مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

سطح استاپ اوت (stop out) چیست؟

What is a Stop Out Level?سطح استاپ‌ اوت (stop out) و سطح کال مارجین (Margin Call) تقریبا شبیه هم هستند. البته استاپ اوت از کال مارجین به مراتب بدتر است.

در فارکس، استاپ‌ اوت به این معنی است که سطح مارجین شما به درصد خاصی کاهش یافته، که در این سطح بروکر شما به طور خودکار یک یا چند معامله شما را می‌بندد.

(منظور از سطح مارجین Margin Level: اکوئیتی تقسیم بر مارجین ضربدر 100 است که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت.)

استاپ اوت به دلیل کم بودن مارجین آزاد در حساب معاملاتی شما رخ می‌دهد. یعنی میزان مارجین آزادی که در حساب‌تان وجود دارد برای باز ماندن معاملات شما کافی نیست.

اگر بخواهم دقیق‌تر بگویم، استاپ اوت زمانی رخ می‌دهد که درصد اکوئینی (Equity) شما، کم‌تر از درصد مارجین استفاده شده (Used Margin) که در بروکر شما مشخص شده‌ است، برسد.

(منظور از  Equity موجودی حساب شماست. اگر معامله‌ای باز دارید و از آن سود کردید به اکوئیتی شما اضافه می‌شود و اگر ضرر کنید از اکوئیتی شما کم می‌شود.)

اگر حساب شما به این سطح برسد، بروکر به طور خودکار شروع به بستن معاملات‌تان می‌کند، و این کار را از ضررده‌ترین معاملات شما شروع می‌کند و تا زمانی که بتواند سطح مارجین شما را به بالای محدوده استاپ اوت برساند، این کار را ادامه می‌دهد.

استاپ اوت

به محض این که سطح مارجین شما به نزدیکی یا در محدوده پایین‌تر از سطح استاپ اوت (stop out) قرار گیرد، بروکر شما شروع به بستن معاملات می‌کند تا جلوی ضرر‌های بیشتر شما را بگیرد.

بسته‌شدن معاملات توسط بروکر را استاپ اوت (stop out) می‌گویند.

توجه داشته‌باشید، زمانی که فرآیند استاپ اوت شروع شود، معمولا نمی‌توان آن را متوقف کرد و این فرآیند به صورت خودکار انجام می‌شود.

حتی پشتیبان بروکر هم نمی‌تواند برای شما کاری انجام دهد و این فرآیند را متوقف کند.

استاپ اوت را همچنین به نام‌های Margin Closeout Value ،Liquidation Margin، و Minimum Required Margin نیز می‌شناسند.

مثال:

به عنوان مثال فرض کنید سطح استاپ اوت در بروکر شما 20% در نظر گرفته شده باشد.

این بدین معنی است که بروکر شما، زمانی که سطح مارجین حساب شما به 20% برسد، به صورت خودکار معاملات را می‌بندد.

20% سطح مارجین = سطح استاپ اوت

طبق تصور زیر فرض کنید حساب معاملاتی با موجودی 1000 دلار دارید و 800 دلار آن را در ضرر هستید.

استاپ اوت

زمانی‌که سطح مارجین شما به 100% برسد، از طرف بروکر پیغام کال مارجین دریافت می‌کنید. با این حال فرض کنید هنوز تصمیمی نگرفتید که مجددا حسابتان را شارژ کنید، چون فکر می‌کنید که بازار به سمت مورد نظر شما باز خواهد‌ گشت.

( در محدوده کال مارجین شما می‌توانید معامله هایتان را باز بگذارید اما نمی‌توانید معامله جدیدی باز کنید.)

طبیعتا این بدین معنی است که شما به هیچ عنوان معامله‌گری خوبی نیستید چون ریسک زیادی برای این معامله کردید و همچنین در مورد معامله کاملا اشتباه فکر می‌کردید.

برگردیم به مثال، بازار همچنان خلاف پیش‌بینی شما حرکت می‌کند.

و حالا 960 پیپ در ضرر هستید، که اگر ارزش دلاری هر پیپ 1 دلار باشد، بدین معنی است که 960 دلار در ضرر هستید و اکوئیتی شما به 40 دلار رسیده است.

همانطور که گفتم اکوئینی را بدین صورت محاسبه می کنیم:

سود و ضرر شناور + موجودی حساب = اکوئیتی

که در این مثال بدین صورت است

  960 – 1000= 40$

همچنین سطح مارجین شما به 20% رسیده‌ است که بدین طریق محاسبه می‌شود:

100% * (مارجین استفاده شده برای معامله / اکوئیتی) = سطح مارجین

که در این مثال بدین صورت است:

100% * (200$ / 40$) = 20%

برای انجام این معامله 200 دلار مارجین نیاز داشته‌اید پس مارجین استفاده ‌شده (Used Margin) نباید به زیر 200 دلار برسد.

استاپ اوت

در این مرحله، معامله شما به صورت خودکار بسته خواهد‌ شد.

زمانی که معامله شما بسته می‌شود، مارجینی که برای آن معامله استفاده شده‌ است (بلاک شده است)، آزاد خواهد شد و تبدیل به مارجین آزاد (Free Margin) می‌شود.

درست است این شرایط می‌تواند ناامید کننده ‌باشد، چون تا قبل از این 960 دلار ضرر شما به صورت شناور (Floating) و تحقق نیافته (Unrealized loss) بود ولی با این کار ضرر شما ثبت می‌شود و موجودی جدید حساب شما به 40 دلار می‌رسد.

زمانی‌ که معامله بازی نداشته باشید، اکوئیتی و مارجین آزاد شما با هم برابر خواهد بود. که در این مثال هر دو 40 دلار هستند.

استاپ اوت

زمانی که حساب معاملاتی شما در آستانه سطح مارجین قرار بگیرد، در پلتفرم معاملاتی بدین صورت نمایش داده خواهد شد:

  سطح مارجین اکوئینی مارجین استفاده‌شده مارجین آزاد‌شده موجودی حساب سود و ضرر شناور
سطح

کال مارجین

100% $200 $200 $0 $1000 800- دلار
سطح

استاپ اوت

20% $40 $200 $0 $1000 960- دلار
فرآیند

استاپ اوت

__ 40$ __ 40$ 40$ __

 

اگر چندین معامله باز داشته باشید، بروکر معمولا از ضررده‌ترین معامله شروع به بستن می‌کند.

هر معامله‌ای که بسته می‌شود مارجین استفاده شده در آن، آزاد می‌شود که همین امر سبب می‌شود سطح مارجین شما افزایش پیدا کند.

اما حتی اگر با بستن ضررده‌‌‌ترین معامله، باز هم سطح مارجین شما به بالای 20% نرسد، بروکر اقدام به بستن باقی معاملات تا زمانی که سطح مارجین به بالای 20% برسد، می‌کند.

سطح استاپ اوت اجازه نمی‌دهد نسبت به مقداری که واریز کردید، پول بیشتری از دست بدهید و به بروکر بدهکار شوید.

اگر معامله شما همچنان به ضررش ادامه دهد، در نهایت موجودی حساب شما صفر می‌شود و ممکن است حتی موجودی شما منفی شود و به بروکر بدهکار شوید.

بروکر ترجیح می‌دهد خودش به وسیله استاپ اوت معامله شما را ببندد تا این که منفی شدن حساب معاملاتی شما را ببیند و از شما بستانکار شوند.

اگر چند معامله باز داشته باشید، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

در مثال بالا، ما این سناریو را در نظر گرفتیم که یک معامله باز داشته باشید. اما اگر چندین معامله باز داشته باشیم، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

خوب به نظر می‌رسد که شما بیشتر قمارباز هستید تا یک معامله‌گر. ولی خوب به هر حال اجازه دهید مثالی بزنم که اگر این اتفاق رخ دهد و شما چندین معامله باز داشته‌باشید فرآیند بسته‌شدن معاملات چطور شکل می‌گیرد.

هر بروکر فرآیند مخصوص خودش را دارد، پس اول از چگونگی انجام این پروسه مطمئن شوید. روشی که ما در این‌جا بیان می‌کنیم بین بروکرها بسیار رایج است و به شما پیش‌زمینه‌ای می‌دهد که اگر درصد زیادی از حساب‌تان را ریسک کنید، ممکن است چه اتفاق تلخی را تجربه کنید.

فرض کنید سطح استاپ اوت در بروکر شما 100% باشد.

در هر مقطعی اگر سطح مارجین شما به زیر 100% مورد نیاز برسد، پروسه بستن خودکار معاملات شما، با ضررده‌ترین معامله آغاز می‌شود.

پس اگر چندین معامله باز داشته باشید، معامله‌ای که بیشترین ضرر را به حساب شما زده ‌است، ابتدا بسته می‌شود و این روند به همین ترتیب ادامه خواهد داشت تا زمانی که سطح مارجین شما به 100% یا بیشتر از آن برسد.

این فرآیند بستگی به این دارد که در معاملات بازتان چه مقدار حجم و مقدار سود و ضرر شناور دارید، چون اگر نیاز باشد بروکر تمام معاملات شما را می‌بندد تا به مارجین مورد نظر برسد.

به خاطر داشته‌باشید که تنها شما مسئول حساب معاملاتی‌تان هستید و باید حواستان باشد که مارجین مورد نیاز برای معاملات‌تان به اندازه کافی دارید یا خیر. پس زمانی که بروکر معاملات شما را به طور خودکار می‌بندد، فقط باید خودتان را سرزنش کنید.

منبع: Babypips

جهت پیگیری اخبار و تحلیل های فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرامی UtoFX بپیوندید.

بیشتر بخوانید:

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟