ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

بهم ریختگی بازار پیش از کریسمس

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 16 دسامبر

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 25 آذر

  • بهم ریختگی بازار پیش از کریسمس

در اوایل هفته پیش‌بینی می‌شد که مهم‌ترین رویداد این هفته جلسه بانک مرکزی آمریکا، سخنرانی پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، و انتشار دات پلات باشد که انتظار می‌رفت نسبت به انتظارات هاوکیش‌تر باشد. در کنار جلسه بانک مرکزی آمریکا پیش‌بینی می‌شد دیگر بانک‌های مرکزی اروپا، انگلیس و سوئیس نرخ بهره را 0.50% افزایش دهند و اتفاق خاصی در جلسات این بانک‌ها رخ ندهد.

اما غافلگیری این هفته از سمت لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، شکل گرفت.

لاگارد: به هر قیمتی که شده…

بانک مرکزی اروپا طبق انتظارات روز گذشته نرخ بهره را 0.50% افزایش داد و در بیانیه خود اعلام کرد که افزایش‌های بیشتری در راه خواهند بود.

کریستین لاگارد تمام امیدها در این زمینه که بانک مرکزی اروپا هنگام افزایش نرخ بهره، کندی اقتصاد و رکود را در نظر می‌گیرد، از بین برد.

در عوض، لاگارد مدام به خبرنگاران اعلام کرد نرخ‌ها در ناحیه یورو در جلسات بعدی «به طور پیوسته و قابل توجهی» به افزایش خود ادامه خواهند داد. وی بیان کرد بانک مرکزی اروپا در نشست بعدی نرخ بهره را 0.50% دیگر افزایش خواهد داد. سپس در جلسه بعدی نرخ بهره 0.50% دیگر و در جلسه بعد آن باز هم 0.50% و در جلسه بعدی باز هم 0.50% افزایش خواهد یافت!

هیچ بانک مرکزی تا به حال چنین پیش‌بینی راهبردی انجام نداده است. ایده “تنظیم سیاست پولی جلسه به جلسه” و مفهوم “ما برای تصمیم گیری در مورد مراحل بعدی داده‌ها را رصد خواهیم کرد” دیروز نابود شدند. لاگارد، هاوکیش‌ترین سخنرانی خود از زمان انتصابش را انجام داد. جلسه دیروز بانک مرکزی اروپا یکی از مهم‌ترین جلسات از زمان « به هر قیمتی که شده» ماریو دراگی در ژوئیه سال 2012 بود.

سخنان لاگارد حاکی از آن بود که «هر آنچه برای رساندن تورم به 2 درصد لازم است» انجام خواهد شد.

همچنین بانک مرکزی اروپا از ماه مارس کاهش ترازنامه خود را آغاز خواهد کرد، اما به نظر می‌رسد مقامات سرنخی در مورد چگونگی انجام آن ندارند.

کریسمس مبارک

هنگام سخنرانی لاگارد، بازده اوراق در ناحیه یورو افزایش یافتند. بازده اوراق 10 ساله آلمان بیش از 10% رشد کرد. بازده اوراق 2 ساله فرانسه و اسپانیا نیز همین روند را دنبال کردند. بازده اوراق 2 ساله ایتالیا بیش از 13% رشد کرد.

کانال اخبار فوری فارکس و بازارهای جهانی

سخنرانی دیروز لاگارد جهنمی در بازار به راه انداخت و هر گونه امیدی را برای رالی بازار سهام در پایان سال از بین برد.

شاخص DAX و CAC بیش از 3% افت کردند.

البته بیانیه هاوکیش بانک مرکزی اروپا که پس از تصمیمات هاوکیش بانک مرکزی آمریکا اعلام شد، بازار سهام آمریکا را نیز به هم ریخت. شاخص S&P 500 زیر میانگین متحرک 100 روزه و شاخص نزدک زیر میانگین متحرک 50 روزه قرار گرفتند.

شاخص بازار سوئیس (SMI) نیز پس از افزایش 0.50 درصدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی سوئیس و اروپا حدود 2.5% کاهش یافت. هر چند با توجه به این که جفت ارز EURCHF تقریبا ثابت باقی ماند و فرانک سوئیس برای مشتریان اروپایی گران‌تر نشد، برخی سرمایه‌گذاران نفس راحتی کشیدند.

رشد یورو

هر چند یورو در برابر فرانک ثابت باقی ماند، اما این ارز در پی تصمیمات بانک مرکزی اروپا و سخنرانی بی رحمانه هاوکیش لاگارد در برابر دلار تقویت شد.

جفت ارز EURUSD به محدوده 1.0736 که بالاترین سطح از ماه آوریل بود، رسید و در حال حاضر پایین‌تر از محدوده 1.07 معامله می‌شود.

تغییر چشمگیر در موضع سیاستی بانک مرکزی اروپا و عزم رهبران اروپایی برای کاهش تورم باید منجر به حمایت بیشتر از یورو شود. بنابراین، عقب‌نشینی قیمت EURUSD می‌تواند فرصت‌های خرید خوبی در کف قیمتی برای افزایش بیشتر به سمت محدوده 1.10 را فراهم کند.

رشد روز گذشته دلار، به دلیل فشار فروش جدید در بازار سهام و اوراق بود که حاکی از سیو سود سرمایه‌گذاران بود. داده‌های منتشر شده روز گذشته آمریکا چندان قوی نبودند. خرده فروشی در یک سال بیشترین کاهش را داشته و ظاهراً خرید برای تعطیلات به بهبود اعداد کمکی نکرده بود. شاخص تولیدی نیویورک از 4.5 ماه گذشته به 11- افت کرد در حالی که انتظارات برای آن 1- بودند. هر دو داده حاکی از کند شدن رشد اقتصادی در ایالات متحده هستند که به طور معمول باید ترس از رکود را افزایش دهد و اعضای هاوکیش بانک مرکزی را تضیف کند. این می‌تواند به معنای اصلاح نزولی بیشتر دلار در آستانه کریسمس باشد.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟