بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

از بین رفتن خوش‌بینی در بازار در پی گزارشات درآمدزایی ضعیف شرکت‌های فناوری بزرگ

از بین رفتن خوش‌بینی در بازار در پی گزارشات درآمدزایی ضعیف شرکت‌های فناوری بزرگ

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 6 آبان

هفته زشت گزارشات درآمدزایی شرکت‌های فناوری بزرگ به پایان می‌رسد و امیدها به ادامه رشد بازارهای سهام را از بین می‌برد. روز گذشته سهام شرکت متا بیش از 24% و شاخص نزدک 100 تقریبا 2% افت کردند. امروز نیز اوضاع بهتر نخواهد بود چرا که گزارش درآمدزایی شرکت اپل و آمازون چندان خوب نبود.

روز گذشته سهام شرکت آمازون 20% کاهش یافت. درآمد سه ماهه سوم آمازون نسبت به سال گذشته 15% رشد کرده بود که باز هم کمی کمتر از انتظارات بود. بخش فضای ابری در طول سه ماهه 27% رشد کرد که بدتر از حد انتظار بود. درآمد خالص از 3.2 میلیارد دلار در سال گذشته به 2.9 میلیارد دلار کاهش یافته است. اما چیزی که واقعاً به سرمایه گذاران ضربه زد، پیش‌بینی درآمد فصل تعطیلات در حدود 140 تا 148 میلیارد دلار است، در حالی که درآمد 155 میلیارد دلاری توسط تحلیلگران پیش‌بینی می‌شد. احتمال از دست دادن 15 میلیارد دلار در فروش فصل تعطیلات، سهام شرکت آمازون را در بازگشایی امروز به زیر مرز 100 دلار خواهد رساند. باید دید آیا این افت منجر به جذب خریداران در کف قیمت خواهد شد یا خیر.

سهام شرکت اپل تقریبا 3% افت کرد. درآمد این شرکت و سود هر سهم بهتر از انتظارات بود، اما فروش گوشی آیفون بدتر از پیش‌بینی‌ها بود. بعید است که سهام این شرکت امروز بهبودی داشته باشد.

به طور خلاصه، شرکت‌های فناوری بزرگ ایالات متحده در این هفته خوش‌بینی را از بین برد، بنابراین همه نگاه‌ها به سهام شرکت‌های نفتی بزرگ است تا بتوانند این روحیه را تغییر دهند. اکسون موبیل و شورون (Chevron) این جمعه گزارش درآمدزایی خود را منتشر می‌کنند و انتظار می رود درآمدهای خیره کننده ای را اعلام کنند.

اما دو نکته مهم وجود دارد که باید در نظر داشت. اولاً، انتظارات از این گزارشات بالاست، بنابراین شکست دادن آنها دشوارتر خواهد بود. دوم، جو بایدن به شرکت‌های نفتی فشار می‌آورد که از سود خیره‌کننده‌شان برای بازخرید سهام یا پرداخت سود سهام استفاده نکنند، بلکه از آنها برای افزایش عرضه و کاهش قیمت نفت استفاده کنند.

با این وجود شرکت‌های انرژی بزرگترین برندگان بحران انرژی هستند و رالی قیمتی آن‌ها ادامه خواهد داشت.

اکسان‌موبیل روز گذشته در محدوده 110 دلار نوسان می‌کرد و رشد 80 درصدی سالانه خود را حفظ کرده در حالی که شاخص S&P 500 به دلیل تورم بالا که عمدتاً ناشی از افزایش سرسام‌آور قیمت‌های انرژی، افزایش نرخ‌ها و بدتر شدن چشم‌انداز اقتصادی است، تقریبا 27% کاهش یافته است. این افت در حال حاضر به 20% رسیده است.

تولید ناخالص داخلی آمریکا

دیروز سرمایه گذاران نمی‌دانستند چه واکنشی نسبت به داده‌های تولید ناخالص داخلی آمریکا نشان دهند. تولید ناخالص داخلی نشان داد که اقتصاد ایالات متحده در سه ماهه سوم 2.6% رشد کرده و کاهش دو ماهه متوالی را معکوس کرد.

با این حال، این رشد لزوما توسط فعالیت‌های اقتصادی قوی‌تر ایالات متحده هدایت نمی‌شوند. در واقع، بخش صادرات رقم اصلی را افزایش داد در حالی که واردات کاهش یافته است. این بدین معنی است با وجود افزایش قابل توجه دلار آمریکا، تقاضای داخلی ایالات متحده تضعیف شده است. از سوی دیگر، مخارج مصرف کننده نسبت به دوره قبل بسیار ضعیف‌تر شده است. بنابراین، تولید ناخالص داخلی قوی باعث افزایش قدرت اعضای هاوکیش بانک مرکزی آمریکا نشد. اگر فدرال رزرو خواهان تورم کمتری است، تقاضای ضعیف‌تر دقیقاً همان چیزی است که به آن نیاز دارد و نتیجه مهمی که از تولید ناخالص داخلی قوی دیروز می‌توان برداشت کرد این بود که تقاضا ضعیف‌تر شده است.

احتمالا به همین دلیل است که روز گذشته شاهد افت محدوده شاخص S&P 500 بودیم. همچنین شاخص داو جونز تقریبا 0.61% رشد کرد. بازده اوراق 2 ساله حزانه داری آمریکا تقریبا 3% کاهش یافت اما دلار در برابر ارزهای اصلی تقویت شد.

بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را افزایش داد، یورو ضعیف شد!!

بانک مرکزی اروپا روز گذشته نرخ بهره را 0.75% افزایش داد اما این افزایش پیش‌بینی می‌شد و قبلا قیمت گذاری شده بود. همچنین سخنرانی لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، تقریبا داویش بود.

هر چند لاگارد بیان کرد افزایش بیشتر نرخ بهره در فرآیند برنامه‌ریزی است و سرعت و اندازه اقدامات آتی به داده‌ها بستگی دارد. وی همچنین بیان کرد که “پیشرفت قابل توجهی” در عادی سازی سیاست‌ها حاصل شده است. کلمه «پیشرفت قابل توجه» باعث شد بسیاری تصور کنند که تهاجمی‌ترین بخش سیاست‌ها ممکن است، انجام شده باشد.

به علاوه، بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که شانس رکود افزایش یافته و مقامات در این جلسه درباره سخت گیری کمی (QT) صحبت نکردند.

جفت ارز EURUSD در محدوده برابری معامله می‌شد و درحال حاضر به دلیل تصمیمات بانک مرکزی اروپا پایین‌تر از محدوده 1 قرار گرفته است. در نتیجه، میانگین متحرک 100 که کمی بالاتر از محدوده برابری قرار دارد، این هفته شکسته نشد و سنتیمنت در جفت ارز EURUSD همچنان منفی است. هر چند با توجه به افت دلار کمی از شدت چشم انداز منفی کاهش یافته است.

بانک مرکزی ژاپن نرخ بهره خود را تغییر نداد و ین رشدی که اخیرا در برابر دلار داشت را پس داد. با این حال بانک مرکزی پیش بینی تورم سال 2022 را به طور قابل توجهی از 2.3% به 2.9% افزایش داد.

اگر بانک مرکزی ژاپن خوش شانس باشد، دلار از سطوح فعلی کاهش خواهد یافت و کاهش ارزش ین منطقی باقی می‌ماند. در غیر این صورت، می‌توانیم شاهد افزایش ارزش USDJPY به بالای سطح 150 باشیم و مداخلات مستقیم بانک مرکزی ژاپن که چیزی جز سوزاندن پول نخواهد بود.

حرف آخر

سرمایه‌گذاران قبل از زنگ پایان هفتگی، شاخص PCE ماه سپتامبر، همراه با داده‌های درآمد و هزینه‌های شخصی را زیرنظر خواهند داشت. هر ضعفی در این داده‌ها می‌تواند قبل از پایان هفته و قبل از نشست هفته آینده FOMC بر دلار تأثیر بگذارد.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟