بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

تحلیل هفتگی فارکس در هفته سوم سپتامبر (۲۲ تا ۲۶ شهریور)

تحلیل هفتگی فارکس

  • تورم آمریکا در مرکز توجهات

هفته آینده هیچ جلسه‌ای از بانک‌های مرکزی در دستور کار نبوده و تمرکز بر آخرین آمار تورم و خرده‌فروشی ایالات متحده خواهد بود. پس از آمار ناامید کننده اشتغال، شانس اینکه فدرال رزرو در ماه جاری تیپرینگ را اعلام کند به طرز چشمگیری کاهش یافته‌ است، اما داده‌های تورم همچنان می‌تواند برای جدول زمانبندی عادی سازی سیاست‌ها و دلار آمریکا مهم باشد. همچنین از انگلستان، کانادا، استرالیا و چین نیز داده‌های متعددی منتشر می‌شود.

چالش‌های زنجیره تامین

به نظر می‌رسد تورم آنقدرها هم که فدرال رزرو تصور می‌کرد گذرا نخواهد بود. ایده این بود که همه‌گیری زنجیره تامین جهانی را مختل کرده و قیمت برخی کالاها و خدمات را بالاتر ببرد، اما پس از آن با تطبیق شرکت‌ها و توسعه قابلیت‌های تولیدی آنها، این مسائل به سرعت حل شود. این روایت اخیرا با شکست چندین اقتصاد آسیایی در مقابله با شیوع سویه دلتای کرونا، تقریبا از بین رفته است. نظرسنجی‌های تجاری مانند PMI نشان می‌دهد که اختلال در سمت عرضه حتی بدتر از پیش‌بینی‌ها شده است. هزینه‌ها تولید و حمل و نقل در حال افزایش است و شرکت‌ها بیشتر این افزایش را در قالب افزایش قیمت‌ها به مصرف کنندگان منتقل می‌کنند. حتی بزرگترین تولید کننده تراشه جهان یعنی TSMC قیمت خود را برای سال آینده به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

بنابراین، ایده «تورم گذرا» می‌تواند به زودی به «تورم کمی پایدار» تبدیل شود. جالب اینجا است که وقتی زنجیره‌های تامین به روال عادی بازگشته و تورم هزینه‌ها در سال آینده سرد شود، تورم ناشی از تقاضا می‌تواند با بازگشت بازار کار به اشتغال کامل، دوباره بازگردد. کارگران در حال حاضر قدرت چانه‌زنی بیشتری نسبت به دهه‌های گذشته پیدا کرده‌اند و جهانی شدن در حال معکوس شدن است.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته سوم سپتامبر (۲۲ تا ۲۶ شهریور)

هزینه حمل و نقل کانتینری

با توجه به این موضوع، بازارها پیش از انتشار آمار خرده فروشی در روز پنجشنبه، داده‌های تورم را که روز سه‌شنبه منتشر می‌شود، زیر نظر خواهند داشت. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که نرخ CPI خالص در ماه آگوست در ۵.۴ درصد ثابت باقی خواهد ماند، در حالی که انتظار می‌رود آمار خرده‌فروشی برای دومین ماه پیاپی کاهش یابد.

در مورد فدرال رزرو، کواکب نشان می‌دهند که تیپرینگ در ماه نوامبر اعلام خواهد شد. تورم احتمالا همچنان داغ خواهد ماند و کاهش مصرف با توجه به افزایش زیادی که در یک سال گذشته داشته، نباید نگرانی‌های زیادی را برانگیزد. بازار مسکن نیز همچنان پررونق است. در واقع تنها چیزی که سیاست‌گذاران پیش از فشار بر روی دکمه تیپرینگ نیاز دارند، یک بازار کار قوی است.

بنابراین، ریسک مربوط به EURUSD همچنان نزولی است و فدرال رزرو بسیار زودتر از بانک مرکزی اروپا به حالت عادی باز خواهد گشت، چرا که اقتصاد آمریکا بهبود قدرتمندتری نسبت به اتحادیه اروپا شاهد است. چشم‌انداز هزینه‌کرد بیشتر از سوی کنگره نیز این استدلال را تقویت می‌کند. با این حال، اروپا نیز برگ برنده‌ای در آستین دارد. در صورتی که در انتخابات آتی آلمان، چپ میانه‌رو پیروز شود، شانس این کشور برای ادغام و جذب سرمایه‌گذاری جهانی را افزایش می‌دهد. این موضوع می‌تواند منجر به رشد یورو شود.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته سوم سپتامبر (۲۲ تا ۲۶ شهریور)

مصرف در آمریکا کمی سرد شده است

استرلینگ در انتظار انبوه داده‌ها

در آن سوی آب‌ها، انگلستان در انتظار موجی از داده‌ها است. آمار اشتغال برای ماه ژوئیه روز سه‌شنبه، آمار تورم برای ماه آگوست روز چهارشنبه و آمار خرده‌فروشی برای ماه آگوست روز جمعه منتشر می‌شود.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته سوم سپتامبر (۲۲ تا ۲۶ شهریور)

مقایسه تورم مصرف کننده و رشد دستمزد در ایالات متحده

اخیرا توجه زیادی به افزایش مالیات بر کارگران شده است. این ایده توسط بوریس جانسون، نخست وزیر انگلستان برای تامین برنامه جاه طلبانه خدمات درمانی و تامین اجتماعی پیاده شده است. اما آنچه بیش از آن مورد توجه قرار گرفت، اظهارات استثنایی و عجیب رئیس بانک مرکزی انگلستان بود.

اندرو بیلی، در سخنرانی این هفته خود در برابر نمایندگان مجلس گفت که بانک مرکزی وی در آخرین جلسه خود در مورد اینکه آیا حداقل شرایط افزایش نرخ بهره برآورده شده است گفت آرای اعضای بانک انگلستان در این مورد ۴-۴ تقسیم شده است. این افشاگری نشان می‌دهد که شاید بازارها سرعت اولین افزایش نرخ بهره را دست کم گرفته باشند. در حال حاضر بازار انتظار دارد آگوست سال آینده بانک انگلستان برای اولین بار ۰.۲۵ درصد نرخ بهره را افزایش دهد.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته سوم سپتامبر (۲۲ تا ۲۶ شهریور)

تقریبا مطمئن هستیم که بانک انگلستان امسال برنامه خرید دارایی خود را به پایان می‌رساند. در آینده نزدیک، پوند انگلستان با پایان برنامه مرخصی که ریسک بیکاری را افزایش می‌دهد، دست به گریبا خواهد بود. اما با توجه به آمار بی‌سابقه فرصت‌های شغلی در اقتصاد، ممکن است این اتفاق رخ ندهد یا بسیار کمتر از انتظار باشد. تصویر کلان برای استرلینگ روشن به نظر می‌رسد، به ویژه در برابر یورو و ین که سال‌ها تا افزایش نرخ بهره فاصله دارند.

بیشتر بخوانید: راهنمای معامله جفت ارز پوند دلار؛ همه چیز در مورد GBPUSD

کانادا و تورم تحت نظر

در کانادا، آمار تورم برای ماه آگوست در روز چهارشنبه منتشر می‌شود. بانک مرکزی کانادا در جلسه این هفته خود کاملا محتاط بود و هیچ نگرانی‌ای در مورد برخی نشانه‌ها از کاهش رشد در سه ماهه دوم، از خود نشان نداد. جلسه بعدی بانک کانادا در ماه اکتبر خواهد بود، زمانی که انتظار داریم یکبار دیگر خرید دارایی خود را کاهش دهد.

به طور کلی، وضعیت اقتصاد کانادا هنوز خوب است. واکسیناسیون چشمگیر بوده، بازار کار تقریبا بهبود یافته، تورم تقریبا دوبرابر هدف بانک کانادا است و بازار مسکن دیگر جایی برای رونق بیشتر ندارد. بنابراین، چشم‌انداز لونی همچنان مثبت است، اگرچه در حال حاضر بسیاری به انتخابات آتی در ۲۰ سپتامبر چشم دوخته‌اند.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته سوم سپتامبر (۲۲ تا ۲۶ شهریور)

شاخص ساخت خانه جدید در کانادا

جاستین ترودو، نخست وزیر فعلی در نظرسنجی‌ها از حریف محافظه‌کار خود عقب افتاده است و اگر او شکست بخورد، یعنی هزینه‌کرد‌های کمتری برای پیشرفت اقتصاد انجام خواهد شد. این موضوع می‌تواند به لونی ضربه بزند، اما تصویر کلان همچنان بدون تغییر است زیرا کاهش هزینه‌‌کردها بسیار دور هستند.

استرالیا و چین

در اقیانوسیه و شرق آسیا، آمار اشتغال استرالیا برای ماه آگوست روز پنجشنبه منتشر می‌شود. آزی اخیرا شاهد یک جهش چشمگیر از کف قیمتی خود بوده است. این جهش به خاطر شتاب‌گیری روند واکسیناسیون بوده که درها را برای خروج از قرنطینه باز می‌کند.

اما این که آیا این جهش همچنان ادامه خواهد داشت، به عملکرد اقتصاد چین بستگی دارد. با توجه به روابط تجاری نزدیک بین استرالیا و چین، داده‌های چین برای استرالیا بسیار مهم خواهد بود. داده‌های ماهانه چین که شامل خرده‌فروشی و تولید صنعتی برای ماه آگوست است، روز چهارشنبه منتشر می‌شوند. این آمار می‌توانند نشانه‌های بیشتری از کند شدن دومین اقتصاد بزرگ جهان داشته باشند. چنین اتفاقی می‌تواند خبری بد برای آزی و به طور کلی سنتیمنت ریسک‌پذیری باشد.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته سوم سپتامبر (۲۲ تا ۲۶ شهریور)

نرخ واکسیناسیون کامل (تزریق دو دوز) در کشورهای مختلف

در پایان آمار تولید ناخالص داخلی نیوزلند برای سه ماهه دوم در روز پنجشنبه منتشر می‌شود. ما با توجه به این که سه ماهه سوم تقریبا تمام شده است و اخیرا این کشور وارد قرنطینه شده است، بازار احتمالا این داده‌ها را قدیمی خواهد دانست.

منبع: XM

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

3 دیدگاه در “تحلیل هفتگی فارکس در هفته سوم سپتامبر (۲۲ تا ۲۶ شهریور)
  1. رضا گفت:

    ممنون و خدا قوت به شما و تمام همکارانتون.مطالب خوبی بود

  2. یاسینی گفت:

    خیلی ممنون. خیلی خوب بود. خلاصه سازی خوبی از وضعیت اقتصادها بود
    دو مورد بود که متوجه نشدم. شاید به خاطر تایپ بوده.
    یکی نوشته شده «کواکب نشان میدهد« که منظور از کواکب را متوجه نشدم
    یکی هم «اظهارات استثنایی و جیب رییس بانک مرکزی انگلستان»
    در هر صورت خیلی ممنون از مطالب خوب تون

    1. سلام و وقت بخیر
      کواکب صرفا لطافت بیان نویسنده رو میرسونه! و داره انتظارات کلی رو میگه
      اما بخش دوم جیب در واقع عجیبه که اشتباه تایپ شده
      ممنونم از نظرتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟