بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

اولین مداخله ارزی بانک مرکزی ژاپن پس از سال 1998؛ دلایل و عواقب

اولین مداخله ارزی بانک مرکزی ژاپن پس از سال 1998؛ دلایل و عواقب

پس از اینکه ین ژاپن به دلیل تعهدات بانک مرکزی این کشور برای پایبندی به سیاست فوق العاده انبساطی خود به پایین‌ترین حد در 24 سال گذشته سقوط کرد، بالاخره ژاپن برای اولین بار از اواخر دهه 1990 در روز پنجشنبه برای تقویت ین مداخله کرد.

ماساتو کاندا، بالاترین مقام ارزی کشور، گفت که دولت “اقدام قاطعی” را برای رسیدگی به آنچه که هشدار داده بود یک حرکت “سریع و یک طرفه” در بازار ارز فارکس انجام داده است. بر اساس داده‌های دولت ژاپن، از سال 1998 این اولین بار بود که ژاپن دلار فروخت. وزیر دارایی شونیچی سوزوکی از اظهار نظر در مورد میزان مداخله، خودداری کرد.

این حرکت که معامله‌گران گفتند کمی بعد از ساعت 5 بعد از ظهر به وقت محلی در توکیو انجام شد، باعث شد که جفت ارز USD/JPY در عرض چند دقیقه به قیمت 140.34 برسد.

اولین مداخله ارزی بانک مرکزی ژاپن پس از سال 1998؛ دلایل و عواقب

نمودار 5 دقیقه‌ای جفت ارز USDJPY

در پرنوسان‌ترین روز این ارز از سال 2016 تاکنون، پس از اینکه بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد که دستورالعمل آینده خود را در مورد نرخ بهره تغییر نمی‌دهد، ین به کمترین میزان خود یعنی 145.89 رسیده بود. در سال جاری تاکنون، ین حدود یک پنجم ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.

به نقل از یک معامله‌گر مستقر در توکیو: «گام منطقی بعدی ژاپنی‌ها، انجام بازی روانشناختی است. ین به شدت به سمت 146 حرکت می‌کرد و مقامات ژاپنی باید به سرعت اقدامی می‌کردند. من فکر می‌کنم هدف آنها این است که این طرز فکر را در بازار ایجاد کنند که این سطح خط قرمز آنهاست»

این اقدام برای تثبیت ین اثرس دومینووار در بازارهای ارز جهانی داشت. پوند ویورو هر دو پس از افت اولیه در آغاز روز، شروع به رشد کردند.

این مداخله همچنین تأثیر قدرتمند افزایش دلار آمریکا بر بزرگترین اقتصادهای جهان را نمایان‌تر کرد.

ژاپن اکنون تنها کشور جهان است که سیاست نرخ بهره منفی را حفظ کرده است، زیرا فدرال رزرو آمریکا و سایر بانک‌های مرکزی بزرگ دیگر به شدت نرخ بهره را برای مبارزه با تورم افزایش می‌دهند. چند ساعت پس از اینکه سیاست‌گذاران ژاپنی تصمیم گرفتند نرخ بهره اصلی خود را در سطوح منفی نگه دارند، بانک ملی سوئیس نرخ بهره خود را به محدوده مثبت افزایش داد.

فدرال رزرو روز چهارشنبه برای سومین بار متوالی نرخ بهره اصلی خود را 0.75 درصد افزایش داد و افزایش بیشتر نرخ بهره بالا را نیز پیش‌بینی کرد. بنابراین انتظارات برای افزایش بیشتر نرخ بهره را برای دیگر بانک‌های مرکزی بالا برد.

از آنجایی که وجوه سرمایه گذاران عموماً به مناطقی با نرخ بهره بالاتر سرازیر می‌شوند، شکاف بیشتر بین ایالات متحده و کشورهایی مانند ژاپن، فشار صعودی بر دلار آمریکا وارد می‌کند.

اما در روز پنجشنبه بانک مرکزی ژاپن نرخ بهره یک شبه را در منفی 0.1 درصد نگه داشت، و اعلام کرد که خرید روزانه اوراق قرضه 10 ساله را با بازده 0.25 درصد انجام می‌دهد – بخشی از برنامه‌ای برای نگه داشتن هزینه‌های استقراض بلند مدت در سطوح بسیار پایین.

ارقام Core CPI ژاپن، به جز قیمت‌های مواد غذایی پرنوسان، در ماه آگوست به 2.8 درصد رسید که به دلیل افزایش شدید قیمت کالاها و ضعیف‌تر شدن ین، با سریع‌ترین سرعت در نزدیک به هشت سال گذشته افزایش یافت.

بانک مرکزی ژاپن مدتهاست استدلال می‌کند که تقاضای اساسی در اقتصاد ژاپن ضعیف باقی می‌ماند و پیش‌بینی می‌کند که تورم در سال مالی آینده به کمتر از 2 درصد می‌رسد.

هاروهیکو کورودا، رئیس بانک مرکزی آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت: «می‌توانید انتظار داشته باشید که برای حدود دو تا سه سال تغییری در دستورالعمل‌های آینده ما ایجاد نخواهد شد.» اگرچه او همچنین افزود که بسته به تحولات اقتصادی و قیمتی، ممکن است تغییرات جزئی اعمال شود.

کورودا افزود: «با تفاوت‌های آشکار در وضعیت اقتصادی و قیمتی، نیازی نیست ژاپن نرخ بهره منفی را، چون دیگران این کار را کرده‌اند، حذف کند». او گفت که بانک مرکزی ژاپن باید به حمایت از اقتصاد با اقدامات پولی تسهیلی ادامه دهد تا زمانی که اقتصاد به طور کامل از این همه‌گیری (کرونا) بهبود پیدا کند.

بانک مرکزی ژاپن همچنین به طرح ارائه وام‌های ارزان قیمت به بانک‌هایی که شرکت‌های کوچک و متوسط را برای نجات از مشکلات کرونا تأمین مالی می‌کردند، پایان داد، اما به ‌طور غیرمنتظره بخش‌های دیگر برنامه تأمین مالی مرتبط با همه‌گیری کرونا را تمدید کرد.

کیچی موراشیما، اقتصاددان موسسه سیتی گروپ، گفت که حتی اگر بانک مرکزی ژاپن سیاست خود را دقیق‌تر تنظیم کند، اساساً شکاف گسترده در شرایط مالی بین ژاپن و سایر نقاط جهان را تغییر نخواهد داد.

وی گفت: « سوال اصلی این است که دولت واقعاً تا چه حد می‌تواند از سقوط ین در برابر دلار جلوگیری کند؟»

مقامات بانک مرکزی ژاپن هفته گذشته با معامله‌گران ارز تماس گرفتند تا در مورد شرایط بازار در به اصطلاح بررسی نرخ‌ها پرس و جو کنند که نشان دهنده هشدار دولت در مورد کاهش شدید ین در برابر دلار آمریکا است.

مداخله دولت در بازارهای ارز، که به دستور وزارت دارایی و توسط بانک مرکزی ژاپن اجرا می‌شود، معمولاً اقدامی نادر است، به ویژه زمانی که برای تقویت ارز انجام می‌شود.

مقامات ژاپن از سال 1991 مقدار 86 تریلیون ین را برای مداخله استفاده کرده‌اند که 81 تریلیون ین آن برای فروش ین هزینه شده است، که آخرین بار در زمان بحران مالی آسیا در ژوئن 1998 بوده است.

منبع: FinancialTimes

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟