هستند، اما تحلیلگران وال استریت انتظار دارند روند نزولی طلا ادامه یابد

زمان مطالعه: 7 دقیقه

سنتیمنت برابر در میان تحلیلگران وال استریت

از اوایل اکتبر به دلیل ریسک‌های ژئوپلیتیکی پیرامون جنگ اسرائیل و حماس قیمت طلا رشد زیادی را تجربه کرد، اما در هفته‌ای که گذشت روند طلا به طور پیوسته نزولی بود. این فلز گرانبها جایگاه خود را در بالای سطح 1930 دلار حفظ کرده است، اما از جمعه گذشته که جنگ به مناطق دیگر گسترش پیدا نکرده و با وجود حمله زمینی اسرائیل درگیری‌ها به غزه محدود شده است، طلا نتوانسته است خود را به مقاومت روانی 2000 دلار نزدیک کند.

آخرین نظرسنجی هفتگی طلای کیتکو نیوز نشان می‌دهد که سوگیری سرمایه‌گذاران خرد برای هفته آینده همچنان صعودی است، اما تحلیلگران بازار در ارزیابی خود از چشم‌انداز کوتاه‌مدت طلا، به شدت نسبت به آن نزولی شده‌اند.

جان وایر، مدیر بخش بازرگانی صندوق پوشش ریسک در موسسه والش تریدینگ، گفت که تقاضا برای طلا به عنوان یک دارایی امن در حال کاهش است.

او گفت: «قطعاً تقاضا برای طلا به عنوان یک دارایی امن به دلیل جنگ غزه و اسرائیل افزایش یافته بود، اما به نظر می‌رسد اوضاع در آنجا در حال تثبیت است. وضعیت لزوماً خوب نیست، اما کمی پایدار شده و تشدید نیافته است. بنابراین بخشی از رشد زیاد قیمت طلا پس از آغاز جنگ از دست رفته است.»

دوره مستر کلاس طلا

  • نقش بانک‌های مرکزی در بازار طلا
  • ترید طلا بر اساس شاخص‌های اقتصادی
  • تحلیل بین بازاری
  • استفاده کاربردی از سنتیمنت در معامله‌گری طلا
دوره طلا

وایر گفت اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در روز پنجشنبه مبنی بر آمادگی بانک مرکزی برای افزایش نرخ بهره نیز بی‌تأثیر نبوده است. او گفت: «نظرات رئیس فدرال رزرو قطعاً به این موضوع که ممکن است به افزایش نرخ بهره ادامه دهند کمک کرد. سخنان او برخلاف نتیجه برخی از داده‌های اخیری است که منتشر شده‌اند. من فکر می‌کنم اگر نرخ تورم اصلی نیز طبق پیش‌بینی‌ها باشد، هفته آینده طلا یک روند نزولی آرام را تجربه خواهد کرد.»

وایر گفت که او اعتقاد ندارد فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش خواهد دهد، بنظر وایر، هدف پاول مدیریت انتظارات و آماده نگه داشتن مردم بود. او گفت: «برداشت من از سخنان آقای پاول این بود که او می‌خواست مطمئن شود مردم احتمال افزایش نرخ بهره را فراموش نکرده‌اند. اما کاملاً مشخص است که داده‌های جدیدتر نشان می‌دهند فدرال رزرو می‌تواند از سوگیری فعلی یا بلندمدت خود در افزایش مداوم نرخ بهره عقب‌نشینی کند. فکر می‌کنم کار آقای پاول بیشتر یک یادآوری بود که می‌گفت فدرال رزرو هنوز می‌تواند نرخ بهره را افزایش دهد.»

وی افزود: «احتمالاً هیچ یک از داده‌های اقتصادی در هفته آینده محرکی برای قیمت طلا نخواهند بود. من فکر می‌کنم که یا باید نتیجه نرخ تورم اصلی غافلگیرکننده باشد، یا خبر جدیدی از وضعیت اسرائیل و غزه منتشر شود، که بتوانند محرکی برای طلا باشند.»

جیمز استنلی، استراتژیست ارشد بازار در Forex.com نیز انتظار دارد روند قیمت طلا در کوتاه‌مدت نزولی باشد. او گفت: «بریک اوت هفته قبل نشانه‌هایی از درجا زدن را نشان می‌داد، سپس در هفته‌ای که گذشت فروشندگان حضور پررنگی داشتند، که نشان‌دهنده تغییر در روند است و می‌تواند قیمت طلا را بار دیگر تا تست سطح 1900 دلار و شاید هم سطوح پایین‌تر حرکت دهد. من فکر می‌کنم بالاخره آن روز که طلا سطح 2000 دلار را پشت سر می‌گذارد فرا خواهد رسید، اما فکر نمی‌کنم تا زمانی که شواهد بیشتری مبنی بر نزدیک‌تر شدن به چرخش فدرال رزرو نداشته باشیم، این اتفاق بیفتد.»

این هفته، 12 تحلیلگر وال استریت در نظرسنجی هفتگی طلای کیتکو نیوز شرکت کردند. با یک تغییر فاحش نسبت به سنتیمنت صعودی هفته قبل، تنها 3 تحلیلگر معادل 25 درصد انتظار دارند که قیمت طلا در هفته آینده افزایش یابد، این در حالی است که 8 تحلیلگر معادل 67 درصد کاهش قیمت را پیش‌بینی می‌کنند، و یک تحلیلگر معادل 8 درصد نسبت به طلا برای هفته آینده سوگیری خنثی دارد.

در همین حال، 319 نفر در نظرسنجی آنلاین شرکت کردند. اگرچه خوش‌بینی شرکت کنندگان نسبت به نظرسنجی هفته قبل کاهش یافته است، اما همچنان سنتیمنت صعودی بالاتر از نزولی است. 183 نفر معادل 57 درصد به دنبال افزایش قیمت طلا در هفته آینده هستند. 88 نفر معادل 28 درصد دیگر انتظار دارند قیمت طلا کاهش یابد، و نهایتاً 48 نفر معادل 15 درصد نسبت به چشم‌انداز کوتاه‌مدت این فلز گرانبها سوگیری خنثی دارند.

kitco

تقویم اقتصادی در هفته‌ای که گذشت رویداد مهمی را در بر نداشت، اما هفته آینده شرایط فرق می‌کند، انتشار گزارش CPI ایالات متحده در روز سه‌شنبه و پس از آن PPI ایالات متحده، آمار خرده‌فروشی، و شاخص تولیدی فدرال رزرو نیویورک در روز چهارشنبه داده‌های مهمی هستند که فعالان بازار منتظر انتشار آنها خواهند بود.

دارین نیوسام، تحلیلگر ارشد بازار در Barchart.com، گفت از دیدگاه تکنیکال، طلا شاید در شرایط اشباع فروش قرار گرفته باشد، اما شواهد کافی برای آن وجود ندارد.

کانال اخبار فوری فارکس و بازارهای جهانی

او گفت: «روند‌ کوتاه‌مدت طلا به طور ناگهانی در نمودار روزانه تغییر کرد و نزولی شد. از دیدگاه تکنیکال، فکر می‌کنم به مرور زمان این روند ضعیف شده و به زودی به سطوح بالا باز خواهیم گشت. با این وجود آیا من سیگنال خریدی دارم؟ خیر، فعلاً دلیلی برای خرید ندارم. اما شاهد بودیم که طلا در بازار آتی پایین آمد و هدف نزولی خود را در نزدیکی سطح 1945 دلار تست کرد و یک کف قیمتی ساخت و در نمودار روزانه در حالت اشباع فروش قرار گرفته است.»

نیوسام افزود: «همچنین به نظر من از نظر تکنیکال طلا یک حرکت نزولی 3 موجی از امواج الیوت را تکمیل کرده است. بنابراین آیا براساس این دلایل تکنیکال، می‌توان با اطمینان زیاد بگوییم قیمت طلا در هفته آینده بالاتر می‌رود؟ خیر، زیرا هنوز شاهد بازگشت خریداران به بازار نیستیم. اما اگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری قصد ورود به بازار را داشته باشند، در سطوح فعلی می‌توانند وارد معامله خرید شوند چراکه بازار در حالت اشباع فروش قرار گرفته است.»

نیوسام گفت که بازار نسبت به چند هفته پیش تغییر خاصی نکرده است. او گفت: «هنوز در جهان عدم قطعیت زیادی وجود دارد، هنوز با بحران‌های کلان و بنیادی زیادی روبرو هستیم که هیچ تغییری نکرده‌اند. تنها چیزی که تغییر کرد، گیر کردن طلا در یک موج فروش کوتاه‌مدت است. بنابراین اگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بدون هیچ دلیل بنیادی خاصی به دنبال ورود باشند، می‌توانند با ریسک محدود شروع به خرید مجدد کنند. می‌توانید حد ضرر خود را زیر کف کندل هفتگی قبلی قرار دهید، و صبر کنید تا قیمت حرکت خود را انجام دهید، بدون شک هیچ معامله‌ای بدون ریسک نیست اما ریسک باید محدود باشد.»

اوله هانسن، رئیس استراتژی کالا در بانک ساکسو نیز معتقد است که قیمت طلا ممکن است در هفته آینده افزایش یابد. او گفت: «قیمت طلا حدود 60 دلار کاهش یافت، اما هیچ یک از سطوح حمایتی کلیدی، که اولین آنها سطح 1933 دلار است را به چالش نکشید. ما معتقدیم که این اصلاح قیمتی تقریباً به پایان رسیده است. همانطور که قبلاً اشاره شد، تغییر موضع هاوکیش آقای پاول، با توجه به نیاز به حفظ شرایط مالی نسبتاً انقباضی در حال حاضر، تعجب‌آور نبود و به همین دلیل بود که معامله‌گران طلا به نظرات او توجهی نکردند. ما همچنان معتقدیم که کار فدرال ‌رزرو با افزایش نرخ بهره تمام شده است و کاهش نرخ بهره از اواسط سال آینده، آغاز خواهد شد. همراه با تقاضای بی‌سابقه از طرف بانک‌های مرکزی، از طلا حمایت خواهد شد و در سال آینده همچنان انتظار داریم که طلا خود را به سقف‌های قیمتی جدیدی می‌رساند.»

هانسن گفت که طلا فعلاً روی حمایت 1933 دلاری قرار گرفته است که برابر است با میانگین متحرک 200 روزه و سطح 38.2 درصد فیبوناچی در رالی اخیر طلا. او گفت: «با توجه به طول رالی اخیر طلا، حرکت اصلاحی فعلی می‌تواند به زیر سطح 1900 دلار هم برسد و با این وجود در روند صعودی خللی ایجاد نکند، اما اگر سطح 2000 دلار شکسته شود، معامله‌گران اطمینان کافی پیدا می‌کنند و می‌توانند قیمت را به سطح 2050 دلار برسانند.»

chart

کالین سیزینسکی، استراتژیست ارشد بازار در SIA Wealth Management می‌گوید: «من در هفته آینده نسبت به طلا نزولی هستم. من فکر می‌کنم که اظهارات هاوکیش رئیس فدرال رزرو آقای پاول ممکن است زمینه را برای نتیجه بالاتر از انتظارات گزارش‌های CPI و PPI ایالات متحده در هفته آینده آماده کند. اگر تورم آهسته‌تر از انتظارات کاهش یابد یا حتی در حال افزایش باشد، می‌تواند فشار صعودی را بر روی بازده اوراق قرضه خزانه‌داری و دلار آمریکا وارد کند، در نتیجه طلا تحت فشار قرار خواهد گرفت.»

سیزینسکی همچنین به افزایش اخیر قیمت بیت‌کوین بخاطر انتظارات از ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) جدید در بازار اسپات اشاره کرد. به نظر می‌رسد که علاقه مجدد به رمزارزها در حال حاضر تقاضای معاملات ارزهای جایگزین را از طلا دور می‌کند.»

آدریان دی، رئیس موسسه مدیریت دارایی آدریان دی، گفت که او معتقد است رالی طلا که محرک آن درگیری در خاورمیانه بود، به آخر خط رسیده است و قیمت طلا به کاهش خود ادامه خواهد داد. او گفت: «رالی‌های ژئوپلیتیکی طلا به ندرت دوام زیادی دارند، و اگرچه عوامل دیگری وجود داشتند که باعث افزایش قیمت طلا شده‌اند، اما اکنون شاهد تغییر روند صعودی هستیم که بخشی از آن بخاطر جنگ اسرائیل علیه حماس آغاز شده بود. اولین سطح حمایتی در 1900 قرار دارد، که برابر است با سطح 50 درصد فیبوناچی، بنابراین کاهش قیمت ممکن است به اندازه کافی عمیق نباشد. آشفتگی در بازار اوراق قرضه ایالات متحده (هفته قبل حراجی اوراق قرضه 30 ساله بسیار بد بود)، و از طرفی نزدیکتر شدن به رکود اقتصادی، همگی از قیمت طلا حمایت خواهند کرد.»

مارک چندلر، مدیر عامل بنوکبرن گلوبال فارکس، در هفته آینده نسبت به طلا خنثی متمایل به نزولی است. او گفت: «ایده‌هایی مبنی بر اینکه کاهش CPI آمریکا (اولین کاهش نرخ تورم اصلی سال به سال در 4 ماه گذشته) و آمار خرده‌فروشی و تولیدات صنعتی ضعیف‌تر بر روی دلار و نرخ بهره سنگینی می‌کنند، باعث می‌شوند من همچنان به دنبال حرکت صعودی در طلا باشم، با این وجود طلا پس از حمله حماس به اسرائیل یک رالی صعودی 200 دلاری را تجربه کرد و این موضوع یک دیدگاه جدید بوجود آورده است. سطح 38.2 درصد فیبوناچی رالی صعودی طلا در نزدیکی سطح 1933 قرار گرفته است و میانگین متحرک 200 روزه هم در نزدیکی سطح 1934.8 در بازار اسپات قرار دارد.»

چندلر اضافه کرد که با توجه کف‌های قیمتی جدیدی که از 18 اکتبر ساخته شده‌اند، مومنتوم طلا همچنان در مسیر نزولی قرار دارد. او گفت: «من علاقه بیشتری به خرید طلا در زیر سطح 1940 دلار دارم.»

جیم ویکوف، تحلیلگر ارشد کیتکو نیز پیش‌بینی می‌کند که چشم‌انداز تکنیکال طلا در هفته آینده نزولی باشد. او گفت: «با توجه به اینکه روند تکنیکال طلا نزولی شده است قیمت در هفته آینده کاهش خواهد یافت.»

منبع: kitco

 

برای پیگیری دقیق وضعیت سنتیمنت بازارهای مالی، اخبار روز و فوری فارکس به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

1 دیدگاه در “سرمایه‌گذاران خرد همچنان نسبت به طلا صعودی هستند، اما تحلیلگران وال استریت انتظار دارند روند نزولی طلا ادامه یابد
  1. sajad.z گفت:

    عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟