بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 12 دسامبر

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 12 دسامبر

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 21 آذر

  • سیلی از افزایش‌های نیم درصدی نرخ بهره

شاخص قیمت تولید کننده (PPI) آمریکا در روز جمعه افتی را نشان داد اما این افت به اندازه‌ای نبود که انتظارات بازار را برآورده کند. شاخص PPI در ارزیابی سالانه از 8% ماه پیش و 11% در فصل تابستان به 7.4% در ماه نوامبر کاهش یافته است. با این حال این شاخص نسبت به انتظارات بازار (7.2%) بیشتر منتشر شد.

همانطور که انتظار می‌رفت، شاهد واکنش شدیدی در بازار بودیم. شاخص دلار پس از انتشار این داده افزایش یافت و هفته معاملاتی را قوی به اتمام رساند. شاخص دلار قبل از دو رویداد مهم این هفته یعنی شاخص قیمت مصرف کننده ماه نوامبر در روز سه‌شنبه و جلسه بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه می‌تواند افزایش یابد.

ناامیدی دیگر؟

با توجه به انتظارات، پیش‌بینی می‌شود تورم از 7.7% ماه پیش به 7.3% کاهش یابد. اما از آن جایی که انتظارات در زمینه این شاخص تورمی همانند شاخص PPI بسیار پایین‌ هستند می‌توان انتظار ناامیدی دیگری را داشت و این شاخص بیشتر از انتظارات منتشر شود. در این صورت اعضای هاوکیش بانک مرکزی آمریکا پیش از جلسه روز چهارشنبه تقویت خواهند شد. این مسئله می‌تواند منجر به رشد دلار و افت بازار سهام شود.

خبر خوب در زمینه تورم این است که انتظارات تورمی 1 ساله بر خلاف انتظارات به پایین‌ترین سطوح از سپتامبر سال 2021 رسیدند. این خبر برای بانک مرکزی آمریکا عالی است چرا که انتظارات تورمی می‌توانند تنها با تغییر شیوه تصمیم‌گیری افراد، تورم را پایین بیاورند.

اما در واقعیت، هیچ یک از اینها برای تصمیم سیاستی بانک مرکزی آمریکا در این هفته اهمیتی نخواهد داشت.

نکته مهم قبل از جلسه FOMC

بین آنچه که فدرال رزرو می‌گوید انجام خواهد داد، و آنچه بازار فکر می‌کند و قیمت گذاری‌هایی که فدرال رزرو انجام خواهد داد، شکافی وجود دارد. حتی یک پیغام هاوکیش کوچک می‌تواند بر روحیه بازار قبل از کریسمس تأثیر بگذارد.

در حال حاضر قیمت گذاری بازار با نرخ ترمینال کمتر از 5% بانک مرکزی آمریکا مطابقت دارد در حالی که انتظار می‌رود دات پلات پیش بینی نرخ میانه بالاتر را برای سال 2023 در محدوده 5.125% نشان دهد. این بدین معنی است که فضایی برای اصلاح هاوکیش در قیمت گذاری بازار در دلار و بازار سهام وجود دارد.

در میان مدت انتظار می‌رود اصلاحات هاوکیش، چشم انداز میان مدت دلار را که در حال حاضر نزولی است، تغییر ندهد. پیش‌بینی می‌شود بازار سهام سقوط دیگری داشته باشد، چرا که نگرانی‌ها در زمینه رکود باید اشتهای ریسک پذیری را محدود کند.

شاخص S&P 500 هفته گذشته نتوانست مقاومت مهم سالانه خود را بشکند و 3% افت کرد. در حالی که شاخص نزدک با افت 4 درصدی حوالی میانگین متحرک 100 در تایم فریم روزانه معامله می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود افت این دو شاخص در هفته جاری ادامه داشته باشد.

جلسات دیگر بانک‌های مرکزی

بانک مرکزی اروپا، بانک مرکزی انگلیس، بانک مرکزی سوئیس، بانک نورگس (بانک مرکزی نروژ) این هفته در روز پنج‌شنبه جلسه خواهند داشت و پیش‌بینی می‌شود نرخ‌های بهره را افزایش دهند.

در ناحیه یورو پیش‌بینی می‌شود بانک مرکزی نرخ بهره را 0.50% افزایش دهد. البته با توجه به این که تورم این ناحیه دو رقمی شده، نمی‌توانیم احتمال سومین افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره را در نظر نگیریم.

انتظار می‌رود سیاست‌گذاران اروپایی پیش‌بینی‌های رشد خود را کاهش دهند و پیش‌بینی تورم خود را ارتقا دهند. اگر چنین باشد، افزایش سریع نرخ بهره ممکن است ایده‌آل نباشد و ما شاهد افزایش 0.50 درصدی نرخ بهره با این اشاره به این مسئله که سخت گیری کمی (QT) در اروپا تا ماه مارس سال آینده آغاز می‌شود، خواهیم بود.

به لطف افت دلار جفت ارز EURUSD از پایان ماه سپتامبر، بیش از 11% بهبود یافته است و انتظار می‌رود این بهبودی ادامه داشته باشد. هر چند در کوتاه مدت جهت حرکت این جفت ارز به دلیل تصمیمات احتمالا هاوکیش بانک مرکزی آمریکا می‌تواند نامشخص باشد.

پیش‌بینی می‌شود بانک مرکزی انگلیس (BOE) نیز نرخ بهره را 0.50% افزایش دهد و نرخ بهره به 3.5% که بالاترین میزان از سال 2008 است، برسد. حتی اگر بانک مرکزی انگلیس بخواهد برای مبارزه با تورم دو رقمی خود به افزایش نرخ‌ها ادامه دهد، سقوط آزاد قیمت مسکن در بریتانیا و کاهش سریع رشد اقتصادی به این بانک اجازه این کار را نخواهد داد.

جفت ارز GBPUSD از زمان افت قیمت در ماه سپتامبر به دلیل تصمیمات لیز تراس، تقریبا 20% بهبود یافته و می‌تواند به سمت 1.30 حرکت کند. با این حال این بهبودی به دلیل افت دلار است و به دلیل شکوفایی اقتصادی در انگلیس نیست. این مسئله برای یورو نیز صدق می‌کند. با این حال روند کوتاه مدت برای جفت ارز EURGBP مشخص نیست.

انتظار می‌رود بانک مرکزی سوئیس نیز نرخ بهره را 0.50% افزایش دهد و نرخ بهره به 1% برسد. تورم در سوئیس در مقایسه با اروپا یا ایالات متحده به لطف فرانک قوی بسیار تعدیل شده است. USDCHF از پایان دسامبر بیش از 8% افت کرده و این جفت ارز باید به منطقه 0.88-0.90 برسد.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

1 دیدگاه در “تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 12 دسامبر
  1. امید قاسمی گفت:

    بسیار عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟