چگونه هند، پنجمین اقتصاد بزرگ جهان به مقام سوم خواهد رسید؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

ابتکارات رشد هند و جمعیت‌شناسی ممکن است به پیشرفت اقتصاد این کشور کمک کند. به نظر می‌رسد بازار سهام هند، به عنوان پنجمین اقتصاد بزرگ جهان با انتظارات بالا قیمت‌گذاری شده است. 

بهترین عملکرد بازار سهام در سطح جهان در سه‌ماهه دوم، بازار سهام هند بود که حتی از عملکرد خوب بازار سهام ژاپن پیشی گرفت. سهام شرکت‌هایی که دفتر مرکزی آن‌ها در هند است، 14 درصد از شاخص بازارهای نوظهور MSCI را تشکیل می‌دهد که بیشترین سهم را در بین کشورهای دیگر، به جز چین و تایوان دارد.

چگونه هند، پنجمین اقتصاد بزرگ جهان به مقام سوم خواهد رسید؟

رشد قدرتمند سه‌ماهه دوم هند

دوره مستر کلاس طلا

  • نقش بانک‌های مرکزی در بازار طلا
  • ترید طلا بر اساس شاخص‌های اقتصادی
  • تحلیل بین بازاری
  • استفاده کاربردی از سنتیمنت در معامله‌گری طلا
دوره طلا

رشد جمعیت و تولید ناخالص داخلی رو‌به‌افزایش هند

دلایل متعددی وجود دارد که چرا هند برای اقتصاد و بازارهای جهانی اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است.

  • اقتصاد هند اکنون پنجمین اقتصاد بزرگ جهان است و اخیراً از بریتانیا پیشی گرفته است. اقتصاددانان انتظار دارند که در مقایسه با ایالات متحده که انتظار می‌رود کمتر از 2 درصد رشد کند، تولید ناخالص داخلی هند در هر یک از سه سال آینده سریع‌تر از 6 درصد افزایش یابد. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند هند تا پایان دهه جاری سومین اقتصاد بزرگ جان باشد و از ژاپن و آلمان پیشی بگیرد.
  • طبق پیش‌بینی سازمان ملل، جمعیت هند امسال از چین بیشتر می‌شود و تخمین زده می‌شود که هند با 1.429 میلیارد نفر، سال 2023 را به پایان برساند. پیش‌بینی می‌شود که چین سال جاری را تنها با 1.426 میلیارد دلار به پایان برساند. 30 سال سیاست تک فرزندی (سیاست تک فرزندی چین برای اولین بار در سال 1979 معرفی شد و برای بیش از سه دهه برقرار بود، تا اینکه در سال 2015 به طور رسمی لغو شد. این سیاست برای مهار رشد جمعیت در چین طراحی شده بود که به عنوان یک نگرانی اصلی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی این کشور تلقی می‌شد.) در چین و هزینه بالای تربیت کودکان منجر به کاهش نرخ باروری به 1.2 تولد برای هر زن در چین شده است، در حالی که این نرخ برای هر زن در هند، 2 تولد است.
چگونه هند، پنجمین اقتصاد بزرگ جهان به مقام سوم خواهد رسید؟

هند پرجمعیت‌ترین کشور در جهان می‌شود

  • هند بزرگترین دموکراسی جهان را با اقتصاد سرمایه‌داری و محبوب‌ترین رهبر جهان، نخست وزیر مودی، دارد. از آنجایی که جهان به دنبال ریسک‌زدایی زنجیره تامین در آسیا است، برخی از کشورها به هند در این امر چشم دوخته‌اند. جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده با نشان دادن تمایل به همکاری با هند در راستای اهداف مشترکشان، یک ضیافت رسمی برای مودی در کاخ سفید برگزار کرد و رهبران کنگره از او دعوت کردند تا در یک نشست مشترک در اوایل ژوئن سخنرانی کند.

 

حرکات مثبت اقتصادی هند

برای چندین دهه، شرکت‌های خارجی در چین سرمایه‌گذاری کردند و کارخانه‌هایی را راه‌اندازی کردند، در حالی که بخش تولید هند از باقی جهان عقب مانده بود. هند از رویکرد توسعه چین برای محدود کردن جریان‌های سرمایه خروجی و هدایت پس‌اندازهای داخلی اضافی به سمت زیرساخت‌ها و ذخایر ارزی تبعیت نکرد. در عوض، هند در معرض نوسانات در جریان سرمایه و محدودیت‌های نظارتی بوده است که مانع توسعه زیرساخت‌ها شده است. نوسانات روپیه، بانک مرکزی هند را وادار کرد تا برای دفاع از ارز خود، تأثیر جریان‌های نامنظم سرمایه را با افزایش‌ها و کاهش‌های تهاجمی نرخ بهره جبران کند. در حال حاضر، هند ممکن است شاهد حرکت مثبتی در این مسائل زیرساختی و ارز خود باشد که شاید به شتاب رشد در تولید کمک کند.

 

  • هند در حال ایجاد تغییراتی برای افزایش جذابیت خود به عنوان یک پایگاه تولید است. هند به دلیل برون‌سپاری بخش فناوری اطلاعات شناخته شده است، اما این بخش تنها بخش کوچکی از نیروی انسانی را مشغول به کار می‌کند. بیماری همه‌گیری کووید، ریسک‌های زنجیره تامین پایگاه‌های تولید متمرکز در آسیا را برجسته و تمایل سیاست‌گذاران غربی به ریسک‌زدایی زنجیره تامین در آسیا را بیش از قبل تشدید کرد. این امر ممکن است به معنای انتقال تولید دنیا به هند باشد. دولت مودی با ارائه مشوق‌هایی برای تولید در هند، کاهش فشارهای نظارتی و سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار برای بهبود زیرساخت‌های کشور، تلاش می‌کند تا شرکت‌ها را جذب کشور کند. این روند با نشانه‌هایی از موفقیت همراه بوده است. به عنوان مثال، انتظار می‌رود که اپل برخی از تولیدات خود از جمله آیفون را به هند منتقل کند.
  • ارز کشور هند، روپیه ممکن است با خرید نفت روسیه از نوسانات کمتری برخوردار شود. با توجه به این امر، هند ممکن است کمتر مستعد خروج سرمایه باشد؛ زیرا روسیه در ازای صادرات نفت به این کشور، روپیه دریافت می‌کند. اگر روابط تجاری طولانی‌تر شود، روسیه ممکن است از تبدیل روپیه‌ها به اوراق قرضه دولتی غربی اجتناب کند و در عوض آن‌ها را در اوراق قرضه دولتی هند که برای تامین نیازهای زیرساختی عظیم هند استفاده می‌شود، نگه دارد. این امر باید به جریان سرمایه و روپیه قوی‌تر منجر شود، که ترکیبی قدرتمند است و ممکن است نرخ‌ بهره بلندمدت را در هند کاهش دهد، از بازار سهام و ارزش املاک حمایت کند و به طور احتمالی به ثبات بیشتر در سیاست پولی هند کمک کند.
  • هند از انرژی ارزان بهره می‌برد، که یک ورودی حیاتی در تولید است. خرید نفت، زغال سنگ و سایر محصولات انرژی روسیه از زمان آغاز جنگ در اوکراین توسط هند، مزیت هزینه‌ای برای تولید در این کشور به همراه داشته است.
چگونه هند، پنجمین اقتصاد بزرگ جهان به مقام سوم خواهد رسید؟

نفت روسیه (اورال) با تخفیف زیادی نسبت به نفت اروپا (برنت) معامله می‌شود.

رشد مثبت هند با ریسک‌هایی برای سرمایه‌گذاران مواجه است

  • مسیر هند برای تبدیل شدن به یک نیروگاه تولید آسان نیست. هند با بهره‌وری پایین‌تر، عدم تطابق مهارت‌های لازم نیروی کار، کیفیت تولید ناسازگار، زیرساخت‌های ضعیف، قوانین پیچیده سرمایه‌گذاری و مقررات کار به چالش کشیده شده است. برخلاف هند، دولت چین اقدامات سریع و قاطعانه‌ای را انجام می‌دهد که مخالفت سیاسی کمی به همراه دارد.
  • تغییرات اقلیمی می‌تواند رشد هند را به چالش بکشد. در ژوئن گذشته، دما در هند تا 115 درجه فارنهایت افزایش یافت که بخشی از الگوی فزاینده امواج گرمای شدید در این کشور در دهه گذشته است. بانک جهانی، هند را به عنوان یکی از اولین مکان‌هایی در جهان که امواج گرما آستانه بقای انسان را زیر پا می‌گذارد، معرفی کرده است. توان موج گرمای شدید به طور فزاینده ریسکی برای زندگی، کشاورزی، تولید و ثبات سیاسی ایجاد می‌کند.
  • بازار سهام هند معمولاً گران است. هند در مقایسه با جهان بازارهای نوظهور (EM) دارای یک داستان رشد منحصر‌به‌فرد است؛ زیرا بیشتر از سایر اقتصادهای آسیایی بر داخل کشور تمرکز داشته است. سهم جمعیتی جوان و تولید ناچیز آن از تولید ناخالص داخلی به آن فضایی برای رشد می‌دهد و در نتیجه، بازار سهام این کشور تمایل به خرید و فروش با قیمت بالاتری نسبت به بازارهای نوظهور دارد. با این حال، بازار سهام هند در حال حاضر حتی گران‌تر از میانگین بلندمدت خود بوده و حق بیمه بیشتری نسبت به بازارهای نوظهور نسبت به معمول دارند.
چگونه هند، پنجمین اقتصاد بزرگ جهان به مقام سوم خواهد رسید؟

بازار سهام هند با بالاترین قیمت معامله می‌شود

کانال اخبار فوری فارکس و بازارهای جهانی

اگر هند بتواند در ابتکارات تحول‌آفرین خود سرمایه‌گذاری کند، شتاب رشد اقتصادی این کشور ممکن است قبل از پایان دهه جاری، آن را به سه اقتصاد برتر جهانی از نظر اندازه برساند. ارزیابی اینکه شرکت‌ها قادر به دستیابی به کیفیت و تولید قابل اعتماد مورد نیاز برای حفظ فعالیت در کشور هستند یا خیر، زمان می‌برد. بازار سهام هند گران است و شاید در حال حاضر با انتظارات بالا قیمت‌گذاری شده است. قرار گرفتن در معرض ریسک بازارهای نوظهور شامل قرار گرفتن در معرض معنی‌دار رشد هند است، اما همچنین تنوع برای کمک به محافظت در برابر ریسک آن است.

 

 

منبع: چارلز شوآب

 

«برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.»

 

بیشتر بخوانید: 

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟