بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

واکنش بانک مرکزی آمریکا به کاهش تورم چه خواهد بود؟

واکنش بانک مرکزی آمریکا به کاهش تورم چه خواهد بود؟

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 23 آذر

  • واکنش بانک مرکزی آمریکا به کاهش تورم چه خواهد بود؟

انتشار شاخص تورم کمتر از انتظارات در آمریکا منجر به رشد بازار سهام و افت دلار شد اما شاخص S&P 500 نتوانست از محدوده مقاومتی مهم عبور کند چرا که سرمایه‌گذاران می‌دانند پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، می‌تواند در سخنرانی امروز خود با خونسردی خوش‌بینی در بازار را از بین ببرد.

در مسیر درست، اما…

گزارش تورم دیروز در ایالات متحده سرمایه‌گذاران را سرشار از شادی و امیدواری کرد چرا که:

  1.  تورم در ایالات متحده ممکن است در تابستان امسال به اوج خود رسیده باشد و از اینجا به سمت پایین حرکت کند، و
  2.  فدرال رزرو سیاست پولی ملایم‎تری اتخاذ خواهد کرد و امروز نرخ بهره را 0.50% افزایش خواهد داد، اما مطمئناً در ماه فوریه افزایش نرخ بهره بیش‌تر از 0.25% نخواهد بود.

تنها مشکل اینجا است که قیمت گذاری در بازار سواپ در حال حاضر سقف نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا را در سه ماهه سال اینده کمتر از 4.90% نشان می‌دهد در حالی که بانک مرکزی آمریکا احتمالا افزایش نرخ بهره را حداقل تا 5% و یا بیشتر ادامه خواهد داد.

بنابراین، این احتمال وجود دارد که جروم پاول از کاهش تورم راضی به نظر برسد – چرا که بدین معنی خواهد بود که هر آشفتگی که فدرال رزرو در بازارها ایجاد کرده حداقل برای هدف نهایی این بانک یعنی مهار تورم موثر بوده است.

اما پاول همچنین می‌تواند بر این واقعیت تاکید کند که تورم در مقایسه با هدف سیاست 2 درصدی به‌طور قابل‌توجهی بالا باقی مانده و آهسته کردن اقدامات انقباضی پیش از موعد ایده خوبی نیست.

بنابراین، هیچ تضمینی وجود ندارد که سقوط تورم ایالات متحده منجر به نرخ ترمینال ملایم‌تر در نمودار دات پلات شود. مقامات فدرال رزرو احتمالاً نرخ ترمینال فدرال رزرو را بالاتر از 5٪ ترسیم می‌کنند. شکاف بین محدوده‌ای که فدرال رزرو در سال آینده برای اوج نرخ بهره خود متصور می‌شود و محدوده‌ای که بازار برای اوج نرخ بهره تصور می‌کند، یک ریسک برای اشتهای سرمایه‌گذاران خواهد بود.

شاید به همین دلیل است که دیروز شاهد یک واکنش شدید نسبت به شاخص CPI بودیم، اما شاخص S&P 500 آنطور که انتظار می‌رفت، رشد نکرد. شاخص S&P 500 با گپی باز شد اما سپس کاهش یافت و با رشد کمتری از 1 درصدی و بدون این که بتواند محدوده مقاومتی 4100 را بشکند، به کار خود خاتمه داد.

این بدان معنی است که سرمایه‌گذاران قبل از کنفرانس مطبوعاتی جروم پاول و انتشار نمودار دات محتاط هستند. آنها می‌دانند که آخرین چیزی که فدرال رزرو می‌خواهد این است که با ایجاد یک سرخوشی صعودی در بازار، نرخ کاهش تورم معکوس شود.

در نهایت این جروم پاول و فدرال رزرو هستند که یا چراغ سبز را برای رشد بازار سهام پیش از کریسمس نشان خواهند داد یا مانع رشد بازار خواهند شد.

اهمیت نمودار دات پلات

توجه به این نکته مهم است که نمودار دات پلات ایده‌ای درباره چگونگی تغییر احساسات و انتظارات در قلب FOMC ارائه می‌دهند.

اگر به پیش‌بینی‌های نرخ در سال گذشته نگاه کنید، انتظار می‌رفت که نرخ بهره فدرال رزرو تا پایان سال جاری 0.90% افزایش یابد. اما نرخ‌ها بسیار فراتر از این سطح پیشرفت کردند. با فرض این که بانک مرکزی آمریکا امروز نرخ بهره را 0.50% افزایش دهد، امسال نرخ بهره در محدوده 4.25 – 4.50% به کار خود خاتمه خواهد داد که بیش از پنج برابر در مقایسه با پیش بینی‌ها است.

خوشحالی در پی کاهش دلار

شاخص دلار پس از انتشار کمتر ا انتظارات شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا افت کرد و به کف قیمتی جدیدی از فصل تابستان رسید.

جفت ارز EURUSD به محدوده 1.0673 و جفت ارز GBPUSD به محدوده 1.244 رسید. جفت ارز USDJPY میانگین متحرک 200 در تایم فریم روزانه را لمس کرد و طلا به محدوده 1824 دلار رسید.

افت دلار و رشد یورو منجر شد بازار سهام اروپا به سقف قیمتی جدیدی از فصل تابستان برسد. شاخص DAX به سقف قیمتی ماه ژوئن نزدیک شد و شاخص Eurostoxx50 به بالاترین سطح از ماه فوریه رسید.

به امید اینکه فدرال رزرو بتواند افزایش نرخ بهره را آهسته کند و ایالات متحده را برای مبارزه با تورم وارد رکود عمیق نکند، نفت روز گذشته بیش از 2.5% رشد کرد. در این صورت، سناریوی فرود نرم می‌تواند محقق شود و از ترسناک شدن چشم‌انداز تقاضا جلوگیری می‌شود.

اما رالی نفت در محدوده 76 دلار متوقف شد. داده های رسمی EIA امروز منتشر خواهند شد و می‌تواند پایان یک سری 4 ماه متوالی کاهش قابل توجه ذخایر در ایالات متحده را نشان دهد.

بیت کوین توجهی به اتفاقات FTX و بایننس نداشت

اخبار پیرامون صرافی FTX با دستگیری سم بانکمن-فرید در باهاما ادامه دارد. همچنین اخباری مبنی بر اینکه سرمایه‌گذاران از هفته گذشته 3.7 میلیارد دلار وجوه از صرافی بایننس برداشته کردند که آخرین 1.9 میلیارد دلار در 24 ساعت گذشته برداشت شده، منتشر شده است.

علاوه بر این، بایننس برداشت‌های استیبل کوین USDC را متوقف کرد.

اما بیت کوین اهمیتی نداد. قیمت بیت کوین دیروز بیش از 3% افزایش یافت و میانگین متحرک 50 در تایم فریم روزانه را لمس کرد و نشان داد که درام FTX قیمت گذاری شده و درام بعدی نباید بیشتر به این رمزارز ضربه بزند.

با این حال این موضوع در مورد صرافی‌های رمزارز صدق نمی‌کند. سهام کوین بیس (Coinbase) دیروز بیش از 9% کاهش یافت.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟