بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

داده‌های PMI و گزارش درآمدزایی مایکروسافت در کانون توجهات

داده‌های PMI و گزارش درآمدزایی مایکروسافت در کانون توجهات

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 4 بهمن

  • داده‌های PMI و گزارش درآمدزایی مایکروسافت در کانون توجهات

این هفته با اخبار بیشتر در زمینه اخراج‌ها و رشد بیشتر شاخص S&P 500 آغاز شد.

اسپاتیفای (Spotify)، جدیدترین شرکت فناوری بود که اعلام کرد 6% از نیروی کار خود (حدود 600 شغل) را اخراج می‌کند. سهام این شرکت در واکنش به این خبر 2% افزایش یافت. همچنین فورد (Ford) اعلام کرد 3200 از نیروی کار خود را که بیشتر در آلمان هستند، کاهش می‌دهد. سهام این شرکت نیز بیش از 3% جهش کرد. به همین راحتی، شرکت‌ها مشاغل را کاهش می‌دهند، سرمایه‌گذاران سهام آن شرکت را می‌خرند!

اما کاهش مشاغل و اقدامات صرفه جویی در هزینه‌ها ممکن است همه سیگنال مثبت نباشند و همچنین می‌توانند نشانه‌ای از کاهش تقاضا باشند.

با این حال ادامه خوش‌بینی‌ها از جانب سرمایه‌گذاران و پیش‌بینی‌ها برای پایان بازار نزولی منجر شد شاخص S&P 500 بار دیگر بالاتر از میانگین متحرک 200 روزه قرار گیرد. گزارشات درآمدزایی مشخص خواهد کرد که این رشد پایدار خواهد بود یا خیر.

تمام نگاه‌ها به مایکروسافت

مایکروسافت امروز در کانون توجهات است. آن هم نه تنها به این دلیل که گزارش درآمدزایی سه ماهه چهارم خود را منتشر می‌کند، بلکه به این دلیل که از ابتدای سال به لطف شرط‌بندی خود در ChatGPT، سر و صدای زیادی ایجاد کرده است. (ChatGPT یک ربات چت است که توسط OpenAI توسعه یافته‌است. CHATGBT بر روی خانواده مدل‌های زبان بزرگ GPT-3.5 OpenAI ساخته شده‌است و با تکنیک‌های یادگیری نظارت شده و تقویتی به خوبی تنظیم شده است. ChatGPT به عنوان یک نمونه اولیه در نوامبر ۲۰۲۲ راه اندازی شد و به سرعت به دلیل پاسخ‌های دقیق و پاسخ‌های واضح خود در بسیاری از حوزه‌های دانش توجه را به خود جلب کرد. دقت واقعی نابرابر آن به عنوان یک اشکال مهم شناسایی شد.)

این شرکت دیروز تایید کرد که ۱۰ میلیارد دلار برای ChatGPT که اکنون بسیار معروف شده، اختصاص داده است. با توجه به توجهی که ChatGPT از ابتدای سال به دست آورده، مایکروسافت می‌تواند با شرط‌بندی که بر هوش مصنوعی خود انجام داده، در مسیری برنده قرار داشته باشد.

مدیرعامل این شرکت هفته گذشته در مجمع جهانی اقتصاد در داووس اعلام کرد که هر محصول مایکروسافت از قابلیت هوش مصنوعی خاصی برخوردار است. ربات‌ها می‌توانند صفحات اکسل را تجزیه و تحلیل کنند، هوش مصنوعی ایجاد کنند تا یک ارائه پاورپوینت را به تصویر بکشند، یا حتی یک ایمیل کامل را در Outlook پیش‌نویس کنند.

به این ترتیب، این مسئله می‌تواند موقعیت مایکروسافت را به‌عنوان ارائه‌دهنده انحصاری رایانش اَبری (cloud computing) برای یکی از پیشروترین – یا حداقل معروف‌ترین استارت‌‌اپ‌های تا به امروز- یعنی استارت‌اپ‌های هوش مصنوعی در جهان تضمین کند. این مسئله همچنین می‌تواند یک تقویت کننده برای کسب و کار ابری اَژر (Azure) و شاید موتور جستجوی آن یعنی Bing، که همیشه زیر سایه گوگل باقی مانده، باشد.

باید دید با وجود رکود اقتصادی، آیا مایکروسافت می‌تواند منجر به رشد شاخص S&P 500 شود.

داده‌های PMI

داده‌های PMI که صبح امروز منتشر شد، نشان داد که فعالیت‌های تولیدی در ژاپن در ژانویه بهبود نیافته و در منطقه انقباض باقی مانده، اگرچه بخش خدماتی PMI توسعه بهتر از حد انتظار را نشان داد. جفت ارز USDJPY روز دوشنبه از محدوده 130 عبور کرد اما فروشندگان در این محدوده وارد عمل شدند چرا که معامله‌گران همچنان در برابر سیاست‌های داویش بانک مرکزی ژاپن شرط بندی می‌کنند. در شرایط فعلی بازار چنین شرط‌ بندی منطقی است. خرید ین در برابر دلار همچنان معامله محبوبی است.

در استرالیا، شاخص PMI تولیدی پایین‌تر از 50 و برای اولین بار در 32 ماه اخیر در محدوده انقباض اعلام شد. اما اطمینان کسب و کارها، با این امید که بازگشایی چین سبب خواهد شد که فعالیت‌ها برای مدت طولانی پایین نخواهد ماند، به بالاترین حد در سه ماه گذشته رسید. طبق پیش‌بینی‌ها جفت ارز AUDUSD بالاتر از محدوده 0.70 قرار گرفت و علیرغم داده‌های ضعیف PMI بالاتر از این محدوده تثبیت شد. به دلیل ضعف دلار و چشم انداز تقاضای بهتر چین که قیمت کامودیتی‌ها، از جمله سنگ آهن را افزایش می‌دهد (که برای استرالیا مهم است)، این جفت ارز باید مسیر صعودی خود را ادامه دهد.

روز گذشته جفت ارز EURUSD نتوانست رشد خود را بالاتر از محدوده 1.09 حفظ کند. داده‌های PMI امروز ممکن است بتواند به رشد این جفت ارز کمک کند. اگر این اتفاق رخ ندهد، پیام بانک مرکزی اروپا (ECB) کاملا واضح است: افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داشت و این برای یورو مثبت است.

نکته جالب اینجاست که بانک مرکزی اروپا از یکی از داویش‌ترین بانک‌های مرکزی در سال گذشته (البته به جز بانک مرکزی ژاپن و ترکیه) به یکی از هاوکیش‌ترین بانک‌های مرکزی در سال جاری تبدیل شده است.

اگر سال گذشته در واکشن به واگرایی داویش بانک مرکزی اروپا، جفت ارز EURUSD پایین‌تر از محدوده برابری قرار گرفت، امسال موضع سیاسی هاوکیش بانک مرکزی اروپا باید به این ارز کمک کند تا بیشتر بهبود یابد.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

1 دیدگاه در “داده‌های PMI و گزارش درآمدزایی مایکروسافت در کانون توجهات
  1. ستار گفت:

    سلام ممنون از تفسیر دقیق شما واقعا لذت بردم .ایرانیها همیشه با استعداد و باهوش هستند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟