مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

همه چیز درباره باینری آپشن در فارکس و مزایا و معایب آن

باینری آپشندر حال حاضر یکی از جدیدترین و محبوب‌ترین مشتقات ارائه شده در دنیای معاملات ارزی، «باینری آپشن» است. معاملات باینری آپشن ساده است و ریسک سرمایه‌گذاری را به مقدار پول پرداخت شده برای خرید آپشن محدود می‌کند.

با این وجود، این نوع معاملات علاوه بر فواید بسیاری که دارند، بدون اشکال هم نیستند. باینری آپشن یک معامله «همه یا هیچ» محسوب می‌شود و اغلب با شرط‌بندی برد یا باخت در یک مسابقه ورزشی مقایسه می‌شود.

محبوبیت و دامنه باینری آپشن از زمانی گسترش یافت که برای معامله‌گران خرد در پلتفرم‌های معاملات آنلاین در دسترس قرار گرفت. هم‌اکنون معاملات باینری آپشن را علاوه بر جفت ارزها می‌توان در بسیاری از بورس‌های اصلی جهان و درمورد کالاهایی مانند نفت، طلا و نقره و سهام عادی بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی انجام داد.

باینری آپشن در فارکس چیست؟

معاملات باینری آپشن از آن جهت «باینری» (به معنی دوتایی) نامیده می‌شوند زیرا فقط دو نتیجه برای یک معامله می‌تواند وجود داشته باشد: برد یا باخت. به این معنا که یک دارایی خاص که آپشن خرید بر روی آن انجام شده‌ است باید به قیمت معینی برسد تا معامله‌گر سود خود را دریافت کند و در غیر این صورت معامله‌گر کل مبلغ سرمایه‌گذاری شده را از دست می‌دهد یا فقط یک مبلغ ناچیز دریافت می‌کند. (بیشتر بخوانید: فارکس چیست؟ همه چیز درمورد بازار تبادل ارز)

باینری آپشن‌های فارکس از این جهت که دارای «تاریخ انقضا» یا سررسید و «قیمت اعمال» (strike price) هستند، به سایر آپشن‌های عادی فارکس شباهت دارند. علاوه بر این، باینری آپشن فارکس معمولاً مانند آپشن‌های آمریکایی نیستند که بتوان آنها را قبل از زمان انقضا اجرا کرد، بلکه بیشتر شبیه آپشن‌های اروپایی هستند که نمی‌توان آنها را زودتر از موعد انقضا اجرا کرد.

دقیقاً مانند خرید آپشن‌های فروش (پوت) و خرید (کال) (Put and call) عادی، حداکثر ضرر احتمالی یک باینری آپشن فارکس از قبل مشخص است زیرا ضرر و زیانی که معامله گر متحمل می‌شود محدود به مبلغ خرید آن باینری آپشن خواهد بود.

در بازار خرد، باینری آپشن‌های فارکس به‌طور کلی با زمان انقضای خیلی کوتاه ارائه می‌شوند که این زمان انقضا می‌تواند هفتگی، روزانه یا حتی ساعتی باشد. زمان انقضای روزانه می‌تواند در ساعات مشخص در طول روز باشد، در حالی که باینری آپشن‌های هفتگی معمولاً بعد از ظهر روزهای جمعه منقضی می‌شوند.

سه نوع باینری آپشن فارکس وجود دارد که رایج‌ترین آنها عبارتند از:

  • باینری آپشن Call/Put یا پیش خرید/پیش فروش که به آن آپشن بالا/ پایین (Up/Down یا High/Low) نیز می‌گویند، این نوع باینری ساده‌ترین نوع است و فقط لازم است که معامله گر به دقت پیش‌بینی کند که آیا نرخ یک ارز خاص در زمان انقضا،  بالاتر (یا پایین‌تر) از قیمت اعمال خواهد بود یا نه.
  • باینری آپشن One Touch یا یک بار تماس: این باینری زمانی فعال یا لغو می‌شود که نرخ یک ارز قبل از انقضا با یک سطح مشخص تماس پیدا کند. قیمت هدف برای فعال شدن معامله، پیش از اجرای آن و توسط معامله گر تعیین می‌شود.
  • باینری آپشن In/Out Boundary یا داخل/خارج محدوده: که به آن باینری رنج نیز گفته می‌شود، در این نوع باینری آپشن دو نرخ قیمتی برای جفت ارز مورد معامله تعیین می‌شود که محدوده خاصی را مشخص می‌کند؛ با توجه به مدل انتخاب شده توسط معامله‌گر، نرخ جفت ارز باید در زمان انقضا یا در آن محدوده باشد یا از آن خارج شود که بتوان سود کرد. این آپشن‌ها همچنین می‌توانند دارای مرز یکبار تماس باشند به گونه‌ای که به محض تماس قیمت با آن مرز، فعال یا لغو شود.همه چیز درباره باینری آپشن در فارکس و مزایا و معایب آن

مقایسه معاملات باینری آپشن با معاملات معمولی فارکس

معاملات باینری آپشن معمولاً گران‌تر از پوزیشن‌های اهرمی عادی فارکس هستند و به‌طور کلی بازده کمتری نسبت به زمانی دارند که کسی مستقیماً در بازار فارکس معامله موفقی داشته باشد. با این وجود، میزان ریسک موجود در معاملات باینری در مقایسه با معاملات معمول فارکس بسیار پایین‌تر به نظر می‌رسد، به خصوص اگر بازار ارز بسیار بی‌ثبات رفتار کند و ریسک اسلیپیج حد ضرر بالا رفته باشد.

معاملات فارکس می‌تواند بسیار پیچیده باشد و توجه و دقت بیشتری را می‌طلبد، در حالی که در باینری آپشن، فقط باید یک زمان و یک نرخ ارز خاص را انتخاب کنید و سپس تا زمان انقضا صبر کنید تا ببینید آیا در معامله برنده‌اید یا باخته‌اید. در نتیجه، معامله گر به‌طور معمول دارای درگیری فکری بسیار پایین‌تری است.

یکی از معایب اصلی معامله باینری در مقابل فارکس این است که اگر ببینید بازار در خلاف جهت شما حرکت می‌کند، نمی‌توانید جلوی ضرر خود را بگیرید زیرا حتی اگر بتوانید قیمتی برای بستن معامله هم پیدا کنید، باز هم هزینه آن معمولاً بسیار زیاد است. با این وجود، تعدادی از بروکرها گزینه‌های تسویه حساب متنوعی را به معامله‌گران ارائه می‌دهند که به معامله گر اجازه می‌دهد تا حتی اگر معامله را نبرده‌اند مبلغ کمی از ضررشان جبران شود.

بازار معاملات باینری آپشن و بروکرها

بازار باینری آپشن شامل بازیگرانی از قبیل موسسات مالی، بروکرهای فارکس، معامله گران پوشش ریسک و تعداد زیادی از افراد سفته باز می‌شود. علاوه بر این افراد، بروکرهای باینری آپشن و بازارسازها یکی دیگر از مشارکت کنندگان عمده در بازار باینری آپشن فارکس هستند.

گاهی معامله‌گران بزرگ می‌توانند با درخواست قیمت از میزهای معاملاتی بازارسازهای فرابورس که در بانک‌های بزرگ بین‌المللی کار می‌کنند، مستقیماً به بازار باینری آپشن دسترسی پیدا کنند. این نوع معامله‌گران اغلب انعطاف‌پذیری بسیار بیشتری در انتخاب باینری آپشنی دارند که می‌توانند معامله کنند و معمولاً شرایط خودشان را برای معامله متناسب با دیدگاه خود تحمیل می‌کنند.

تعداد محدودی از باینری آپشن‌های فارکس را می‌توان در بورس‌هایی مانند بورس مشتقات آمریکای شمالی (NADEX) معامله کرد که تحت نظارت کمیسیون معاملات آتی کالاها (CFTC) در ایالات متحده فعالیت می‌کند.

علی‌رغم وجود گزینه‌های فوق، بیشتر معامله‌گران فارکس برای انجام معاملات باینری آپشن می‌بایست یک حساب کاربری آنلاین نزد یک بروکر باینری آپشن باز کنند. این معامله گران در معاملات خود معمولاً حق انتخاب محدودی دارند زیرا میان باینری آپشن‌هایی با قیمت اعمال ثابت و زمان انقضای مشخص باید انتخاب کنند، بر خلاف معامله گران فرابورس که می‌توانند با پارامترهای دلخواه معامله کنند.

بازار باینری آپشن در حال حاضر پر است از بروکرهایی که معمولاً دسترسی به بازار را از طریق پلتفرم‌های مبتنی بر اینترنت فراهم می‌کنند.

برای انتخاب یک بروکر خوب باید این موارد را بررسی کرد:

(۱) ایمنی وجوه سپرده گذاری شده و توانایی برداشت وجه،

(۲) نظارتی (رگولاسیون) که بر بروکر می‌شود و حسن شهرت آن

(۳) و اینکه آیا باینری آپشنی که ارائه می‌دهد متناسب با استراتژی معاملاتی شما هست یا نه.

  • برای ثبت نام بروکر باینری آپشن به اکانت UtoFXbrokers در تلگرام پیام بدهید.

ویژگی‌های اصلی پلتفرم باینری آپشن

برای معامله باینری آپشن از طریق اینترنت، باید از یک پلتفرم معاملات باینری استفاده کنید. این پلتفرم‌ها معمولاً شامل برنامه‌های قابل دانلود یا برنامه‌های تحت وب یا اپلیکیشن‌هایی هستند که به شما امکان می‌دهند معاملات باینری آپشن را انجام دهید. همه آنها برای معاملات باینری آپشن نیاز به دسترسی به اینترنت دارند.

برخی از آنها بر روی کامپیوتر رومیزی یا لپ تاپ شما اجرا می‌شوند حالا یا به صورت یک برنامه مستقل و قابل دانلود یا در مرورگر وب باز می‌شوند، در حالی که اپلیکیشن‌های تلفن همراه روی دستگاه‌های اندرویدی یا آی او اس کار می‌کنند و امکان معاملات باینری آپشن را در حال حرکت فراهم می‌کنند.

برخی از ویژگی‌های اصلی پلتفرم معاملاتی باینری آپشن که شما باید در یک پلتفرم مطلوب به دنبال آنها باشید، در زیر ذکر شده ‌است:

رابط معاملاتی: به دنبال رابط کاربری راحت و ساده باشید. کسانی که به زبانی غیر از انگلیسی صحبت می‌کنند، می‌توانند از پلتفرمی استفاده کنند که از زبان مورد نظر آنها پشتیبانی کند.

معاملات چندگانه: اطمینان حاصل کنید که پلتفرم معاملاتی شما تعداد زیادی از دارایی‌هایی را که می‌توانید معاملات باینری آپشن بر روی آنها انجام دهید، پوشش می‌دهد. به عنوان مثال، به دنبال پلتفرمی باشید که از جفت ارزهای فارکس، کامودیتی‌ها و فلزات گرانبها و سهام‌های مهم در بازارهای مختلف را پشتیبانی کند زیرا این امر می‌تواند از طریق تحلیل هم‌زمان چند بازار و ایجاد تنوع، به شما در کسب سود کمک کند.

زمان انقضا: پلتفرم معاملاتی شما باید از زمان انقضای ساعتی و روزانه مناسب برای استراتژی‌های کوتاه مدت یا بلند مدت پشتیبانی کند.

حداکثر درصد بازپرداخت: به دنبال نرخ بازپرداخت ۷۵ تا ۹۰ درصد در معاملات موفق باینری آپشن و همچنین نرخ بازپرداخت ۵ تا ۱۰ درصد در معاملات ناموفق باشید تا در صورتی که پیش‌بینی شما از بازار نادرست بود، تمام سرمایه خود را از دست ندهید.

حداقل سپرده اولیه: حداقل مبلغی مورد نیاز برای افتتاح حساب و دیگر هزینه‌های ثبت نام را در نظر بگیرید.

بونوس (هدیه): بسیاری از بروکرهای باینری آپشن به معامله‌گران بونوس می‌دهند که گاهی اوقات به ۲۵ درصد سرمایه اولیه هم می‌رسد، بنابراین هنگام ثبت نام مطمئن شوید که چه میزانی از پاداش ارائه می‌شود و شرایط بهره‌مند شدن از آن چیست.

روش‌های پرداخت: بیشتر پلتفرم‌های معاملات باینری آپشن از درگاه‌هایی استفاده می‌کنند که گزینه‌های مختلفی برای واریز به حساب دارد. همچنین معمولاً یک رابط برداشت برای درخواست برداشت از حساب دارند.

پلتفرم‌های معاملات باینری آپشن گاهی متعلق به یک بروکر خاص هستند یا اینکه ازسوی یک شرکت نرم‌افزاری عرضه می‌شوند. تصویر زیر، پلتفرم معاملاتی اختصاصی 24option.com را نشان می‌دهد که مشتریان این بروکر از آن برای معاملات باینری آپشن خود استفاده می‌کنند.

همه چیز درباره باینری آپشن در فارکس و مزایا و معایب آنشکل ۱: تصویری از پلتفرم معاملات باینری آپشن ارائه شده توسط 24option.com که لیستی از دارایی‌های موجود را در سمت چپ، نمودار قیمت یورو/دلار را در سمت راست و فرم معاملات باینری آپشن بالا /پایین را در وسط نشان می‌دهد.

همان‌طور که در تصویر می‌بینید، شما می‌توانید از انواع مختلف دارایی که به صورت عمودی در سمت چپ لیست شده‌اند، انتخاب کنید. فرم ثبت معاملات در وسط مشاهده می‌شود و همچنین می‌توانید نمودار دارایی‌ها را در پنجره ای که در سمت راست نشان داده شده‌است، ببینید. در زیر پنجره ورود به معامله و نمودار قیمت، یک پنجره کشیده وجود دارد که معمولاً شامل لیستی از معاملات و سفارش‌های باز، هشدارهای معاملاتی یا تقویم اقتصادی می‌شود.

وقتی نوبت به پلتفرم‌های باینری غیر اختصاصی می‌رسد، بسیاری از معامله گران پلتفرم معاملاتی باینری «اسپات آپشن» را می‌پسندند. در حال حاضر این پلتفرم توسط بیش از ۲۵۰ بروکر باینری آپشن پشتیبانی می‌شود.

این پلتفرم هم نسخه قابل دانلود دارد و هم نسخه تحت وب و همچنین اپلیکیشن موبایل آن موجود است. طولی نکشید که این پلتفرم -دقیقاً مانند متاتریدر که بر بازار معاملات آنلاین فارکس تسلط دارد- به سرعت به پلتفرم استاندارد بازار برای معاملات باینری آپشن تبدیل شد. اسپات آپشن علاوه بر معاملات باینری آپشن اصلی، همچنین باکمک ابزار «Spot Follow» از «معاملات اجتماعی» و نیز باکمک ابزار «SpotWiz» خود از معاملات اتوماتیک پشتیبانی می‌کند.

اصول معاملات باینری آپشن فارکس

اولین چیزی که باید در مورد معاملات باینری فارکس بدانید این است که اگر دید شما نسبت به بازار صحیح باشد، معاملات باینری آپشن به‌طور کلی بازده خوبی خواهد داشت، اما در صورت اشتباه بودن دیدتان، یا بازدهی نخواهید داشت یا بازده کمی خواهید داشت؛ بنابراین اولین چیزی که هنگام معامله باینری آپشن باید در نظر بگیرید، داشتن دیدگاه درست از بازار است. پس شما باید آموزش ببینید و در دوره‌های تحلیل فاندامنتال و تکنیکال شرکت کنید تا آگاهی درستی از مسیر آینده بازار و زمانی که انتظار دارید تغییراتی در قیمتها رخ دهد، داشته باشید.

علاوه بر این، یکی از مزایای اصلی استفاده از باینری آپشن به عنوان جایگزینی برای بازار فارکس این است که شما می‌توانید ریسک خود را از قبل تعیین کنید زیرا به‌طور کلی ضرر شما محدود به میزان مبلغ پرداختی شما برای باینری آپشن است؛ بنابراین استفاده از باینری به روند مدیریت ریسک شما کمک می‌کند، زیرا پوزیشن‌های آپشن برخلاف معاملات معمولی فارکس دچار اسلیپیج نمی‌شوند.

به عنوان یک مثال مشخص، در نظر بگیرید که یک معامله‌گر افزایش نرخ جفت ارز EURUSD را در یک بازه زمانی مشخص بالاتر از نرخ اسپات فعلی ۱٫۰۵۰۰ پیش‌بینی می‌کند. او می‌تواند یک باینری آپشن High, Call یا Up را با نرخ ۱٫۰۵۰۰ در زمان انقضا خریداری کند. در شرایط فعلی بازار، سرمایه‌گذاری ۱۰۰ دلاری برای خرید این آپشن در صورتی که نرخ اسپات در زمان انقضای آپشن، بالاتر از ۱٫۰۵۰۰ قرار گیرد، منجر به بازپرداخت ۱۶۰ دلاری خواهد شد و چنانچه نرخ اسپات پایین‌تر از قیمت اعمال قرار گیرد، هیچ بازپرداختی به دنبال نخواهد داشت. به عبارتی اگر معاملات مطابق هدف پیش برود، سود آن ۶۰ دلار خواهد بود و پریمیوم یا پرداخت اولیه ۱۰۰ دلاری که این معامله‌گر برای خرید این آپشن نیاز داشت، تمام ریسک این معامله خرید محسوب می‌شود.

برعکس، معامله گر در صورتی که پیش‌بینی یک روند نزولی را داشته باشد، می‌تواند یک باینری آپشن Low, Put یا Down در زمان انقضا با نرخ اسپات ۱٫۰۵۰۰ به قیمت ۱۰۰ دلار خریداری کند. اگر در زمان انقضا نرخ اسپات به زیر ۱٫۰۵۰۰ سقوط کند، ۱۶۰ دلار بازپرداخت می‌شود، در حالی که اگر نرخ اسپات بالاتر از ۱٫۰۵۰۰ باشد، چیزی پرداخت نخواهد شد؛ بنابراین در صورت کسب نتیجه موفق، بازدهی ۶۰ دلاری یا ۶۰ درصدی از سرمایه‌گذاری ۱۰۰ دلاری عایدش خواهد شد، و در صورت ناموفق بودن زیان این شخص محدود به همان ۱۰۰ دلار پریمیوم اولیه پرداخت شده برای آپشن خواهد بود.

استراتژی‌های پرطرفدار معامله باینری آپشن

به‌مانند هر نوع معامله مالی دیگر، نداشتن استراتژی مشخص در معاملات باینری آپشن می‌تواند فاجعه‌بار باشد.

همان‌طور که در بازار فارکس باید به دنبال ساخت و استفاده از یک استراتژی معاملاتی باشید، هنگام استفاده از باینری آپشن هم باید برای معاملات خود برنامه‌ریزی کنید. اگرچه استراتژی‌های معاملاتی بسیاری با استفاده از باینری آپشن ابداع شده ‌است، اما در اینجا تنها چند مورد از محبوب‌ترین موارد بررسی خواهد شد.

اولین نوع استراتژی معاملات باینری آپشن، بررسی جفت ارزها بر اساس تحلیل بنیادی یا تکنیکال است. یعنی یا باید روند داده‌های اقتصادی و ارزیابی ارزها نسبت به یکدیگر را زیر نظر داشت یا اینکه روی پرایس اکشن و اندیکاتورهای تکنیکال تمرکز کرد – یا اینکه از هر دو استراتژی همزمان استفاده کرد – تا بتوان در مورد اینکه جهت بازار در یک بازه زمانی که یک معامله باینری طول خواهد کشید به کدام سو خواهد رفت، تصمیم‌گیری منطقی کرد. طبیعتا بر اساس دیدگاه صعودی نسبت به بازار، خرید باینری Up, Call یا High پیشنهاد می‌شود و همچنین بر اساس دیدگاه نزولی نسبت به بازار، خرید باینری Down, Put یا Low پیشنهاد می‌شود.همه چیز درباره باینری آپشن در فارکس و مزایا و معایب آن

یکی دیگر از استراتژی‌های معاملاتی باینری آپشن مشابه استراتژی‌های «legging-in» است که به‌طور معمول توسط برخی از معامله گران آپشن استفاده می‌شود. به عنوان مثال، اگر می‌بینید قیمت‌ها بالا رفته‌است، یک باینری آپشن Up, Call یا High روی یورو/دلار با نرخ اسپات ۱٫۰۵۰۰ به قیمت ۱۰۰ دلار با بازپرداخت ۶۰ درصد خریداری می‌کنید. شرایط این آپشن اینگونه است که اگر در تاریخ سررسید، قیمت به زیر نرخ اعمال برسد، هیچ مبلغی پرداخت نمی‌شود. بعد اگر دیدید قیمت ۱۵ پیپ رشد کرد و به ۱٫۰۵۱۵ رسید، آنگاه یک باینری آپشن Down, Put یا Low را با نرخ استرایک ۱٫۰۵۱۵ به قیمت ۱۰۰ دلار با بازپرداخت ۶۰ درصد از ۱۶۰ دلار با همان سررسید آپشن اول خریداری کنید.

در زمان سررسید، اگر بازار بالاتر از ۱٫۰۵۱۵ یا کمتر از ۱٫۰۵۰۰ باشد، یکی از این دو آپشن ۱۶۰ دلار بازپرداخت می‌کند و آپشن دیگر بدون هیچ پرداختی منقضی می‌شود. این به معنای ۴۰ دلار ضرر خالص است چراکه شما تاکنون 200 دلار برای این معامله هزینه پرداخت کرده‌اید. با این وجود، اگر نرخ بازار بین ۱٫۰۵۰۰ تا ۱٫۰۵۱۵ باشد، شما ۳۲۰ دلار درآمد کسب خواهید کرد زیرا هر کدام از دو آپشن ۱۶۰ دلار بازده داشته ‌است.

یک استراتژی جدید دیگر ساختن یک الگوریتم معاملات اختصاصی یا استفاده از سیگنال دیگران است که شرایط بازار را برای تعیین زمان مناسب خرید باینری آپشن تحلیل می‌کند. از هر یک از این روش‌ها می‌توان برای دریافت پیشنهادهای معاملاتی استفاده کرد.

استراتژی‌های معاملاتی مبتنی بر گپ معاملاتی یا اسپرد بازار از دیگر استراتژی‌های مورد استفاده در معاملات باینری آپشن است. به عنوان مثال، هنگامی که دو دارایی همگرایی بسیار مثبتی دارند، باید به دنبال لحظه‌ای باشید که یک از آنها با شتاب حرکت می‌کند اما دیگری با یک گپ موقتی عقب است. در این مرحله، شما می‌توانید یک باینری آپشن Call را روی دارایی ضعیف‌تر و یک باینری آپشن Put را روی دارایی قوی‌تر بخرید، زیرا احتمالا این شکاف بالاخره پر خواهد شد.

ایجاد یک سیستم معاملاتی باینری آپشن موفق

ایجاد یک سیستم معاملاتی فارکس برای استفاده در معاملات باینری معمولاً به زمان و تلاش بسیار نیاز دارد. برخی از معامله گران ترجیح می‌دهند از سیگنال‌های باینری آپشن تولید شده توسط یک فروشنده سیگنال حرفه ای که می‌توانند اشتراک آن را بخرند، استفاده کنند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می‌دهند سیستم معاملاتی خود را ایجاد کنند.

اگر می‌خواهید سیستم خود را ایجاد کنید، شاید ساده‌ترین راه برای شروع این باشد که سیستم معامله باینری آپشن خود را بر اساس یکی از سیستم‌هایی که قبلاً برای معاملات جفت ارز استفاده کرده‌اید، بسازید. یکی از مولفه‌های اصلی موفقیت در معامله باینری آپشن این است که دید دقیق و خوبی از بازار داشته باشید.

کسانی که از قبل یک سیستم معاملاتی ندارند، ابتدا باید دربارهٔ تحلیل بنیادی و تکنیکال تحقیق کنند و در مورد روش‌های مختلفی که معامله گران فارکس برای پیش‌بینی نرخ‌ ارزها استفاده می‌کنند، اطلاعات کسب کنند.

منبع: forextraininggroup.com

بیشتر بخوانید:

راهنمای سریع آشنایی با انواع استراتژی های معاملاتی

استراتژی معامله‌ در فارکس به چه معناست؟

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟