تحلیلگران بازار و سرمایه‌گذاران خرد نسبت به چشم‌انداز طلا دو دل شده‌اند

زمان مطالعه: 6 دقیقه

weekly gold

در هفته‌ای که گذشت طلا کار خود را در سطوح بالای قیمتی آغاز کرد و در نزدیکی محدوده 2050 دلار معامله می‌شد که دو دلیل اصلی داشت، یکی افزایش تقاضا برای طلا به عنوان یک دارایی امن در بحبوحه درگیری‌ها در خاورمیانه بود و دیگری سنتیمنت لجوج بازار مبنی بر اینکه کاهش نرخ بهره زودتر آغاز خواهد شد.

اما با نزدیک شدن به انتهای هفته، یک سری نظرات هاوکیش توسط اعضای بانک مرکزی و فقدان هرگونه افزایش قیمت انرژی از سوی رویدادهای ژئوپلیتیک، اشتهای سرمایه‌گذاران را برای این فلز گرانبها کم کرد.

آخرین نظرسنجی هفتگی طلای کیتکو نیوز نشان می‌دهد که تحلیلگران موسسات مالی و معامله‌گران خرد در هفته آینده نسبت به قیمت طلا تقریباً هم نظر هستند. این هفته تعداد زیادی از هر دسته افزایش قیمت را برای طلا پیش‌بینی می‌کنند، اما اکثریت شرکت کنندگان انتظار رکود یا کاهش قیمت را دارند.

کالین سیزینسکی، استراتژیست ارشد بازار در SIA Wealth Management می‌گوید: «من در هفته آینده نسبت به طلا نزولی هستم. با افزایش بازده اوراق قرضه خزانه‌داری و تقویت دلار، طلا همچنان تحت فشار قرار دارد.»

مارک لیبوویت، ناشر VR Metals/Resource Letter، گفت که با توجه به شرایط فعلی نمی‌تواند هفته آینده در برابر طلا شرط‌بندی کند. او گفت: «با توجه میانگین هدف صعودی 2700 دلار برای طلا، من به این فلز گرانبها اعتماد خواهم کرد، به خصوص که تحلیل کلی من از بازار منفی است و مطبوعات و رسانه‌ها جنگ جهانی سوم را که آشکارا در راه است، نادیده گرفته‌اند.»

دوره مستر کلاس طلا

  • نقش بانک‌های مرکزی در بازار طلا
  • ترید طلا بر اساس شاخص‌های اقتصادی
  • تحلیل بین بازاری
  • استفاده کاربردی از سنتیمنت در معامله‌گری طلا
دوره طلا

مارک چندلر، مدیر عامل موسسه بنوکبرن گلوبال فارکس، گفت که رشد قیمت در پی درگیری‌ها نتوانست ادامه پیدا کند، و حالا نرخ بهره و اخبار اقتصادی مسیر قیمت را در هفته آینده تعیین خواهند کرد.

چندلر گفت: «طلا هفته‌ای که گذشت را در نزدیکی محدوده میانی هفته قبل به پایان رساند. سقف هفته در روز دوشنبه در نزدیکی 2058.60 دلار و کف هفته در اواسط هفته کمی زیر 2002 دلار ثبت شد. به نظر می‌رسید رویدادهای ژئوپلیتیک و گسترش درگیری در خاورمیانه (از جمله پاکستان در مقابل ایران) تأثیری کمتر از آنچه که تصور می‌کردم دارند.»

وی خاطر نشان کرد: بازده اوراق قرضه 2 ساله و 10 ساله خزانه‌داری در این هفته حدود 0.20 درصد افزایش یافتند. وی گفت: «دلار در نیمه اول هفته و همزمان با معاملات سنگین طلا افزایش یافت. اما زمانی که روند بازار شروع به درجا زدن کرد، طلا شروع به تثبیت کرد. فکر نمی‌کنم که تعدیل نرخ بهره آمریکا کامل شده باشد، اما در هفته آینده، تمرکز بر روی اولین نگاه به تولید ناخالص داخلی سه‌ ماهه چهارم ایالات متحده و نشست بانک‌های مرکزی ژاپن، اروپا و کانادا است.»

شان لوسک، یکی از مدیران پوشش ریسک تجاری در موسسه والش تریدینگ، گفت که طلا در حال از دست دادن حمایت خود در سطوح فعلی است و اعتقاد دارد که شکسته شدن سطح 2000 دلار و رفتن قیمت به زیر آن به راحتی می‌تواند رخ دهد».

او انتظار دارد اقتصاد ایالات متحده با ورود به سال 2024 با بادهای مخالف بیشتری مواجه شود، اما در حال حاضر چیزی برای توقف بازار سهام وجود ندارد.

لوسک گفت: «براساس داده‌های اقتصادی که تاکنون منتشر شده‌اند، هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. هیچ خبر مهم جدیدی وارد بازار نشده است، نگرانی‌هایی هم وجود دارد از اینکه درگیری‌ها گسترش پیدا کند اما فعلاً شاهد چنین چیزی نیستیم. بازار بسیاری از نگرانی‌ها بخاطر مسائل ژئوپلیتیک را نادیده گرفته است. خیلی‌ها فکر می‌کردند که این مسائل ژئوپلیتیک نقش پررنگ‌تری در بازار داشته باشند و بر قیمت‌ها تأثیر زیادی بگذارند اما واقعاً اینطور نبوده است.»

لوسک گفت: «محرک‌های اخیر رالی طلا در حال محو شدن هستند و درخواست فصلی طلا به زودی روند خود را طی خواهد کرد. معمولاً در این زمان، یعنی از اواسط ماه دسامبر تا روز ولنتاین، شاهد تقاضای فیزیکی زیادی برای خرید طلا توسط جواهرسازان جهان و سایر افراد هستیم. از نظر فیزیکی، شاهد یکی از بهترین دوره‌ها بوده‌ایم که واکنش‌های خوب و نتایج خوبی را داشته است. یک رالی در اواسط ماه فوریه، و سپس بازگشت قیمت به سطوح قبلی.»

او گفت: «امسال کمی متفاوت است. هیچ کس دیگر صحبتی از آنچه در اروپای شرقی می‌گذرد نمی‌کند. ظاهراً جنگ بین اسرائیل و غزه فعلاً مهار شده است. می‌بینیم که نیروهای نیابتی ایران با بستن دریای سرخ ویرانی زیادی به بار آورده‌اند. اما آیا این مسائل واقعاً اهمیتی دارند؟»

«اگر خریدار طلا بودم، در آن صورت کمی نگران می‌شدم.»

این هفته، 14 تحلیلگر وال استریت در نظرسنجی هفتگی طلای کیتکو نیوز شرکت کردند و نشان دادند که سنتیمنت صعودی هفته گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. 6 تحلیلگر معادل 42 درصد انتظار دارند در هفته آینده قیمت طلا افزایش یابد، در حالی که 4 تحلیلگر معادل 29 درصد کاهش قیمت را پیش‌بینی می‌کنند و 4 تحلیلگر دیگر معادل 29 درصد نسبت به طلا برای هفته آینده خنثی هستند.

در طرف مقابل 150 نفر در نظرسنجی آنلاین هفتگی طلای کیتکو نیوز شرکت کردند که تقریباً می‌توان گفت نتیجه این نظرسنجی همانند نظرسنجی تحلیلگران وال استریت است. 66 نفر معادل 44 درصد به دنبال افزایش قیمت طلا در هفته آینده هستند. 44 نفر معادل 29 درصد دیگر انتظار کاهش قیمت را دارند و نهایتاً 40 نفر معادل 27 درصد نسبت به چشم‌انداز کوتاه‌مدت این فلز گرانبها موضع خنثی اتخاذ کرده‌اند.

کانال اخبار فوری فارکس و بازارهای جهانی

Kitco

در حال حاضر سرمایه‌گذاران درگیری در خاورمیانه را، که همچنان بدون جوشش ادامه دارد، زیر نظر دارند، اما بار دیگر تصمیم بانک‌های مرکزی در مورد نرخ بهره و سیاست پولی کانون توجهات را به خود اختصاص خواهد داد. هفته آینده سه بانک مرکزی اصلی تشکیل جلسه خواهند داد.

انتظار می‌رود در روز دوشنبه بانک مرکزی ژاپن موضع داویش و نرخ بهره منفی خود را حفظ کند. سپس در روز چهارشنبه بانک مرکزی کانادا در مورد نرخ بهره تصمیم‌گیری خواهد کرد که مشخص نیست نتیجه چه خواهد بود. در روز پنجشنبه نیز بانک مرکزی اروپا تصمیم خود در مورد نرخ بهره را اعلام خواهد کرد که می‌تواند بیشترین ریسک را برای دلار آمریکا و طلا در هفته آینده ایجاد کند.

همچنین در روز چهارشنبه برآورد اولیه شاخص مدیران خرید ایالات متحده منتشر خواهد شد، در روز پنجشنبه تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه چهارم، تغییرات ماهانه سفارش کالاهای بادوام و فروش خانه‌های جدید منتشر خواهد شد، و نهایتاً در روز جمعه تغییرات ماهانه شاخص هزینه‌های مصرف شخصی هسته، تغییرات ماهانه درآمد شخصی و تغییرات ماهانه هزینه‌کرد شخصی منتشر خواهند شد.

دارین نیوسام، تحلیلگر ارشد بازار در Barchart.com گفت: «هفته جالبی در پیش رو خواهیم داشت، زیرا تنها از نقطه نظر تکنیکال، سیگنال‌های مختلطی را در حال حاضر دریافت می‌کنیم. روند در نمودار هفتگی همچنان نزولی است. این به چه معناست؟ به این معنی که بخشی از سرمایه از بازار طلا به عنوان یک دارایی امن خارج خواهد شد.»

او در صحبت‌هایش به این نکته اشاره کرد که S&P500 در حال ثبت یک سقف تاریخی است که در روز جمعه این اتفاق افتاد. او همچنین گفت که این موضوع باعث خروج سرمایه از فلزات گرانبها خواهد شد.

او گفت: «من فکر می‌کنم که ما همچنان شاهد جریان خروج پول از کامودیتی‌ها خواهیم بود و این شامل طلا نیز می‌شود. شاید فعلاً طلا یکی از آخرین دارایی‌هایی باشد که در آن شاهد خروج پول هستیم زیرا عدم اطمینان زیادی در جهان وجود دارد. اما همانطور که گفته شد، نمودار هفتگی طلا همچنان نزولی به نظر می‌رسد. اگر طلا نتواند یک روند صعودی کوتاه‌مدت از کف هفته قبل در نزدیکی 2000 دلار ایجاد کند، هفته آینده ریزش خواهد کرد.»

در نهایت ما به دنبال این هستیم که طلا این موج سوم از یک روند نزولی سه موجی را تا زیر کف قبلی یعنی 1987.90 دلار ادامه دهد و به هدف بعدی در بازار آتی ماه فوریه یعنی 1960.80 دلار برسد.

نیوسام گفت که قبل از رسیدن به پایان ماه ژانویه، او انتظار دارد که بازار آتی ماه آوریل نیز کف‌های قیمتی جدیدی را ایجاد کند. از نقطه نظر صرفاً تکنیکال، اگر کف قبلی یعنی 2007.40 دلار را بشکنیم، حمایت 1980 دلار هدف بعدی بازار آتی ماه آوریل خواهد بود.»

نیوسام گفت که اگرچه 2000 دلار یک عدد گرد خوب است، اما او فکر نمی‌کند که الگوریتم‌ها واقعاً به آن توجهی می‌کنند. او گفت: «آنها اندیکاتورهای میانگین‌های متحرک، حجم، نوسانات و این گونه چیزها را زیر نظر دارند. در نهایت، آن‌ها فرصت‌های سرمایه‌گذاری دیگری را بررسی خواهند کرد. احساس می‌کنم در آنجا فرصت بیشتری وجود دارد.»

او گفت: «ما در حال صعود به قلمرو جدیدی در سطوح بالا هستیم، و شاید روند صعودی طلا در حال حاضر از نفس افتاده باشد. پول دائماً در حال سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف است.»

آدریان دی، رئیس موسسه مدیریت دارایی آدریان دی، بر این باور است که طلا می‌تواند از تثبیت قیمت در هفته قبل برای رشد و افزایش قیمت در هفته آینده استفاده کند. او گفت: «ما هفته قبل شاهد اصلاح قیمت بودیم، اکنون طلا می‌تواند دوباره به سمت بالا حرکت کند.»

جیمز استنلی، استراتژیست ارشد بازار در Forex.com، برای هفته آینده از نزولی به صعودی تغییر موضع داده است.. او توضیح داد: «هفته گذشته به دلیل اینکه ساختار نزولی اولیه ایجاد شده بود من فروشنده بودم. اما فروشندگان نتوانستند به زیر سطح 2000 دلار در بازار اسپات بروند و یک الگوی کنج نزولی شکل گرفته است. این موارد صعودی هستند و در کنار عدم رسیدن قیمت به زیر سطح 2000 دلار، من فکر می‌کنم که هفته آینده شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.»

استنلی گفت سوال اصلی این است که «فروشندگان در چه سطحی از خود مقاومت نشان خواهند داد؟ بنظرم سطوح 2059، 2075 و 2082 دلار مقاومت‌های مهمی هستند.»

جیم وایکاف، تحلیلگر ارشد کیتکو همچنان انتظار دارد قیمت طلا در هفته آینده بالاتر برود. او گفت: «خریداران در انتهای هفته قبل توانستند مومنتوم صعودی ایجاد کنند پس بنظرم قیمت هفته آینده افزایش خواهد یافت، و در نتیجه در اوایل هفته آینده نیز این افزایش قیمت ادامه خواهد داشت.»

منبع: kitco

 

برای پیگیری دقیق وضعیت سنتیمنت بازارهای مالی، اخبار روز و فوری فارکس به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

1 دیدگاه در “تحلیلگران بازار و سرمایه‌گذاران خرد نسبت به چشم‌انداز طلا دو دل شده‌اند
  1. حسین گفت:

    ۱۸۳۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟