آیا مس به 15000 دلار می‌رسد؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

آیا مس به 15000 دلار می‌رسد؟
قیمت مس به دلیل افزایش تقاضا و کمبود عرضه به رکورد 10000 دلار در هر تن رسید،محدودیت‌های عرضه شامل تشدید مقررات معادن، تنش‌های ژئوپلیتیکی و اعتصاب‌های کارگران معدن است،کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که به دلیل عدم تعادل عرضه و تقاضا، قیمت مس ادامه پیدا کند.
حدود 24 ماه طول کشید تا قیمت مس به مرز روانی 10000 دلار آمریکا در هر متریک تن برسد. معاملات آتی سه ماهه مس در بورس فلزات لندن (LME) هفته گذشته به مرز 10 هزار دلار رسید. آخرین باری که مس از این آستانه عبور کرد در مارس 2022 بود که در پی حمله روسیه به اوکراین به 10845 دلار در هر تن رسید. بسیاری از کارشناسان مس در حال حاضر افزایش مداوم قیمت فلز پایه در ماه‌های آینده را پیش‌بینی می‌کنند.

افزایش قیمت مس: کمبود عرضه؟

تحلیلگران بیشتر افزایش قیمت مس را به افزایش تقاضا نسبت می‌دهند. تقاضای بازار برای مس همچنان در حال افزایش است، که عمدتاً به دلیل نقش بزرگی است که این فلز در انرژی‌های تجدید پذیر ایفا می‌کند. با این حال، این دور اخیر افزایش قیمت مس به تنهایی ناشی از تقاضا نیست. همچنین به این دلیل است که عرضه بارها و بارها نتوانسته همگام با تقاضا باشد.

دوره مستر کلاس طلا

  • نقش بانک‌های مرکزی در بازار طلا
  • ترید طلا بر اساس شاخص‌های اقتصادی
  • تحلیل بین بازاری
  • استفاده کاربردی از سنتیمنت در معامله‌گری طلا
دوره طلا

برای مثال، عرضه مس به دلیل تشدید مقررات معادن، تنش‌های ژئوپلیتیکی و اعتصاب‌های کارگری معدنی همچنان در حال کاهش است. علیرغم اشتیاق تولیدکنندگان، مس برای افزایش تولید، با کمبود ساخت معادن جدید نیز وجود دارد. به بیان ساده، معادن به اندازه نیاز بازار مس تولید نمی‌کنند. بدیهی است که این کمبود به افزایش قیمت مس کمک می کند.

قیمت 10 هزار دلاری مس، تقریباً همزمان با یک رویداد دیگر رخ داد، پیشنهاد خرید 38.8 میلیارد دلاری توسط غول استخراج معدن BHP برای رقیب انگلیسی Anglo American PLC، که تقریباً همه در بازار را شگفت زده کرد. با این حال، طبق گزارش های رسانه ها، انگلو این پیشنهاد را به عنوان پیشنهادی غیر جذاب و فرصت طلبانه رد کرد.

سفر مس

مس برای بسیاری از کاربردهای خانگی و تجاری، از جمله کلیدهای برق، پنل‌های خورشیدی، و اجزای خودروی الکتریکی ضروری است.

کانال اخبار فوری فارکس و بازارهای جهانی

پنج کشور اول تولید کننده مس عبارتند از شیلی، پرو، جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC)، چین و ایالات متحده آمریکا هستند. در چند سال گذشته، مس یک میلیون تن به دلیل اختلالات در معدن ضرر کرده است. تحلیلگران در حال حاضر ذخایر مس جهانی را 870 میلیون تن (MMT) با تقاضای سالانه حدود 25 میلیون تن تخمین می‌زنند. در سال 2022، تولید مس حدود 22میلیون تن بود، در حالی که تقاضا حدود 26میلیون بود، که مس بازیافتی این اختلاف را نشان می‌داد.
بسته شدن معدن کانادا باعث نگرانی‌ها در عرضه شده است. بر اساس گزارش رویترز، قیمت مس پس از بسته شدن معدن مس کبر پاناما First Quantum Minerals در سال گذشته افزایش یافت، زیرا این امر چشم‌انداز کمبود کنسانتره مس را افزایش داد. سپس، پویایی‌های عرضه و تقاضای سخت‌تر در چین وجود دارد، جایی که افزایش فعالیت‌های تولیدی در چند ماه گذشته همچنان به تقویت خوش‌بینی برای مس ادامه می‌دهد.

اگر این روند ادامه پیدا کند، چین خیلی زود شروع به مصرف مس بیشتر خواهد کرد و بر فشار عرضه و تقاضا افزوده خواهد شد. به طور متوسط، چین بیش از 8 میلیون تن از کل مس تولید شده جهانی را مصرف می‌کند، پس از آن اتحادیه اروپا و بریتانیا با 2 میلیون تن و آمریکای شمالی با 1.4 میلیون تن قرار دارند. چین اکنون تقریبا 20 درصد مس خود را از جمهوری دموکراتیک کنگو، 7 درصد از شیلی و بقیه را از روسیه، ژاپن و استرالیا وارد می‌کند تا این تقاضا را تامین کند.

آیا مس به 15000 دلار می‌رسد؟

آیا مس در آینده نزدیک به 15 هزار دلار می رسد؟

گزارش رویترز همچنین به نقل از یک مدیر پورتفولیوی در Valent Asset Management گفت که کمبود مس آزمون واقعی در روزهای آینده خواهد بود. آنها به طور خاص این سوال را برجسته کردند که آیا قیمت مس در حدود 10000 دلار باقی می‌ماند یا حتی بیشتر می‌شود. جی تیتوم گفت: مس در نهایت از یک داستان سرمایه گذاری با باری از وعده‌ها، به جایی که این وعده‌ها شروع به ثمر دادن کردند، حرکت کرد.

گزارش دیگری در The Globe And Mail می‌گوید که تقاضا برای مس در بلندمدت می‌تواند به 33 میلیون تن برسد و در چنین حالتی، تولید نمی‌تواند با عرضه همراه شود. حدود یک دهه طول می‌کشد تا یک معدن مس جدید از مرحله اکتشاف به تولید برسد. این می تواند منجر به کسری سالانه حدود 6 میلیون تن، تا سال 2030 شود.

همین گزارش حاکی از آن است که قیمت مس در سال‌های آینده به ۱۵۰۰۰ دلار در هر تن می‌رسد. با این اوصاف، اگر کاهش پیش‌بینی‌ شده نرخ بهره، تقاضا برای دلار آمریکا را تضعیف کند و تقاضا برای کالاهایی که به دلار آمریکا قیمت‌گذاری شده‌اند، تقویت شود، قیمت ممکن است تحت فشار بیشتری قرار گیرد.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟