بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

کاهش بزرگ تولیدات اوپک ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد

کاهش بزرگ تولیدات اوپک ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 13 مهر

  • کاهش بزرگ تولیدات اوپک ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد

با افت بیشتر دلار آمریکا در روز گذشته، بازار سهام، اوراق قرضه، کامودیتی‌ها و ارزهای جهانی افزایش یافتند. داده‌های ضعیف نظرسنجی فرصت‌های شغلی و گردش کار (JOLTS) و افزایش کمتر از انتظارات افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی استرالیا (RBA) موجی از خوش‌بینی را در سراسر بازارهای جهانی ایجاد کرد. اما ریسک‌های نزولی با آمارهای بیشتر مشاغل ایالات متحده که امروز منتشر می‌شود، و جلسه اوپک – که ممکن است یک کاهش بزرگ در تولیدات نفت را اعلام کند، ادامه دارند.

رالی بازارها

شاخص S&P 500 بیش از 3% رشد کرد و رکورد جدیدی در زمینه بهترین رالی دو روزه از اوایل سال 2020 ثبت کرد. شاخص نزدک نیز 3.4% رشد کرد.

بخشی از این رالی به دلیل شورت اسکوئیز نیز بود، چرا که سهام شرکت‌هایی که بیشترین افت را داشتند بهترین عملکرد را در جلسه معاملاتی دیروز ثبت کردند و بیش از 5% افزایش یافتند.

سهام شرکت اپل بیش از 2.5% و تسلا تقریبا 3% رشد کرد. ایلان ماسک اعلام کرد که در نهایت توییتر را به قیمتی که در ابتدا پیشنهاد کرده بود، یعنی 54.20 دلار برای هر سهم، خریداری خواهد کرد.
نیازی به گفتن نیست که توییتر یکی از بهترین عملکردهای معاملاتی دیروز را داشت. با پایان یافتن حماسه توییتر، سهام به 52 دلار در هر سهم جهش کرد، یعنی تنها 2 دلار کمتر از قیمت پیشنهادی ماسک! گزارش شده که وکلای ایلان ماسک دریافته‌اند که قضات به نفع آنها حکم نخواهند داد، بنابراین آنها تمایل داشتند از هزینه‌های سنگین محاکمه اجتناب کنند.

موج‌های خوش بینی

شاخص دلار آمریکا تا مرز 110 کاهش یافت، EURUSD به سمت محدوده برابری حرکت کرد که میانگین متحرک 50 در تایم فریم روزانه درآن جا قرار دارد، جفت ارز GBPUSD تا 1.1490 پیش رفت. USDCAD به دلیل کاهش ارزش دلار آمریکا و رشد نفت به 1.35 سقوط کرد.

در بازار کامودیتی‌ها، طلا میانگین متحرک 50 در تایم فریم روزانه حوالی محدوده 1730 دلار را لمس کرد. بیت کوین بالاتر از محدوده 20 هزار دلار نوسان می‌کند.

موج‌های خوش بینی به دلیل مجموعه‌ای از عوامل مساعد برانگیخته شد.

  • اولاً، افزایش کمتر از انتظارات نرخ بهره توسط بانک مرکزی استرالیا به عنوان نشانه‌ای تلقی می‌شود که بانک‌های مرکزی ممکن است سرعت افزایش نرخ‌های خود را کاهش دهند تا از وارد کردن اقتصاد جهان به رکود عمیق جلوگیری کنند بدون اینکه حتی قادر باشند تورم را به همان سرعتی که آرزو داشتند، کاهش دهند. (اما بانک مرکزی نیوزلند طبق انتظارات نرخ بهره را 0.50% افزایش داد.)
  • دوما، داده‌های نظرسنجی فرصت‌های شغلی و گردش کار (JOLTS) شبیه اولین پیروزی برای بانک مرکزی آمریکا بود. فرصت‌های شغلی ایالات متحده در ماه اوت 1 میلیون کاهش یافت که بزرگترین کاهش از آوریل 2020 (اوج قرنطینه‌های همه گیری ویروس کرونا) است.

با این حال متأسفانه برای فدرال رزرو، تعداد زیادی از افراد شغل خود را ترک نکردند، یا اخراج نشدند.

فدرال رزرو امیدوار است آمازون نیز پس از متا، اپل، تسلا، فورد، گوگل و بسیاری از نام‌های دیگر در چند ماه گذشته، استخدام‌ها را متوقف کند.

بنابراین این احتمال وجود دارد که بازار کار آمریکا در چند ماه آینده خنک شود. باید منتظر بمانیم و ببنیم از دست رفتن مشاغل به چه سرعتی می‌تواند تورم در آمریکا را کاهش دهد.

امروز انتظار می‌رود گزارش تغییرات اشتغال بخش خصوصی و غیر کشاورزی – ADP (سپتامبر) حدود 200 هزار اعلام شود. سرمایه‌گذاران امیدوارند این داده کمتر از انتظارات منتشر شود. اگر داده‌های اشتغال ضعیف‌تر منجر می‌شود بانک مرکزی آمریکا از ضربه زدن به جهان دست بردارد، بدین ترتیب سرمایه‌گذاران به دنبال داده‌های ضعیف هستند.

رالی بیشتر

داده‌های ضعیف اشتغال خبر خوب و داده‌های قوی اشتغال خبر بدی هستند.

هر نوع داده قوی می‌تواند خوش‌بینی‌های اولیه را از بین ببرد و منجر شود بازار سهام به همان جایی که بود، یعنی در کف قیمتی سالانه، بازگردد.

همچنین، نباید فراموش کنیم که رشدهای بزرگ، مانند آنچه که دیروز دیدیم، پایدار نیستند. چرا که برای پایدار ماندن «بسیار بزرگ» هستند.

در واقع، یک جهش 3 درصدی در S&P500 تقریباً به اندازه سقوط 3 درصدی نگران کننده است، چرا که نشانه‌ای از نوسانات بالا است و نوسانات بالا از ویژگی‌های بازار نزولی است. خبر خوب این است که شاخص VIX دیروز به زیر محدوده 30 کاهش یافت. خبر بد این است که هنوز به سطح 30 نزدیک است.

اوپک و روسیه در برابر غرب

بر اساس آخرین گزارش‌ها، اوپک می‌تواند امروز کاهش تولیدات نفت خود را به میزان 2 میلیون بشکه اعلام کند.

نفت با رشد بیش از 3.5 درصدی به 87 دلار رسید و صبح امروز نزدیک به 86 دلار در هر بشکه تثبیت شد. کاهش شدید عرضه اوپک ممکن است لزوما باعث افزایش قیمت نشود، چرا که هیچ کس از دیدن دوباره افزایش قیمت انرژی خوشحال نمی‌شود.

قیمت‌های بالای انرژی برای انتظارات بانک مرکزی خبر بدی هستند چرا که انتظارات تورمی را تقویت می‌کند.

هرچه قیمت انرژی بالاتر باشد، بانک‌های مرکزی باید بیشتر به دنبال کاهش تقاضا باشند، تا قیمت‌ها را پایین بیاورند.

بنابراین، کاهش شدید تولیدات اوپک می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و باعث افزایش سیو سود و کاهش قیمت نفت در روز جاری شود.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟