بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

تحلیل بنیادی روزانه بازار فارکس: پیامدهای خروج از سیاست‌ های انقباضی بانک مرکزی آمریکا برای بازارها

تحلیل بنیادی روزانه بازار فارکس: پیامدهای خروج از سیاست‌ های انقباضی بانک مرکزی آمریکا برای بازارها

  • مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه – تاریخ 18 مرداد (9 اوت)

پس از گزارش خوب NFP در روز جمعه، حال پیش‌بینی بازار برای شروع کاهش خرید اوراق در فصل پاییز از سمت بانک مرکزی آمریکا بیشتر شده است. اما آیا خروج منظم از سیاست‌های پولی بسیار انبساطی موجب ناراحتی فضای ریسک پذیری بازار می‌شود؟ انتشار داده CPI این هفته می‌تواند آزمون خوبی برای اثبات این موضوع باشد.

دلار آمریکا: رشد به دلیل انتظارات فد و احتمالا کاهش فضای ریسک گریزی

روز جمعه بازار فارکس کاملا معقولانه رفتار کرد. داده اشتغال خوب آمریکا موجب رشد دلار مخصوصا در برابر ارزهای کم بازده شد. این مسئله همچنین احتمال این که فد تا پایان سال کاهش خرید اوراق را اعلام کند، قوت بخشید. سوال اصلی برای بازار این است که اگر کاهش خرید اوراق همراه با هشدارهای قبلی مناسب از جانب بانک مرکزی باشد و کاهش خریدها به تدریج انجام شود، آیا باز هم بازار دارایی‌ها دچار مشکل می‌شود؟

داده CPI این هفته می‌تواند آزمون خوبی برای این مسئله باشد. انتظار می‌رود شاخص CPI سالانه حوالی 5.3% – 5.4% اعلام شود. اگر این داده بالاتر اعلام شود، و یا Core CPI رشد غیرمنتظره‌ای داشته باشد می‌توان این احتمال را داد که خروج بانک مرکزی از سیاست‌های انبساطی ممکن است چندان که تصور می‌شود آرام نباشد. بنابراین این هفته انتشار شاخص CPI مهم‌ترین ریسک بازار است و به غیر از این داده احتمالا هفته آرامی را پیش رو خواهیم داشت.

در جلسه معاملاتی آسیا شاهد سقوط شدید طلا و نقره بودیم. همچنین داده‌ تورمی چین بار دیگر به ما یادآوری کرد چرا سیاست‌ گذاران این شرکت به دنبال کاهش قیمت کامودیتی‌ها هستند. داده PPI سالانه چین 9% و CPI سالانه 1% اعلام شدند. نگرانی‌های مقامات چینی این است که افزایش قیمت بیشتر کامودیتی‌ها می‌تواند سود بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) را به شدت کاهش دهد. سیاست‌ گذاران داخلی چین تلاش می‌کنند با فروش استراتژیک ذخایر فلزات صنعتی به این مسئله کمک کنند. باید دید آیا این مسئله موجب می‌شود بانک مرکزی چین یوان را قوی نگه دارد تا در برابر افزایش قیمت واردات صیانت شود. محدوده 6.50 برای جفت ارز USDCNY همچنان محدوده مهمی است.

با توجه به این مسئله که فد به مرحله خروج از سیاست‌های انبساطی نزدیک می‌شود و فضای ریسکی به نظر شکننده است، احتمالا این هفته همچنان تقاضا برای دلار بالا خواهد بود. بازارهای نوظهور باید منتظر انتشار رویداد ریسکی مهم این هفته یعنی شاخص CPI آمریکا باشند و سپس احتمالا در ارزهای پربازده شاهد عملکرد بهتری خواهیم بود.

یورو: اظهارات ویدمن تاثیر چندانی نداشت

جفت ارز EURUSD آن چنان واکنشی به سخنان روز یک شنبه ویدمن، عضو هاوکیش بانک مرکزی اروپا، نشان نداد. ویدمن اذعان کرد تورم می‌تواند سریع‌تر از آن چیزی که فکر می‌کنیم رشد داشته باشد. البته ویدمن اضافه کرد پیش‌بینی می‌کند در سال 2023 شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) 1.4% اعلام شود که از هدف 2% بانک مرکزی بسیار پایین‌تر است. همین پیش‌بینی احتمالا موجب شد اظهارات قبلی وی تاثیر کمتری داشته باشد.

تحلیل تکنیکال روزانه فارکس را از اینجا مطالعه کنید
 تحلیل تکنیکال فارکس 9 اوت/ 18 مرداد

داده‌های اخیر گزارش CFTC نشان می‌دهد صندوق‌های اهرمی معاملات فروش EURUSD را افزایش دادند. این معامله گران در حال حاضر بیشترین معاملات فروش را از اوایل ژوئن 2020 در اختیار دارند. این مسئله با افت شاخص وزنی تجارت یورو همزمان شده و همگام با استراتژی بانک مرکزی اروپا برای منفی کردن بازده واقعی یورو حرکت می‌کند. این موضوع می‌تواند سبب شود یورو به عنوان ارز مناسبی برای تامین کننده مالی در معاملات انتقالی (Carry Trade) انتخاب شود. برخلاف انتظارات که یورو معمولا ارز ادواری است، احتمالا اگر فضای ریسک پذیری آشفته‌‌تر شود شاهد رشد یورو خواهیم بود.

انتظار می‌رود امروز روز آرامی در بازار باشد. احتمالا این هفته جفت ارز EURUSD محدوده 1.1700 را لمس خواهد کرد.

پوند: کشمکش سیاسی احتمالا نمی‌تواند موجب وقفه‌ای در روند صعودی پوند شود

این هفته اخباری در مورد افزایش تنش‌ها بین جانسون، نخست وزیر انگلیس، و سوناک، وزیر خزانه داری انگلیس، منتشر شده است. ممکن است در پی این حواشی سوناک از وزیر خزانه داری به مقام پایین‌تری منصوب شود. سوناک به عنوان یکی از ستاره‌ها‌ در حزب محافظه‌کار انگلیس و فردی مطمئن در خزانه داری شناخته می‌شود و تنزل مقام وی ممکن است آسیب کمی به رشد پوند بزند. با این حال این رویدادها احتمالا موجب نوسانات شدید نمی‌شود و تمرکز معامله گران در حال حاضر معطوف به اطلاعات جدید از سخنان هاوکیش بانک مرکزی خواهد بود.

مهم‌ترین رویداد این هفته برای پوند در تقویم اقتصادی انتشار GDP فصلی این کشور در روز پنج‌شنبه خواهد بود که انتظار می‌رود حوالی 5% منتشر شود. احتمالا جفت ارز EURGBP همچنان حوالی 0.8470 حمایت خواهد شد. در صورت شکست این محدوده ناحیه حمایتی بعدی 0.8400 خواهد بود.

فرانک: آیا هفته گذشته بانک مرکزی سوئیس در بازار مداخله کرده است؟

هفته گذشته جفت ارز EURCHF حوالی محدوده 1.0720 – 1.0730 فشار زیادی را تحمل کرد و ممکن است بانک مرکزی سوئیس مداخله‌ای در بازار کرده باشد.

سپرده های دیداری هفتگی فرانک می‌توانند به عنوان معیاری مناسب برای میزان مداخله بانک در بازار فارکس در نظر گرفته شوند. افزایش شدید سپرده‌های دیداری فرانک (بین 3 تا 5 میلیارد) می‌تواند موجب رشد جفت ارز EURCHF شود چرا که این دید ایجاد خواهد شد که فعالیت‌های مداخله گرانه بانک مرکزی سوئیس در بازار فارکس تحت نظارت فلج کننده نظارت آمریکا نیست.

منبع: ING

جهت پیگیری اخبار و تحلیل های فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرامی UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

2 دیدگاه در “تحلیل بنیادی روزانه بازار فارکس: پیامدهای خروج از سیاست‌ های انقباضی بانک مرکزی آمریکا برای بازارها
  1. رضا گفت:

    سلام . ممنون از تحلیل خوبتون . لطفاً در خصوص چند جمله ای از تحلیل فوق یه توضیحی بفرمایید:
    «این مسئله با افت شاخص وزنی تجارت یورو همزمان شده و همگام با استراتژی بانک مرکزی اروپا برای منفی کردن بازده واقعی یورو حرکت می‌کند. این موضوع می‌تواند سبب شود یورو به عنوان ارز مناسبی برای تامین کننده مالی در معاملات انتقالی (Carry Trade) انتخاب شود. برخلاف انتظارات که یورو معمولا ارز ادواری است، احتمالا اگر فضای ریسک پذیری آشفته‌‌تر شود شاهد رشد یورو خواهیم بود.»
    منظور از ارز ادواری چیست و چرا اگر فضای ریسک پذیری آشفته‌‌تر شود شاهد رشد یورو خواهیم بود؟

    1. لطفا مقاله تفاوت سهام ادواری و رشدی رو بخونید اونجا نکاتی هست که متوجه میشید چه تفاوتی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟