بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

کاهش تولیدات نفت اوپک، رشد نفت و دلار و افت بازار سهام

کاهش تولیدات نفت اوپک، رشد نفت و دلار و افت بازار سهام

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 14 مهر

  • کاهش تولیدات نفت اوپک، رشد نفت و دلار و افت بازار سهام

اوپک هدف تولید نفت خود را 2 میلیون بشکه در روز کاهش داد. این بزرگترین کاهش از سال 2020 بود که با واکنش مطلوبی از سمت جو بایدن روبرو نشد. جو بایدن بیان کرد این اقدام ” کوته بینانه” بود.

قیمت نفت آمریکا 1.90% رشد کرد اما همچنان نتوانسته میانگین متحرک 50 در تایم فریم روزانه را پشت سر بگذارد.

خریداران نفت بر تولید محدود به دلیل محدودیت ظرفیت، فشار اوپک برای بالا نگه داشتن قیمت‌ها، تهدید روسیه مبنی بر کاهش تولید به دلیل تحریم‌های اروپا که شامل سقف قیمتی نفت روسیه است، استفاده از نفت به جای گاز به دلیل جنگ اوکراین (که تقاضا برای نفت را افزایش می‌دهد)، نزدیک شدن به فصل زمستان و این واقعیت که ما اطلاعات بیشتری در مورد توافق هسته‌ای ایران و آمریکا نشنیده‌ایم و در آخر انتظارات مبنی بر این که اقتصاد چین بهبود یابد و تقاضای نفت بیشتری در مقطعی داشته باشد، تمرکز می‌کنند.

از سوی دیگر، فروشندگان نفت اشاره می‌کنند که اوپک روز گذشته کاهش تولید 2 میلیون بشکه در روز را اعلام کرد، اما بسیاری از کشورهای اوپک اخیراً به دلیل محدودیت‌های ظرفیت نتوانسته‌اند سهمیه‌های تولید خود را برآورده کنند و در واقع، تاثیر واقعی تصمیم اوپک باید به سقوط کمتر از 2 میلیون بشکه در روز منجر شود. مهمتر از آن، فروشندگان نفت این واقعیت را در نظر دارند که جهان وارد یک چرخه سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی است و نگرانی‌های رکود و چشم‌انداز کاهش تقاضا باید روند صعودی قیمت نفت را محدود نگه دارد.

هشدار سازمان تجارت جهانی

سازمان تجارت جهانی پیش بینی ترسناکی از تجارت جهانی در سال آینده ارائه کرد. سازمان تجارت جهانی تخمین رشد تجارت خود را از 3 به 3.5% برای امسال افزایش داد، اما انتظارات خود را برای سال آینده از حدود 3-4% به 1% کاهش داد. به گفته این سازمان «بانک‌های مرکزی بزرگ در حال حاضر نرخ‌ها را در تلاش برای مهار تورم افزایش می‌دهند، اما افزایش بیش از حد می‌تواند باعث رکود در برخی کشورها شود». این سازمان اضافه کرد که پیش‌بینی‌های آن‌ها دارای درجه بالایی از عدم قطعیت است، چرا که نمی‌دانند بانک‌های مرکزی چقدر فشار خواهند آورد و جنگ در اوکراین چقدر طول خواهد کشید. در پی این اقدامات برخی از کشورها آسیب خواهند دید و این تنها شامل بازارهای نوظهور نمی‌شود. اقتصادهای ناحیه یورو و بریتانیا نیز در آستانه شکست قرار دارند، در حالی که اقتصاد ایالات متحده در واقع با وجود دلار قوی، در جبهه تجاری خیلی بد عمل نمی‌کند.

کسری تجاری ایالات متحده به لطف افزایش قابل توجه صادرات همچنان رو به کاهش است، چرا که ایالات متحده انرژی زیادی به اروپا و متحدان خود برای جایگزینی منابع روسیه صادر می‌کند.

چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

روز گذشته سنتیمنت سرمایه‌گذاران تقریبا نزولی بود. شاخص‌های اصلی پس از رالی دو روزه، تحت فشار نزولی قوی قرار گرفتند. با این حال این که شاخص‌ها کمی از رشد ابتدای هفته خود را پس دهند، چیز عجیبی نبود. اما ظاهراً یک تراکنش بسیار بزرگ در بازار آپشن دلیلی بود که ما شاهد یک چرخش در جلسه معاملاتی نیویورک بودیم و منجر شد شاخص S&P500 افت 1.8 درصدی خود را جبران کند. این شاخص تنها 0.20% کاهش یافت، در حالی که نزدک تقریباً بدون تغییر خاصی در محدوده 11573 و داوجونز برای دومین روز بالای 30000 بسته شد.

داده‌های ایالات متحده چندان مناسب خلق و خوی بازار نبودند، اما چندان بد هم نبودند. شاخص مدیران خرید موسسه ISM رشد سریع‌تر از حد انتظار را در بخش خدمات ایالات متحده نشان داد و گزارش ADP کمی بالاتر از انتظارات منتشر شد. این داده نشان داد که اقتصاد ایالات متحده در ماه گذشته حدود 207000 شغل ایجاد کرده درحالی که انتظارات حدود 200000 شغل بودند. هر دو داده با این ایده که فدرال رزرو سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش می‌دهد مطابقت نداشتند، اما واکنش بازار نسبتاً ملایم بود. اکنون همه نگاه‌ها به گزارش NFP روز جمعه و داده‌های رشد دستمزدها است.

بازگشت مجدد دلار

در بازار فارکس شاخص دلار محدوده حمایتی 110 را برای دومین روز لمس کرد و نتوانست از این محدوده عبور کند و دلار امروز صبح مجددا رشد کرد. بازده اوراق خزانه داری آمریکا بازگشتی داشت. همچنین تاثیر مداخله بانک مرکزی انگلیس در بازار اوراق انگلیس در حال محو شدن است.

در نتیجه رشد جفت ارز EURUSD پایین‌تر از محدوده برابری و میانگین متحرک 50 در تایم فریم روزانه محدود شد. جفت ارز GBPUSD پس از تست محدوده مقاومتی 1.15 به محدوده 1.350 بازگشت.

در جبهه سیاسی، لیز تراس اعلام کرد که دولت او در مسیر خود برای بسته هزینه‌کرد هنگفت باقی می‌ماند و بعید است که امتیاز ۲ میلیارد پوندی برای کاهش مالیات افراد پردرآمد، کاری برای بهبود سنتیمنت سرمایه‌گذاران انجام دهد.

اما خبر خوب این است که او مطمئناً فعلاً با بانک مرکزی انگلیس کاری ندارد چرا که به خوبی می‌داند انتقاد از بانک مرکزی انگلیس برای او هزینه زیادی خواهد داشت. اگر بانک مرکزی هفته گذشته وی را نجات نمی‌داد، امروز تراس با مشکل بزرگتری مواجه بود. بنابراین، لیز تراس از اختیارات بانک مرکزی برای تعیین مستقل نرخ‌های بهره حمایت می‌کند و بانک مرکزی بعید است که در افزایش نرخ‌ها بیش از آنچه که دوست دارد تردید کند. این مسئله باید کمی به روند بهبودی پوند کمک کند.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟