ریسک فری در فارکس چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

اگر بخواهیم به سوال بازار فارکس چیست به زبان ساده پاسخ دهیم باید گفت بازار تبادل ارزهای خارجی (Forex)، میدان نبردی پویا و بی‌رحم برای تبادل ارزهای مختلف جهان است که در آن، غول‌های مالی و معامله‌گران خرد به رقابت نفس‌گیر می‌پردازند. این بازار غیرمتمرکز و عظیم، ارزها را در گردابی از عرضه و تقاضا به هم می‌آمیزد و زمینه‌ای برای کسب سودهای هنگفت و ضررهای کمرشکن فراهم می‌کند. در این بازار که طلوع و غروب خورشید معنا ندارد، نوسانات لحظه‌ای قیمت ارزها، آدرنالین معامله‌گران را به اوج می‌رساند. تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال، ابزارهای همیشگی فعالان بازار فارکس هستند تا شاید بتوانند رمزگشای رازِ جهت حرکت قیمت‌ها باشند.

ریسک فری در فارکس چیست؟ استراتژی تعیین حد ضرر در ریسک فری

در این بازار پر فراز و نشیب که به سادگی با یک خبر می‌تواند زیر و رو شود، پیش بینی روند قیمت‌ها امری قطعی نیست و حتی برای با تجربه‌ترین متخصصین بازار فارکس نیز می‌تواند با زیان‌ همراه باشد. اما چیزی که معامله‌گران را برای ورود به چنین چالش مخاطره آمیزی دلگرم می‌کند، علاوه بر کسب سودهای بزرگ، امکان مدیریت ریسک با استفاده از ابزارهایی است که بروکرها در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در این مقاله شما را با مفهوم ریسک فری و یکی از ابزارها و استراتژی‌های موثر در کاهش چشم‌گیر ریسک معاملات، آشنا می‌کنیم.

دوره مستر کلاس طلا

جامع‌ترین دوره آموزشی طلا

این دوره در مجموعه یوتوفارکس تهیه شده و نتیجه سال‌ها تجربه در حوزه معامله‌گری طلا و فارکس است. این دوره توسط مجموعه‌ای از معامله‌گران حرفه‌ای یوتوفارکس تهیه شده است. با خرید این دوره از تجربه چندین معامله‌گر بهره‌مند خواهید شد.

ریسک در سرمایه گذاری به چه معناست؟

قبل از بررسی ریسک فری ابتدا بررسی می‌کنیم که  در سرمایه‌گذاری‌، ریسک به چه معناست؛ چرا که ریسک و بازدهی مهم‌ترین مسائلی هستند که در هر سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار می‌گیرند. ریسک در واقع تفاوت بین آنچه از معاملات انتظار داریم با بازدهی واقعی آن‌هاست که می‌تواند به صورت سود و یا ضرر باشد. حتی اگر بازدهی یک معامله از آن‌چه که ما پیش بینی کرده‌ایم کمتر باشد، ریسک منفی اتفاق افتاده است. هر قدر که بازده بالاتری انتظار داشته باشید ریسک معاملات شما نیز به همان میزان افزایش می‌یابد. به عنوان سرمایه‌گذار، انجام معاملاتی با ریسک و بازده متعادل مهم‌ترین تصمیمی است که در مورد دارایی خود در بازارهای مالی می‌گیرید.

ریسک فری در فارکس چیست؟

مفهوم Risk free در معاملات فارکس به معنای معامله‌ی خالی از ریسک است. عملا در بازارهای مالی چنین چیزی ممکن نیست؛ زیرا در هر معامله‌ای، ریسک هر قدر کم، اما همچنان وجود دارد و ترس از دست دادن دارایی، سرمایه‌گذاران را مضطرب می‌کند. شما هر قدر که به عنوان یک تریدر، تحلیل درستی از روند قیمت‌ها در فارکس داشته باشید، قیمت ارزها می‌تواند به دلیل اخبار ناگهانی و اتفاقات غیر منتظره دست‌خوش تغییراتی مغایر با پیش‌بینی شما شود. در نتیجه هیچ معامله‌ای خالی از ریسک نیست اما اصطلاح ریسک فری در فارکس به معنای رساندن میزان ریسک ترید به حداقل مقدار ممکن از طریق در پیش گرفتن استراتژی‌های معاملاتی مناسب است. ما با استفاده از استراتژی ریسک فری سرمایه‌ی خود را در مقابل ضررهای احتمالی تا جای ممکن ایمن می‌کنیم. ریسک فری کردن معاملات از طریق شناسایی عوامل تاثیرگذار بر معاملات و روند بازار انجام می‌پذیرد.

چرا آکادمی ماکروترید؟

با عضویت در آکادمی ماکروترید، شما تحلیل فاندامنتال بازار فارکس را در کنار سیگنال، آموزش و گفتگو با تحلیلگران و اعضای آکادمی دریافت خواهید کرد.

عضویت رایگان

نحوه ی مدیریت ریسک با استفاده از استراتژی تعیین حد ضرر

برای کاهش ریسک معاملات فارکس، روش‌های بسیاری وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توانیم از سرمایه‌ی خود محافظت کنیم. در اینجا با حد ضرر و تعدادی از استراتژی‌های تعیین آن برای فری ریسک کردن و مدیریت ریسک معاملات کمک می‌کند آشنا می‌شویم.

استراتژی‌های  تعیین حد ضرر برای ریسک فری کردن معاملات

تعیین کردن حد ضرر (stop loss) برای معاملات فارکس، یکی از اصلی‌ترین وظایفی است که برای کاهش ریسک و از دست ندادن سرمایه در ترید فارکس انجام می‌دهیم. تعیین حد ضرر یکی از ابزارهایی است که بروکرها و پلتفرم‌های معاملاتی برای کنترل هرچه بیشتر معامله در اختیار تریدرها قرار می‌دهند. این ابزار با بستن معامله در قیمتی که شما مشخص می‌کنید، جلوی از دست دادن هرچه بیش‌تر سرمایه‌تان را در زمانی که بازار در جهت مخالف پیش‌بینی‌های شما حرکت می‌کند، می‌گیرد. روش‌های مختلفی برای تعیین حد ضرر معاملات استفاده می‌شود که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

● تعیین حد ضرر در نقطه ورود

یکی از راحت‌ترین روش‌ها برای ریسک فری کردن معاملات در فارکس تعیین حد ضرر در نقطه ورود است. زمانی که پوزیشن شما وارد سود شد و تحلیل شما از شرایط قیمت، سطوح بالاتر بود می‌توانید حد ضرر خود را به نقطه ورود به معامله جابجا کنید توجه داشته باشید که حتماً در زمانی که معامله به سود مناسبی رسید حد ضرر را جابجا کنید زیرا در غیر این صورت ممکن است با یک نوسان کوچک معامله شما بسته شود، توصیه می‌شود زمانی که به حد سود اول TP1 رسیدید این کار را انجام دهید.

● استفاده از روش پرایس اکشن (نقاط حمایت و مقاومت)

 همان‌طور که می‌دانید ما در روش پرایس اکشن با رصد و تحلیل چارت قیمت نمادهای معاملاتی، تحلیل می‌کنیم که روند آینده‌ی قیمت‌ها به چه شکل خواهد بود. در این نمودارها شاهد آن هستیم که گاهی اوقات قیمت‌ها نمی‌توانند به راحتی از سطوح خاصی عبور کرده و آن سطوح قیمتی را بشکنند. قیمت نمادهای معاملاتی پس از این‌که چندین بار این سطوح را لمس می‌کند تغییر جهت می‌دهد. سطوح حمایت نقاطی هستند که خریداران در آن ناحیه وارد بازار شده و از کاهش بیش‌تر قیمت آن نماد معاملاتی جلوگیری می‌کنند. در مقابل سطوح مقاومت به نقاطی از نمودار گفته می‌شود که بازار با حجم فروش بیش‌تر مواجه شده و قیمت شروع به ریزش می‌کند. با توجه به این موضوع شما می‌توانید از سطوح حمایت و مقاومت در تعیین حد ضرر خود استفاده کنید؛ به این‌صورت که حد ضرر پوزیشن خود را در نقاطی با فاصله‌ی مناسب و بالاتر از سطوح مقاومت و یا پایین‌تر از سطوح حمایت قرار دهید.

● استفاده از حد ضرر متحرک trailing stop

در این روش شما بر اساس حرکت بازار حد ضرر معامله‌ی خود را تنظیم می‌کنید؛ یعنی با تغییرات قیمت، حد ضرر شما نیز حرکت می‌کند. با استفاده از این روش می‌توانید سود به دست آمده در هر مرحله را ذخیره کرده و در صورت حرکت بازار در خلاف جهت انتظار، از زیان‌های شدید جلوگیری کنید. استفاده از حد ضرر متحرک یکی از استراتژی‌های تعیین حد ضرر برای ریسک فری در فارکس است.

استراتژی سیو سود

سیو سود یا save profit زمانی اتفاق می‌افتد که شما در معامله خود وارد سود می‌شوید ولی پیش‌بینی می‌کنید که این سود با روند آینده‌ی قیمت‌ها به خطر خواهد افتاد، پس معامله خود را می‌بندید و سودی را که تا به حال به دست آورده‌اید  ذخیره می‌کنید. برای مثال اگر روی معامله‌ای ۱۰۰ دلار سود کرده‌اید با بستن نیمی از معامله و سیو سود ۵۰ دلاری، هم میزان بالانس خود را افزایش داده و هم ریسک معامله را کاهش می‌دهید. برداشت بخشی از سود در کنار تعیین حد ضرر می‌تواند به کاهش ریسک معاملات کمک کند.

سخن آخر

فراموش نکنید هیچ روشی نمی‌تواند معاملات شما را به طور کامل خالی از ریسک کند. پس باید به طور دائم روند نمودار قیمت نمادهای مورد معامله و هم‌چنین وضعیت پوزیشن‌های باز خود را چک کنید. استراتژی‌های زیادی برای ریسک فری کردن معاملات در فارکس و مدیریت ریسک آن‌ها وجود دارد. یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین استراتژی‌ها که کمک بسیاری در محافظت از سرمایه‌تان به شما می‌کند، کار با ابزار حد ضرر (stop loss) است. شما می‌توانید با در نظر گرفتن سطوح حمایت و مقاومت و یا عرضه و تقاضا، حد ضرر پوزیشن خود را تعیین کنید. تعیین حد ضرر به طوری که به هنگام بسته شدن پوزیشن از طریق حد ضرر، معامله سر به سر بسته شود یکی دیگر از روش‌های ریسک فری کردن معاملات فارکس است. از دیگر استراتژی‌های ریسک فری در فارکس، می‌توان به خرید پلکانی، ایجاد پرتفوی متنوع اشاره کرد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید و کاربردی بوده باشد.

منبع: delta.college

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید