مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

معامله گران الگوریتمی و معامله گران خرد: آیا می­‌توان با ربات های معامله گر رقابت کرد؟

معامله گران الگوریتمی و معامله گران خرد: آیا می­‌توان با ربات های معامله گر رقابت کرد؟

مقایسه معاملات الگوریتمی و معامله‌گری خرد

*این مقاله به قلم گرِگ میچالفسکی، تحلیگر وبسایت تحلیلی خبری فارکس لایو نگاشته شده است.

این موضوع مهمی است که در نبردی در حال جنگ باشیم که امکان برد در آن وجود داشته باشد.

یکی از مواردی که بسیاری از معامله‌گران خرد از آن شکایت دارند، تأثیر معامله‌ گران الگوریتمی (برنامه‌نویسی شده) بر بازار و معاملات آنها است.

همانطور که در مورد معامله‌گران خرد معمول است، به نظر می‌رسد معاملات الگوریتمی همیشه به آنها آسیب می‌رسانند و آنها همیشه مسئول خسارات هستند. بیشتر معامله‌گران خرد فکر می کنند که به دلیل وجود معاملات الگوریتمی، شرایط به شدت به ضرر آنها می­‌باشد.

“الگوریتم‌های لعنتی” جمله مشترکی هست که توسط خیلی از معامله‌گران گفته میشود. من هم در نقطه‌ای دچار این افکار شده‌ام.

پس من شروع به فکر کردن بیشتر در مورد دشمن­‌ها (به عنوان مثال معاملات الگوریتمی) و آنچه آنها در تلاش بودند انجام دهند، کردم. اگرصادقانه بگویم، تعریف دشمن دشوار است.

دشمنی که از آن با عنوان معاملات الگوریتمی یاد می­‌شود کیست؟ معامله‌­گر فرکانس بالا ( The High Frequency Trader)

آیا معامله الگوریتمی همان معامله‌گر با فرکانس بالا (HFT) است که با استفاده از یک برنامه کامپیوتری و فناوری پیشرفته که معاملات را آسان تر و سریعتر از یک گلوله با سرعت زیاد (و بیشتر از اکثر معامله‌گران خرد) انجام می‌دهد و از نوسانات بازار بهره می‌برد؟

در نقطه مقابل هر معامله‌ای یک حریف هست. اگر معامله‌گران HFT بتوانند از طریق اتصال مستقیم، به سرعت در جبهه مقابل قرار گیرند و اگر سرعت اینترنت بسیار بیشتری داشته باشند ، معاملات آنها سریعتر اجرا می‌شود. در نتیجه  آنها از این مزیت برای نوسان گیری در بازار برخوردار هستند.

پس معامله­‌گر خرد باید چه کند؟

هیچ کاری!

درست مثل من و شما که احتمال پیروزی­‌مان در دوی 100 متر در مقابل اوسین بولت بسیار پایین هست، من و شما قطعا برنده سرعت، در رقابت با معاملات فرکانس بالا که “آموزش دویدن” در مسافت کوتاه (با هزینه زیاد) در زمان فوق‌العاده سریع را دیده‌اند نخواهیم شد.

به علاوه اگر بیشتر در مورد آن فکر کنید، هنگام خرید توسط HFT، طبیعتا همزمان در مقابل، یک فروش نیز انجام می‌­شود. هر دو در نهایت در صورت بالا رفتن یا پایین رفتن قیمت می‌توانند برنده شوند، اما نه همزمان. ولی اگر بازار شکل روند به خود بگیرد و از آن ناحیه دور شود، شرایط می تواند برای یکی از معامله‌گران به طرز وحشتناکی بد پیش برود و ممکن است طرف متضرر شده شما باشید.

بیشتر “HFT­های حرفه‌ای­” (به عنوان مثال Usain Bolts) می توانند معاملات بیشتری انجام دهند، سرمایه بیشتری را در روند درگیر کنند و موقعیت­‌های در زیان را نادیده بگیرند تا اینکه بازار در نهایت به سمت موافق بازگردد. ممکن است آنها فیلترهایی برای توقف و ورود به معاملات داشته باشند که با توجه به پارامترهای خاصی انجام می‌شوند. همین­طور آن­ها “برنامه” را 24 ساعته اجرا می‌کنند و هر روز ادامه می دهند. معامله‌گران HFT  واقعی با منابع و سرمایه زیادی که را به کار می گیرند، توانایی ادامه همین رویه را هر روز با نتیجه تقریبا پایدار دارند.

آیا توانایی و منابع لازم برای انجام تمام این رویه در طول 24 ساعت شبانه روز را دارید؟

امکان ندارد. من و شما امکان این را نداریم که در این نمایش جزو بهترین­‌ها باشیم.

ولی اجازه ندهید که این موضوع شما را اذیت کند. در عوض به دنبال روش­های دیگری باشید که بتوانید رقابت کنید.

آیا توانایی رقابت در برابر معامله گران الگوریتمی که از اطلاعات حجم استفاده می‌کنند را دارید؟

نوع بعدی معامله­‌گر فرکانس بالا، با اعمال الگوریتم روی داده‌های خرید و فروش انجام می‌شود.

به عنوان مثال، ممکن است برنامه‌ای توسط HFT برای یافتن سفارشات با حجم بالا که از طرف خرید یا فروش وارد بازار می‌شوند، طراحی شود. این در بورس اوراق بهادار که جریان‌های حجمی دیده می شود بیشتر قابل انجام است.

انجام این نوع معاملات در بازار فارکس به ویژه برای معامله­‌گران خرد دشوارتر است. بانک‌ها و معامله‌گران بزرگتر با ارتباطاتی که دارند، و کارگزاران ممکن است این مزیت را داشته باشند که اطلاعات بیشتری از حجم سفارشات را ببینند که در زمان واقعی اتفاق می افتد.

دانستن این حجم سفارشات و قیمت تعیین شده برای باز شدن آن سفارشات، به آنها فرصت می دهد تا از این اطلاعات سود ببرند.

البته قوانینی برای جلوگیری از معاملات با استفاده از اطلاعات نهانی در مورد حجم سفارشات وجود دارد ، اما رک و پوست کنده کار پلیس برای مقابله با این موارد بسیار سخت است. علاوه بر این ، آنها ممکن است از این سفارشات برای خود استفاده ابزاری کنند و سفارشات خود را بر اساس اطلاعات نهانی که دارند بچینند.

آیا شما به عنوان یک معامله­‌گر خرد می‌توانید چنین کاری انجام دهید؟ خیر

باز هم، شما (یا من) کارهای زیادی نمی‌توانید انجام دهید. اگر نمی‌توانید کاری انجام دهد، نترسید. این موضوع هم به سادگی بخشی از بازی است. در هر بازی ورزشی چیزهایی فراتر از کنترل شما وجود دارد. بهترین تیم‌ها  و ورزشکاران با آن مقابله می کنند و در جایی بازی و رقابت می کنند که در آنجا برتری دارند.

آیا توانایی رقابت با معامله‌گران الگوریتمی که از ابزارهای تکنیکال استفاده می‌کنند. را دارید؟

نوع دیگر معامله گران الگوریتمی، استفاده از ابزارهای معاملاتی مانند تحلیل تکنیکال است. معامله‌­گران همیشه سعی کرده‌اند از ابزارهای تکنیکال به عنوان راهی برای تعیین نقاط چرخش و نوسانات، در سوگیری‌های صعودی یا نزولی استفاده کنند. معامله در بالای سطح مشخص شده، بیشتر صعودی است و معامله در پایین آن نزولی‌تر است.

من دوست دارم به این نوع معاملات الگوریتمی، به عنوان عملی برای یافتن سطحی مشخص که معامله­‌گران تمایل به تجمع در آن داشته باشند، فکر کنم. در این سطوح معامله‌گران زیادی وارد معامله در بازار می‌شوند.

اگر معامله‌گران همه در یک نقطه یا ناحیه جمع شوند، تمایل به واکنش در آن نواحی زیاد است. این واکنش باعث ایجاد حجم و دور شدن قیمت از آن منطقه می‌شود. اگر شما بدانید که قیمت از یک سطح خاص دور خواهد شد، مزیتی برای شما و معاملات‌تان خواهد بود. (مشابه اثری که معاملات حجم‌ بالای آپشن بر بازار دارند)

این موضوع را به عنوان یک آزمایش علمی در نظر بگیرید که اگر XYZ را به ABC اضافه کنید ، یک واکنش شیمیایی رخ میدهد و ظرف حاوی مواد آزمایشگاهی می‌جوشد یا حتی منفجر می شود.

در معاملات نیز همین اتفاق رخ می‌دهد.

اگر بدانید که در یک بازار عادی، وقتی این وضعیت وجود داشته باشد، واکنشی رخ خواهد داد، شما به عنوان یک معامله‌گر می‌توانید از آن “واکنش بازار” (یعنی حرکت) استفاده کنید.

سوال این است که “چه موادی باعث وقوع این واکنش در بازار می شوند؟” واكنش‌هايي كه تجمع معامله­‌گران را به همراه خواهد آورد كجا رخ خواهد داد؟ که با حجم همراه می­‌باشد؟ این موضوع موجب دور شدن بازار به سمت بالا می‌شود یا پایین؟

برای من جواب این سوالات، سطوح تکنیکال است که با استفاده از ابزارهای تکنیکال به دست می‌­آیند و بسیاری از معامله‌گران (به عنوان مثال ، معامله‌گران الگوریتمی) از آنها استفاده می کنند و نسبت به آنها واکنش نشان می دهند.

6 سطح چرخش قیمت جداگانه در حدود قیمت

به عنوان مثال ، نمودار قیمت GBPUSD در بالا 6 سطح چرخش قیمت جداگانه در حدود قیمت 1.32895 را نشان می دهد. همه چیز از 25 و 26 ژوئن شروع شده است (به دایره­‌های های قرمز 2،1 و 3 توجه کنید) . در این تاریخ‌ها سقف مشخصی ایجاد شده است که قیمت پس از برخورد با آن پایین­‌تر آمده است.

اگر خیلی سریع به تاریخ 6 جولای توجه کنیم می‌بینیم که پس از برخورد قبلی، قیمت برای اولین بار به آن ناحیه رسیده و در آنجا متوقف شده است.

امروز (9 جولای) قیمت در ابتدای روز سطح مورد نظر را شکست و بعد در جلسه معاملاتی آسیا در سطح مورد نظر برای ساعاتی، نوساناتی کم‌دامنه داشت. بعداً در جلسه معاملاتی لندن، قیمت قبل از حرکت به بالاترین سطح در قیمت 1.33615، دو بار دیگر نیز با این سطح برخورد کرد که در تصویر با شماره‌های 5 و 6 مشخص شده است.

با وجود 6 دایره با رنگ قرمز در اطراف منطقه مقاومتی در قیمت 1.32895، این منطقه به “منطقه الگوریتمی” تبدیل می شود که انتظار می رود تعداد زیادی از معامله‌گران (با حجم) هنگام تست شدن سطح توسط قیمت یا شکستن ناحیه، وارد معامله شوند.

آیا معامله‌­گر خرد توانایی دیدن و تشخیص چنین نواحی را دارد؟ بله

آیا معامله‌گران خرد می‌توانند از این ناحیه الگوریتمی که سفارشات فروش در زیر سطحی مشخص و قبل از شکست آن شکار شدند، کسب مزیت کنند؟ بله

اکنون فرض کنید که “عامل محرک” در این منطقه (1.32895) یک گزارش بنیادی مانند استعفا بوریس جانسون از کابینه نخست وزیری باشد. اگر شما این موضوع را هم بدانید، نه تنها به معامله ‌گران الگوریتمی (که فقط به ابزارهای تکنیکال نگاه می کنند) می‌پیوندید ، بلکه یک لایه بنیادی نیز به تحلیل و معامله خود اضافه می‌کنید که اعتماد به نفس شما را در زمان شکست افزایش می دهد و شانس شما را برای سود بیشتر می‌کند.

آیا این موضوع نیاز به تمرین و کار دارد؟

بله

آیا کار دشواری می­‌باشد؟

خیر. اگر شما تمایل به انجام چنین کاری ندارید می‌توان گفت که شما آماده معامله­‌گری نیستید.

پاداش چنین کاری این است که ترکیب تحلیل‌ها (تحلیل بنیادی و تکنیکال) می تواند برای شما بعنوان یک معامله­‌گر خرد ابزار قدرتمندی باشد و شما را از معامله گر الگوریتمی صرف، نیز جلو بیندازد.

جالب نیست که شما فکر می­‌کردید راهی برای رقابت در برابر معامله­ گران الگوریتمی ندارید؟!

اکنون با حرکت به جلو ، فروش در شکست سطح 1.32895 می تواند منجر به سطح الگوریتمی دیگری شود. این سطح در نمودار بالا، ترکیبی از خط روند در قیمت 1.3245 ، سطح فیبوناچی 38.2 درصد در قیمت 1.32422 و میانگین متحرک 100 ساعت در قیمت 1.3238 است.

جای تعجب نیست که سفارشات در آن منطقه  1.3238 تا 1.3245 تجمیع شده بودند. به همین دلیل یک جهش تا سطح 1.3268 به خارج از منطقه الگوریتمی وجود داشت که توسط ابزارهای تکنیکال شناسایی شده بود.

شما هم به عنوان یک معامله­‌گر آشنا به معاملات الگوریتمی میتوانید از سطوح تکنیکال مانند یک معامله­‌گر الگوریتمی صرف استفاده نمایید.

شما همچنین می‌توانید تیز ینی معامله‌گری تکنیکال خود را، همراه با ذکاوت تحلیل بنیادی خود به کار گیرید تا از ترکیب این دو به منظور سود بیشتر از معامله­‌گری بهره ببرید. در واقع ، منطقه الگوریتمی شکسته شده و قیمت تا میانگین متحرک 200 ساعته (منطقه الگوریتمی دیگر) که مورد علاقه معامله­‌گران می باشد نزول کرده است (به خط سبز نمودار زیر مراجعه کنید).

منطقه الگوریتمیک شکسته شده و قیمت تا میانگین متحرک 200 ساعته (منطقه الگوریتمی دیگر) که مورد علاقه معامله­‌گران می باشد نزول کرده است

شما می‌توانید یک معامله­‌گر الگوریتمی و حتی فراتر از آن باشید.

آیا شما می‌توانید به عنوان یک معامله­‌گر خرد در بازی معاملات الگوریتمی رقابت کنید و حتی پیروز شوید؟

بله حتما.

این مسئله صرفاً شناخت نقاط ضعف و قوت خود، و استفاده از نقاط قوت برای پیروزی است.

به یاد داشته باشید در معاملات خود نیازی نیست که در هر بخش بهترین باشید. موارد خاصی در معامله­‌گری وجود دارد که اکثر معامله‌­گران خرد نمی‌توانند انجام دهند و به رقابت بپردازند؛ مخصوصاً در برابر برخی از کارهایی که معامله­‌گران الگوریتمی فرکانس بالا انجام می دهند. این فقط یک واقعیت معامله­‌گری می­‌باشد.

با این حال، اگر به اندازه کافی با دقت نگاه کنید و شرایطی را پیدا کنید که بتوانید به معامله­‌گران الگوریتمی بپیوندید (و حتی  ارزش افزوده خود را اعمال کنید)، نه تنها قادر به رقابت خواهید بود، بلکه می‌توانید برنده نیز باشید.

منبع: Forexlive

برای پیگیری اخبار و تحلیل های بازار جهانی و فارکس، کانال تلگرامی UtoFX را دنبال کنید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟