بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم فوریه (۲ تا ۶ اسفند)

تحلیل هفتگی فارکس

  • داده‌های تورم PCE ، داده‌های PMI، جلسه بانک مرکزی نیوزلند در کنار تداوم تنش‌ها در اوکراین

بانک مرکزی نیوزلند در حالی هفته آینده تشکیل جلسه می‌دهد که بازار به طور فزاینده‌ای انتظار دارد یکبار دیگر نرخ بهره این بانک افزایش یابد. اما آیا اینبار آنها نرخ بهره را ۵۰ نقطه پایه افزایش می‌دهند تا به سایر بانک‌های مرکزی نیز جسارت بدهند؟ نکته دیگر برای تماشا آمار تورم PCE آمریکا است که یک معیار قابل اعتماد برای فدرال رزرو است. همچنین در صورتی که بانک مرکزی نیوزلند افزایش ۰.۵ درصدی نرخ بهره را اعمال کند، این احتمال وجود دارد که گمانه‌زنی‌ها برای تکرار این کار توسط فدرال رزرو نیز افزایش یابد. در جای دیگر، آمار PMI ماه فوریه منتشر خواهد شد. مهم‌ترین نکته‌ای که مد نظر سرمایه‌گذاران است، افزایش تورم در کنار کاهش هزینه‌کرد مصرف کنندگان است که هشداری برای ایجاد مارپیچ تورمی خواهد بود.

آیا بانک مرکزی نیوزلند تابوی افزایش ۰.۵ درصدی نرخ بهره را می‌شکند؟

بانک مرکزی نیوزلند اولین بانک مرکزی بود که شروع به افزایش نرخ بهره کرد و نرخ رسمی خود را در جلسات متوالی اکتبر و نوامبر افزایش داد. به طور گسترده پیش‌بینی می‌شود که در دیدار روز چهارشنبه سیاست‌گذاران این بانک، باز هم شاهد یک افزایش در نرخ بهره خواهیم بود. با این حال، آنچه که برای بازار مهم است، این است که آنها نرخ بهره را ۲۵ نقطه پایه یا ۵۰ نقطه پایه افزایش می‌دهند. فشارهای تورمی در نیوزلند، در بحبوحه داغ شدن بازار مسکن و کار، بانک مرکزی این کشور را تحت فشار گذاشته است.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم فوریه (۲ تا ۶ اسفند)

نرخ بهره بانک مرکزی نیوزلند

بازارهای پول تنها حدود ۳۰ درصد احتمال افزایش ۵۰ نقطه‌ پایه‌ای را می‌دهند، بنابراین، اگر بانک مرکزی نیوزلند چنین افزایشی را انجام دهد، دلار نیوزلند می‌تواند از یک رالی کوتاه‌مدت لذت ببرد و کاهش فعلی خود در برابر دلار آمریکا را جبران کند.

در روز پنجشنبه، آمار سه ماهه خرده فروشی نیوزلند نیز می‌تواند توجهات را به خود جلب کند.

بررسی داده‌های دستمزد در استرالیا

در کشور همسایه، استرالیا، بانک مرکزی استرالیا به طور فزاینده‌ای با انتظارات بازار مبنی بر افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۲ مواجه است. یکی از معیارهایی که بانک مرکزی استرالیا به دنبال آن است تا جدول زمانبندی خود برای افزایش نرخ بهره را منتشر کند، افزایش دستمزدها است. بنابراین، شاخص دستمزدها برای سه ماهه چهارم که روز چهارشنبه منتشر می‌شود، می‌تواند در ارزیابی ریسک‌های فوری ناشی از تورم بالاتر، برای سیاستگذاران نقش مهمی داشته باشد.

پیش از آن اما آمار PMI تولیدی و خدماتی برای ماه فوریه در روز دوشنبه منتشر خواهد شد. روند داده‌ها در روز پنجشنبه با برآورد مخارج سرمایه‌ای برای سه ماهه چهارم ادامه خواهد یافت.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم فوریه (۲ تا ۶ اسفند)

شاخص نرخ رشد دستمزدها در استرالیا

دلار استرالیا نسبت به پایین‌ترین سطح ۱۸ ماهه‌ای که کمتر از یک ماه پیش به آن رسیده بود، اکنون به طرز چشمگیری بهبود یافته است. اگر آمار دستمزد تصویر ضعیفی نشان دهد، دلار استرالیا برای حفظ این سطح، وضعیت دشواری خواهد داشت.

PMI منطقه یورو احتمالا در فوریه بهبود را نشان می‌دهد

یکی دیگر از بانک‌های مرکزی که اخیرا مجبور شده است امکان افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۲ را مطرح کند، بانک مرکزی اروپا است. انتظار می‌رود آمار نهایی تورم منطقه یورو که روز چهارشنبه منتشر می‌شود، تایید کند که تورم در منطقه یورو برای ماه ژانویه ۵.۱ درصد بوده است.

بانک مرکزی اروپا تاکنون نسبت به جهش‌های تورمی آرام بوده است و تقریبا تمام آن را به دلیل افزایش قیمت انرژی می‌داند. این بانک عمدتا بر روی بهبود شکننده منطقه یورو توجه دارد، اما با کاهش تدریجی محدودیت‌های ناشی از اومیکرون در منطقه یورو، انتظار می‌رود PMIهای این منطقه که روز دوشنبه منتشر می‌شود نشان از بهبود اقتصادی داشته و بانک مرکزی اروپا را بیشتر به سمت افزایش نرخ بهره ترغیب کند.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم فوریه (۲ تا ۶ اسفند)

شاخص‌های PMI ناحیه یورو

با این حال، این ریسک وجود دارد که PMIها تضعیف هزینه‌کرد خانوارها را نشان دهد. چرا که تورم بالا، قدرت خرید خانوارها را کاهش می‌دهد. در همین حال سطح اطمینان تجاری به خاطر تشدید درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین تضعیف شده است. اما اینها در حال حاضر ریسک‌های اقتصادی پایینی هستند اما در آینده می‌توانند برجسته شوند.

اگر نظرسنجی PMI شفافیت زیادی ارائه نکند، سرمایه‌گذاران می‌توانند شاخص احساسات تجاری Ifo آلمان را در روز سه‌شنبه یا شاخص احساسات اقتصادی منطقه یورو را در روز جمعه دنبال کنند.

PMIها در انگلیس نیز برای استرلینگ مهم‌ترین داده هستند و داده مهم دیگری نیز از بریتانیا منتشر نمی‌شود.

یورو در بن بست اوکراین

اگرچه داده‌های مهمی در منطقه یورو منتشر می‌شود، اما با توجه به تنش‌های ژئوپلیتیکی، داده‌ها احتمالا محرک ثانویه برای یورو در هفته آینده خواهد بود.

تلاش‌های دیپلماتیک رهبران اروپایی برای کاهش تنش‌ها میان روسیه و اوکراین تاکنون شکست خورده است و خطر وقوع جنگ هنوز بالا است. تشدید تنش‌ها، برای طلا و همچنین ارزهای امن مانند ین، فرانک و تا حدی دلار آمریکا حمایت‌گر بوده است.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم فوریه (۲ تا ۶ اسفند)

از طرف دیگر، بهبود یورو متزلزل شده است و اگر بن بست تنش آمیز به یک رویارویی نظامی تبدیل شود، احتمال سقوط بیشتر وجود دارد. هیچ شکی نیست که اگر پوتین از مسیر نظامی وارد شود، ایالات متحده تحریم‌های سختی را علیه روسیه اعمال خواهد کرد. درگیری و تحریم‌های بعدی نه تنها هزینه‌های اقتصادی هنگفتی برای روسیه به همراه خواهد داشت، بلکه می‌تواند برای اقتصاد منطقه یورو نیز مضر باشد، زیرا بحران انرژی احتمالا در چنین سناریویی بدتر می‌شود.

اگرچه این بدان معنا است که بانک مرکزی اروپا باید سریع‌تر به سمت عادی سازی سیاست‌ها حرکت کند، اما این کار را در محیطی کمتر مساعد انجام می‌دهد و احتمالا یورو آنقدر که مستحق آن است، نمی‌تواند رشد کند.

آیا تورم PCE می‌تواند دلار را تقویت کند؟

هرچقدر در مناطق دیگر کمبود داده وجود دارد، ایالات متحده از این کمبود رنج نمی‌برد. اگرچه بانک‌های آمریکا روز دوشنبه تعطیل خواهند بود، اما روز سه‌شنبه با PMI ماه فوریه و شاخص اعتماد مصرف کننده، روز پنجشنبه با تخمین ثانویه از تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه چهارم و فروش خانه‌های جدید و روز جمعه با آمار سفارشات کالاهای بادوام در کنار آمار PCE هفته شلوغی را پشت سر خواهد گذاشت.

داده‌های PCE مهم‌ترین داده این هفته است و باید تا حدودی روشن کند که میزان تورم در ماه ژانویه چقدر بوده است. همچنین توجه به این داده از آنجایی اهمیت دارد که معیار ترجیحی فدرال رزرو برای سنجش تورم است. در صورتی که این آمار نشان دهد فشارهای تورمی همچنان باقی است، ممکن است قیمت‌گذاری بر روی افزایش ۵۰ نقطه پایه‌ای نرخ بهره برای ماه مارس قوت بگیرد.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم فوریه (۲ تا ۶ اسفند)

پس از بهبود بسیار قوی‌تر از انتظار آمار خرده‌فروشی برای ماه ژانویه، چندان دور از ذهن نیست که آمار تورم این ماه نیز بالا باشد. پیش‌بینی می‌شود که مصرف شخصی در ماه ژانویه ۱.۵ درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشته باشد که بیشتر منعکس کننده کاهش آمار در ماه دسامبر است. همچنین انتظار می‌رود درآمد شخصی ۰.۳ درصد نسبت به ماه قبل رشد داشته باشد.

مهم‌تر از همه اما آمار PCE است که انتظار می‌رود در ماه ژانویه ۰.۵ درصد نسبت به ماه قبل رشد داشته باشد که نشانه‌ای از کاهش سرعت ماهانه است. چنین داده‌ای می‌تواند تاثیرات منفی ناشی از مشاهده تقویت روند در آمار CPI را تا حدودی خنثی کند.

هرگونه غافلگیری مثبت می‌تواند منجر به تقویت دلار شود. با این حال این تقویت می‌تواند محدود باشد. دلار اخیرا از افزایش شرط‌بندی‌ها نسبت به افزایش نرخ بهره به میزان ۰.۵ درصد چندان متاثر نشده است و حتی نگرانی‌های ژئوپلیتیک نیز نتوانسته در آن تقویت قابل توجهی ایجاد کند. با این حال ممکن است آمار تورم PCE  فرق کند.

منبع: XM

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

2 دیدگاه در “تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم فوریه (۲ تا ۶ اسفند)
  1. EhsanRezaei گفت:

    خسته نباشید میگم خدمتتون

  2. حمید گفت:

    دمتون گرم خسته نباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟