ارقام اولیه CPI از اسپانیا و آلمان

زمان مطالعه: 3 دقیقه

ارقام اولیه CPI از اسپانیا و آلمان

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 11 فروردین 

  • تورم ناحیه یورو کاهش یافت، اما…

ارقام اولیه CPI از اسپانیا و آلمان تأیید کرد که تورم کل در اروپا در ماه مارس به دلیل اثر پایه کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

روز گذشته تورم آلمان از 9.3% به 7.8% کاهش یافت و تورم اسپانیه از 6% به نصف و به 3.1% رسیده بود.

با این حال وقتی قیمت انرژی و مواد غذایی را فیلتر کنیم – که با آغاز جنگ به شدت افزایش یافتند – تصویر تورم چندان خوش بینانه نیست. در حقیقت تورم هسته در اسپانیا تقریبا هیچ افتی نداشت و از 7.6% به 7.5% رسیده بود.

دوره مستر کلاس طلا

  • نقش بانک‌های مرکزی در بازار طلا
  • ترید طلا بر اساس شاخص‌های اقتصادی
  • تحلیل بین بازاری
  • استفاده کاربردی از سنتیمنت در معامله‌گری طلا
دوره طلا

انتظار می‌رود تورم هسته در ناحیه یورو به بالاترین حد خود برسد.

اگر فشار صعودی در تورم هسته تداوم یابد، مهم نیست که با چه سرعتی شاهد محو شدن تورم اصلی باشیم، بانک مرکزی اروپا (ECB) برای کاهش تورم به سلاح‌های خود پایبند خواهد بود و یورو به مسیر صعودی خود ادامه می‌دهد.

جفت ارز EURUSD احتمالا در چند جلسه معاملاتی آینده به محدوده 1.10 خواهد رسید که بخشی از این رشد به این دلیل است که لحن هاوکیش بانک مرکزی اروپا همچنان به دلیل تورم بالا باقی خواهد ماند و بخشی از آن به این دلیل است که دلار تحت فشار نزولی قوی قرار دارد.

شاخص دلار به سطوح پایین زمانی که بانک سیلیکون ولی (SVB) سقوط کرده بود، رسیده است. علیرغم نظرات هاوکیش اعضای بانک مرکزی آمریکا و اشاره به افزایش بیشتر نرخ بهره به دلیل کنترل تورم، استرس بانکی و داده‌های ضعیف اقتصادی مانع از این شدند که قیمت‌گذاری هاوکیش تاثیری داشته باشند.

روز گذشته تولید ناخالص داخلی آمریکا نشان داد که اقتصاد آمریکا در سه ماهه چهارم رشد 2.6 درصدی داشته که مقدار جزئی از انتظارات 2.7 درصدی تحلیل‌گران پایین‌تر بود. با این حال درآمد ناخالص داخلی (GDI) در همین مدت به 1.1% کاهش یافت که از 2.8% سه ماهه سوم افت خوبی را تجربه کرده و بزرگترین افت از زمان همه گیری ویروس کرونا بوده است.

علاوه بر این، سود شرکت‌های آمریکایی در سه ماهه چهارم 2% کاهش یافته – بیشترین میزان در دو سال گذشته – و حاشیه سود از حدود 15% به 14% رسیده است.

در واکنش به داده‌های ضعیف اقتصادی، بازده اوراق خزانه داری 2 ساله آمریکا کمی بالاتر از محدوده 4% باقی ماند و نظرات در مورد افزایش نرخ بهره نتوانست منجر به رشد آن شود.

کانال اخبار فوری فارکس و بازارهای جهانی

افت بازده اوراق همچنان منجر به رشد شاخص‌های بازار سهام می‌شود، هر چند در جبهه داده‌های اقتصادی هشدارهایی داده می‌شود. شاخص S&P500 ماه را با رشد به پایان خواهد رساند و نزدک 100 با ورود به بازار صعودی وارد سه ماهه جدید خواهد شد.

سه ماهه اول در چند کلمه

سه ماهه اول پر از غافلگیری و اتفاقات غیرمنتظره را پشت سر گذاشتیم.

انتظار داشتیم رکود ظاهر شود، بازار سهام سقوط کند و اوراق قرضه افزایش یابند.

در عوض بازار سهام رشد کرد، بازده اوراق سقوط کردند و رکود در سه ماهه اول رخ نداد.

بازار انرژی و کامودیتی‌ها آن تقویتی که انتظارش را داشتیم به دلیل بازگشایی اقتصاد چین دریافت نکدرند و مهم‌تر از آن جریان سرمایه به دلیل بازده بالاتر و ریسک کمتر به سمت صندوق‌های بازار پول منتقل شدند.

سهام شرکت‌های تکنولوژی این سه ماهه رشد خوبی داشتند. شرکت‌های بزرگ مثل اپل، مایکروسافت و گوگل رشد خوبی داشتند. سهام FAANG (فیسبوک(FB)، آمازون (AMZN)، اپل(AAPL)، نتفلیکس (NFLX). و الفبابت  (GOOG) از اوایل سال تقریبا رشد 30 درصدی داشتند. رالی این بخش تقریبا فشار فروش در بخش بانکی را مخفی کرد و شاخص S&P 500 را در این سه ماهه نجات داد.

این بدین معنی است که رالی بازار سهام قطعا بسیار حساس به بازده اوراق است. اگر بازده اوراق افزایش یابد، برای مثال به دلیل تورم نامطلوب بالا، ممکن است رشد اخیر بازار سهام از بین رود.

و بازده بالاتر، تقاضا برای پول نقد را نیز افزایش می‌دهد که می‌تواند دردسر بعدی برای بانک‌ها و بازار سهام باشد.

نکته آخر

امروز، ایالات متحده داده‌های PCE فوریه را – که معیار مورد علاقه فدرال رزرو برای نرخ تورم است، را منتشر می‌کند. تورم هسته در ارزیابی ماهانه ممکن است کاهش یافته باشد اما انتظار می‌رود در ارزیابی سالانه در محدوده 4.7% با ثبات باقی بماند. انتشار هم راستا با انتظارات یا به طور ایده آل پایین‌تر از انتظارات می‌تواند اعضای هاوکیش بانک مرکزی را در تنگنا قرار داد و شاهد افت بیشتری در دلار باشیم.

در جفت ارز USDJPY شاهد آن هستیم که جریانات پایان سه ماهه منجر به تضعیف ین و رشد USDJPY شدند. این جفت ارز به محدوده مقاومتی مهمی در محدوده 133 رسیده است. با توجه به کاهش انتظارات از بانک مرکزی آمریکا و فشار فزاینده بر بانک مرکزی ژاپن – تا تحت رهبری اوئدا، سیاست‌های به شدت تسهیلی خود را پایان دهد – مطمئناً پتانسیل مثبت زیادی در ین دلار وجود ندارد. افزایش قیمت‌ها می‌تواند فرصت‌های جالبی برای فروش در سقف قیمتی را برای افت به سمت محدوده 125/127 مهیا کند.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟