سرمایه‌گذاران خرد همچنان نسبت به طلا صعودی هستند اما تحلیلگران وال‌ استریت جانب احتیاط را رعایت می‌کنند

زمان مطالعه: 5 دقیقه

سنتیمنت برابر در میان تحلیلگران وال استریت

با وجود اینکه بازده بالای اوراق قرضه مانعی برای رشد طلا است اما با ادامه درگیری‌های در خاورمیانه قیمت طلا توانست به رشد خود ادامه دهد. این فلز گرانبها در ساعات پایانی جمعه نیز یک رالی صعودی دیگر را ثبت کرد و خود را به بالای 2000 دلار رساند، معامله‌گران بخاطر اینکه احتمال بدتر شدن وضعیت ژئوپلیتیک در تعطیلات آخر هفته وجود داشت، قبل از بسته شدن بازار شروع به خرید طلا کردند.

آخرین نظرسنجی هفتگی طلای کیتکو نیوز نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران خرد همچنان در هفته پیش رو با وجود رشد قوی قیمت طلا، نسبت به این فلز گرانبها صعودی هستند. اکثر تحلیلگران بازار نیز نسبت به طلا صعودی هستند اما تعداد قابل‌ توجهی از آنها هفته آینده انتظار پولبک یا تثبیت قیمت را دارند.

کالین سیزینسکی، استراتژیست ارشد بازار در موسسه SIA Wealth Management، گفت: «این هفته در نظرسنجی کیتکو بی‌طرف خواهم بود. دلیلش این است که فکر می‌کنم طلا واقعاً می‌تواند یک حرکت بزرگ را ثبت کند؛ اما مطمئن نیستم که این حرکت در کدام جهت خواهد بود.»

سیزینسکی انتظار دارد در نشست هفته آینده، فدرال رزرو با حفظ لحن هاوکیش خود، نرخ بهره را تغییر ندهد. او گفت: «فکر نمی‌کنم فدرال رزرو در موقعیتی باشد که بگوید کارش با افزایش نرخ بهره تمام شده است. بنظرم طبق پیش‌بینی خود فدرال رزرو، آنها در را برای یک افزایش نرخ بهره دیگر در ماه دسامبر باز نگه می‌دارند. من فکر می‌کنم نرخ تورم فعلی به اندازه‌ای خوب بود که آنها نیازی به افزایش مجدد نرخ بهره ندارند، اما در عین حال، سرعت کاهش تورم به اندازه‌‌ای نبود که بگویند کارمان با آن تمام شده است.»

دوره مستر کلاس طلا

  • نقش بانک‌های مرکزی در بازار طلا
  • ترید طلا بر اساس شاخص‌های اقتصادی
  • تحلیل بین بازاری
  • استفاده کاربردی از سنتیمنت در معامله‌گری طلا
دوره طلا

وی افزود که ثابت نگه داشتن نرخ بهره و اتخاذ سوگیری هاوکیش به احتمال زیاد به این معنی است که رشد بازده اوراق قرضه تقریباً به پایان خود رسیده است. او گفت: «چنین چیزی در واقع تأثیر صعودی بر روی طلا خواهد داشت، اگر هم اینگونه نباشد، تأثیر نزولی هم نخواهد داشت. احتمالاً جلوی کاهش بیش از حد قیمت طلا را می‌گیرد. از سوی دیگر، احتمالاً توانایی کافی برای بالا بردن قیمت طلا را نیز نخواهد داشت چراکه بازده اوراق قرضه خزانه ‌داری هنوز در سطوح بسیار بالایی قرار دارد.»

سیزینسکی گفت که طرف دیگر معادله طلا، عدم اطمینان از آینده خاورمیانه قرار دارد. او گفت: «سوال فعلی این است که چه قدر طول می‌کشد تا تنش‌ها دوباره بالا بگیرند؟ اگر شرایط کمی آرام بگیرد، در واقع تأثیر نزولی بر روی طلا دارد. و از سوی دیگر، اگر تنش‌ها بالا بگیرند، آیا تأثیر صعودی بر روی طلا خواهد داشت؟ با توجه به رشد صد دلاری قیمت طلا، می‌توان گفت جنگ در خاورمیانه قیمت‌گذاری شده است.»

«تأثیر فدرال رزرو بر روی طلا خنثی و صعودی است، و تأثیر جنگ نیز خنثی اما نزولی است.»

مایکل مور، خالق Moor Analytics، گفت: «چشم انداز تکنیکال طلا همچنان صعودی است، حتی اگر بازارها انتظار یک پولبک را داشته باشند. اگر قیمت به زیر محدوده 1987 تا 1962 برود و دوباره به بالای آن برگردد، روند صعودی از سرگرفته می‌شود.»

این هفته، 11 تحلیلگر وال استریت در نظرسنجی هفتگی طلای کیتکو نیوز شرکت کردند. 6 تحلیلگر معادل 54 درصد انتظار افزایش قیمت طلا در هفته آینده را دارند، در حالی که 3 تحلیلگر معادل 27 درصد کاهش قیمت را پیش‌بینی کرده‌اند و 2 تحلیلگر معادل 18 درصد نسبت به طلا در هفته آینده خنثی هستند.»

در نظرسنجی آنلاین 602 نفر شرکت کردند. از این تعداد، 395 نفر معادل 66 درصد به دنبال افزایش قیمت طلا در هفته آینده هستند. 126 نفر معادل 21 درصد انتظار کاهش قیمت طلا را دارند، و نهایتاً 81 نفر معادل 13 درصد در مورد چشم انداز طلا در کوتاه‌مدت سوگیری خنثی اتخاذ کرده‌اند.

سرمایه‌گذاران خرد همچنان نسبت به طلا صعودی هستند اما تحلیلگران وال‌ استریت جانب احتیاط را رعایت می‌کنند

تصمیم فدرال رزرو در مورد نرخ بهره در روز چهارشنبه، رویداد اصلی تقویم اقتصادی در هفته آینده خواهد بود. بازارها 94.2 درصد احتمال می‌دهند که فدرال رزرو نرخ بهره را ثابت نگه خواهد داشت. هفته آینده هفته‌ای‌ مهم برای بازار کار ایالات متحده است، گزارش NFP برای ماه اکتبر در روز جمعه منتشر خواهد شد.

رویدادها و داده‌های مهم اقتصادی هفته آینده که سرمایه‌گذاران به آنها نیز توجه خواهند کرد عبارتند از: تصمیمات سیاست پولی بانک مرکزی انگلستان و بانک مرکزی ژاپن، شاخص اطمینان مصرف‌کننده کنفرانس بورد ایالات متحده، شاخص مدیران خرید بخش تولیدی و بخش خدماتی ایالات متحده به گزارش موسسه ISM.

کانال اخبار فوری فارکس و بازارهای جهانی

شان لوسک، یکی از مدیران پوشش ریسک تجاری در موسسه والش تریدینگ، گفت که نمی‌داند چه چیزی بالاخره می‌تواند قیمت طلا را به طور قطعی از این محدوده رنج (Range) که اخیراً در آن قرار گرفته است خارج ‌کند. او گفت: «من حدس می‌زنم که بازده اوراق قرضه جلوی طلا را گرفته است، از طرفی دیگر تنش‌های ژئوپلیتیکی از طلا حمایت می‌کنند، و بالاخره فدرال ‌رزرو که به نوعی در وسط قرار گرفته است.»

لوسک معتقد است که در سطوح فعلی، این فدرال رزرو است که واقعاً جلوی طلا را گفته است. او گفت: «ما جمعه گذشته به 2009 دلار (در بازار آتی طلا) رسیدیم، سپس بازارها برای مدت کوتاهی در حالت ریسک پذیری قرار گرفتند. این موضوع باعث شد قیمت طلا به 1960 دلار برسد، اما طلا برای مدت طولانی در آنجا نماند. سطح 2000 دلار یک مقاومت ذهنی قوی است و برای شکست و تثبیت در بالای آن هنوز دلیل کافی وجود ندارد.»

وی افزود که از دیدگاه فصلی، روند طلا معمولاً در ابتدای نوامبر تا اواسط دسامبر کمی نزولی است. او گفت: «بدیهی است که با توجه به تنش‌ها در خاورمیانه، دیدگاه فصلی در حال حاضر هیچ اعتباری ندارد. شرایط خاورمیانه همه را در حالت آماده باش نگه داشته است.»

لوسک گفت: «حالا باید از خود بپرسید که آیا می‌خواهید در این بازار فروشنده باشید یا خریدار؟ من فکر می‌کنم هر ریزش قیمت سریعاً پوشش داده می‌شود و خریداران وارد بازار می‌شوند. آیا یک حمله زمینی در کار خواهد بود؟ آیا کشورهای دیگر وارد معرکه می‌شوند؟ بنظرم هیچکس نمی‌داند که چه اتفاقی قرار است بیفتد، زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد.»

لوسک گفت در تعطیلات آخر هفته احتمال افزایش تنش‌ها وجود دارد در نتیجه معامله‌گران مطمئن نیستند در کدام طرف بازار فلزات گرانبها باید قرار بگیرند.

او گفت: «این امکان وجود دارد که کسی وارد معامله نشود؛ فعالان بازار شرایط را بررسی کرده و اخبار را دنبال می‌کنند، و منتظر بریک اوت بعدی قیمت خواهند ماند. در روز چهارشنبه فدرال رزرو تشکیل جلسه می‌دهد. به پایان ماه هم نزدیک شده‌ایم، بنابراین بعضی معامله‌گران معاملات خود را می‌بندند.»

مارک چندلر، مدیر عامل بنوکبرن گلوبال فارکس، نسبت به قیمت طلا در کوتاه‌مدت خنثی است، اما انتظار دارد طلا پس از رالی اخیر خود، تا حمایت قبلی کاهش پیدا کند.

او گفت: «طلا عقب‌نشینی کرد و به محدوده 1950 دلار که هفته گذشته پیشنهاد دادم نزدیک شد. اما دوباره افزایش پیدا کرد و یک سقف قیمتی جدید ساخت. در هفته پیش رو نظر قطعی در مورد طلا ندارم. از یک طرف، به دنبال یک گزارش ضعیف‌تر برای اشتغال در ایالات متحده و شاید کاهش بازده اوراق قرضه و در نتیجه ضعف دلار آمریکا هستم که به نفع طلا خواهند بود. از طرفی دیگر، اندیکاتورهای مومنتوم بیش از حد کشیده شده‌اند و اگر جنگ در خاورمیانه به مناطق دیگر گسترش پیدا نکند، طلا تحت فشار نزولی قرار خواهد گرفت.»

چندلر گفت که اگر طلا نتواند در طول هفته یک سقف جدید بسازد، نشان دهنده کشیده شدن بیش از حد بازار طلا است. او گفت: «محدوده‌های 1950 دلار و پس از آن 1930 دلار، سطوح حمایتی مهم در بازار طلا هستند.»

آدریان دی، رئیس موسسه مدیریت دارایی آدریان دی، گفت: «انتظار کاهش جزئی قیمت طلا را دارم. فعلاً احتمال رشد بیشتر یا ریزش شدید طلا وجود ندارد. وضعیت خاورمیانه و همچنین آشفتگی بازار اوراق قرضه در جهان، خرید طلا را جذاب کرده‌اند.»

جیمز استنلی، استراتژیست ارشد بازار در Forex.com نیز انتظار دارد قیمت طلا در هفته آینده کاهش یابد. او گفت: «تعداد زیادی از معامله‌گران که در ابتدای اکتبر معاملات خرید در بازار طلا باز کرده‌اند احتمالاً به دنبال برداشت سود خود هستند.»

جیم ویکوف، تحلیلگر ارشد کیتکو معتقد است قیمت طلا می‌تواند در هفته آینده به روند صعودی خود ادامه دهد. او گفت: «طلا به رشد خود ادامه خواهد داد زیرا نمودار قیمتی همچنان صعودی بوده و تقاضا برای طلا به عنوان یک دارایی امن کاملاً مشهود است.»

منبع: kitco

 

برای پیگیری دقیق وضعیت سنتیمنت بازارهای مالی، اخبار روز و فوری فارکس به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟