بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

چشم‌انداز طلا در سال 2022 از موسسه ING

بازار طلا

آمادگی فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره و در پی آن دشوارتر شدن تامین نقدینگی در سطح جهان، در کنار افزایش بازده حقیقی اوراق قرضه، می توانند چشم انداز طلا را در میان‌مدت نزولی کنند، اگرچه روند صعودی بلندمدت طلا همچنان دست‌نخورده باقی خواهدماند.

انس طلای جهانی امسال را چگونه به پایان می‌رساند؟

طلا در مسیر ثبت اولین کاهش سالانه خود در سه سال گذشته است. افزایش فشار تورم همراه با تعلل فدرال رزرو در شروع سیاست‌های انقباضی، منجر به شکسته شدن سطح ۱۹۰۰ دلار در هر اونس، در ماه مه شد. اما پس از آنکه دات پلات در نشست ماه ژوئن FOMC منتشر شد، شاهد عقب نشینی طلا بودیم. اگرچه آمارهای تورم و NFP همچنان، حمایت‌های گاه و بی‌گاهی از طلا صورت می‌دادند اما نمودار دات پلات در ماه ژوئن، نشان از حمایت فزاینده اعضای فدرال رزرو از افزایش نرخ بهره داشت. از آن زمان، بازار بین افزایش فشارهای تورمی از یک‌سو و نگرانی‌ها در مورد هاوکیش‌تر شدن اعضای فدرال ریزرو از سوی دیگر، سردرگم شده‌است. عدم توانایی بازار در جذب سرمایه‌های ماندگار در این حوزه، به این معنی است که هر تلاش طلا برای صعود به سطوح بالاتر، عمر کوتاهی خواهدداشت.

بیشتر بخوانید: آموزش معامله اونس طلا: عوامل موثر بر قیمت طلا و روش های معامله آن

عوامل متعددی، از جمله کمبود نیروی کار و قیمت بالای انرژی، تورم ایالات متحده را به بالاترین سطح در ۳۰ سال گذشته رسانده‌است. با این حال، منحنی‌هایی که تفاوت میان اوراق مصون از تورم با اوراق معمولی را نشان می‌دهند و به عنوان معیاری برای انتظارات تورمی در نظر گرفته می‌شوند، تنها در سررسید‌های کوتاه‌مدت افزایش را نشان می‌دهند. به نظر می‌رسد که بازارها به روایت تورم گذرای فدرال رزرو اعتقاد دارند و معتقدند که فدرال رزرو توانایی لازم برای مبارزه با آن را دارد. این موضوع می‌تواند یکی از دلایل مهمی باشد که قیمت طلا علی‌رغم تورم بالا نتوانسته است افزایش پیداکند. همچنین علی‌رغم اینکه معمولا طلا را به عنوان پوشش تورمی در نظر می‌گیرند، رابطه بین قیمت طلا و تورم، در یک دوره طولانی مدت بهتر مشخص می‌شود، اما در  کوتاه‌مدت این ارتباط چندان منسجم نیست. علاوه‌بر تمام اینها، با توجه به این که رشد اقتصادی قدرتمند بوده و ارزشگذاری بازار سهام بسیار خوب است، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند پول خود را در جایی نگه‌ دارند که بازدهی بالاتری کسب کنند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره اوراق قرضه: هرآنچه باید یک معامله گر فارکس بداند

بازار طلا در دست فروشندگان!

در این میان، تقاضای فیزیکی به طور قابل توجهی با افزایش واردات از چین و هند بهبود یافته‌است. اگرچه ما همچنان انتظار داریم که افزایش تقاضا از طرف بانک‌های مرکزی و خریدهای فیزیکی طلا بتواند از آن در کف‌های قیمتی حمایت کند، اما این جریان‌ها، با حرکت اقتصاد جهانی هم‌سویی ندارد و این جریان‌های سرمایه‌گذاری پایدار است که می تواند به عنوان محرک اصلی قیمت طلا، عمل نماید. در سال ۲۰۲۱، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF)، شاهد اولین فروش خالص از سال ۲۰۱۵ بود. بجز جریان‌های جزئی ورود سرمایه در سه ماهه دوم، در سه ماهه اول شاهد فروش ۲۰۰ تن و در سه ماهه سوم شاهد فروش ۵۸ تن طلا بودیم. همچنین تخمین زده می‌شود که در سه ماهه چهارم نیز ۲۰ تن طلای دیگر فروخته شود که فروش کل سال را به بیش از ۲۴۷ تن می‌رساند. این مسئله نشان می‌دهد که شاید بازار نتوانسته به یک جمع‌بندی ثابت از وضعیت تورمی موجود دست یابد. به عبارت دیگر، بازار درک درستی از واکنش فدرال رزرو نسبت به افزایش تورم، آن هم در زمانی که هنوز با اشتغال کامل فاصله داریم، ندارد.

بیشتر بخوانید: چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۲ – آیا روند کند رشد اقتصاد متوقف می‌شود!؟

پیشبینی موسسه ING از قیمت طلا در سال 2022

پیشبینی موسسه ING از قیمت طلا در سال 2022

در کوتاه مدت، به دلیل افزایش فشارهای تورمی در ایالات متحده و احتمالا به خاطر ریسک‌های ناشی از اومیکرون در کنار ریسک‌های ژئوپلیتیکی در اروپای شرقی، طلا همچنان با قیمتی بالاتر از ارزش منصفانه در برابر اوراق TIPS معامله می‌شود. با نگاهی به آینده، تیم اقتصاد کلان ما این ریسک را می‌بیند که فدرال رزرو در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ تیپرینگ را به پایان رسانده و به دنبال سه افزایش نرخ بهره در نیمه دوم سال آینده باشد.
مانند فدرال رزرو، ما نیز معتقدیم که تورم در سال ۲۰۲۲ به تدریج کاهش خواهدیافت، در همین حال با انقباض تدریجی سیاست‌های پولی ایالات متحده و همچنین سخت شدن شرایط تامین نقدینگی جهانی، بازده اسمی اوراق خزانه‌داری باید افزایش پیدا کند. این موضوع منجر به افزایش بازده واقعی این اوراق شده و در نتیجه بر قیمت طلا فشار وارد می‌کند. با این حال هدف نهایی، رسیدن به نرخ واقعی صفر در ده سال است اما ممکن است تا قبل از سال ۲۰۲۳، شروع این اتفاق رخ ندهد. این امر همراه با برخی ریسک‌های طولانی‌مدت ناشی از ویروس، ممکن است در چند ماه آینده از طلا حمایت کند. به طور کلی، طلا می تواند در بلند مدت روند صعودی خود را حفظ کند اما در میان مدت، دیدگاهی نزولی را نسبت به طلا داریم.

منبع: ING

 

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

 

بیشتر بخوانید:

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟