تاثیر قابل توجه داده‌های CPI آمریکا روی دلار

زمان مطالعه: 4 دقیقه

تاثیر قابل توجه داده‌های CPI آمریکا روی دلار

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس  24 فروردین

  • افت دلار به سطوح روانی بسیار مهم

افت شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا که روز گذشته منتشر شد، منجر به تضعیف دلار شد. تضعیف دلار بدین معنی است که سطوح 1.10 و 1.25 برای جفت ارزهای EURUSD و GBPUSD در مرکز توجه خواهند بود. در همین حین در بازارهای نوظهور جفت ارز USDBRL (دلار به رئال برزیل) به زیر محدوده 5 سقوط کرد. آمارهای تجاری بهتر ماه مارس چین که امروز صبح منتشر شدند، می‌تواند سبب شود دلار در کوتاه مدت ضعیف باقی بماند.

دوره مستر کلاس طلا

  • نقش بانک‌های مرکزی در بازار طلا
  • ترید طلا بر اساس شاخص‌های اقتصادی
  • تحلیل بین بازاری
  • استفاده کاربردی از سنتیمنت در معامله‌گری طلا
دوره طلا

دلار آمریکا: تاثیر قابل توجه داده‌های CPI آمریکا

به نظر می‌رسد که شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا برای ماه مارس برای بازار فارکس جذابیت زیادی داشت. در واکنش به این داده جفت ارز EURUSD به محدوده 1.10 رسید و جفت ارز USDBRL به زیر محدوده 5 سقوط کرد. برخی تصور می‌کنند که این داده بسیار داویش بوده به طوری که تورم اصلی از 6% به 5% کاهش یافته است. با این حال اقتصاددان ما عقیده دارد: در حالی که داده دلگرم کننده بود، اما تورم هسته همچنان در محدوده 5.6% است و در 4 ماه اخیر افت چندانی نداشته است. همانطور که در صورتجلسه نشست 22 مارس که شب گذشته منتشر شد مشاهده کردیم، این سرعت کند تورم کاهنده فدرال رزرو را نگران کرده است. اگر ورشکستگی بانک سیلیکون ولی و سیگنچر (Signature) در اوایل ماه جاری رخ نمی‌داد، کاملاً واضح به نظر می‌رسد که فدرال رزرو در ماه گذشته نرخ بهره را 0.50% افزایش می‌داد.

به نظر می‌رسد که سرمایه گذاران بسیار از چرخه سیاست‌های تسهیلی فدرال رزرو (پس از آخرین افزایش در ماه مه) استقبال می‌کنند. آنها اعتقاد دارند که دلار ضعیف خواهد شد و به دنبال فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری مثلا در رئال برزیل هستند. سرمایه‌گذاران می‌دانند که بانک‌های منطقه‌ای ضعیف‌تر ایالات متحده تهدیدی برای پیش‌بینی سرمایه‌گذاری آنها به شمار می‌رود، اما در حال حاضر، به جای اینکه این موضوع را به‌عنوان یک بحران سیستمی ببینند، به‌عنوان مدیریت ضعیف ریسک در میان چند مؤسسه کوچک‌تر می‌بینند. به طور خلاصه، به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران از فشار فروش در دلار راضی هستند.

به اخبار تاثیر گذار در کوتاه مدت برگردیم. داده‌های تجاری چین که امروز صبح منتشر شد برای سنتیمنت ریسک مثبت بود چرا که این داده‌ها غافلگیری مثبتی داشتند. هم واردات و هم صادرات بهتر از حد انتظار منتشر شدند که این دیدگاه را که بهبودی چین پس از دوران بازگشایی کرونا ضعیف بوده، رد کردند. همچنین داده‌های قوی اشتغال استرالیا نیز به سنتیمنت ریسک کمک کرد. توقف افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی استرالیا می‌تواند کوتاه مدت باشد.

شک داریم که داده‌های امروز ایالات متحده در بازارهای فارکس حرف زیادی برای گفتن داشته باشد، اما با توجه به سنتیمنت بازار، هر گونه افزایش بزرگ در مدعیان بیکاری یا کاهش شدید داده‌های PPI ایالات متحده در ماه مارس می‌تواند باعث کاهش ارزش دلار شود. به نظر می‌رسد شاخص دلار می‌تواند به سمت کف قیمتی 100.80 ماه فوریه حرکت کند.

یورو: بانک مرکزی اروپا از مسیر خود خارج نخواهد شد

به نظر می‌رسد پیامی که از سوی صندوق بین المللی پول و فدرال رزرو و بانک مرکزی انگلیس ارسال می‌شود، این است که سیاست گذاران از روند انقباض پولی خود به دلیل آشفتگی بانکی اخیر منحرف نخواهند شد. صندوق بین‌المللی پول در گزارش ثبات مالی خود که اوایل این هفته منتشر شد، خاطرنشان کرد که ریسک زیان‌های غیرقابل تحقق در اوراق بهادار برای ایالات متحده بسیار بزرگ‌تر از بانک‌های اروپایی است. از این رو، فشار کمتری بر بانک مرکزی اروپا برای کنار گذاشتن برنامه‌های انقباضی وجود دارد. امروز منتظر نظرات یواخیم ناگل، عضو هاوکیش بانک مرکزی اروپا، باشید که ممکن است همچنان برای افزایش 0.50 درصدی نرخ بهره بانک مرکزی اروپا در ماه مه تلاش کند. همچنین، امروز تولید صنعتی ماه فوریه ناحیه یورو را زیرنظر داشته باشید. فعالیت‌ها در ناحیه یورو کمی بهتر از حد انتظار باقی مانده و زمینه حمایتی را برای داستان بانک مرکزی اروپا و یورو فراهم می‌کند.

کانال اخبار فوری فارکس و بازارهای جهانی

برای EURUSD، شرایط کمی شبیه به سال 2007 است. در آن سال، اولین نشانه‌های استرس مالی ایالات متحده در اوراق بهادار پشتوانه وام‌های درجه دو ظاهر شد و این جفت ارز با توجه به سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی اروپا به شدت افزایش یافت. سرمایه‌گذاران ممکن است نخواهند تکرار این رویداد را از دست بدهند- با این همه اعضای فدرال رزرو در حال حاضر پیش بینی یک رکود خفیف ایالات متحده در اواخر سال جاری را دارند. به طور کلی ما عقیده داریم محدوده 1.10 مقاومت قوی برای EURUSD خواهد بود اما عبور از آن غیرممکن نخواهد بود.

پوند: محدوده مهم 1.25

روایت دلار ضعیف منجر شده جفت ارز GBPUSD در محدوده 1.2500 مورد تقاضا قرار گیرد و به نظر می‌رسد تلاش‌ها برای حرکت به سمت محدوده 1.2650 – 1.2750 افزایش یافتند. داده‌های امروز انگلیس تغییر چندانی را نشان ندادند و تاثیری در تغییر رویکرد بانک مرکزی انگلیس نخواهند داشت.

روز گذشته بیلی، رئیس بانک مرکزی انگلیس، در مورد سیاست پولی صحبت چندانی نکرد و تنها اشاره کرد که نباید این سیاست‌ها با نگرانی‌ها در زمینه ثبات مالی از مسیر خود خارج شوند. امروز پیل، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی انگلیس، سخنرانی خواهد داشت. احتمالاً در حالی که بانک مرکزی انگلیس منتظر انتشار داده‌های دستمزد و اشتغال در هفته آینده پیش از جلسه 11 مه خود است، پیل مانند بیلی مجددا چنین اظهاراتی را تکرار خواهد کرد.

 منبع: ING

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

1 دیدگاه در “تاثیر قابل توجه داده‌های CPI آمریکا روی دلار
  1. عرفان آریان نیا گفت:

    دلار در ماه آوریل به شدت نزولی خواهد بود و در ماه می به شدت هر چه تمام تر صعودی میشه. فرصت فروش در جفت ارز های فایبر و کیبل و آزی و کیوی و شاخص های داوجونز اسندپی و نزدک رو در ماه می از دست ندید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟