آیا اقتصاد چین تاثیری بر روی روند ارزهای AUD و NZD دارد؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

اقتصاد چین و نیوزیلند و استرالیا

تجزیه و تحلیل روابط تجاری چین با استرالیا و نیوزلند، مفهوم مدل CORE-PERIMETER

دلار استرالیا (AUD) و دلار نیوزلند (NZD) هر دو زمانی که ریسک پذیری جهانی بالا می‌رود و سرمایه‌گذاران احساس خوبی نسبت به چشم انداز رشد جهانی دارند، عملکرد خوبی دارند. در حالی که هر دو آن‌ها در زمان خوشبینی سرمایه‌گذاران، روندی صعودی را طی می‌کنند، رشد اقتصادی چین نیز بر آن‌ها بی‌تاثیر نخواهد بود. در این راستا، چین را می‌توان مانند اقتصادی در مرکز (هسته) این مدل تجارت دانست که اقتصادهای پیرامونی آن (پوسته) یعنی استرالیا و نیوزیلند به عنوان منبع اولیه قدرت اقتصادی خود، به آن تکیه می‌کنند.

چین، خریدار بزرگ بازار استرالیا و نیوزیلند!

فهم این موضوع بسیار آسان است. چین مقصد شماره یک صادرات کالاها از استرالیا و نیوزلند است و نکته مهم اینجاست که در واقع استرالیا، تامین کننده مواد خام کلیدی مانند سنگ آهن، زغال سنگ و گاز طبیعی مایع (LNG) برای چین است که تماما ارتباط نزدیکی با توسعه اقتصادی این غول آسیایی دارند.

دوره مستر کلاس طلا

  • نقش بانک‌های مرکزی در بازار طلا
  • ترید طلا بر اساس شاخص‌های اقتصادی
  • تحلیل بین بازاری
  • استفاده کاربردی از سنتیمنت در معامله‌گری طلا
دوره طلا

چین تقریباً یک سوم کل صادرات استرالیا را به خود اختصاص می‌دهد و در نتیجه اقتصاد استرالیا را تا حد زیادی به اقتصادی خود وابسته می‌کند. بنابراین، زمانی که چشم انداز رشد اقتصادی چین روشن به نظر می‌رسد، تقاضا برای مواد اولیه کلیدی افزایش می‌یابد و منجر به سرازیر شدن جریان سرمایه از هسته مرکزی (چین) به اقتصاد پیرامونی و پوسته این مدل (استرالیا) می‌شود. در این شرایط، ارزش دلار استرالیا در برابر ارزهای دیگر افزایش پیدا می‌کند.

میزان تجارت استرالیا با دیگر کشور‌های جهان

روابط تجاری کشور استرالیا با دیگر کشور‌های جهان

نیوزیلند نیز مقادیر زیادی لبنیات و گوشت، به ویژه گوشت بره و گاو را به چین صادر می‌کند. تقاضا قوی برای این محصولات نسبتاً گران قیمت، نشان‌دهنده وضعیت اقتصادی رو به رشد طبقه متوسط و مرفه چین است. رونق اقتصاد چین به معنای رشد اقتصادی این طبقه اجتماعی و در نتیجه آن، اشتهای کلی مردم چین برای خرید لبنیات و گوشت است. واضح است که این موضوع باعث خوشحالی صادرکنندگان نیوزلند می‌شود.

میزان تجارت نیوزیلند با دیگر کشور‌های جهان

روابط تجاری کشور نیوزیلند با دیگر کشور‌های جهان

این امر در واقع باعث می‌شود مجددا، حجم سرمایه بیشتری از هسته مرکزی (چین) به اقتصاد پیرامونی و پوسته این مدل (نیوزیلند) جریان یابد، و ارزش دلار نیوزیلند افزایش پیدا کند.

کانال اخبار فوری فارکس و بازارهای جهانی

حال اگر رشد اقتصادی چین در معرض خطر باشد، خواه ناشی از رکود مالی، جنگ های تجاری و یا یک بیماری همه‌گیر مانند ویروس کرونا در سال 2020، سرمایه تمایل پیدا می‌کند تا از اقتصادهای پیرامونی خارج شود. این موضوع به دلیل این است که صادرات، در مدل رشد اقتصادی این کشورها اهمیت بسیار زیادی دارد و اقتصاد آن‌ها نسبت به فراز و نشیب‌های چرخه تجارت جهانی حساس‌تر است.

همبستگی اقتصاد نیوزیلند و استرالیا با اقتصاد چین

همبستگی معنا‌دار شاخص تولیدی PMI چین با شاخص دلار استرالیا و دلار نیوزیلند در رکود مالی سال 2008

با پیش‌بینی کاهش تقاضای هسته مرکزی (چین) برای واردات از اقتصادی پیرامونی (نیوزیلند و استرالیا)، NZD و AUD به همراه سایر دارایی‌هایی که به رشد اقتصادی چین متکی هستند، تمایل به کاهش ارزش پیدا می‌کنند. به طور کلی، اقتصاد این دو کشور نسبت به شوک‌های خارجی بیشتر از مشکلات داخلی آسیب‌پذیر است و با کاهش چشم انداز رشد اقتصادی چین، ارزهای AUD و NZD نیز دچار مشکل می‌شوند.

خلاصه

  • مدل Core-Perimeter نشان می‌دهد که وقتی چشم انداز رشد اقتصادی مثبت باشد، سرمایه معمولاً از اقتصاد هسته (چین) به سمت اقتصادهای پیرامونی (نیوزیلند و استرالیا) سرازیر می‌شود.
  • در شرایط بد اقتصادی، این جریان معکوس می‌شود و سرمایه از محیط پیرامون (نیوزیلند و استرالیا) خارج می‌شود و ارزش دارایی‌های وابسته به آن اقتصادها نیز کاهش می‌یابد.
  • با توجه به اینکه استرالیا و نیوزلند به طور کلی اقتصادهای صادرکننده مواد خام هستند، ارزیابی رشد اقتصادی جهانی به اندازه داده های داخلی آن‌ها، برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران اهمیت دارد.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟