بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

آشنایی با سازوکار بانک مرکزی سوئیس (SNB)


بانک مرکزی سوئیس

بانک ملی سوئیس (SNB) بانک مرکزی کشور سوئیس است. وظیفه اصلی این بانک ارتقا و حفظ ثبات پولی و مالی است. معامله‌گران باید با آخرین تغییرات سیاستهای پولی بانک ملی سوئیس به روز باشند زیرا این تغییرات تاثیر ویژه‌ای روی فرانک سوئیس (CHF) دارند.

بانک مرکزی سوئیس چیست؟

بانک ملی سوئیس در سال 1907 تاسیس شد. این بانک مسئول سیاست‌های پولی کشور سوئیس بوده و اسکناس‌های فرانک سوئیس را چاپ می‌کند. از سال 2015، بانک ملی سوئیس تبدیل به یک بانک خصوصی شده که کانتون‌های سوئیس (ایالات دولت فدرال سوئیس) سهامدار اصلی آن هستند. این بانک مانند بقیه بانکهای ملی، از ابزار سیاستهای پولی مختلفی برای فراهم کردن ثبات اقتصادی و نظارت بر رشد اقتصادی بهره می‌برد. (برای آگاهی از سازوکار تاثیر بانک‌های مرکزی بر ارزهای کشورها می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.)

سیاست پولی عاملی است که برای معامله‌گران نقش اساسی ایفا می‌کند و ما در این مقاله به صورت مفصل آن را توضیح خواهیم داد. عوامل دیگر مثل استقلال بانک مرکزی هم مهم هستند ولی این موضوعات بیشتر درمورد بازارهای اقتصادی نوظهور موضوعیت دارند.

 

تعهدات اقتصادی مهم بانک مرکزی سوئیس

برطبق اظهار بانک ملی سوئیس، این بانک اهداف پایه زیر را دنبال می کند:

1. ثبات قیمت: که همان ثبات نرخ مبادلات و یا تورم است.

2. رشد اقتصادی: که تمرکز روی توسعه و ثبات اقتصاد است.

ثبات قیمت

سیاست پولی برای کل اقتصاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این سیاست از ایجاد تورم لجام گسیخته جلوگیری کرده و سعی می‌کند که انتظارات تورم را طوری شکل دهد تا اقتصاد بتواند سرعت رشد منظمی داشته باشد. بانک مرکزی سوئیس و کمیته سیاست پولی آن بانک (MPC) به منظور حفظ ثبات پولی، هدف تورم را بر روی کمتر از 2 درصد در سال برای شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) تعیین کرده‌اند.

اگر هدف تورم از 2 درصد بالاتر رود، بانک ملی سوئیس ممکن است مجبور شود که نرخ بهره را افزایش دهد. افزایش نرخ بهره می‌تواند با هدایت جریان‌های سرمایه به‌سمت ارز پربازده، باعث افزایش ارزش فرانک شود. همچنین افزایش نرخ بهره روی بازار سهام اثر منفی دارد زیرا کسب و کارها مجبور به پرداخت نرخ بیشتری برای وام شوند و ارزش‌گذاری سهام در نرخ بهره بالاتر تنزل می‌یابد.

البته همیشه اینگونه نیست که بانک ملی سوئیس در صورت افزایش تورم، نرخ بهره را افزایش دهد. در بعضی موارد مثلا زمانی که رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) هنوز کُند یا منفی باشد، این بانک نرخ بهره را به منظور تحریک اقتصاد پایین نگه می‌دارد. درک این نکته مهم است که بانک ملی سوئیس به دنبال حفظ تعادل بین تورم سالم و رشد اقتصادی می باشد.

رشد اقتصادی

رشد اقتصادی با سیاست پولی رابطه تنگاتنگی دارد. تغییرات در چشم انداز اقتصادی اغلب باعث به‌روزرسانی برنامه‌های سیاست پولی بانکداران مرکزی شده تا بتوانند اقتصاد را با ثبات نگه دارند.

چگونه نرخ بهره بانک مرکزی سوئیس بر روی فرانک سوئیس تاثیر می گذارد؟

بانک مرکزی سوئیس از طریق تغییر انتظارات نرخ بهره بر روی ارزش فرانک سوئیس تاثیر می‌گذارد. معامله‌گران باید این نکته را درنظر داشته باشند که ارزش ارزها زمانی افزایش یا کاهش پیدا می‌کند که انتظارات نرخ بهره افزایش یا کاهش یابند، نه فقط زمانی که نرخ بهره اسمی افزایش یابد. بانک مرکزی سوئیس مانند اکثر بانکهای مرکزی دیگر، از ابزارهای سیاست پولی مختلفی برای کنترل نرخ بهره استفاده می‌کند. قیمت‌های کنونی بازار فارکس با انتظارات کنونی و جاری از نرخ بهره قیمت‌گذاری شده است و تغییر این انتظارات می تواند باعث افزایش یا کاهش قیمت فرانک سوئیس شود. بانک مرکزی سوئیس این تغییر انتظارات را با صحبت‌ها و بیانیه‌هایی که صادر می‌کند، انجام می‌دهد و به بازار می‌گوید که آنها در آینده انتظار افزایش نرخ بهره را دارند یا کاهش آن را.

قانون عمومی چگونگی تاثیر نرخ بهره ها بر روی فرانک سوئیس و بازار سهام به شرح زیر است:

1. انتظارات نرخ بهره بالاتر باعث افزایش قدرت فرانک سوئیس شده و به صورت منفی بر روی ارزش سهام تاثیر می گذارد.

2. انتظارات نرخ بهره پایین‌تر باعث کاهش قدرت فرانک سوئیس شده و به صورت مثبت بر روی ارزش سهام تاثیر می‌گذارد.

تاثیر نرخ بهره بر اقتصاد

بانک ملی سوئیس نرخ‌های بهره را زمانی پایین می‌آورد که قصد تحریک اقتصاد (تولید ناخالص داخلی) را داشته باشد و هنگامی آن را افزایش می‌دهد که هدفش کنترل تورم در یک اقتصاد بیش از حد فعال و بالاتر از ظرفیت باشد.

کاهش نرخ‌های بهره به شیوه‌های زیر اقتصاد را تحریک می‌کند:

1. کسب و کارها می‌توانند وام گرفته و در پروژه هایی سرمایه‌گذاری کنند که از طریق آنها بتوانند مبالغ بیشتری از نرخ ریسک استقراض کسب کنند.

2. وقتی نرخ بهره‌ها پایین باشند، بازار سهام با نرخ تنزیل کمتری ارزش‌گذاری می‌شود و باعث اقبال عمومی به بازار سهام شده که خود باعث به وجود آمدن اثر ثروت (و در نتیجه تقاضای بیشتر در اقتصاد) می گردد.

3. مردم در اقتصاد سرمایه‌گذاری بیشتری کرده (در سهام و دارایی های دیگر) چراکه از این دارایی‌ها می‌توانند سود بیشتری نسبت به نرخ بهره‌های پایین فعلی کسب کنند.

چگونه بر اساس تصمیمات نرخ بهره بانک مرکزی سوئیس معامله کنیم؟

جدول زیر نشان‌دهنده سناریهای محتملی است که در اثر تغییر در انتظارات نرخ بهره به وجود می‌آیند. معامله‌گرها می‌توانند از این اطلاعات برای پیش‌بینی احتمال افزایش یا کاهش ارز رایج و چگونگی معامله‌ی آن بهره ببرند.

 

انتظارات بازار نتایج واقعی تاثیر FX از بازار
افزایش نرخ بهره ثابت ماندن نرخ بهره کاهش ارز
کاهش نرخ بهره ثابت ماندن نرخ بهره افزایش ارز
ثابت ماندن نرخ بهره افزایش نرخ بهره افزایش ارز
ثابت ماندن نرخ بهره کاهش نرخ بهره کاهش ارز

به مثال زیر درباره EURCHF نگاهی بیندازیم. در سال 2015، بانک ملی سوئیس با حذف محدودیت نرخ مبادله یورو با فرانک سوئیس باعث تعجب همه شد. فرانک سوئیس که محدوده آن برابر 2/1 فرانک درمقابل هر یورو تعیین شده بود، در ابتدا حدود 20 درصد افزایش قیمت پیدا کرد، بعد سیاستگذاران شروع به کاهش نرخ بهره کردند که به کاهش قیمت فرانک سوئیس منجر شد.

 

بانک مرکزی سوئیس

 

نکات کلیدی بانک مرکزی سوئیس و معامله در بازار فارکس

 

  • بانک مرکزی سوئیس بنیان ارزش فرانک سوئیس محسوب می‌شود.
  • فرانک سوئیس بر اساس تغییرات در انتظارات نرخ بهره (و نه لزوما بر اساس تغییرات واقعی)، افزایش یا کاهش قیمت می‌یابد.
  • تسهیل کمی تاثیر مشابهی با تغییرات نرخ بهره دارد. همچنین تغییرات در انتظارات تسهیل کمی نیز می‌تواند بر فرانک سوئیس تاثیر بگذارد.
  • افزایش تورم لزوما به این معنی نخواهد بود که بانک ملی سوئیس نرخ های بهره را افزایش خواهد داد، بلکه این مسئله به تعادل میان رشد اقتصادی و تورم بستگی دارد.

 

 

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

4 دیدگاه در “آشنایی با سازوکار بانک مرکزی سوئیس (SNB)
  1. سجاد گفت:

    سلام لطفا مطالبی هم در مورد بانک citi نیویورک و تاثیرش بر بازار هم بزارید 
    درضمن مقالتون عالی بود 😊

  2. Vahid گفت:

    سلام
    الان نرخ بهره بانک مرکزی سوییس منفیه اما در زوج ارز usd/chf تو این مدت یک نزول خیلی خوبی داشتیم.
    دلیلش چیه؟

    1. ادمین گفت:

      سلام
      آنچه در مطالب بیان میشه بطور کلی هست و باید معامله گر تشخیص بده هر علمی به درد کجا می‌خوره.
      در حال حاضر هم کاهش USD/CHF دلایلی از قبیل افت دلار و امن بودن پوند داره که هر کدوم از اینها در جایگاه خودش دلایل خودش رو داره.

      1. محمدعلی گفت:

        تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟