بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

آنچه باید درباره اقتصاد جهانی این هفته بدانید…

آنچه باید درباره اقتصاد جهانی این هفته بدانید...

 

برترین ماجراهای اقتصادی این هفته:
🔖 تورم آمریکا کندتر می‌شود…
🔖 با خشک شدن رودخانه راین ریسک معاملات افزایش می‌یابد…
🔖 اقتصاد آلمان ۲۶۸ میلیارد دلار در ارزش افزوده متضرر می‌شود…

ماجرا‌های اقتصادی از سراسر جهان

معاون بانک مرکزی بانک انگلستان، دیو رمسدن به رویترز گفت: بانک انگلستان احتمالا برای کنترل تورم، نرخ بهره را بیشتر افزایش دهد.

بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول (IMF) بیان کردند: هنگام تنظیم مقررات استاندارد جهانی با هدف شفاف‌سازی اقلیمی شرکت‌ها، باید با همتایان اروپایی و آمریکایی هماهنگی صورت گیرد تا پیاده‌سازی قوانین قضایی را تسهیل و از پراکندگی اطلاعات برای سرمایه‌گذاران اجتناب کند.

رشد اقتصادی فیلیپین نشان داد که در فصل دوم میان یک تورم بالا، با رشد ۷.۴ درصدی نسبت به سال قبل، کندتر از پیشبینی ۸.۲ درصدی بود.

شاخص اطمینان کسب‌وکار در ماه ژوئیه مقداری بهبود نشان داد؛ با اینکه تورم و نرخ بهره بالاست، فروش و سود به طور شگفت‌انگیزی بالا باقی مانده، با این‌حال کارخانه‌ها شاهد بیشترین هزینه‌ها به علت محدودیت‌های زنجیره تامین بودند.

تورم مصرف‌کننده سالانه یونان درمقایسه با ۱۲.۱ درصد ماه ژوئن، با ۱۱.۶ درصد درماه ژوئیه کاهش داشت، ولی نزدیک به سقف سه دهه گذشته خود باقی ماند.

رشد اقتصادی اندونزی در ماه‌های آوریل-ژوئن در نتیجه رونق صادرات به دلیل رشد قیمت کامودیتی‌‎ها سرعت گرفت.

یک نظرسنجی در ۸ اوت نشان داد، سنتیمنت سرمایه‌گذاران منطقه یورو در ماه اوت، میان ترس از رکود در ۱۹ کشور بلوک ارزی، اساسا نسبت به ماه قبل بدون تغییر باقی مانده است.

تورم مصرف کننده شهری سالانه مصر نسبت به ۱۳.۲ درصد در ماه ژوئن، به ۱۳.۶ درصد در ماه ژوئیه سرعت گرفت.

بانک مرکزی تایلند نرخ بهره اصلی خود را ۲۵ نقطه پایه‌ای افزایش داد که اولین افزایش در نزدیک ۴ سال گذشته بوده.

تورم در نروژ در ماه ژوئیه با یک جهش به سقف دو دهه اخیر، به ۴.۵ درصد رسید.

بهره‌وری نیروی کار آمریکا در فصل دوم با شکست رکورد سال 1948 خود به بیشترین سرعت ریزش خود یعنی 2.5 درصد در سال رسیده است.

تورم سالانه در مکزیک در ماه ژوئیه به بیشینه خود در ۲۲ سال گذشته رسید و مطابق داده‌های رسمی ۸.۱۵ درصد رشد کرد. نرخ تورم مکزیک در دسامبر سال ۲۰۰۰ به ۸.۹۶ درصد رسیده بود.

تورم آمریکا کند می‌شود

شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا بعد از رشد ۱.۳ درصدی در ماه ژوئن، در ماه ژوئیه ثابت باقی ماند. این بزرگترین کاهش سرعت در افزایش قیمت‌ها از سال ۱۹۷۳ بود که دلیل ان عمدتا به ریزش شدید قیمت بنزین (نزدیک ۲۰ درصد از اواسط ماه ژوئن) نسبت داده می‌شود.

قیمت‌های مصرف کننده آمریکا به‌دلیل عوامل متعددی شامل مسائل زنجیره تامین جهانی و جنگ اوکراین، درحال افزایش بوده است. و باوجود ریزش در بعضی حوزه‌ها به ویژه بنزین، قیمت‌ مواد غذایی به رشد خود در ماه ژوئیه ادامه داد و بعد از افزایش ۱ درصدی در ماه ژوئن، این ماه نیز  ۱.۱ درصد رشد کرد.

پاول اشوورت، اقتصاددان ارشد آمریکای شمالی در سایت اکونومیست کپیتال بیان کرد: این هنوز کاهش معناداری نیست که فد به دنبال آن است. ولی این یک نقطه شروع است و ما انتظار دیدن نشانه‌های گسترده‌تری از کاهش فشار قیمتی طی ماه‌های آتی را داریم.

تورم ۱۲ ماهه تا پایان ژوئیه ۸.۵ درصد ثبت شد و از مقدار ۹.۱ درصدی در ماه ژوئن کاهش یافت.

آنچه باید درباره اقتصاد جهانی این هفته بدانید...

آلمان در شرف ضرر ۲۶۵ میلیارد دلاری از ارزش افزوده

اقتصاد آلمان تا سال ۲۰۳۰ در نتیجه جنگ اوکراین و قیمت‌های بالای انرژی، ۲۶۵ میلیارد دلار از ارزش افزوده متضرر خواهد شد. مطابق یک بررسی موسسه تحقیقات اشتغال در این کشور، همچنین یک تاثیر منفی در بازار بازار اشتغال وجود خواهد داشت.

مطابق این بررسی، قیمت تعدیل شده تولید ناخالص داخلی آلمان درمقایسه با انتظاراتی که در نبود جنگ اوکراین وجود داشت، در سال آینده ۱.۷ درصد پایین‌تر خواهد بود و حدود ۲۴۰هزار نفر افراد شاغل کمتری وجود خواهد داشت.

یکی از بزرگترین بازنده‌ها صنعت گردشگری خواهد بود که درحال حاضر به دلیل همه‌گیری کرونا ضربه بزرگی متحمل شده و به احتمال زیاد در تنگنای قدرت خرید رو به زوال بخش مصرف کننده قرار خواهد گرفت.

صنایع با مصرف انرژی بالا به‌ویژه صنایع شیمیایی و تولیدات فلزی به احتمال زیاد تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

با غیرقابل عبور شدن رودخانه راین، ضربه بزرگی به تجارت وارد می‌شود

رودخانه راین این هفته در یک ایستگاه کلیدی عملا غیرقابل عبور می‌شود. این آب‌راه کلیدی اروپایی که از سمت شمال از کوه‌های آلپ سوییس شروع شده، آلمان شرقی را طی کرده و از هلند به دریای شمال منتهی می‌شود؛ یک مسیر حمل و نقل حیاتی برای حامل‌های انرژی و سایر کالا‌های صنعتی است.

روز جمعه سطح آب رودخانه در شهر آلمانی کاوب به ۴۰ سانتی‌متر افت می‌کند و شنبه به ۳۷ سانتی‌متر نیز خواهد رسید این بدین معناست که قایق‌های باربر که برای انتقال کالاهایی مثل ذغال‌سنگ و سوخت دیزلی بکار گرفته می‌شدند، نمی‌توانند از این مسیر عبور کنند.

مطابق محاسبات اداره آمار اروپا، میزان سرانه جابجایی محموله‌ها در رودخانه‌ها و کانال‌های  اروپا در هر سال به بیش از یک تن می‌رسد. بنابریان تاثیرات خشک شدن رودخانه راین بسیار چشمگیر خواهد بود.

آلبرت جان استوارت، اقتصاددان حمل و نقل در بانک ABN Amro به بلومبرگ گفت: «تا زمانی‌که شاهد بارش زیادی در منطقه نباشیم،ظرفیت حمل و نقل داخلی شدیدا محدود می‌شود و احتمالا به خاطر هزینه بالای برق در آلمان باید انتظار ضررهای هنگفتی را داشت؛ اعداد و ارقامی در حد میلیاردها دلار.»

سایر رودخانه‌های سراسر آلمان نیز از یک تابستان داغ رنج می‌برند، دمای بالای رودخانه‌ها خروجی انرژی هسته‌ای فرانسه را تهدید می‌کند‌. خشک شدن طولانی‌ترین رودخانه ایتالیا به نام پو، تولیدات کشاورزی این کشور را نیز تهدید می‌کند.

منبع: Weforum

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟