بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

کاهش تورم و بهبود سنتیمنت

کاهش تورم و بهبود سنتیمنت

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 20 مرداد

  • کاهش تورم و بهبود سنتیمنت

شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا در ماه ژوئیه، بیشتر از انتظارات کاهش یافته بود. انتظارات برای شاخص CPI ماه ژوئیه 8.7% بود اما این داده 8.5% منتشر شد. در ماه ژوئن این شاخص 9.1% اعلام شده بود. سرعت رشد نرخ تورم کندتر از حد انتظارات، این امید را زنده می‌کند که نرخ تورم 9.1 درصدی ماه گذشته شاید یک اوج تورم باشد و ممکن است شاهد معکوس شدن روند تورم باشیم. اگر چنین باشد بانک مرکزی آمریکا می‌تواند روند افزایش نرخ بهره را کندتر کند یا نرخ بهره را به میزان کمتری افزایش دهد. بازار آتی نرخ بهره فد در حال حاضر احتمال بیشتری می‌دهند که نرخ بهره در ماه سپتامبر 0.50 درصد افزایش یابد. پیش از انتشار CPI انتظارات برای افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره بیشتر بود.

جای تعجب نیست که بازده اوراق خزانه داری آمریکا پس از انتشار CPI عقب نشینی داشت. بازده اوراق 10 ساله آمریکا به 2.67% بازگشت اما سپس به سمت 2.8% حرکت کرد. شاخص دلار برای اولین بار از ماه فوریه امسال به زیر میانگین متحرک 50 در تایم فریم روزانه رسید و بازار سهام رشد کرد. شاخص S&P 500 بیش از 2% و بالاتر از مقاومت 4200 قرار گرفت و شاخص نزدک تقریبا 3% رشد داشت.

با این حال دو عضو بانک مرکزی آمریکا پس از انتشار شاخص تورمی اعلام کردند که جنگ علیه تورم به پایان نرسیده است. هر چند بسیار عالی است که می‌بینیم آخرین گزارش تورم کمتر از حد انتظار است، اما اولاً، یک گزارش روندی را ایجاد نمی‌کند و ما در اوایل سال جاری شگفتی مشابهی داشتیم، اما سپس در ماه بعد تورم به بالاترین حد چند دهه اخیر رسید. دوما، کاهش تورم در ماه ژوئیه بیشتر به دلیل کاهش قیمت‌های انرژی بود، اما قیمت‌های مواد غذایی به افزایش خود ادامه دادند و دستمزدها و اجاره‌بها همچنان در مسیر مثبت قرار دارند.

انتشار کمتر از پیش‌بینی شاخص CPI دلار را تضعیف کرد و منجر شد بسیاری از ارزها و طلا در برابر دلار تقویت شوند. قیمت طلا به 1807 دلار رسید اما سریعا به زیر محدوده 1800 دلار بازگشت. طلا در یک روند کوتاه مدت مثبت قرار دارد و می‌تواند در صورت حفظ محدوده حمایتی 1784 در حوالی میانگین متحرک 50 در تایم فریم روزانه، بار دیگر به سمت محدوده 1800 حرکت کند.

جفت ارز EURUSD به محدوده 1.0370 رسید اما در محدوده میانگین متحرک 50 با مقاومتی مواجه شد و به سمت 1.0340 عقب نشینی کرد. جفت ارز GBPUSD تلاش دیگری به سمت 1.2272 داشت اما نتوانست رشد خود را تا محدوده 1.23 ادامه دهد.

حتی اگر دلار باز هم تضعیف شود، احتمالا ادامه روند صعودی برای پوند دشوار خواهد بود چرا که پس از استعفای بوریس جانسون، ابهامات سیاسی زیادی در بریتانیا وجود دارد. لیز تراس، که در نظرسنجی‌ها پیشتاز است، به وضوح برای روند صعودی پوند مناسب نخواهد بود، چرا که قصد دارد هدف‌گذاری تورم بانک انگلستان (BoE) را به چیزی انعطاف‌پذیرتر از جمله عرضه پول یا تولید ناخالص داخلی تغییر دهد. این مسئله می‌تواند شرایط پولی تسهیلی بیشتری را در اقتصادی که در حال حاضر با تورم تقریبا دو رقمی مواجه است و هنوز در ارزش گذاری‌های بازار قیمت گذاری نشده است، به دنبال داشته باشد. بنابراین و با توجه به وضعیت سیاسی و پولی بریتانیا، حتی اگر دلار آمریکا کاهش یابد، ممکن است در برابر پوند خیلی افت نداشته باشد.

در سمت دیگر شاخص FTSE 100، می‌تواند از قیمت‌های بالاتر انرژی بهره مند شوند. 75% از درآمد شرکت‌های FTSE 100 از کشورهای خارج است. در صورتی که ترس از رکود جهانی همچنان مهار شود، شرکت‌های بلو چیپ‌ بریتانیا که کمتر در معرض سیاست‌های بریتانیا و پوند قرار دارند می‌توانند منجر به ادامه رشد این شاخص شوند.

بلو چیپ (blue chip) بر پایه تعریف بازار بورس نیویورک به انواعی از سهام ابر شرکت‌ها گفته می‌شود، که از نظر کیفیت، اطمینان، قابلیت و توانایی سودآوری شهرتی ملی را دارا باشند.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟