بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

واکنش بازار به CPI آمریکا چطور خواهد بود؟

واکنش بازار به CPI آمریکا چطور خواهد بود؟

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 23 اسفند

  • واکنش بازار به CPI آمریکا چطور خواهد بود؟

روز دوشنبه باز هم یک روز بد دیگر برای سهام بانک‌ها در سراسر جهان بود چرا که فشار فروش همچنان پس از سقوط SVB ادامه داشتند.

جریان سرمایه به سمت دارایی‌های امن حرکت کرد.

بازده اوراق در سراسر جهان کاهش سنگینی داشتند. بازده اوراق 2 ساله خزانه داری آمریکا پایین‌تر از 4% قرار گرفت، در حالی که هفته گذشته پس از اینکه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، به افزایش بالقوه سریعتر نرخ بهره در ایالات متحده برای کاهش تورم اشاره کرد، بالاتر از محدوده 5% قرار گرفته بود. انتظارات برای افزایش نرخ بهره در حال حاضر بسیار کاهش یافتند.

برعکس، در حال حاضر فقدان اجماع گسترده‌ای در بازار در مورد آنچه که فدرال رزرو باید انجام دهد و آنچه فدرال رزرو انجام خواهد داد وجود دارد. برخی فکر می‌کنند که اگر داده‌های تورم امروز به اندازه کافی کاهش نیابد، فدرال رزرو باید نرخ بهره را 0.50% افزایش دهد. برخی دیگر فکر می‌کنند که فدرال رزرو باید به سادگی 0.25% در این ماه افزایش دهد و سیگنال توقفی را از جلسه بعدی صادر کند- که ملایم‌ترین راه حل برای بازار خواهد بود. تعداد فزاینده‌ای از سرمایه گذاران و تحلیلگران بانکی از جمله گلدمن ساکس معتقدند که فدرال رزرو از افزایش نرخ بهره در ماه مارس صرف نظر خواهد کرد. برخی دیگر ایده “عدم افزایش نرخ” را بیشتر گسترش می‌دهند و عقیده دارند که ما در نهایت به زودی در این ماه به توقف افزایش نرخ بهره در ایالات متحده خواهیم رسید – به این معنی که افزایش نرخ بهره برای این چرخه در ایالات متحده به پایان خواهد رسید. برخی نظرات افراطی مانند موسسه Nomura وجود دارد که فکر می‌کند فدرال رزرو می‌تواند در نشست هفته آینده نرخ بهره را 0.25% کاهش دهد تا بحران در بخش بانکی را مهار کند.

در تئوری، باید بدترین دوران را پشت سر گذاشته باشیم، چرا که دولت ایالات متحده سپرده تمام سپرده گذاران بانک‌هایی را که هفته گذشته سقوط کردند، تضمین کرده است. اما این بحران مطمئناً فدرال رزرو را وادار خواهد کرد که جلسه بعدی تمام جوانت را در نظر بگیرد.

بازار آتی نرخ بهره فد در حال حاضر بیشتر از 70% احتمال می‌دهد که نرخ بهره در جلسه آینده 0.25% افزایش می‌یابد و کمتر از 30% احتمال وجود دارد که نرخ بهره تغییر نکند.

تغییرات بسیار بسیار بزرگی را نسبت به هفته گذشته شاهد هستیم.

واکنش بازار به CPI ایالات متحده چگونه خواهد بود؟

داده‌های CPI ایالات متحده که امروز منتشر می‌شود می‌تواند انتظارات فدرال رزرو را در مورد آنچه در هفته آینده اتفاق می‌افتد، تغییر دهد.

انتظار می‌رود هر دو شاخص قیمت مصرف کننده اصلی و هسته برای ماه فوریه کاهش یافته باشند اما با توجه به اینکه ناامیدی ماه گذشته ممکن است در این ماه نیز تکرار شود، سرمایه گذاران محتاط هستند چرا که اثر پایه – جایی که ما شروع به مقایسه ماه‌های جنگ می‌کردیم در ماه مارس در بازی وجود نخواهد داشت – چرا که روسیه در پایان فوریه سال گذشته به اوکراین حمله کرد.

به علاوه، شاخص خودروهای فرسوده مانهایم که به عنوان شاخصی از تورم ایالات متحده عمل می‌کند (اگرچه بسیار کمتر از دوران همه‌گیری ویروس کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرد) در ماه فوریه به طور قابل توجهی بالاتر رفته است.

بنابراین، ممکن است فوریه یک ماه دیگر از CPI چالش برانگیز برای ایالات متحده باشد.

اما منطق این بار می‌تواند متفاوت از قبل از هفته گذشته باشد. انتشار CPI مطابق انتظارات یا پایین‌تر از انتظارات می‌تواند  انتظارات برای «عدم افزایش نرخ بهره» از سوی فدرال رزرو در این ماه را تقویت کند. در حالی که یک رقم قوی‌تر از حد انتظار CPI ممکن است انتظار افزایش نرخ از سوی فدرال رزرو را تقویت نکند، چرا که بسیاری از سرمایه‌گذاران از فدرال رزرو می‌خواهند که افزایش نرخ‌های بهره را متوقف کند و در مورد تأثیرات بر تورم که ممکن است با تاخیر ایجاد شود صبور باشد.

نوسانات افزایش یافته، اما ما به سطح وحشت نزدیک نیستیم

آشفتگی در بازار از طریق افزایش شاخص نوسانات نیز منعکس شد. شاخص VIX روز گذشته به محدوده 30 رسید که بالاترین سطح از ماه اکتبر بود. اما توجه داشته باشید که ما به هیچ وجه به سطوحی که در طول بحران 2007/2008، بحران بدهی اروپا، یا فشار فروش ناشی از همه گیری ویروس کرونا مشاهده کردیم، نزدیک نیستیم.

شاخص S&P 500 روز دوشنبه با گپ نزولی کار خود را آغاز کرد، سپس افزایش یافت اما در نهایت کار خود را با افت اندکی به پایان رساند. شاخص نزدک 100 نیز که با گپ نزولی کار خود را آغاز کرد جلسه را با رشد 0.79 درصدی به پایان رساند چرا که سهام شرکت‌های فناوری به دلیل کاهش انتظارات از افزایش نرخ بهره و کاهش بازده اوراق، افزایش یافتند.

برای مثال سهام شرکت اپل 1.33% و سهام شرکت مایکروسافت بیش از 2% افزایش یافتند. در واقع، توقف غافلگیرکننده در سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو می‌تواند سهام‌ شرکت‌های فناوری را که به نرخ بهره حساس هستند و انتظارات نرخ بهره بالاتر در سال گذشته آن‌ها را تحت تاثیر قرار دادند، تقویت کند.

دارایی دیگری که از کاهش شدید ریسک پذیری و کاهش شدید بازده اوراق ایالات متحده سود می‌برد، طلا است. از هفته گذشته قیمت طلا بیش از 100 دلار افزایش یافته است و روز گذشته به 1914 دلار رسید. با این حال احتمال رالی طلا با آرامشی که به بازارها بازگشته، قدرت خود را از دست خواهد داد.

احتمال اصلاحی به زیر میانگین متحرک 50 روزه در محدوده 1875 دلار وجود دارد.

از انتظارات برای افزایش 0.50 درصدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا چه خبر؟

وقتی آمریکا عطسه می‌کند، دنیا سرما می‌خورد به همین دلیل انتظارات کاهش نرخ بهره در ایالات متحده در حال گسترش در سایر نقاط جهان است.

معامله‌گران در حال حاضر، احتمال کمتر از 50% را برای افزایش 0.50 درصدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا در جلسه پنج‌شنبه این هفته می‌دهند.

همچنین انتظارات برای اوج نرخ بهره بانک مرکزی اروپا از حدود 4% در هفته گذشته به زیر 3.5% رسیده است.

اما علیرغم کاهش انتظارات از بانک مرکزی اروپا، جفت ارز EURUSD در محدوده 1.0750 نوسان می‌کرد چرا که دلار آمریکا افت شدیدی را تجربه کرده است.
در دوره‌های افزایش قیمت دلار آمریکا، دلار کاتالیزور اصلی قیمت‌گذاری بازار بود. بنابراین انتظارات از بانک مرکزی اروپا می‌تواند حرکات در بازار فارکس را تعدیل کند، اما به سختی‌ می‌تواند جهت بازار را که توسط دلار دیکته می‌شود، معکوس کند.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟