مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

بهترین تایم فریم برای معامله در فارکس و دلایل آن

بازار فارکس یکی از بازارهای مالی اصلی است که به صورت شبانه‌روزی در روزهای کاری به معامله‌گران قیمت‌گذاری (Quotation) را ارائه می‌دهد. این مسئله تا حد زیادی به دلیل اهمیت معاملات ارز برای شرکت‌ها و بانک‌های مستقر در کشورهای مختلف در سراسر جهان است.

در بازار بین بانکی فارکس، معامله‌گران حرفه‌ای که در یکی از شعبه‌های یک بانک بین‌المللی بزرگ کار می‌کنند، معمولاً سفارشات ارزی مشتریان محلی خود را به شعبه وابسته منتقل می‌کنند تا انجام معاملات شبانه روزی کارآمد امکان پذیر باشد.

این فرآیند معمولاً در ساعات کاری عادی بازار ارز به صورت منظم پیش می‌رود، مگر این که این روند به دلیل تعطیلات بانکی با وقفه‌ای مواجه شود. بانک‌های واقع در هر شهر بزرگ یا کوچک که درون این چرخه هستند، ساعات کاری عادی دارند که در نهایت به عنوان یک جلسه معاملاتی فارکس یا ارز شناخته می‌شود.

هر یک از این جلسات فارکس معمولاً به نام شهر مرکز پول مطابق با ساعات کاری آنها نام‌گذاری می‌شود. اگر به دنبال کشف بهترین زمان برای معاملات جفت ارز هستید، درک اینکه چه زمانی جلسات مختلف فارکس فعال هستند و چه ارزهایی در آن بازه زمانی نقدشونده‌تر هستند، بسیار مهم خواهد بود.

 

تایم‌ فریم‌های معاملاتی

بسیاری از معامله‌گران توجه زیادی به تایم فریمی (Time Frame) که قصد معامله در آن را دارند و یا مدت زمانی که تمایل دارند یک معامله را باز نگه دارند، نمی‌کنند. این معامله‌گران ممکن است، سطوح حدضرر (Stop loss) و حد سود (Take Profit) را مشخص کنند، اما بازه زمانی خاصی را برای بستن معامله در نظر نمی‌گیرند.

در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که بهترین تایم فریم برای معامله در بازار فارکس کدام است. همچنین بررسی می‌کنیم که پاسخ این سوال بسته به نوع استراتژی که برای مدیریت معاملات خود انتخاب می‌کنید، چگونه تغییر خواهد کرد.

سه تایم فریم معاملاتی پایه

اکثر معامله‌گران و تحلیل‌گران موافق هستند که تایم فریم‌های معاملاتی را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد. این تایم فریم‌ها معمولاً به صورت بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت شناخته می‌شوند. اولین چیزی که در مورد این اصطلاح مورد توجه قرار می‌گیرد این است که هر یک از این دسته‌بندی‌های زمانی تعریف دقیقی در میان معامله‌گران فارکس، سایر فعالان بازار مالی و نویسندگان ندارند.

شاید بهترین راه برای توضیح این تفاوت بدین صورت باشد که دوره‌های زمانی که این اصطلاحات رایج به آن اشاره می‌کنند، به نوع استراتژی معاملاتی که یک معامله‌گر به کار می‌گیرد و همچنین زمان معمول باز نگه داشتن یک معامله توسط او، بستگی دارد.

بنابراین اگر یک معامله‌گر از استراتژی معاملاتی استفاده کند که دوره باز نگه داشتن معاملات در آن نسبتاً کوتاه باشد؛ مانند استراتژی معامله‌گری روزانه (Day Trading) که تمام معاملات قبل از پایان روز معاملاتی بسته می‌شوند، در این صورت مدت زمان مرتبط با هر بازه زمانی نسبت به مدت زمان یک معامله‌گر سوئینگ (Swing) یا روند (Trend) که معاملات را برای مدت زمان بیشتری باز نگه می‌دارند، کوتاه‌تر خواهد بود.

تایم‌ فریم‌های بازار فارکس در استراتژی‌های معاملاتی

اگرچه اصطلاح تایم فریم معاملاتی معنای چندان دقیقی ندارد، اما برای معامله‌گرانی که از استراتژی‌های معاملاتی مختلف استفاده می‌کنند، به درک کلی معنای واقعی عباراتی مانند بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت کمک می‌کند. برای مثال، برای معامله‌گران روزانه که عموما به دنبال بستن موقعیت‌های معاملاتی خود در همان روزی هستند که وارد معامله می‌شوند و معمولا معامله خود را در طول شب باز نگه‌ نمی‌دارند، بازه زمانی که هر یک از این دسته‌ها پوشش می‌دهند، می‌تواند به شرح زیر باشند:

بلند‌مدت (Long Term): برای معامله‌گران روزانه این بازه زمانی شامل چند ساعت تا یک جلسه معاملاتی در طول روز است.

میان‌مدت (The Medium Term): برای یک معامله‌گر روزانه این بازه از 10 دقیقه تا حدود یک ساعت را پوشش می‌دهد.

کوتاه‌مدت (Short Term): برای معامله‌گر روزانه این تایم فریم شامل چند ثانیه تا چند دقیقه است.

بر خلاف معامله‌گران روزانه، معامله‌گران سوئینگ افرادی هستند که به دنبال بهره بردن از نوسانات بزرگ در بازار ارز هستند. این افراد معمولا مشکلی با باز نگه داشتن معاملات در طول شبانه‌روز ندارند. دوره زمانی هر یک از دسته‌بندی‌های تایم فریمی که بیشتر با معامله‌گران سوئینگ مرتبط است را می‌توان به صورت زیر توصیف کرد:

بلندمدت: برای معامله‌گران سوئینگ این تایم فریم از چند ماه تا یک سال و یا بیشتر را پوشش می‌دهد.

میان‌مدت: این تایم فریم برای معامله‌گران سوئینگ از چند هفته تا چند ماه را پوشش می‌دهد.

کوتاه‌مدت: این تایم فریم برای معامله‌گران سوئینگ از چند روز تا چند هفته یا بیشتر را پوشش می‌دهد.

در نهایت معامله‌گران روند بلندمدت یا افرادی که در زمینه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری ارزی مشغول هستند، تمایل دارند تایم فریم‌های بلندمدت‌تری را برای باز نگه داشتن معاملات خود داشته باشند.

بلندمدت: برای معامله‌گران روند یا سرمایه‌گذاران، این تایم فریم بازه‌ای بین چند ماه تا چند سال را پوشش می‌دهد.

میان‌مدت : این تایم فریم برای معامله‌گران ترند یا سرمایه‌گذاران، بازه‌ای بین چندین هفته تا چند ماه را شامل می‌شود.

کوتاه‌مدت: این تایم فریم برای این نوع معامله‌گران، بازه چند هفته‌ای را شامل می‌شود.

فهرستی از تایم‌ فریم‌های رایج بازار فارکس و گزینه‌های تحلیلی

هنگامی که یک معامله‌گر تکنیکال (Technical) قصد دارد نرخ یک جفت ارز خاص در بازار فارکس را تحلیل کند، معمولا اطلاعات را به شکل قیمت بسته شدن در نمودارهای میله‌ای یا شمعی (Candlestick یا کندل استیک) در چندین تایم فریم یا بازه زمانی مختلف، بررسی می‌کند.

گاهی اوقات به این بازه‌های زمانی، تایم‌ فریم‌ یا دوره (Period) نیز گفته می‌شود. تحلیل‌گران تمایل دارند طیفی از تایم‌ فریم‌های متعدد را انتخاب کنند تا بتوانند روندهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت جفت ارز و سایر رفتارهای قیمتی (Price Action) را با تایم فریم‌های مرتبط مناسب استراتژی معاملاتیشان ارزیابی کنند.

در تصویر پایین نمونه‌ای از سه نمودار برای جفت ارز USDCHF که تایم‌ فریم‌های کوتاه، میان‌مدت و بلندمدت را پوشش می‌دهد و ممکن است برای یک معامله‌گر سوئینگ مناسب باشد، مشاهده می‌کنید.

بهترین تایم فریم برای معامله در فارکس و دلایل آن

در شکل 1، سه نمودار شعمی نرخ ارز برای USDCHF در بازه‌های زمانی یک ساعت، چهار ساعت و یک روز نمایش داده شده است. اندیکاتور RSI در کادر اندیکاتور به رنگ آبی کمرنگ نشان داده شده و میانگین متحرک 200 روزه با رنگ قرمز بر روی نرخ ارز قرار گرفته است.

برخی از متداول‌ترین بازه‌های زمانی که توسط تحلیل‌گران تکنیکال هنگام بررسی تغییرات نرخ ارز برای جفت ارزهای فارکس استفاده می‌شود، شامل موارد زیر هستد:

  • تایم فریم 1 دقیقه
  • تایم فریم 5 دقیقه
  • تایم فریم 15 دقیقه
  • تایم فریم 30 دقیقه
  • تایم فریم 1 ساعته
  • تایم فریم 4 ساعته یا 240 دقیقه
  • تایم فریم 1 روزه یا روزانه
  • تایم فریم هفتگی
  • تایم فریم ماهانه
  • تایم فریم سالانه

بعلاوه، برخی از معامله‌گران کوتاه‌مدت مانند اسکالپرها (Scalper)، ممکن است از نمودار تیک (Tick) استفاده کنند. در این نوع نمودار فاصله زمانی مشخصی بین نقاط داده وجود ندارد، در عوض هر بار که تعداد معینی از معاملات انجام می‌شوند یا برخی معیارهای قابل اندازه‌گیری دیگر برآورده می‌شوند، یک نقطه داده جدید نشان داده می‌شود.

تایم‌ فریم‌های مرسوم معاملات برای استراتژی‌های فارکس

معمولاً تعدادی از استراتژی‌های مختلف با بازه‌های زمانی متفاوت، توسط معامله‌گران فارکس استفاده می‌شود. این استراتژی‌ها تا حد زیادی بسته به برنامه‌ای که معامله‌گر برای کنترل فعالیت‌های خود طراحی کرده و همچنین بسته به سطح نظم و انضباطی که معامله‌گر در پایبندی به قوانین خاص در برنامه معاملاتی خود دارد، می‌توانند سودآور باشند.

در استراتژی‌های معاملاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود، تایم‌ فریم‌ها برای باز نگه داشتن معاملات از کمتر از یک دقیقه برای معاملات اسکالپ تا هفته‌ها یا حتی ماه‌ها برای معاملات بلندمدت متغیر هستند. تایم‌ فریم‌ها برای معاملات سوئینگ و رنج تریدینگ (Range Trading) می‌تواند بسته به حرکات بازار متفاوت باشند، اگرچه این نوع معاملات اغلب در ظرف چندین جلسه معاملاتی بسته می‌شوند.

همانطور که از نام آن مشخص است در استراتژی معامله‌گری روزانه، افراد معاملات خود را در پایان روز معاملاتی می‌بندند. به دلیل 24 ساعته بودن بازار فارکس در طول هفته معاملاتی، زمان بسته شدن معاملات از قبل مشخص می‌شود. هفته معاملاتی در بازار فارکس از یکشنبه بعد از ظهر با باز شدن بازار اوکلند در نیوزلند آغاز می‌شود و تا بسته شدن بازار نیویورک در بعد از ظهر جمعه ادامه دارد.

علاوه بر استراتژی‌های اسکالپ، سوئینگ، رنج و ترند تریدینگ، نوعی دیگر از معاملات شامل استراتژی معامله بر اساس اخبار (News Trading) می‌شود. معامله‌گران اخبار معمولاً از تجزیه و تحلیل بنیادی (Fundamental) به منظور سود گرفتن از نوسانات بازار که پس از اعلان‌های خبری مهم در بازار دیده‌ می‌شوند، استفاده می‌کنند. برای مثال، نوساناتی که معامله‌گران اخبار از آن‌ها بهره می‌برند، ممکن است به نتایج حاصل از انتشار داده‌های اقتصادی کشور، پیامدهای رویدادهای اقتصاد کلان و یا رویدادهای ژئوپلیتیکی که مستقیماً بر ارزش‌گذاری پول آن کشور تأثیر می‌گذارند، بستگی داشته باشند.

تایم فریم‌های استراتژی معاملاتی

در اینجا فهرستی از سبک‌های معاملاتی محبوب‌ و تایم فریم‌های معاملاتی مربوط به آن‌ها ارائه شده‌ است:

معاملات اسکالپ (Scalping): استراتژی معاملاتی اسکالپ اغلب در بین بازارگردانان (Market Maker) محبوب است، چرا که می‌توانند با توجه به قیمت‌گذاری‌هایی که در زمینه نرخ‌های اسپرد (تفاوت) خرید/فروش (ask\bid) ارائه می‌دهند، به سرعت ریسک معاملاتی را که از مشتریان دریافت می‌کنند، جبران کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند با ارائه مظنه (قیمت‌گذاری) به بازارگردانان دیگر و از طریق بروکرهای حرفه‌ای فارکس، سودهای کوچکی کسب کنند. میزهای معاملاتی اختصاصی و معامله‌گران خرد نیز جزء معامله‌گران اسکالپ هستند که اسپردهای بسیار کوچکی شامل آنها می‌شود و به ازای هر معامله کارمزد بسیار کمی می‌پردازند و یا حتی ممکن است کارمزدی پرداخت نکنند.

به طور کلی معامله‌گران اسکالپ از تایم‌ فریم‌های بسیار کوچک استفاده می‌کنند، چرا که این نوع معامله‌گران به محض کسب سود ناچیز، معاملات را نقد می‌کنند و می‌بندند. برعکس اگر بازار بر خلاف آنها حرکت کند، اسکالپرهای موفق تمایل دارند ضررهای خود را به همان سرعت بپذیرند و معامله را با ضرر ببندند.

معاملات روزانه (Day Trading): این استراتژی معاملاتی کوتاه‌مدت به گونه‌ای است که معامله‌گر فقط در طول روزهای معاملاتی از پیش تعیین‌شده، معاملاتی را باز می‌کند. این روزهای معاملاتی معمولاً از قبل در برنامه معاملاتی معامله‌گر مشخص شده است. تا پایان روز معاملاتی مورد نظر، معامله‌گر روزانه تمام معاملات خود را بدون در نظر گرفتن سود یا زیان تسویه می‌کند.

بسته به پویایی بازار و اهداف معامله‌گر، تایم فریم‌های مربوط به معامله‌گران روزانه معمولاً از چند دقیقه تا چند ساعت متغیر هستند. معاملات روزانه در میان بسیاری از معامله‌گران در بازار فارکس محبوبیت دارند، چرا که به معامله‌گران اجازه می‌دهند تا هیچ معامله بازی در طول شب که منجر به نگرانی آن‌ها می‌شود، نداشته باشد.

رنج تریدینگ (Range Trading): همانطور که از اسم این استراتژی مشخص است، این نوع استراتژی بر اساس معامله در محدوده‌های رنج است. چنین الگوهایی با استفاده از روش‌‌های تحلیل تکنیکال و بر اساس تشکیل سطوح حمایتی (Support) و مقاومتی (Resistance) واضح در نمودار نرخ ارز شناسایی می‌شوند. هنگامی که سطوح عرضه (Supply) و تقاضا (Demand) مشخص شدند، معامله‌گران با توجه به این سطوح، معاملات را باز و بسته می‌کنند؛ به این صورت که در سطح حمایت وارد معامله خرید و در سطح مقاومت، وارد معامله فروش می‌شوند.

تایم فریم برای معامله‌گران رنج به طور گسترده‌ای متفاوت است و می‌تواند از چند ساعت تا جلسه معاملاتی بعدی و فراتر از آن ادامه داشته باشد. هنگامی که یک معامله در حدود پایین یا بالای یک ناحیه رنج باز می‌شود، معامله‌گر باید منتظر بماند تا معامله به سطح هدف برسد، یا برعکس اگر موقعیت در جهت مخالف وی حرکت کرد، ضرر را بپذیرد.

معاملات سوئینگ (Swing Trading): در این استراتژی معمولاً از تحلیل تکنیکال میان‌مدت به منظور تعیین نقاط ورود و خروج در نمودار و متعاقباً باز کردن معامله بر اساس آن‌ها، استفاده می‌شود. تقریباً مانند سبک معاملاتی رنج، تایم فریم معامله‌گران سوئینگ معمولاً از چند روز تا یک هفته یا بیشتر متفاوت است. بسیاری از معامله‌گران سوئینگ تلاش می‌کنند از الگوهای قیمتی که طی چند روز در بازار تشکیل می‌شوند، استفاده کنند.

معاملات بر اساس روند (Trend Trading): این استراتژی طولانی‌مدت‌ترین روش معاملاتی است. این نوع از معامله‌گران، روند کلی بازار را شناسایی می‌کنند، معامله‌ را باز می‌کنند و منتظر می‌مانند تا روند کار خود را انجام دهد. معامله‌گر روند می‌تواند یک تحلیل‌گر تکنیکال باشد، اما ممکن است به عوامل بنیادی بازار ارز نیز توجه کند تا معیارهای خود را برای باز کردن معامله در بازار فارکس تعیین کند.

به طور معمول، معامله‌گران روند به دنبال روندهای بلندمدت و حرکت‌های نسبی در نرخ‌های بهره معیار هستند. ممکن است چندین هفته تا چند ماه یا حتی سال‌ها طول بکشد تا روندی که آنها شناسایی کرده‌اند، به طور کامل آشکار شود و این معامله‌گران تصور کنند زمان مناسب برای بستن معاملات آن‌ها فرا رسیده است. هر چند در نظر گرفتن چشم‌انداز روند بلندمدت می‌تواند منجر به افزایش ریسک دوره افت سرمایه (Drawdown) شود، اما در شرایط مناسب معامله‌گران روند موفق از پردرآمدترین معامله‌گران فارکس محسوب می‌شوند.

انتخاب بهترین تایم فریم معاملاتی

انتخاب بهترین تایم فریم برای معامله در فارکس به سطح تجربه معامله‌گر، نوع استراتژی معاملاتی که به کار می‌گیرد و رویکرد وی به بازار بستگی دارد. به طور کلی به معامله‌گران تازه‌‌کار توصیه‌ می‌شود یک استراتژی معاملاتی سوئینگ یا چشم‌انداز بلندمدت اتخاذ کنند چرا که به دلیل کم‌تجربگی نسبی آن‌ها، مدت زمانی که طول می‌کشد تا در بازار واکنش نشان دهند، طولانی‌تر است. با این حال حداقل در ابتدا، اکثر معامله‌گران تازه کار تمایل دارند از این رویکرد اجتناب کنند.

هر چند رویکرد بلندمدت بازده بهتری دارد، اما دلیل دیگر عدم تمایل معامله‌گران مبتدی به در نظر گرفتن استراتژی‌های بلندمدت این است که بیشتر معامله‌گران تازه‌کار صبر زیادی ندارند و ممکن است معاملات بلند مدت را معادل انتظار طولانی برای رسیدن به سود بدانند. با این وجود، واقعیت این است که معاملات کوتاه‌مدت به طور قابل توجهی دشوار هستند و معمولاً معامله‌گران زمان زیادی نیاز دارند تا به این نوع سبک معاملاتی مسلط شوند، زیرا آنها برای موفقیت در این سبک باید واکنش‌ها و حالات احساسی خود را تا جایی که می‌توانند، کنترل کنند.

بنابراین معامله‌گران مبتدی بهتر است کار خود را با چشم انداز بلندمدت آغاز کنند، چرا که این امر به طور کلی تعداد معاملات آنها را کاهش می‌دهد و میزان اهمیت بر طبق استراتژی عمل کردن را به آن‌ها می‌آموزد. زمانی که روش‌های معاملاتی آنها موفقیت آمیز بود، می‌توانند در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر معامله کنند.

علاوه بر این، بسیاری از معامله‌گران موفق که از تحلیل تکنیکال بهره می‌برند، هنگام بررسی یک جفت ارز نسبتاً جدید، نمودارهایی را بررسی می‌کنند که چندین تایم فریم مختلف را نشان می‌دهند تا تصویر کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت آن جفت ارز را درک کنند. بنابراین صرف‌نظر از تایم فریم معاملاتی ترجیحی معامله‌گر، استفاده از روش تحلیل مولتی تایم فریم (Multi time frame)، همیشه توصیه می‌شود.

معامله‌گران تازه‌کار همچنین باید آگاه باشند که هر چه بازه زمانی که معامله‌ می‌کنند کوتاه‌تر باشد، نوسانات بیشتری را در بازار تجربه خواهند کرد. با افزایش تعداد معاملات، بروز اشتباهات معاملاتی و نیاز به واکنش سریع افزایش می‌یابد.

معامله‌گری در تایم فریم‌های بالاتر و بهره‌گیری از روندهای کلی بلندمدت، تاثیر تغییرات کوتاه‌مدت نرخ ارز یا نویزها را کاهش می‌دهد که به نوبه خود و در صورت مدیریت مناسب معاملات توسط معامله‌گر، می‌تواند پتانسیل کسب سود پایدار را افزایش دهد. هنگام استفاده از یک استراتژی بلندمدت، معامله‌گر می‌تواند از نمودار هفتگی برای تعیین روند بلندمدت و از نمودار روزانه یا 4 ساعته برای زمان‌بندی بهتر باز کردن معاملات، استفاده کند.

تا زمانی که یک معامله‌گر تازه‌کار به معامله در تایم فریم بالاتر تسلط پیدا نکند، باید به طور کلی از معامله در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر اجتناب کند. زمانی که معامله‌گر به افزایش تغییرات بازار به دلیل کوتاه شدن تایم‌ فریم‌ها عادت می‌کند، تجربه بیشتری در معامله‌گری بازار فارکس به دست می‌آورد.

برای معاملات روزانه، اسکالپ و سایر اشکال معاملات بسیار کوتاه‌مدت، بسیاری از معامله‌گران از نمودارهای پانزده، پنج، یک دقیقه و حتی نمودارهای تیک استفاده می‌کنند. در این بازه‌های زمانی نوسانات بازار و تعداد معاملات به طور قابل توجهی افزایش می‌یابند، چرا که معامله‌گران در تایم فریم‌های کوتاه‌تر معامله می‌کنند، همچنین این افراد معمولا نیاز به تمرکز بیشتری دارند. حد سودهای کوچک پی‌درپی و خروج از بازار در لحظه‌ای که فرد تشخیص می‌دهد در سمت اشتباه قرار گرفته، بخشی از طرز فکر اساسی مورد نیاز برای موفقیت در معاملات بسیار کوتاه‌مدت است که می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد.

 

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

بیشتر بخوانید:

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟