بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

افزایش 0.50 درصدی نرخ بهره بانک‌های مرکزی شبیه هم نخواهد بود

افزایش 0.50 درصدی نرخ بهره بانک‌های مرکزی شبیه هم نخواهد بود

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 24 آذر

  • افزایش 0.50 درصدی نرخ بهره بانک‌های مرکزی شبیه هم نخواهد بود

جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، از کاهش تورم به محدوده 7% ابراز خوشحالی نکرد و چیزی در مورد توقف سیاست‌های انقباضی و همچنین توقف افزایش نرخ بهره که پیش از تعطیلات کریسمس منجر به رشد بازار سهام، رمزارزها و باقی دارایی‌های ریسکی شود، بیان نکرد.

طبق انتظارات بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را 0.50% افزایش یابد و نرخ بهره به محدوده 4.25 – 4.5% رسید. نمودار دات پلات نشان داد که پیش‌بینی میانه اعضای بانک مرکزی آمریکا برای سقف نرخ بهره به 5.1% افزایش یافته است.

بعلاوه، توزیع پیش‌بینی‌های نرخ بهره انحراف بیشتری داشت و از 19 عضو بانک مرکزی 7 نفر پیش‌بینی کردند که نرخ بهره می‌تواند به بالای 5.25% برسد.

علاوه بر این با وجود کاهش اخیر تورم، پیش‌بینی تورم برای سال آینده به سمت بالا بازنگری شدند.

پیش‌بینی نرخ بهره میانه برای سال 2024 به سمت بالا بازنگری شد و به 4.1% رسید.

به طور خلاصه، پیام بانک مرکزی آمریکا بسیار شفاف بود: بانک مرکزی آمریکا آماده متوقف کردن افزایش نرخ بهره نیست، با این حال این بانک نرخ بهره را در اندازه‌های کوچک‌تر افزایش خواهد داد.

پاول دیروز اعلام کرد دو گزارش اخیر CPI «یک کاهش خوشایند در سرعت ماهانه تورم» را نشان داد، با این حال، «برای اطمینان از این که کار به اتمام رسیده به شواهد بیشتری نیاز داریم».

پیام کاملا شفاف بود: خبری از توقف یا کاهش نرخ بهره نیست.

بیدار شدن از رویای لحن داویش

روز گذشته بازار سهام با یک دوش آب سرد از رویای لحن داویش بانک مرکزی آمریکا بیدار شد.

نکته جالب اینجا است که برخی از سرمایه‌گذاران همچنان قصد داشتند اظهارات هاوکیش بانک مرکزی آمریکا را نادیده بگیرند و در کف قیمتی وارد معامله خرید شوند چرا که مسئله مهم در زمینه نرخ بهره آمریکا دیگر در مورد سقف نرخ بهره نیست بلکه در مورد زمان آغاز کاهش نرخ بهره است.

اما این منطق محدودیت‌‌های دارد چرا که درد بیشتری که بازار سهام ممکن است به دلیل یک رکود تحمل کند را نادیده می‌گیرد. رکود می‌تواند محرک انتظارات برای کاهش نرخ باشد اما همچنین موج جدیدی از فشار فروش شدید در بازار را آغاز کند.

در نتیجه شاخص S&P 500 با 0.60% افت به کار خود پایان داد و این احتمال که این شاخص به محدوده 3930 اصلاح کند، بیشتر شده است. احتمال دیگر شکست موفقیت آمیز محدوده مقاومتی 4100 بود که فعلا کاهش یافته است. کاهش انتظارات برای گزارشات درآمدزایی و کند شدن فعالیت‌های اقتصادی چالش بعدی سرمایه‌گذاران سهام خواهد بود. همین مسئله برای شاخص نزدک نیز صدق می‌کند. این شاخص پس از تصمیمات بانک مرکزی آمریکا 0.80% کاهش یافت و احتمال دارد محدوده حمایتی 11430 – 11450 را لمس کند.

بنابراین برای کسانی که تمایل داشتند بابانوئل را در کریسمس ببینند (رشد بازار سهام را ببینند): احتمالاً بابانوئل جایی در برف گیر خواهد کرد.

بهبود دلار باید محدود باشد

شاخص دلار آمریکا از پایین‌ترین سطح از فصل تابستان بازگشتی داشت با این حال به نظر می‌رسد اشتها برای دلار همچنان کم باقی بماند و رالی‌های دلار به عنوان فرصت‌های مناسب برای فروش در سقف قیمتی در برابر دیگر ارزهای اصلی باشد، چرا که لحن هاوکیش بانک مرکزی آمریکا تا اواسط سال 2021 به شدت قیمت گذاری شده است. حتی اگر عجله برای بازگشت به ارزهای اصلی مانند یورو تا حدودی غیر منطقی باشد، اصلاح نزولی بیشتر دلار تعجب آور نخواهد بود. یورو، با یک بحران وحشتناک انرژی دست و پنجه نرم می‌کند و اگر در حال حاضر در یک رکود نباشد، بالاخره با یک رکود شدید مواجه خوهد شد. پوند در اثر فجایع اقتصادی و سیاسی در بریتانیا ضربه خورده و پیامدهای برگزیت این مسئله را تقویت می‌کند. در مورد ین، بانک مرکزی این کشور از اتخاذ اقدامات سیاس امتناع می‌ورزد و با نگه داشتن نرخ‌ها در قلمرو منفی، اجازه می‌دهد تورم داغ شود.

افزایش 0.50 درصدی نرخ بهره توسط بانک‌ها شبیه هم نخواهد بود

امروز پیش‌بینی می‌شود بانک مرکزی اروپا، انگلیس و سوئیس نرخ بهره را 0.50% افزایش دهند تا تورم را مهار کنند. (بانک مرکزی سوئیس نرخ بهره را 0.50% افزایش داد)

اما افزایش 0.50 درصدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا احتمالا از افزایش 0.50 درصدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا، داویش‌تر در نظر گرفته خواهد شد.

انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا پیش‌بینی تورم خود را به سمت بالاتر بازنگری کند – که افزایش نرخ بهره را توجیه می‌کند، اما پیش‌بینی‌های رشد اقتصادی خود را کاهش دهد – که باعث می‌شود افزایش بهره نرخ اقدامی “درست” به نظر نرسد.

اگر اعضای بانک مرکزی اروپا بتوانند تاریخی برای شروع سیاست‌های سخت‌گیری کمی (QT) اعلام کنند، می‌تواند مسئله خوبی برای یورو در نظر گرفته شود.

سیاست‌های انقباضی‌تر بانک مرکزی اروپا و افت دلار می‌تواند منجر به رشد جفت ارز EURUSD در ماه‌های آینده شود و این جفت ارز به سمت محدوده 1.10 حرکت کند.

بهبود یورو چیزی است که می‌تواند بخشی از فشارهای تورمی را مهار کند و هزینه‌های مواد خام و انرژی را برای مشاغل و خانواده‌های اروپایی مقرون به صرفه‌تر کند.

همچنین انتظار می‌رود بانک مرکزی انگلیس نیز نرخ بهره را 0.50% افزایش دهد. داده‌های منتشر شده دیروز نشان داد که تورم در بریتانیا در ماه نوامبر به 10.7% کاهش یافته که یک پیروزی برای این بانک محسوب نمی‌شود، اما مشکلات اقتصادی در بریتانیا احتمالاً دستان بانک مرکزی انگلیس را بسته نگه می‌دارد و خبری از لحن هاوکیش نخواهد بود.

 

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟